Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در نشست «دستاوردهای چهل سال سیاست خارجی ایران» که امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، با بیان این که مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته عزتمندی و اقتدار است، گفت: اصل کلی که در همه دوره‌ها و البته با برنامه‌های متفاوت در سیاست خارجی بر آن تکیه شده است، عزت، حکمت و مصلحت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی اکبر ولایتی در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته عنوانی عمومی و فراگیر است گفت: اصل کلی که در همه دوره‌ها و البته با برنامه‌های متفاوت در سیاست خارجی «عزت، حکمت و مصلحت» است. عزتمندی افزون بر آنکه یک اصل اسلامی است، یکی از ویژگی‌های تاریخی ملت ایران است. سیاست خارجی که در همه حال باید برآورد افکار عمومی داخل کشور باشد و در جهت تحقق آمال این ملت عمل کند، نمی‌تواند عزتمندی این ملت را در نظر نگیرد.

وی به عزتمندی در کنار واژه اقتدار اشاره و تاکید کرد: شاید مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته در کنار عزتمندی، اقتدار باشد. نظامی مقتدر که با تکیه بر توانایی‌های ملت شریف ایران توانسته است بدون اتکاء بر هیچ قدرت خارجی در برابر توطئه‌های پایان ناپذیر نظام سلطه و به ویژه ایالات متحده آمریکا ایستادگی کند.

مشاور رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگری از سخنان خود و در تعریف سیاست خارجی عزتمند و مقتدر به کلید واژه‌های «ملت، مقاومت و محیط پیرامونی» اشاره و اظهار کرد: ملت بزرگ ایران، خود به وجود آورنده این انقلاب و پاسدار آن است و در هنگامه مشکلات بزرگ، راه درست را در می‌یابد، ملت ایران با دقت و تیزبینی منافع ملی خود را پاس می‌دارد.

ولایتی همچنین به شرایط خطیر کنونی اشاره کرد و گفت: انسجام این ملت و صیانت از وحدت آن یک وظیفه شرعی، اخلاقی، وجدانی و ملی است و هر ندائی که بخواهد به وحدت آسیب وارد کند، با عکس العمل تند ملت مواجه خواهد شد و لذا انتظار مردم از نخبگان، پرهیز از ورود به هر مبحثی است که بخواهد با اختلاف افکنی «امید» مردم ایران را هدف قرار دهد.

وی؛ مقاومت در برابر رفتار ظالمانه و مستکبرانه نظام سلطه، به ویژه آمریکا را تنها راه پیش رو دانست و تاکید کرد: تحریم و محاصره ظالمانه و غیر قانونی آمریکا و رفتار ناپسند اروپا از سوی ملت ایران پذیرفته نیست.

مشاور رهبری در امور بین الملل همچنین به تشریح محیط پیرامونی هم پرداخت و افزود: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که به جرأت می‌توان آن را سیاسی‌ترین و پر چالش‌ترین منطقه جهان دانست. تحولات منطقه تأثیر مستقیمی بر موازنه قوا در جهان و نظام بین‌المللی دارد و آمریکا و رژیم صهیونیستی، با بهره‌گیری از همه امکانات کوشیده‌اند تا هژمونی خود را بر این منطقه حاکم کند اما این تلاش در برابر سد بزرگی به نام ملت‌های منطقه ناکام مانده است.

در این نشست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر خارجه سابق، منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیشین، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی و بین المللی و جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیاست خارجی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انقلاب جمهوری اسلامی ملت ایران اسلامی ایران ایران ایالات متحده آمریکا مشکلات مردم ایران امور بین الملل جهان امور خارجه وزیر خارجه وزیر امور خارجه علی اکبر صالحی انرژی امور بین الملل جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری ملت ایران وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۰۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا - مصطفی خدابخشی؛ بیش از ۳۴ هزار نفر در طی هفت ماه گذشته بر اثر جنایات ضد بشری رژیم منحوس صهیونیستی علیه مردم نوار غزه جان خود را از دست دادند. شقاوتی که هم اکنون آتشش به جان فضا‌های علمی جهان افتاده تا سکوت منبعث از تهدید و ارعاب نهاد‌های قدرت در دانشگاه‌ها شکسته و بسیاری از دانشجویان یک صدا از غرب آسیا تا قلب کالیفرنیا علیه صهیونیسم و جنایات آنان فریاد سر دهند.

