Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@20:59:11 GMT

شاید بازسازی نخاع ممکن شود

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۱۶۸۴۳

شاید بازسازی نخاع ممکن شود

پژوهشگران با کمک نوعی هیدروژل، اسکلت زیستی مخصوصی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بازسازی نخاع کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله ادونسد ساینس نیوز، نخاع، نقش مهمی در پردازش حسی، کنترل حرکت، تنفس و دیگر کارهای داوطلبانه و غیر داوطلبانه بدنی دارد. نخاع به عنوان جزیی از سیستم عصبی مرکزی، به کمک تعدادی رشته عصبی با مغز و بخش‌های دیگر بدن ارتباط برقرار می کند؛ در نتیجه آسیب‌های نخاعی می‌توانند پیامدهای جدی مانند فلج کامل را در پی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازسازی موفقیت‌آمیز نخاع به خاطر پیچیدگی و توانایی ضعیف این سیستم در بازسازی، کار دشواری است. اسکلت‌های زیستی که برای این هدف ساخته شده‌اند، باید ویژگی‌های خاصی از جمله قابلیت تجزیه زیستی برای بهبود انسجام سلول‌های عصبی، ذخیره بالای آب مورد نیاز متابولیسم سلول، نفوذپذیری بالا، ساختار سه‌بعدی فیبر و انعطاف‌پذیری بالا داشته باشند.

اخیراً برای ساخت اسکلت‌های مهندسی شده بافت، از هیدروژل‌ها استفاده می‌شود. هیدروژل‌ها، برخی از این ویژگی‌ها را دارند اما برای تقلید عملکرد فیبرهای آکسون نخاع باید یک روش پردازشی را پشت سر بگذارند. فرآیند "الکتروریسی" (Electrospinning) می‌تواند وسیله‌ای برای رسیدن به ساختار فیبر در سطح میکرو و نانو باشد. پژوهشگران با کمک فناوری الکتروریسی، اسکلت جدیدی از جنس هیدروژل برای بازسازی نخاع ارائه دادند. این اسکلت مبتنی بر "گلاتین متاکریلوئیل"(GelMA)، هم قابل تجزیه زیستی و هم از نظر مکانیکی قابل تنظیم است و دوام بالایی نیز دارد.

پژوهشگران، عملکرد درون‌جانداری این اسکلت را در موش‌هایی که به خاطر آسیب نخاعی، به اختلال عملکرد در پای عقب مبتلا بودند، ارزیابی کردند.

موش‌هایی که با این اسکلت جدید تحت درمان بودند، طی ۱۲ هفته به بهبودی قابل توجهی دست یافتند. اگرچه سلول‌های بنیادی عصبی پس از ۱۲ هفته هنوز به اسکلت هیدروژل نیاز داشتند اما ارزیابی‌های بعدی، نجات این سلول‌ها را تایید کردند.

رگ‌های خونی جدیدی که در محل آسیب دیده شکل می‌گیرند، می‌توانند به بازسازی دوباره آکسون کمک کنند. بسیاری از آسیب‌های عروقی موش‌های گروه کنترل شده، با موش‌های دیگر مورد مقایسه قرار گرفتند و تناسب این روش برای درمان نخاع و دیگر بافت‌های آسیب دیده تایید شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسکلت نخاع هيدروژل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۶۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول های بنیادی خونساز و سلول درمانی ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی برگزار می شود.

این جشنواره تحت عنوان جایزه پرفسور اردشیر قوام زاده توسط پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، پژوهشکده انکولوژی، هماتولوژی و سل تراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران برپا می شود.

پیوند سلول های بنیادی خونساز، فناوری ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمانی و ویروس درمانی، فن آوری و آماده سای تولید محصولات سلولی، مطالعات علوم پایه سلولی و ترجمان بالینی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت ها وظرفیت سازی از محورهای این جشنواره است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم!
  • آمار وحشتناک قطع نخاع مردم توسط خودروهای داخلی
  • ببینید | آمار شوکه‌کننده از میزان قطع نخاع شدن مردم به دلیل ناایمنی خودورها
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • کشف اسکلت‌های 5 هزارساله که به شیوۀ «مافیا» قربانی شده بودند (+عکس)
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک