رقص کار و زندگی کهن مازندرانی در جشواره موسیقی فجر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۱۸۸۱
به گزارش خبرنگار ایرنا، این برنامه را گروه آیینی ' زندگی مازندران ' به سرپرستی علی حسن نژاد فردا چهارشنبه و در نخستین روز جشنواره بین المللی موسیقی فجر و در بخش موسیقی اقوام و نواحی در تالار سوره حوزه هنری روی صحنه می برد.
قرار است 26 هنرمند این گروه در رده های سنی مختلف این برنامه آیینی - موسیقیایی را اجرا تا بخشی از فرهنگ موسیقایی و بومی مردم مازندران به مخاطبان معرفی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سرپرست گروه آیینی زندگی مازندران روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این برنامه قرار است 9 قطعه از موسیقی مازندران از جمله هلی هلی، لیلا باریکلا، حدیقه جان، آمی دتر جان، در زَنده، پروانه جان، بانو بانو جان و سوتِ یار از قطعات ساخته شده استاد فقید احمد محسنپور و یک قطعه ترکیبی از چند ملودی مازندرانی به نام ' لیلی نامه ' برای مخاطبان و داوران اجرا شود.
علی حسن نژاد زمان اجرای برنامه را ساعت 19 و مدت زمان اجرا را هم 45 دقیقه اعلام کرد و افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده، هم موسیقی اجرا می شود و هم بخشی از آیین های بومی و رقص های محلی استان را اجرا می کنیم.
**اجرای ترکیبی موسیقی و آیین
این پژوهشگر فرهنگ عامه توضیح داد: طی سال های اخیر در رویدادها و جشنواره های مختلف، شکلی ترکیبی از اجرای موسیقی و بازنمایی رقص ها و آیین ها را ارائه کردیم که مورد توجه قرار گرفت و با توجه به محدودیت زمانی در اجرای جشنواره، همین شیوه اجرا برای ارائه و شناساندن بخشی از فرهنگ مازندران را انتخاب کردیم.
وی افزود: یکی از بخش های برنامه گروه، اجرای رقص دُهل است که یک اجرای ترکیبی است. این رقص ترکیبی از ملودی های موسیقی مازندران و حرکات نمایشی برگرفته از حرکت های بومی و محلی است که در گروه زندگی مازندران طراحی شده و نخستین بار است اجرا می شود.
رقص دُهُل زایشی تلفیقی از حرکات نمایشی بومی با محوریت موسیقی مازندرانی است.
سرپرست گروه زندگی مازندران گفت: علاوه بر این، رقص محلی ' بینج سما ' (رقص برنج) که برگرفته از رسوم شالیکاری است نیز اجرا می شود.
وی افزود: رقص لوچو و رقص چوب که یک رقص تلفیقی و ترکیبی از چوب بازی و رقص محلی ' چکه سما ' است نیز اجرا خواهد شد.
چکه سما یکی از رقص های اصیل بومی مازندران است که در مناطق مرکزی و شرقی استان رواج دارد.
حسن نژاد گفت: یکی دیگر از بخش های برنامه، اجرای رقص مجسمه است که با حرکاتی از فعالیت های کشاورزان مازندران انجام می شود. وی افزود: علاوه بر این رقص ها، قصد داریم رسم ' سرتراشان ' را که در زبان محلی ' سرتاشی ' گفته می شود، هم اجرا کنیم.
سرتاشی یک بخش از عروسی بومی در مناطقی کوهستانی مازندران است که صبح روز عروسی برای داماد با حضور بستگان و دوستان او انجام می شد.
حسن نژاد با بیان این که همه این برنامه ها به صورت ترکیبی طراحی شده اند و اجرا می شوند، گفت: کارگردانی و طراحی برنامه به شکلی است که مخاطب در تمام دقایق اجرا، با شکل های جدید و متفاوتی از اجرای موسیقی و آیین ها مواجه شود و سراسر برنامه برایش تازگی داشته باشد.
**کشف استعدادهای جدید
سرپرست گروه آیینی زندگی مازندران اظهار داشت: تلاش شده در این گروه 26 نفره استعدادهای نوجوان و جوان موسیقی مازندران امکان بیشتری برای ارائه توانمندی های خود داشته باشند چون در 17 سالی که از تشکیل گروه می گذرد، یکی از اهداف آشنا کردن نسل جدید، بویژه فرزندان مازندرانی های ساکن شهرها با آداب و رسوم و فرهنگ بومی مازندران بوده است.
