Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:25:04 GMT

دولت الکترونیک، بستری امن و ارزان اما ناشناخته

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۵۸۵۳

دولت الکترونیک، بستری امن و ارزان اما ناشناخته

خرم آباد - ایرنا - طرح دولت الکترونیک در ایران سابقه‌ای حدودا 17 ساله دارد و طبق آن دولت باید خدمات غیرحضوری را به مردم برای بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌‌ها و گردش سریع اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی ارائه دهد.

به گزارش ایرنا، دولت الکترونیک(Electronic Government)، عبارت نام آشنایی که مردم ایران بارها شنیده اند هرچند که آشنایی چندانی با آن ندارند، خدمتی که بستری از امنیت و رفاه برای مردم ایجاد کرده اما شاید کمتر در جامعه دیده، شنیده و احساس می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعریف ساده دولت الکترونیک یا همان دولت دیجیتالی یعنی استفاده دولت از فناوری اطلاعات برای جابه جایی اطلاعات بین مردم، سازمان‌ها، بازار و دستگاه های دولتی، یعنی اینکه دولت ارتباطات مورد نیاز را با بسترهای اینترنتی و شبکه های داخلی، برای مردم ایجاد کند تا علاوه بر کاهش مراجعه های حضوری، سرعت انجام امور نیز افزایش یابد.
می توان گفت دولت الکترونیک نماد تکریم اینترنتی ارباب رجوع است که سرعت فراگیری آن در برخی مناطق بیشتر است چرا که زیرساخت های لازم و البته آگاهی مردم از این مقوله بیشتر است.
دولت الکترونیک خدمتی است که دولت در قالب فناوری های اطلاعاتی به مردم ارایه می کند و امروزه یکی از بهترین شیوه های پاسخگویی به شهروندان محسوب می شود.
در سال های اخیر امکان انجام فعالیت های متنوعی از طریق دولت الکترونیک علاوه بر خود دولتی ها برای شهروندان عادی و سایر بخش ها از جمله فعالان اقتصادی و بخش خصوصی فراهم شده است.
اقدامی همچون پرداخت مالیات و عوارض، گرفتن گواهینامه، دریافت و تجدید جواز کسب، ثبت شرکت، عقد قرارداد، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت تولد و مرگ، انجام فعالیت های مالی و اعتباری، شرکت در انتخابات، پرکردن فرم‌های الکترونیک برای مقاصد مختلف، بازدید از موزه‌ها، استفاده از کتابخانه‌های مجازی، تعامل با نهادهای مختلف دولتی و تجاری و اجتماعی، پرداخت صورت حساب های مختلف مثل صورت حساب آب و برق و تلفن و گاز و حتی انجام امور خیرخواهانه نیز از این طریق امکانپذیر شده است.
مفهوم دولت الکترونیک به معنای ارائه خدمات عمومی و دولتی به شهروندان با استفاده از دستگاه‌‌های ارتباطی الکترونیکی و فضای مجازی است.
خدمات دولت، اشکال مختلفی دارد؛ از جمله تعاملات دیجیتالی بین شهروندان و دولت، تعاملات دیجیتالی بین یک دولت با دیگر سازمان‌های دولتی، تعاملات دیجیتالی بین دولت و شهروندان، تعاملات دیجیتالی بین دولت و کارمندان و تعاملات دیجیتالی بین دولت و کسب‌ و ‌کارها.
طرح دولت الکترونیک در ایران سابقه‌ای حدودا 17 ساله دارد و طبق آن دولت باید خدمات غیرحضوری را به مردم برای بهبود کیفیت، کاهش هزینه‌‌ها و گردش سریع اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی ارائه دهد.
توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی در سال‌های اخیر به شتاب گرفتن اجرای طرح دولت الکترونیک نیز منجر شده است.
بر اساس گزارشی از سازمان ملل متحد در ژوئیه 2018 (تیر/مرداد 97)، جمهوری اسلامی ایران در این سال با افزایش 20 پله‌ای نسبت به سال قبل بین 193 کشور جهان از جهت شاخص توسعه دولت الکترونیک در رتبه 83 قرار دارد.
این شاخص هر ساله بر اساس کیفیت خدمات برخط، وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی و ظرفیت انسانی موجود در هر کشور تعیین می‌شود. ایران یکی از 17 کشوری است که از میانه‌های جدول این شاخص به رتبه‌های بالا رسیده است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز لرستان در میزگردی با محوریت خدمات و زیرساختهای ارتباطی استان و معرفی این امکان، به برخی چالش های پیش رو در مورد دولت الکترونیک پرداخته، خدمتی که به گفته میهمانان این میزگرد به نحو مطلوبی در استان تامین شده اما همچنان مغفول و محروم از توجه دولتی ها و عموم مردم است.
در این میزگرد کامبیز پورسیف مدیرکل فناوری و اطلاعات استانداری لرستان، هومان محمودی مدیرعامل مخابرات منطقه لرستان و محمد ناظری مدیرکل پست استان لرستان حضور داشتند.
همچنین شهاب حیدری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و محمد صالح صیفی معاون اداره کل ارتباطات زیر ساخت استان از دیگر میهمانان این میزگرد بودند.

