Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@06:44:52 GMT

هلال احمر وارد حوزه علمی مدیریت بحران می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۶۶۱۹

هلال احمر وارد حوزه علمی مدیریت بحران می شود

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به راه اندازی مراکز تحقیقاتی هلال «تاب آوری در بلایا» و «مدیریت سلامت» در تجمع های انبوه گفت: درصدد هستیم به عنوان بازوی علمی برای حل مشکلات و مسائل مدیریت بحران عمل کرده و پیشگام تولید علم در این حوزه باشیم.

احمد سلطانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، اظهار داشت: همانطور که این جمعیت در پاسخگویی به حوادث و سوانح باید هماهنگ با دیگر سازمان ها بوده و با همراهی و مشارکت آنان و ذینفعان می تواند مثمرثمر باشد، در امر پژوهش نیز که مبنای تصمیم گیری ها است، باید با تکیه بر توان و خرد جمعی و مشارکت گروه های مختلف علمی و پژوهشی و به صورت بین رشته ای وارد این حوزه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در حال حاضر نیاز به تولید علم و شواهد برای تصمیم ‌گیری‌های مؤثر، این جمعیت را به‌ سوی تشکیل مراکز تحقیقاتی برده است چرا که ظرفیت بالای امروز جامعه ایران با وجود نخبگان و دانش ‌آموختگان حوزه بلایا، وجود حوادث و سوانح فراوان و همچنین تجربه بالا و غنی‌ از پاسخگویی این امکان را فراهم می ‌کند که در زمینه تولید علم و فناوری بتوانیم پیشگام باشیم و این مهم فقط با بهره ‌گیری از خرد جمعی نخبگان این حوزه میسر می شود.
وی گفت: شاید ایجاد شبکه ملی و در آینده‌ ای نه‌ چندان دور با توجه به ظرفیت بین ‌المللی بودن این ارگان شبکه ‌ای بین‌ المللی در حوزه تحقیقات مدیریت بحران بتواند چالش‌های مدیریت بحران در دنیای معاصر را برطرف کند و موجبات بالا بردن کیفیت خدمات سازمان‌های امدادی را فراهم آورد. همچنین می توانیم شاهد کاهش خطرات و سوانح مبتنی بر فعالیت علمی باشیم چرا که تصمیم‌ گیری مبتنی بر شواهد و اطلاعات می ‌تواند از هدررفت منابع در بحران ها پیشگیری کند.
سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر یادآور شد: بعد از حادثه منا که یک حادثه در سطح بین المللی بود، تحقیقات نشان داد در این حوزه منابع علمی چندانی وجود ندارد؛ با توجه به وجود مراسمات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و ورزشی فراوان نیاز به تولید علم برای اصلاح رفتار چه در بخش پاسخگویی و چه در بخش های پیشگیری محسوس است.
وی با بیان اینکه در ایجاد این دو حوزه سعی کرده ایم برنامه های قابل اجرایی را با استفاده از ظرفیت های درونی و ارتباطات علمی و بین المللی توسعه دهیم، افزود: حوادث و بحران ها همواره بخشی از تجربه انسانی از آغاز زندگی بشر بوده و در طول قرن ها، خطرات جدید نیز ظهور کرده که به بلایا و بحران های ناشی از آنها اضافه شده است.
سلطانی با اشاره به اینکه خطرات ناشی از توسعه مواد شیمیایی و رادیواکتیو و انواع و اقسام خطرات با پیچیدگی های جدید در حال ایجاد است و بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله نیز وجود دارد، اظهار داشت: مقابله با این فرآیندها مستلزم آمادگی هایی با رویکرد مبتنی بر تجربه، دانش و آینده پژوهی است.
وی گفت: آمادگی بدون داشتن برنامه امری ناممکن و برنامه بدون پژوهش امری غیرمفید است. پژوهش در همه فرآیندهای مدیریت بحران شالوده ای برای ایجاد تصمیم های موثر و سازنده است. پژوهش نیز در دنیای امروز به مانند همه بخش های مدیریتی با توجه به پیچیدگی دنیای امروز نیازمند مدیریت مشارکتی است. مدیریتی که در سایه کار تیمی و هماهنگی بهترین دستاوردها را برای جامعه بشری داشته باشد و اگر پژوهش در فرآیند شبکه ای و مشارکتی شکل نگیرد، تصمیم های مبتنی بر آن نیز نمی تواند برای جامعه مشارکتی امروز مفید و موثر باشد.
سلطانی اظهار داشت: جمعیت هلال احمر با سابقه ای نزدیک به یک قرن یکی از موسسات قدیمی در حوزه تولید علم در مدیریت بحران است و دانش آموختگان آن نیز امروز در عرصه های مدیریت بحران کشور حضوری موثر دارند. تولیدات علمی این جمعیت در دو دهه اخیر و حتی بیشتر، این جمعیت را به عنوان یکی از پیشگامان عرصه تولید علم در حوزه مدیریت بحران کرده و فصل نامه های علمی پژوهشی و ایندکس شده در نمایه های معتبر جهانی، صدها عنوان کتاب تخصصی و همگانی و پژوهش های کاربردی در حوزه مدیریت بحران نام این جمعیت را همتراز با دانشگاه های کشور در تولید علم قرار داده است.
وی در خصوص مراکز تحقیقاتی هلال احمر گفت: این مراکز جدید، بر اساس برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر و مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور در حوزه تاب آوری در سوانح و حوادث و همچنین برای تبدیل شدن هلال احمر به قطب علمی و فناوری در حوزه مدیریت سلامت در تجمعات انبوه با توجه به نوپا بودن این بخش از حوزه مدیریت بحران فعالیت خواهند داشت.
سلطانی توضیح داد: در این مراکز تحقیقاتی سعی شده است با توجه به ظرفیت های داخلی جمعیت هلال احمر، استفاده از نخبگان علمی و همچنین هماهنگی با مراکز تحقیقاتی مشابه، برنامه ای مدون و مبتنی بر نیاز جامعه پیش بینی شود.
سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر، اضافه کرد: از سویی دیگر ایجاد مرکز تحقیقات تاب آوری در بلایا، در راستای تکلیف دولت به جمعیت هلال احمر در حوزه تاب آوری در بلایا است. هدف از ایجاد این مرکز رفع شکاف بین تولید علم و عمل است و از آنجایی که جمعیت هلال احمر در حال حاضر در حوزه تاب آوری و آموزش همگانی وظیفه ای خطیر دارد، ایجاد این مرکز با محوریت جمعیت هلال احمر می تواند کمک شایانی به انجام درست کارها بر پایه اصول علمی در این حوزه کند.
اجتمام**7029*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي هلال احمر مديريت بحران احمد سلطاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۶۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی هلال احمر استان زنجان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: توزیع بسته‌های معیشتی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با بیش از هشت هزار سبد غذایی به رشد ۸۲ درصدی رسید.