حسن نژاد احیا، معرفی و آموزش سازهای بومی را هم از دیگر اهداف برشمرد و افزود: در این سال ها کودکان و نوجوانان زیادی سازهای بومی مازندران را فرا گرفتند و در گروه هم 11 تن از اعضای متولد دهه 70 و 11 تن دیگر هم متولد دهه 80 هستند.
وی با اعلام این که خردسال ترین عضو گروه فقط 10 سال سن دارد که اکنون همراه با این گروه روی صحنه جشنواره موسیقی فجر حاضر می شود، گفت: ما تقریبا نخستین گروهی هستیم که آموزش لگن نوازی را آغاز کردیم. خانم جهان حیدری از نوازندگان چیره دست لگن در مازندران، از همین گروه سال گذشته در فستیوال جهانی موسیقی چایکوفسکی که به اجرا و معرفی موسیقی نواحی مختلف دنیا اختصاص دارد، لگن نوازی و این بخش از فرهنگ موسیقایی مازندران را در سطح بین الملل معرفی کرد.
قرار است در نمایش رقص کار و زندگی کهن مازندرانی در جشنواره فجر محمود بتیار با (دوتار)، مجید بتیار(دایره، دهل، دف) ، حسام بتیار (کمانچه)، سجاد پاریاو فلاح (آواز، دِ سَر کوتِن ، دُهل) ، محمدرضا کاظمی، یونس قریشی، هستی حسن نژاد، نگین غفوری و یلدا طاهری (دِ سَر کوتن)، نورالله یوسفی و محمد الیاسی (لَـلِه وا و سرنا) ، مهدی کارگر و آرمان فلاح پور (آواز) ، سورنا حمیدی زاده و همایون حسینی (تنبک) و زهرا فضلی، نوشین رحیمی، فاطمه مصطفی پور، آیدا طاهری، نیایش حسن نژاد و فائزه ذبیحی با (دف) هنرنمایی کنند.
همچنین حسینعلی رمضانی، سجاد حسنی، اکبر حسنی، امیرحسین دستدار و امیرمحمد خورشیدی هم آیین های بومی مازندران و رقص های محلی را اجرا می کنند.
گروه فرهنگی آیینی زندگی مازندران سال 1380 با نام گروه آیینی زندگی سوادکوه به سرپرستی علی حسن نژاد آغاز به کار کرد و از آن زمان با هدف حفظ و احیای فرهنگ بومی و انتقال فرهنگ به نوجوانان و جوانان و بویژه جذب نوجوانان و جوانان شهری به موسیقی و فرهنگ مازندران فعالیت های آموزشی، پژوهشی و اجرایی داشت.
این گروه با جذب کودکان و نوجوانان، اقدام به آموزش موسیقی و آیین های بومی به آنان می کند و از بین هنرجویان، با انتخاب برترینها، هر سال به اجرای برنامه های فرهنگی بومی می پردازد. هنرمندان کم سن و سال این گروه اخیرا از جشنواره موسیقی جوان توانستند 12 جایزه کسب کنند. این گروه همچنین در سه دوره جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم، جوایز زیادی را کسب کرده است.
آرمان فلاح پور نوجوان مازندرانی که در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان خواننده همراه گروه است چندی پیش در دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اجرایش مورد توجه برخی چهره های شاخص موسیقی ایران قرار گرفت.
در سی و چهارمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، علاوه بر گروه آیینی زندگی مازندران ، سه گروه کوارتت گیتار آمل به سرپرستی فرزاد زاهدی ، گروه موسیقی ماناک به سرپرستی مهبد نبودی و ارکستر سازهای ایرانی فارابی به سرپرستی محمدحسین ابوفاضلی نیز حضور دارند.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 بهمن با دبیری شاهین فرهت در تهران آغاز می شود و 29 بهمن پایان می یابد.
9927/1654
انتهای پیام
منبع: جماران
کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 اجرای برنامه های فرهنگی برنج زهرا کودکان و نوجوانان موسیقی جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وزیریتبار، قرهنینواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بهار سال ۱۳۳۲ تنها چند ماه مانده به کودتای ۲۸ مرداد، اگر چهارشنبهشبها ساعت یک ربع به ۶ عصر پیچ رادیو را باز میکردید صدای دلنواز قرهنیای به گوشتان میرسید که حسینعلی وزیریتبار (۱۲۸۵-۱۳۳۷) نوازندهاش بود. این نوازندهی ۴۷ ساله در آن مقطع هنرآموز سرود و رئیس ارکست دانشجویان انجمن موسیقی ملی بود و چهار فرزند داشت که بزرگترین آنها گیتی در هنرستان موسیقی ویلن کار میکرد، همایون ششساله، هدایت سهساله و هایدهی یکساله کوچکتر از همه بود. وقتی خبرنگار اطلاعات هفتگی (۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۲) به انجمن موسیقی ملی رفت تا با و مصاحبه کند، با یک جوان شاکی مواجه شد؛ وزیریتبار دل پرخونی از رادیو داشت و اصلا از زندگیاش راضی نبود. آنچه در پی میخوانید بخشهایی از گفتوگوی یادشده است:
... از دوازدهسالگی پدرم برای فراگرفتن موسیقی مرا تشویق کرد و با آنکه در خانوادهی خود موسیقیدان نداشتیم ولی علاقه به موسیقی و شنیدن آهنگها یکی از بهترین لذات افراد خانوادهام بود و من تنها فردی هستم که در فامیل خود به موسیقی علمی و عملی آشنا هستم. از همان کودکی من قرهنی را دوست داشتم و درست یادم هست که اولین مربی من مرحوم سالار معزز از لحاظ ترکیب لب و دهان و انگشتانم مرا به فرا گرفتن این ساز تشویق نمود و سپس نزد مرحوم سرهنگ نصراللهخان مینباشیان به تکمیل ساز مورد علاقهی خود پرداختم و وقتی افتخار شاگردی کلنل را پیدا کردم مثل آن بود که دنیایی را به من داده باشند ناگفته نماند که از محضر آقایان غلامحسین مینباشیان، خالقی، ضیا مختاری، و خادم میثاق استفادههای شایانی بردهام.
از درد دلهایتان از رادیو ممکن است یکی دو تا به طور مثال ذکر کنید.
اولا موسیقی ملی ما با وضعی که فعلا در رادیو اجرا میشود هرگز ترقی نخواهد کرد در صورتی که اساس موسیقی ملی ایران بزرگترین پایههای موسیقی شرق، بلکه موسیقی دنیا است. دیگر آنکه تاکنون هیچگونه تشویقی از من نشده و فقط یک تقدیرنامه و دو مدال و یک نشان از طرف وزارت فرهنگ دریافت داشتهام... ادارهی رادیو فقط ماهی ۲۴۰ تومان به من میداد که اخیرا ۲۰ تومان آن را کسر کرده [و با خنده افزود:] منتظر کم کردن بقیهی آن هم هستم و من که هم سولیست هم نوازنده و هم کمپوزیتور هستم این است وضع من وای به حال آنهایی که فقط یکی از این جنبهها را دارند.
شبهای یکشنبه هم از ساعت هشت و نیم تا نه گاهی با عدهای از رفقا و هنگامی با ارکست که فعلا وضع آن درهم برهم شده در رادیو شرکت میکنم.
کدام موسیقیدان به موسیقی ایران بیشتر خدمت کرده است؟
آقای کلنل وزیری
عاشق شدهاید؟
ما آردمان را بیخته و غربالمان را آویختهایم و اصولا وجود خانم عزیزم که بدون رودربایستی باید بگویم کاملا مراقب و مواظب راحتی من است بالاترین سعادتها را نصیب من کرده است.
نظرتان دربارهی تصنیفها و شعرهای جدید که در رادیو خوانده میشود چیست؟
شعرها حسابی نیست و طبعا آهنگها هم قلابی از آب درمیآید.
خوشترین خاطرهتان در زندگی چیست؟
خوشترین خاطرات زندگیام اقامت نهسالهام در شیراز یعنی معدن لبلعل و دکان حسن است. در هفتصدمین سال یادبود سعدی علیهالرحمه کنسرتی تهیه کردم و آهنگی به نام «به یاد سعدی» ساختم که هنوز خاطرهی شیرین آن در تمام نه سال خوشی و شیرینی زندگی شیراز مثل لؤلؤیی در چشم میدرخشد.
کدام خاطرهای روح شما را مکدر میسازد؟
هر وقت دروغ بشونم و تظاهر ببینم (که الحمدالله در جامعهی ما اصلا وجود ندارد) زیرا صمیمیت و یگانگی را میپرستم.
کدام غذا را بیشتر از بقیه دوست دارید؟
آنقدر در قرهنی فوت کردهام که دندانهایم یکییکی دنبال فوتها بیرون پریده و ناچار بیشتر غذاهای نرم و تر و راحتالحلقوم را دوست دارم که البته تولید «باد» هم بکند!
نظرتان دربارهی خوانندگان ایرانی چیست؟
از بین خانمها بانو قمرالملوک که پیر دیر است، برای من ارشدیت دارد. بعد خانم ضرابی که از لحاظ سوابق خوانندگی بهخصوص در خواندن آهنگهای ضربی بینظیر است. سوم روحانگیز و چهارم روحبخش و از مردها بنان و بنان و بنان.
۲۵۹۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900969