**کمتر به دولت الکترونیک پرداخته شده است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان گفت: مردم باید بدانند یک دولت حقیقی و در کنار آن دولت دیگری بنام الکترونیکی و هوشمند قرار دارد که در آینده باید جای خود را به ان دهد بنابراین ضرورت پردازش این مساله و ایجاد سرفصل های نوین برای اطلاع رسانی به جامعه ضروری است.
کامبیز پورسیف افزود: چنانچه مشکلات یا تنگناهایی نیز وجود دارد باید بتوان با تعامل دوسویه و ارتباط با رسانه ها آن را برطرف کرد.
وی اظهار داشت: ارتباطات از شکل گیری بشر وجود داشته و با مروز زمان و پیشرفت علم انسان، این ارتباط در شکل و شیوه دچا تغییر شده اما بنیاد آن همچنان حفظ شده است.
وی با بیان اینکه وضعیت زیرساخت های حوزه ارتباطات و دولت الکترونیک با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست تصریح کرد: با توجه به اقدامات بسیار گسترده، موثر و پیشرانی که امروزه انجام شده مقایسه آن با دوران قبل از انقلاب چندان جذاب نیست چراکه در ان زمان مساله ای به نام دولت الکترونیک و زیرساخت ها پیشرفته ارتباطی و مخابراتی وجود نداشته است.
پورسیف وضعیت زیرساختهای مخابراتی و اینترنتی زمان انقلاب را در حد صفر دانست و ادامه داد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، تغییرات اساسی بسیاری در این حوزه رخ داده است.
وی تصریح کرد: در دنیای امروزی هر هشت دقیقه اطلاعات افراد بیات می شود و سرعت تغییرات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از قانون مور نیز جلوتر است.
وی با تاکید بر اینکه امروز باید فناوری های نوین سخن گفت افزود: بهره مندی روستاهای دورافتاده از فیبر نوری دستاورد مهمی برای انقلاب اسلامی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

**فناوری اطلاعات، پیشران توسعه
پورسیف گفت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران توسعه است و تفاوت این حوزه نسبت به سایر بخش ها نیز در این مساله نمود دارد و با توجه به زیرساختی بودن خدمات در این بخش، می توان گفت حوزه فناوری اطلاعات اهمیت بیشتری از بهداشت، آموزش و راهسازی دارد.
وی اضافه کرد: در لرستان اقدامات بسیار مطلوبی در دو حوزه زیرساختی و محتوایی انجام شده و سیاست گذاری های موفقی در خصوص خدمات دولت الکترونیک صورت گرفته است.
پورسیف با بیان اینکه لرستان در حوزه زیرساخت از استان های سرآمد کشور است تصریح کرد: ارتباطات و فناوری اطلاعات بخش ساکن و راکدی نیست و پیوسته در حال به روز رسانی است و تنوع بسیاری دارد.
وی فناوری اطلاعات را یک حوزه پویا دانست و ادامه داد: بخش های مختلف ارتباط مستقیمی به فناوری اطلاعات دارند و در آینده نه چندان دور هیچ بخشی نمی تواند اقدامی بدون پیوست فناوری اطلاعات انجام دهد.

**جایگاه برتر لرستان در حوزه دولت الکترونیک
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان گفت: با اقدامات انجام شده در سال های اخیر لرستان جایگاه مطلوبی کسب کرده و به عنوان یکی از استان های برتر کشور در این حوزه شناخته می شود.
پورسیف افزود: کارگروه دفاتر پیشخوان لرستان مقام نخست کشور را کسب کرده که این مهم طی دو مرحله ارزیابی کارگروه های کشور تعیین و ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: همچنین لرستان در حوزه تحول دیجیتال، الکترونیکی کردن فرآیندها و مکاتبات اداری نیز مقام نخست کشور را کسب کرده است و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه سرویس و خدمات و دولت الکترونیک جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: در حالیکه اقدامات برخی استان ها برای اتصال مرکز و شهرستان ها به شبکه دولت الکترونیک را آغاز کرده اند اما این خدمت تا بخش های لرستان نیز ارائه شده است.

** برای نخستین بار در کشور/امکان ارسال نامه به ادارات از طریق دفاتر پیشخوان فراهم شد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان گفت: برای نخستین بار در کشور ارسال و دریافت نامه های مردمی به دستگاه های اداری از طریق دفاتر خدمات پیشخوان شهری و پستی امکانپذیر شده است.
پورسیف با اشاره به رونمایی و اجرای 10 طرح حوزه دولت الکترونیک افزود: با توجه به اینکه لرستان بر اساس ارزیابی های نهاد ریاست جمهوری به عنوان استان نخست در تحول دیجیتالی و الکترونیکی کردن مکاتبات اداری انتخاب شده، پایلوت طرح ارسال و دریافت نامه های مردمی از طریق دفاتر پیشخوان شده است.
وی ادامه داد: در این راستا افراد برای ارسال نامه های خود به ادارات می توانند نامه را در دفاتر پیشخوان ثبت کنند و مراحل ارجاع به دستگاه تا صدور پاسخ نهایی به صورت پیامک برای آنان ارسال می شود.
وی با تاکید بر پاسخگویی دستگاه های اجرایی به این نامه ها اظهار داشت: کاهش هزینه و خطر تردد در جاده های دور و روستایی و کم شدن استفاده از کاغذ از جمله مزایای این طرح است.
پورسیف گفت: دستگاه های متصل به شبکه دولت شامل اجرای این طرح می شوند و از مجموع 390 دستگاه بخشداری های استان نیز ارتباط 260 دستگاه با شبکه دولت ایجاد شده و مردم این مناطق می توانند از مزایای طرح ثبت نامه در دفاتر پیشخوان بهره مند شوند.
وی گفت: همچنین سامانه دریافت ایده های خلاقانه به نشانی bn-lr.ir برای تجاری سازی ایده ها، میز خدمت الکترونیکی استانداری، سامانه دریافت شکایات انتقادات، سامانه درخواست وقت ملاقات با استاندار و معاونان، اتوماسیون اداری محرمانه استانداری و هوشمند سازی گردش مکاتبات عادی و محرمانه این نهاد نیز ایجاد و راه اندازی شده است.
وی افزود: 10 طرح رونمایی شده بر روی شبکه دولت و مجزای از بستر اینترنت است که تاثیر بسزایی در حذف کاغذ و کاهش هزینه های جانبی دارد.
پورسیف ادامه داد: لرستان به عنوان نخستین استان موفق به ایجاد شبکه محرمانه میان استانداری، فرمانداری، بخشداری وشهرداری ها شده و از ابتدای آذرماه نامه محرمانه دستی میان این دستگاهها ارسال نشده که این مهم موجب تحسین مقامات کشوری از استان به صورت کتبی شده است.

**لرستان رتبه اول الکترونیکی کردن مکاتبات اداری را کسب کرد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان گفت: رتبه نخست الکترونیکی کردن مکاتبات اداری و تحول دیجیتالی در کشور به استان رسید.
پورسیف افزود: در دومین همایش ملی نظام اداری کشور که هفدهم اردیبهشت جاری در سالن جلسات سران اجلاس در تهران برگزار شد ، لرستان به عنوان استان برتر در حوزه تحول دیجیتالی در نظام اداری معرفی شد.
وی اظهار کرد: همچنین خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به عنوان استان‌های دوم و سوم معرفی شدند.
به گفته وی در این همایش استاندار لرستان برای دریافت رتبه نخست توسط رییس دفتر ریاست جمهوری تقدیر شد.

**رونق تجارت الکترونیک در گرو آگاهی جامعه
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان اضافه کرد: اکنون زیرساخت های قوی و بسیار مطلوب فناوری در استان ایجاد شده که متاسفانه کمتر برای تجارت الکترونیک استفاده می شود.
پورسیف گفت: با عدم استقبال از این زیرسختها و تجارت های نوین الکترونیکی، سود بازار همچنان نصیب واسطه ها می شود.
وی تصریح کرد: چنانچه مردم با مساله تجارت الکترونیک آشنایی داشته باشند و اطلاع رسانی مطلوبی در این راستا صورت گیرد، بدون شک جامعه به سمت ارتباط تجاری مستقیم پیش می رود و بسیاری از محصولات در اختیار واسطه قرار نخواهد گرفت.

***دولت الکترونیک، بستری امن اما ناشناخته
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان با انتقاد از عدم آگاهی بسیاری از افراد جامعه در خصوص خدمات دولت الکترونیک گفت: آمادگی لازم برای ارائه سرویس و امکانات مختلف در حوزه زیرساخت ها وجود دارد اما در بهره برداری مشکل داریم.
پورسیف تصریح کرد: مردم از بسیاری خدمات الکترونیک بی اطلاع هستند و معمولا برای پیگیری امور خود مراجعه حضوری به دستگاههای مختلف دارند در حالیکه می توانند خدمات متنوعی را در منزل دریافت کنند.
وی با تاکید بر فعالیت رسانه ها و ارتقا آگاهی مردم در این زمینه افزود: رسانه ها باید اقدامات دستگاههای مختلف در خصوص ارائه خدمات دولت الکترونیک به مردم را مطالبه گری کنند.

**دستگاههای حفار بیشترین آسیب رسان فیبر نوری
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری لرستان در خصوص قطع فیبر نوری نیز گفت: بیشترین آسیب های فیبرنوری استان از محل اقدامات دستگاه های حفار است.
پورسیف امن ترین رسانه دنیا از نظر کیفیت و سرعت را فیبر نوری دانست و تصریح کرد: با تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی قانون صیانت از حرم فیبرنوری تدوین شده و دستگاهها ملزم هستند قبل از هر اقدامی به کارگروه مربوطه مراجعه کرده و اطلاع رسانی کنند.
وی افزود: با توجه به اهمیت زیرساخت های ارتباطی و مساله فیبر نوری، قوه قضاییه نیز اختیار دارد با افرادی که به حریم فیبر نوری تجاوز می کنند برخورد نماید.