با بالا گرفتن سطح اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا حالا مواجهه با دانشجویان معترض که تا پیش از این با اقدامات خشونت آمیز پلیس این کشور برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در خصوص پایمال شدن حقوق بشر رو به رو بودند به شکل جدیدی در حال رخ نمایی است. تهدیداتی از جمله اخراج از دانشگاه و عدم استخدام که از آنها می‌توان به عنوان گزینه‌هایی قهری برای به سکوت کشاندن دانشجویان توسط نهاد‌های امنیتی آمریکا نام برد.

همزمان با انتشار اخبار مربوط به این رویکرد جدید از سوی سیاست مداران آمریکایی ندای آزادی خواهی دانشجویان آمریکایی به دانشگاه‌های ایران رسیده، آوایی که نشان می‌دهد که دیگر مساله فلسطین تنها دغدغه جهان اسلام نیست بلکه به عنوان مهمترین موضوع در جهان مبدل شده و از هر گوشه ندای حمایت از حق مسلم فلسطینیان به گوش می‌رسد. بر همین اساس بیش از سیزده دانشگاه ایران اعلام کرده اند که آمادگی جذب دانشجویان آمریکایی تعلیق شده در پی حوادث این روز‌های فضای دانشگاهی این کشور را دارند.

اولین فراخوان در این خصوص از دانشگاه شیراز که یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است، صادر شد. در همین خصوص محمد موذنی رئیس این دانشگاه اعلام آمادگی کرد که دانشگاه شیراز دانشجویانی که به دلیل حمایت از فلسطین اخراج شده اند را بورسیه خواهد کرد.

در ادامه دانشگاه شهید بهشتی نیز با حمایت از دانشجویان اخراجی آمریکا به این حرکت پیوست و در همین خصوص سیدمحمود آقامیری، رئیس این دانشگاه گفت که دانشجویانی را که به دلیل اعتراض به عملکرد صهیونیست‌ها از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا اخراج شده‌اند، پذیرش می‌کنیم.

بر اساس آنچیز که ریاست دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرده تمامی هزینه‌های مربوط به آموزش، خوابگاه و اسکان این دانشجویان به طور کامل از سوی دانشگاه تامین خواهد شد.

زنجیره حمایتی از دانشجویان آزادی خواه آمریکایی به دانشگاه رازی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان اسلام راه یافت. جایی که در آن محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه گفت: تمام استادان و دانشجویان اخراج شده وقایع اخیر آمریکا و حامیان مردم مظلوم فلسطین می‌توانند با هجرت به ایران اسلامی، تدریس و تحصیل خود را در این دانشگاه ادامه دهند.

دانشجویان حامی مردم مظلوم فلسطین که در روز‌های اخیر شجاعانه علیه رژیم جعلی اسرائیل به پا خاستند و از دانشگاه‌های آمریکا اخراج شده‌اند، می‌توانند با تخفیف کامل شهریه، در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه رازی کرمانشاه به تحصیل بپردازند. استادان و دانشمندان دانشگاه‌های آمریکا نیز که در پی حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و ابراز انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی از دانشگاه اخراج شده‌اند، می‌توانند در دانشگاه رازی تدریس کنند.  

بعد تبدیل این حرکت به موجی فراگیر دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علم و صنعت، جهاد دانشگاهی و ... نیز آمادگی خود برای پذیرش دانشجویان اخراجی از دانشگاه‌های آمریکا را اعلام کردند.

دانشگاه‌های برتر ایران با این حرکت یک پیام مهم برای دانشجویان آمریکایی که این روز‌ها مورد سرکوب شدید پلیس این کشور قرار گرفته اند مخابره کردند و آن چیزی نیست جز دفاع از آرمان صلح و عدالت. آرمانی که هم اکنون بیداری واقعی در فضای دانشگاهی جهان را رقم زده و دنیا را در خصوص وقایع غزه حساس کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه نفت نشان‌دهنده شکست پروژه تحریم است
  • حضور فعال معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در نمایشگاه بیست‌وهشتم نفت
  • پیوند علم و سیاست در دانشگاه‌های ایران علیه صهیونیسم
  • ازسرگیری مذاکرات رفع تحریم ها نزدیک است؟ | یک دیدگاه متفاوت درباره مثلث ایران، آژانس و آمریکا
  • دلیل معنادار برای تغییر محل دیدار رهبری با رئیس اقلیم کردستان؟ +تصویر
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • بورسیه دانشجویان اخراج شده از دانشگاه‌های آمریکا
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است