Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به منظور شرکت در اولین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن با موضوع «جایگاه خانواده در اسلام و شینتو» و دیدار با برخی از مقامات به ژاپن سفر کرده بود، در پایان ۴ روز برنامه فشرده در شهرهای توکیو (پایتخت) و ایسه، در گفت‌وگویی با خبرنگار روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به تشریح اهداف و برنامه‌های این سفر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیمی‌ترکمان در تشریح برنامه‌های خود در این سفر گفت: ایران و ژاپن به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار در شرق و غرب آسیا از بیش از ۱۴۰۰ سال قبل دارای روابطی تاریخی، کهن، فرهنگی و البته همواره صمیمانه و دوستانه بوده‌اند. از طرفی امسال و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نودمین سال آغاز روابط رسمی دو کشور نیز گرامی داشته می‌شود. بر این اساس معتقدیم؛ تمام این ظرفیت‌ها، امکان توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌ها را در ابعاد مختلف علمی، دانشگاهی، فرهنگی، هنری و دینی فراهم کرده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص از سوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن افزود: در شرایطی که در جهان شاهد نابسامانی‌ها، پیچیدگی‌ها و بحران‌های مختلف و متعدد هستیم که بخش عمده‌ای از آن نشأت گرفته از عدم شناخت و دامن زدن به اختلافات است، به نظر می‌رسد گفت‌وگوهای فرهنگی و دینی و تأکید بر اشتراکات میان فرهنگ‌ها، ادیان و آیین‌های مختلف و متنوع می‌تواند زمینه‌ساز توسعه امنیت، صلح و أرامش برای همه جهانیان شود و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم با درک این مهم همواره در اجرای این گونه برنامه‌ها پیشرو بوده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامین در بخش دیگری از این گفت‌وگوی اختصاصی به مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ایجاد مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و همچنین مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی و دبیرخانه گفت‌وگوی فرهنگی و در ارتباط با تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌ها و مؤسساتی که در زمینه ادیان، فرهنگ‌ها و آیین‌ها فعالیت می‌کنند، زمینه‌های بسیار ارزشمندی را در برگزاری بیش از ۱۰۰ گفت‌وگوی دینی با مسیحیت کاتولیک در واتیکان، ارتدوکس در روسیه، سیسلیسی در یونان، بودیسم در تایلند و میانمار، هندوئیسم در هند، مسیحیت فیلیپین و ... فراهم کرده که برخی از آنان بیش از ۱۰ دوره را تجربه می‌کنند و توانسته در ایجاد شناخت هر چه بیشتر ادیان و آیین‌ها توفیقات مهمی را به دست آورد و بسیار خرسندیم که اولین دور گفت‌وگوهای دینی هم با ژاپن برگزار شده است.

وی با ابراز امیدواری از نتایج ارزشمند به دست آمده در این اجلاس گفت: امیدوارم این دور از گفت‌وگوها که اولین نمونه این اقدام ارزشمند است، با تأسیس انجمن گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن، نسبت به ادامه مسیر گام برداشته و دور بعدی گفت‌وگوها را در ایران برگزار کنیم.

ابراهیمی‌ترکمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه‌های متعددی که این سفر داشت اشاره کرد و افزود: در این سفر دیدارهای بسیار خوبی از جمله با رییس بنیاد صلح ساساکاوا، رییس کتابخانه ملی مجلس ژاپن، رییس دانشگاه کوگاکان به عنوان مهم‌ترین مرکز آموزش و تربیت شینتو، نمایندگان معبد ایسه به عنوان مقدس‌ترین و مهم‌ترین مکان مذهبی شینتوئی، جمعی از ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان ژاپنی و ... انجام شد. در این دیدارها مشخص شد که زمینه‌های خوبی برای دو کشور وجود دارد تا بتوانند نسبت به توسعه همکاری‌های فرهنگی تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی افزود: حدود ۱۰ نفر از ژاپن‌شناسان ایرانی و شخصیت‌های برجسته ایران نشان افتخار از امپراطور ژاپن دریافت کرده‌اند، بسیاری از شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری ژاپنی در ایران تجلیل شده‌اند، تعداد فراوانی از کتب ژاپنی در ایران به فارسی ترجمه و چاپ شده، تعداد قابل توجهی از ایران‌شناسان، اسلام‌شناسان و اساتید زبان و ادبیات فارسی در ژاپن حضور داشته و دارند که باید به درگذشتگان از آنان ادای احترام و برای فعالان این عرصه در حال حاضر و آینده آرزوی توفیق و سلامتی داشته باشیم و همه این‌ها نشانه عمق روابط تاریخی و فرهنگی روابط دو کشور را به نمایش می‌گذارد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه به جایگاه عمیق علاقمندی و فرهنگ‌دوستی دو ملت ایران و ژاپن به یکدیگر پرداخت و در این باره اظهار کرد: ایرانیان همواره برای مردم بزرگ ژاپن احترام قائل بوده‌اند و نسبت به فرهنگ این کشور بزرگ علاقمندی فراوانی داشته‌اند؛ از سویی دیگر مردم فرهنگ‌دوست ژاپن هم نسبت به فرهنگ و تمدن ایران توجه و علاقه داشته‌اند و این زمینه بسیار مهمی است تا بتوان ظرفیت‌های متنوع فرهنگی دو کشور را فعال کرد. در این سفر تلاش شد در مذاکرات و توافقات انجام شده این مهم محقق شود.