***نقاط پستی در لرستان 400 درصد افزایش یافت
مدیرکل پست لرستان نیز در این میزگرد گفت: طی چهل سال خدمت نظام جمهوری اسلامی در لرستان، نقاط تماس مردمی در حوزه پست 400 درصد رشد داشته است.
محمدناظری با اشاره به فعال بودن 521 نقطه پستی شهری و روستایی استان افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی تنها بعد فیزیکی پست در استان فعال بود اما امروز اداره کل پست از پیشران های خدمت به مردم در سه حوزه فیزیکی، مالی و الکترونیکی است.
وی ادامه داد: از مجموع 521 واحد پستی استان، برخی خدمات پستی ارائه می دهند، بخشی در راستای تحقق دولت الکترونیک و تعدادی نیز به نیابت از دستگاههای استان ارائه خدمت می کنند.

** عدد صفر کدپستی در لرستان به بیش از یک میلیون افزایش یافت
مدیرکل پست لرستان گفت: تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی هیچگونه کدپستی در استان تعریف نشده بود اما این تعداد امروز به یک میلیون و 67 هزار و 459 کد مسکونی، تجاری، صنعتی و مشاغل رسیده است.
ناظری افزود: تمامی مکان های استان کد پستی 10 رقمی دارند که این مهم از زیرساخت های لازم برای طرح جی نف و استانداردسازی نشانی ها است.
وی همچنین گفت: 10 ماهه امسال بیش از 5 میلیون مرسوله پستی در سطح استان جابجا و به همین تعداد از سفرهای زائد شهری و بین شهری کاسته شده است.
به گفته وی از این تعداد، سه میلیون مرسوله در استان جابجا شده و 2 میلیون مرسولات وارده به استان نیز در مقصدهای مورد نظر توزیع شده است.

**جی نف طرحی ملی برای رفاه بیشتر شهروندان
ناظری پروژه اقتصاد مقاومتی جی نف را از برنامه هایی دانست که در بستر فناورانه انجام می شود و افزود: بواسطه داشتن اطلاعات پایه و اساسی، کد پستی ده رقمی ، پروژه جی نف به شرکت ملی پست واگذار شده است.
مدیرکل پست لرستان با اشاره به اینکه طبق برنامه سال 96 بیش از 150 هزار نقطه ژئوکد و بروز رسانی شده، بیان کرد: در حال حاضر در سطح خرم آباد و بروجرد عملیات اجرای پروژه به اتمام رسیده بطوریکه آماده بهره برداری و استفاده توسط دستگاه های خدمت رسان خواهد بود.
وی ادامه داد: در مجموع حدود 90 درصد برنامه‌ های تدوین شده جهت سالجاری انجام رسیده و امیدواریم تا پایان امسال به اتمام رسد.

**عدم پلاک کوبی 60 درصد اماکن استان مانع بزرگ اجرای جی نف
ناظری طرح های ملی جی نف و سیماک را از برنامه های اولویت دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: با توجه به حساسیت موضوع و اینکه 2 برنامه از زیرساخت های دولت الکترونیک هستند باید بصورت ویژه پیگیری شوند.
وی افزود: پس از دریافت نقشه های پارسل بندی از طرف شهرداری ها این طرح پیگیری می شود.
وی عمده ترین چالش اجرای طرح جی نف را عدم پلاک کوبی، نامگذاری اماکن و نقشه های پارسل بندی دانست و گفت: در صورت فراهم شدن امکانات، اداره کل پست لرستان آمادگی دارد این طرح را در سایر شهرستانها نیز اجرا کند.
ناظری افزود: دستگاه های اجرایی باید اطلاعات خود را در اختیار اداره پست قرار دهند تا پس از تطبیق از بستر نشانی استاندارد که همان کد پستی است، استفاده شود.
مدیرکل پست لرستان ادامه داد: طبق برنامه ابلاغی برای استان 150 هزار رکورد در خرم آباد و بروجرد نقطه گذاری شده که آماده بهره برداری است.
ناظری مهمترین چالش حوزه پست استان را نداشتن پلاک اماکن برشمرد و گفت: 60 درصد اماکن استان فاقد پلاک های زوج و فرد شهرداری و کد پستی 10 رقمی هستند که ساخت و نصب پلاک شهری روستایی از وظایف شهرداری ها و دهیاری ها است.

**ارائه بیش از 40 خدمت پستی در بستر الکترونیکی/ دستگاهها برون سپاری خدمات را جدی بگیرند
مدیرکل پست لرستان با اشاره به سرویس های نوین پستی ادامه داد: 80 نوع خدمت در باجه های پستی استان ارائه می شود که بیش از 40 سرویس این خدمات، در بستر الکترونیکی و منطبق با جامعه امروزی است.
وی گفت: هرچند امروزه از پست نامه به سمت پست کالا حرکت می کنیم اما خدمات قابل توجهی در حوزه الکترونیکی به مردم ارائه می شود به نحوی که سرویسی وجود ندارد که نتوان آن را در بستر دولت الکترونیک اجرایی کرد.
وی اضافه کرد: بر اساس ضرورت اجرای بند 'پ' ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه، دستگاهها باید خدمات قابل برون سپاری را واگذار کنند تا مراجعات حضوری مردم مدیریت شود.
مدیرکل پست لرستان تصریح کرد: در این صورت بسیاری از مراجعات و سفرهای زائد شهری و بین شهری کاهش می یابد اما متاسفانه بسیاری از دستگاهها این مهم را عملیاتی نکرده اند و مردم همچنان به ادارات مختلف مراجعه می کنند.
ناظری تجارت الکترونیک را از سرویس های نوین پستی برشمرد و گفت: دستگاه های متولی خدمات و محصولات باید این مهم را جدی گرفته و از بستر رایگان پست برای خدمات خود استفاده کنند.
وی افزود: دستگاهها باید جامعه هدف را به پست معرفی کنند تا با اطلاع از بازاریابی های نوین از بستر کاملا رایگان پست برای فعالیت های خود بهره مند شوند.

** زیرساخت هایی که تامین شده و خدمات حضوری که باید کاهش یابد
مدیرعامل مخابرات منطقه لرستان نیز در این میزگرد گفت: تعداد کل تلفن های استان از پنج هزار و 500 شماره در سال 57 به 400 هزار شماره افزایش یافته اما در مجموع 125 هزار شماره فعال است و مابقی به دلایلی از جمله کاهش استقبال شهروندان از تلفن ثابت و عدم پرداخت بدهی قطع شده است.
هومان محمودی با تاکید بر معرفی دستاوردهای نوین و امروزی در حوزه ارتباطات ادامه داد: با توجه به پیشرفت فناوری و ارتقا وسایل ارتباط جمعی، حتی بسیاری از نشست ها را می توان ازطریق ویدئوکنفرانس برگزار کرد که این زیرساخت در لرستان فراهم شده است.
وی اظهار داشت: برگزاری جلسات به صورت برخط بدون هزینه های جابجایی شرکت کنندگان و با صرفه جویی در وقت، باید در دستور کار باشد تا زیرساخت های ارتباطی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی نخستین ارزش فناوری اطلاعات را صرفه جویی در وقت و جلوگیری از اتلاف انرژی دانست و گفت: با توجه به فراهم شدن بسیاری از زیرساختهای ارتباطی در استان و دولت الکترونیک، باید خدمات حضوری کاهش یابد چراکه بسیاری از خدماتی را که اکنون در ادارات و دستگاهها ارائه می شود می توان در بستر الکترونیکی انجام داد.

**مردم به خدمات غیرحضوری عادت و دستگاهها به فناوری اطلاعات اعتماد کنند
مدیرعامل مخابرات منطقه لرستان گفت: زیرساختهای خدمات الکترونیک در استان فراهم شده و باید با تعریف مشاغل جدید، به خدمات غیرحضوری عادت کنیم.
محمودی شماره های 9990، 2020، 2010 و 118 را از مهمترین ابزار ارائه خدمات الکترونیکی و تلفنی برشمرد و افزود: با توجه به اینکه وسایل ارتباط جمعی و بسترهای نوین ارتباطی در حال تغییرات سریع و هدفمند هستند زیرساختها نیز باید همزمان با این مهم فراهم شود که لرستان از استان های موفق در این زمینه بوده است.
وی تعداد تلفن های همراه اول در لرستان را بیش از یک میلیون و 500 هزار شماره برشمرد و گفت: از این تعداد 220 هزار شماره دائمی و مابقی اعتباری است.
وی ظرفیت تلفن های ثابت استان را 657 هزار شماره عنوان کرد و اظهار داشت: با ورود اینترنت به فضای ارتباطی از دهه 70 تاکنون 71 هزار و 338 پورت اینترنت پرسرعت در استان ایجاد شده و روستاهای دارای ارتباط از 3 به 10 هزار و 414 مورد افزایش یافته است.
مدیرعامل مخابرات منطقه لرستان با تاکید بر آگاهی مردم از خدمات الکترونیک گفت: مردم در صورت اطلاع از تنوع خدمات و زیرساختهای ایجاد شده متقاضی استفاده از این امکان می شوند.
محمودی توضیح داد: امروزه فناوری اطلاعات تا حدی پیشرفت داشته که حتی می توان فعالیت هایی همچون دامداری و کشاورزی را در این بستر انجام داد اما مردم از این امکانات بی اطلاع هستند.
وی اظهار داشت: برای داشتن کشوری قدرتمند در حوزه های مختلف باید بستری فناوری اطلاعات را فراهم کرد که این زیرساخت در استان فراهم شده اما بسیاری از آن بلااستفاده مانده است.
وی تاکید کرد: دستگاهها نیز باید به فناوری اطلاعات اعتماد کرده و روش های سنتی ارائه خدمات را کنار بگذارند.