حکمت‌الله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: سال گذشته هشت هزار و ۶۱۸ بسته معیشتی برای خانواده‌های کم‌برخوردار در سطح استان توزیع شد که این رقم در مدت مشابه آن یک‌هزار و ۹۳۰ سبد بود.

وی افزود: ارزش این بسته‌های معیشتی توزیع شده در سال گذشته ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: این بسته‌های معیشتی در قالب طرح‌های پویش هلال رحمت، نذر خدمت ملی و استانی و نوروز در سطح استان زنجان و در محلات کم‌برخوردار ۲۰۲۰ توزیع شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: خیرین، نیکوکاران و مردم نوع‌دوست استان بازوی اصلی هلال احمر در توزیع بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های کم برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: طرح‌های بیان شده با همکاری کمیته امداد، آستان قدس رضوی، مراکز خیریه، معاونت امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان و سازمان داوطلبان هلال احمر کشور اجرا شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: جمعیت هلال احمر استان زنجان، علاوه بر توزیع بسته‌های معیشتی در مناطق کم‌برخوردار و محلات ۲۰۲۰ در پرداخت هزینه‌های دارویی و درمانی نیز از این خانواده‌ها حمایت مالی می‌کند.

هاشمی افزود: هلال‌احمر استان با استفاده از توان توانمندان و ظرفیت و کمک‌های خیرین بخشی از نیازهای نیازمندان را مرتفع می‌کند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سال گذشته نیز ۳۹ میلیارد و۲۱۰ میلیون ریال کمک هزینه درمانی برای بیماران نیازمند این استان که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نبودند، پرداخت شد.

کد خبر 747763

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان
  • ️کشف جسد غرق شده فنوجی توسط هلال احمر
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد
  • نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی
  • رشد ۸۲ درصدی توزیع بسته‌های معیشتی هلال احمر استان زنجان
  • امداد رسانی هلال احمر اصفهان به ۲۴۵ فرد گرفتار در سیلاب
  • گرسنگی، عامل شهادت شمار زیادی از کودکان و سالمندان در نوار غزه
  • روزهای هفته هلال احمر نامگذاری شد