گفتنی است؛ اولین دور گفت‌وگوی دینی ایران و ژاپن به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن، از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن و دانشگاه کوگاکان (مهم‌ترین دانشگاه آموزش و تربیت شینتوئی ژاپن) و با حمایت سفارت ایران در ژاپن، مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معبد ایسه ژاپن (مهم‌ترین و مقدس‌ترین معبد شینتوئی) بیستم بهمن‌ماه برگزار شد. ابوذر ابراهیمی‌ترکمان این اجلاس را به طور رسمی افتتاح کرد.

در اولین دور گفت‌‌وگوهای دینی ایران و ژاپن علاوه بر رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افراد و دیگر مقامات و اساتید همچون رحمانی‌موحد، سفیر و حسین دیوسالار، رایزن فرهنگی ایران در ژاپن، حجت‌الاسلام حکیم‌الهی، استاد دانشگاه و محقق اسلامی، حجت‌الاسلام ابراهیم ساوادا، معاون جامعه المصطفی(ص) العالمیه ژاپن، سانو، استاد دانشگاه ریوکوکو و اسلام‌شناس، کی یوشی شیمیزو، رییس دانشگاه کوگاکان، تاکاشی ماتسوموتو، مدیر گروه مطالعات شینتویی دانشگاه کوگاکان، ماساناری ایتایی، استاد مرکز توسعه آموزشی دانشگاه کوگاکان و معاون رییس، عالی‌مقام هیتوشی اوکائیچی، رییس پژوهشکده سازمان معابد شینتوئی (ایزدکده‌های) ژاپن، عالی‌مقام تاتسومی یوشیکاوا از مقامات عالی‌رتبه ـ مقام نه‌گی ـ شینتو (ایزدکده) ایسه، هاروئو ساکورائی، استاد تحصیلات تکمیلی دانشگاه کوگاکان و ... به ارایه مقاله و سخنرانی پرداختند.

این خبر می‌افزید، رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن پیش از این هم در مردادماه سال ۱۳۹۷، اولین هم‌اندیشی گفت‌وگوهای دینی اسلام و شینتو را در دانشگاه سنشو برگزار کرده بود.

انتهای پیام/

279 / 279 ابراهیمی ترکمان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ژاپن

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ابراهیمی ترکمان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۸۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیر گذار است.

متن کامل سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها و آقایان

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشور‌ها محقق خواهد شد.

گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

حضار گرامی اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشور‌های نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.

این توجه و پیگیری سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشور‌های عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت.‌های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشور‌های عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثر بخشی این سازمان‌ها را تقویت کنند.

شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم ارزشمندی، چون حقوق بشر است.

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشور‌ها و جوامع، به‌ویژه کشور‌های مسلمان است.

اسلام به ما می‌آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان‌ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم.

پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است:

دو عاقل را نباشد گین و پیکار/ که به دانایی ستیزد یا سبکبار

اگر نادان ببخشد سخت گوید/ خردمندش به نرمی دل بجوید

عالیجنابان

اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشور‌ها موجب تبیین روشن مولفه‌های فرهنگی خواهد بود.

با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفتگو‌های میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

خانم‌ها و آقایان.

توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشور‌ها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشور‌ها برقرار باشد.

با توجه به تاثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشور‌ها و نهاد‌ها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه‌های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می‌نماید، آگاه سازند.

در پایان، امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشور‌های این حوزه هرچه سریعتر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفتگو‌ها و روابط در همه سطوح باشیم.

از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر محترم فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته"

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • پیشرفت ورزش استان یزد با همکاری تمامی نهاد‌ها
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مسئله غزه در اجلاس باکو
  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد