Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@04:07:13 GMT

چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در آستانه

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۰۶۷۸

چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در آستانه

تهران - ایرنا - مراسم روز ملی و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در شهر 'آستانه' پایتخت جمهوری قزاقستان با حضور مقامات و شخصیت های برجسته قزاقستان و ایران برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این مراسم که با حضور مقامات لشکری و کشوری، فعالان اقتصادی، رسانه ها و اساتید دانشگاه و دانشجویان جمهوری قزاقستان و همچنین سفرا و دیپلماتهای کشورهای مختلف و نمایندگان سازمان‌های بین المللی مقیم آستانه برگزار شد، «مجید صابر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی ضمن اشاره به ابعاد گوناگون انقلاب اسلامی از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفیر ایران، انقلاب اسلامی را سرآغاز عصر نوینی در تاریخ چندین هزار ساله ایران عنوان کرد و بر نقش مردم و رهبری امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد.
وی در این باره گفت: جمهوری اسلامی که در سال های اولیه انقلاب، نهالی نوپا و جوان بود، در برابر بزرگترین تندبادها، مقاومت کرد و اکنون درخت تنومندی است که استواری و اقتدار بی‌نظیر آن را حتی دشمنان ایران نیز نمی‌توانند انکار کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» به عنوان شعار اصلی مردم ایران در دوران انقلاب، این شعار را آرمان اصلی مردم و مبنایی برای تدوین قانون اساسی کشور نامید و اظهار داشت: اکنون جمهوری اسلامی ایران کشوری با استقلال رأی در ابعاد داخلی و خارجی است به گونه‌ای که پس از دهه‌ها همچنان پرقدرت به حیات خود ادامه داده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به دست آورده است.
مجید صابر با اشاره به دستاوردهای کشور در 40 سال گذشته تأکید کرد: امروزه جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیشرفت‌ها و به پشتوانه مشارکت و حمایت‌های مردمی و استقلال در سیاست خارجی، کشوری با ثبات، و روبه رشد و با آینده‌ای روشن است.
وی سیاست خارجی ایران را بر مبنای تعامل با جهان عنوان کرد و توافق هسته ای را مصداق این سیاست تعامل گرایانه توصیف نمود و گفت: این توافق می تواند الگویی برای حل موضوعات بین المللی باشد و طبعا عدم پایبندی بر چنین توافقهایی موجب بی اعتمادی به جامعه جهانی و هرج و مرج بین المللی خواهد شد.
سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود به روابط ایران و قزاقستان اشاره کرد و این روابط را روابطی تاریخی و بر مبنای دوستی و برادری توصیف کرد و با اشاره به اشتراکات فرهنگی، به حضور اقلیت های قزاق در ایران و همچنین ایرانیان مقیم قزاقستان اشاره نمود و آنها را پل دوستی میان دو کشور نامید.
وی همچنین بر روند رو به رشد روابط دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مردمی نیز اشاره کرد.
«مجید صابر» ضمن تاکید بر دیدارهای متقابل روسای جمهور دو کشور و همچنین سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به 'آکتائو' اظهار داشت این تعاملات زمینه مناسبی را برای رایزنی‌های دو کشور در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم کرده است.
در این مراسم همچنین «تیمور توکتابایف» معاون وزیر صنعت و توسعه زیر ساخت جمهوری قزاقستان به عنوان میهمان ویژه ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آرزوی رفاه و شکوفایی برای مردم جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ایران با داشتن ظرفیت های اقتصادی و موقعیت ژئوپولتیکی یکی از شرکای اصلی تجاری قزاقستان است و همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری به ویژه در زمینه های حمل و نقل، کشاورزی و حوزه معدن در مرحله گسترش و توسعه قرار دارد.
وی افزود: خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران به توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور، کمک خواهد کرد.
در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از آثار خوشنویسی و نقاشی خط برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت.
قزاقستان چهارمین جمهوری در بین جمهوری های مستقل مشترک المنافع از لحاظ فراوانی جمعیت است؛ بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت قزاقستان با مساحت بیش از دو میلیون 717 هزار کیلومتر مربع حدود 18 میلیون نفر است.
قزاقستان به عنوان بزرگترین جمهوری آسیای مرکزی، مناسبات دوستانه و حسنه ای با ایران دارد و دولتمردان قزاق بر این روند تأکید دارند. تفاهم و همکاری های فرهنگی وتاریخی، موجب ایجاد روابط فرهنگی دوستانه میان این دو کشور شده است.
**آساق**9470**1663**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي قزاقستان ايران چهل سالگي انقلاب سفارت ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۰۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه

سیریک ژومانگرن معاون نخست‌وزیر قزاقستان و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان درباره روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی، تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری قزاقستان در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

متقی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از نقش تجاری قزاقستان در افغانستان، ابراز امیدواری کرد این کشور در حوزه معدن، راه‌آهن و دولت الکترونیک در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

وزیر خارجه طالبان همچنین خواستار ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک افغانستان در این کشور، توسعه روابط و آغاز پروازهای مستقیم کابل و آستانه شد.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان نیز خاطرنشان کرد صادرات افغانستان به قزاقستان سه برابر شده است و هیئت فنی این شکور در سفر به کابل نیز درباره سرمایه‌گذاری در راه‌آهن، معادن و سرمایه گذاری مشترک در افغانستان گفتگوهای فنی مفصلی خواهند داشت.

وی ضمن ابراز امیدواری برای پرواز مستقیم بین کابل و آستانه گفت در سفر سه روزه خود به افغانستان، نمایشگاه تجاری مشترک افغانستان و قزاقستان را در کابل نیز افتتاح خواهد کرد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اواسط فروردین ماه اعلام کرده بود به زودی سه سفیر جدید در کشورهای ازبکستان، قزاقستان و آذربایجان مستقر خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد قزاقستان شد
  • سومین سالگرد سردار شهید سید محمد حجازی
  • برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار
  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس
  • (اینفوگرافیک) تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • همه دستگاه ها در کنار یکدیگر باید مجری عدالت باشند
  • رهبر انقلاب: با جهش تولید، جیب و دست کارگر پر می‌شود /هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است