**ایجاد 1600 کیلومتر فیبر نوری در لرستان
معاون اداره کل ارتباطات زیر ساخت لرستان نیز در این میزگرد گفت: اواخر دهه 70 که عملیات ایجاد فیبرنوری آغاز شد لرستان نیز در این راستا فعالیت خود را آغاز کرد و تا سال 87 تنها 540 کیلومتر از این زیرساخت در استان فراهم بود.
محمد صالح صیفی افزود: اکنون یکهزار و 600 کیلومتر فیبر نوری در قسمت های مختلف داریم و شاید در برخی موارد سرعت اینترنت کند شود اما قطعی نداریم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت اینترنت را از درگاه های مختلف بین المللی تامین می کند، بیان کرد: چنانچه فیبر نوری استان هم به دلایلی قطع شود اینترنت از درگاه سه استان دیگر تامین خواهد شد.
وی اضافه کرد: از سال 88 تاکنون افزایش چشمگیری فیبرنوری از نظر مسیرها، توپولوژی و طراحی شبکه و مسیرهای اجرا در استان رخ داده است.

**تنها یک ششم ظرفیت پهنای باند استان استفاده می شود
معاون اداره کل ارتباطات زیرساخت لرستان در خصوص پهنای باند اینترنت استان گفت: قابلیت واگذاری و تامین بیش از 232 گیگ اینترنت در استان وجود دارد اما حدود 30 گیگ معادل یک ششم این ظرفیت عملا استفاده می شود که این میزان بر اساس شرایط مشترکان است.
صیفی تصریح کرد: اکنون بخش عمده ای از اینترنت استان در حوزه تلفن همراه مصرف می شود و عمده مصرف کنندگان، مشترکان ایرانسل و همراه اول هستند.
به گفته وی در حال حاضر سرویس های ام پی ال اس ( جهت سرعت بخشیدن به جریان ترافیک شبکه، ایجاد شده و مورد استفاده کاربران و سازمان ها قرار گرفته )، اینترنت و اینترانت نیز در استان تامین می شود.

**فیبرنوری جز اموال دولت است که باید در املاک دولت قرار گیرد
معاون اداره کل ارتباطات زیرساخت لرستان در خصوص قطع زیرساخت فیبر نوری به دلیل برخی حفاری ها و یا فعالیت های کشاورزی گفت: باید مسیرهای فیبر نوری به نحوی انتخاب شود که کمترین عبور را در زمین های کشاورزی داشته باشد.
صیفی افزود: به نظر می رسد عبور فیبر نوری از زیر آسفالت یکی از بهترین راهکارها است چراکه کمتر مورد حفاری قرار گرفته و حفاظت از آن نیز راحت تر انجام می شود.
وی ادامه داد: فیبر نوری جز اموال دولت است که باید در املاک دولت قرار بگیرد و نه در زمین های کشاورزی مردم، چرا که باید پذیرفت یکی از مهمترین ابزار های پیشرفت فضای ارتباطی و سایبری استان، فیبر نوری است.
وی با تاکید بر توسعه و صیانت فیبر نوری گفت: همانطور که انتظار ارتقا خدمات اینترنتی را داریم مدیران نیز باید در این راستا همکاری کرده و حلقه اتصال آنان با حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شود.

**گزارشی از وضعیت فناوری اطلاعات کشور/ روستاهای اینترنت دار به 34344 رسید
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز با ارائه گزارشی از تاریخچه و وضعیت کنونی کشور گفت: اولین وزارتخانه رسمی ارتباطات سال 1275 شکل گرفته و نخستین وزیر این نهاد پس از انقلاب شهید محمود قندی بوده است.
شهاب حیدری افزود: سال 57 ضریب نفوذ تلفن ثابت کشور 2.3 درصد بودن و اکنون 37.2 درصد است و ضریب نفوذ تلفن همراه از عدد صفر در سال 73، امروز به بیش از 100 درصد رسیده است. ( با توجه به اینکه برخی افراد بیش از یک سیم کارت دارند) .
وی ضریب نفوذ اینترنت ثابت کشور در سال 72 را صفر عنوان کرد و اظهار داشت: این شاخص به 15.5 درصد رسیده و ضریب صفر نفوذ تلفن همراه در سال 91 امروز 75 درصد است.
وی با بیان اینکه تا سال 92 روستاهای کشور از خدمت اینترنت محروم بوده اند گفت: اکنون 34 هزار و 344 روستای ایران به اینترنت پرسرعت مجهز هستند که این خدمتی چشمگیر و قابل توجه است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان با بیان اینکه سرانه 2.1 درصدی مرسولات پستی کشور در سال 57 به 6.5 درصد رسیده افزود: اکنون ایران هشت ماهواره در مدار زمین دارد که این عملکرد تا سال 86، صفر بوده است.
حیدری گفت: دستگاه های خودپرداز روستایی تا سال 96 ایجاد نشده بود که اکنون به یکهزار و 700 رسیده و به تازگی نیز چهل و سومین دستگاه در استان نصب شده است.
وی ادامه داد: در حوزه درگاه ارتباط بین الملل ظرفیت پهنای باند در سال 84، معادل 2 گیگا بیت بر ثانبه بوده که الان به یکهزار و 930 رسیده و ظرفیت ترانزیت پهنای باند نیز از 4.5 گیگابیت بر ثانبه در سال 89 به سه هزار و 844 افزایش یافته است.
وی با اشاره به 10 میلیون مشترک پهنای باند کشور تصریح کرد: اکنون 61 میلیون نفر در پهنای باند سیار و 70.5 میلیون نفر در شبکه پهنای باند ثابت و سیار کشور هستند و ضریب نفوذ مشترکان پهنای باند به 87 درصد رسیده است.

**1280 روستای لرستان اینترنت پرسرعت دارند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان اضافه کرد: اکنون یکهزار و 280 روستای استان اینترنت پرسرعت دارند و پیمانکار این طرح در 755 روستا مشخص شده که تلاش می شود تا شهریور 98 تحویل شود.
حیدری کاهش شکاف دیچیتالی را مهمترین هدف دسترسی به اینترنت برشمرد و ادامه داد: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار باید به شبکه دولت الکترونیک متصل شوند و امکان انجام امورچهارگانه آموزش، کشاورزی، سلامت و بانکداری از این طریق فراهم شود.
وی مشترکان تلفن ثابت شهری و روستایی لرستان را 398 هزار و 411 شماره برشمرد و تصریح کرد: 2 هزار و 578 روستا نیز دارای ارتباط هستند و ضریب نفوذ تلفن همراه در استان 98 درصد و با پوشش جمعیتی 97.4 درصد است.

**کاهش سالانه 12.5 درصدی مراجعات مردمی، تکلیف دستگاهها است
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان اضافه کرد: زیرساخت های بسیار مطلوبی در حوزه دولت الکترونیک در استان انجام شده اما چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.
حیدری در پاسخ به این سوال که چرا خدمات دستگاهها الکترونیکی و اینترنتی نمی شود گفت: عملکرد جزیره ای ادارات از تحقق این مهم جلوگیری می کند چرا که به جای ارتباط بین دستگاهی که دولت الکترونیک نام دارد، تنها دستگاه الکترونیک داریم.
وی توضیح داد: نامه مراجعان از بدو ورود به دستگاهها در سیستم اتوماسیون و گردش های درون دستگاهی ثبت می شود اما پس از اتمام کار، شماره نامه را به ارباب رجوع می دهند که دستی و فیزیکی پیگیری های لازم را انجام دهد که با توجه به فراهم بودن زیرساخت های دولت الکترونیک، این رویه باید حذف شود.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه دستگاهها مکلف شده اند مراجعات مردمی را سالانه تا 12.5 درصد کاهش دهند و برای این مهم باید خدمات را برون سپاری کنند که متاسفانه این امر محقق نشده است.
وی تاکید کرد: برخی تصدی گری های دولتی باید بسیار کم شده و یا به صفر برسد اما ادارات در این راستا مقاومت می کنند.

**خود پستچی گری دستگاهها و تفکر غلط کاهش قدرت اجرایی ادارات با دولت الکترونیک
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات لرستان گفت: مدیران باید آگاه شوند صرف هزینه برای ایجاد خدمت دولت الکترونیک نوعی سرمایه گذاری است که به نظر می رسد در این راستا مدیران باید اموزش های لازم را دریافت کنند.
حیدری افزود: متاسفانه برخی مدیران و کارمندان دستگاهها گمان می کنند با اجرای دولت الکترونیک، قدرت اجرایی انان نیز کاسته می شود که رفع این معضل نیازمند فرهنگ سازی است.
وی با تاکید بر مطالبه گری مردم در این زمینه تصریح کرد: میانگین سرانه مرسولات پستی کشور 6.5 و استان چهار درصد است که این به معنای خودپستچی گری دستگاهها می باشد.
وی اظهار داشت: بر اساس قانون، کار پست و جابجایی مرسولات را تنها اداره کل پست باید انجام دهد امااین مهم مغفول مانده و دستگاهها خود نسبت به جابجایی مرسولات اقدام می کنند.
حیدری همچنین حفاری دستگاهها بدون اطلاع و توجه به نقشه های فیبرنوری را از معضلات اصلی در حوزه زیرساختها دانست و گفت: همچنین شهرداری ها باید در فناوری های نوین توسعه فیبرنوری مشارکت و سرمایه گذاری کنند که این امر تاکنون در استان محقق نشده است.
وی با تاکید بر ورود جدی شهرداری ها به حوزه دولت الکترونیک افزود: در حالیکه باید به سمت شهر هوشمند پیش رویم اما امروز یکی از بزرگترین چالش ها، بی نظمی های شهری است.
وی ادامه داد: شهر باید از اداره سنتی خارج شود که یکی از راهکارهای تحقق این امر ایجاد سیستم های الکترونیکی و توجه به زیرساخت های این حوزه توسط شهرداری است.
حیدری تاکید کرد: در تحولات دنیای کنونی تمامی اتفاقات حول محور این حوزه رخ می دهد و فرصت مناسبی است تا برخی استان ها که عقب ماندگی هایی دارند، بدون هرگونه محدودیتی در این زمینه پیشتاز باشند.
وی گفت: برخی استان ها همچون لرستان از دیرباز به دلایلی هم سطح با استان های پیشرفته توسعه نداشته اند اما نباید اجازه داد این اتفاق در حوزه فناوری اطلاعات رخ دهد چراکه این حوزه مبتنی بر نیروی انسانی و دانش جدیدی است که زیر ساخت فیزیکی خاصی نیاز ندارد و به همین دلیل استان های محروم نیز می توانند حضور موفقی در این رابطه داشته باشند.
7269/6060

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات فناوري اطلاعات دولت الكترونيك

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۵۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است

 ارسلان مالکی  در جلسه شورای مسکن در استانداری لرستان اظهار داشت: نمی‌توان برای این ۱۰۰ هزار خانواده بدون مسکن برنامه نداشته باشیم، بلکه باید این موضوع رسیدگی و حل آن نیازمند یک هم افزایی و همدلی بین دستگاهی است.

وی افزود: با مطالعه و بررسی‌های انجام شده ظرفیت‌های استان لرستان شناسایی شده است که نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم و در این بین سازمان جهاد کشاورزی نقش موثرتری دارد تا مساله تامین زمین حل شود.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد: برای حل مشکل زمین می‌توان از زمین‌های دستگاه‌های مختلف بهره گرفت که اجازه قانونی وجود دارد.

مالکی با تاکید بر اینکه مساله تامین زمین مسکن را باید بعنوان یک مساله جدی در لرستان مورد توجه باشد، گفت: لرستان در ارزیابی‌های مسکن ملی آخرین استان است که باید با همدلی و همکاری از مرحله تامین زمین عبور کمیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سفر‌های استانی سایر استان‌ها از مرحله تامین زمین گذشته اند و ملاک ارزیابی‌ها تعداد وحد‌های تحویل داده شده است در لرستان، اما متاسفانه پس از گذشت سه سال از دولت همچنان در مرحله تامین زمین باقی مانده است.

لرستان و ظرفیت ساخت دهکده شهری

روح اله اکبری، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در جلسه شورای مسکن با تاکید بر اینکه لرستان از ظرفیت خوبی برای ساخت دهکده شهری برخوردار است، گفت: دهکده شهری چیزی بین شهر و روستا است که در کشاورزی باغات حفظ می‌شود.

وی افزود: با توجه به امکاناتی اعم از آب و برق و سایر خدمات رفاهی که در روستا‌ها فراهم شده است بنوعی زیرساخت لازم برای دهکده‌های شهری فراهم است و فرایند تصویب ساخت آن در داخل استان قابل حل و فصل است.

اکبری با انتقاد از اینکه برخی دستگاه‌ها در اجرای مسکن ملی موضع سلبی دارند گفت: این طرح یک فعالیت بین بخشی است و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها وجود دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: استان لرستان به لحاظ توپوگرافی خشنی که دارد از نظر تامین زمین مورد نیاز شرایط سخت تری دارد، اما در بخش‌هایی از جمله بافت فرسوده سهم استان پررنگ‌تر در نظر گرفته شده است.

مهلت یک هفته‌ای استاندار لرستان برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن

استاندار لرستان هم در این جلسه ضمن تعیین مهلت یک هفته‌ای برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن، خواستار همکاری جدی دستگاه‌های مسئول در تامین زمین مورد نیاز ۱۱۶ هزار واحد مسکونی سهم لرستان شد.

ابوطالب شفقت با اعلام مهلت یک هفته‌ای به معاونت امور عمرانی استانداری، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و سایر اعضا آنها را موظف به ارائه آمار کسری زمین در روستا و شهر، شناسایی و تامین زمین مورد نیاز کرد.

وی با اشاره به اینکه مالکیت زمین در کشور از سه حالت خارج نیست، افزود: زمین‌های شهری متعلق به مسکن و شهرسازی است که باید آنرا بر اساس قانون و مجوز لازم در اختیار دولت برای ساخت و ساز قرار دهد، یا در بخش روستایی دولت گسترش داده که بخشی از زمین‌های زارعی خود مالکی در طرح هادی روستا قرار گرفته اند که بنیاد مسکن اجازه ساخت را صادر نماید و بخشی منابع طبیعی که آنهم می‌شود سهم دولت بنیاد مسکن و منابع طبیعی کمک کنند واگذار شود.

وی اضافه کرد: بافت‌های فرسوده و زمین‌های متعلق به شهرداری که با رابطه مناسب دولت و شهرداری باید آنها هم به ظرفیت زمین‌های طرح ملی اضافه شود.

استاندار لرستان با تاکید بر تدوین جدول شهر‌ها و روستا‌های بلاتکلیف در تامین زمین افزود: پس از عبور از این سه راه حل مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی موظفند کسری زمین را تامین کنند.

شفقت افزود: اگر شرایط لازم در استان مهیا و قوانین کشوری اجازه واگذاری نداد از طریق هیئت دولت و وزرای محترم موضوع را پیگیری و به نتیجه خواهیم رساند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت (+عکس)
  • معلم‌های «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • معلمان «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • حال خوب پدر و مادرها با اقدام خوب وزارت بهداشت
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • چرا موافقت نامه همکاری امنیت اطلاعات ایران و روسیه در شورای نگهبان بررسی نشد؟!
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند