Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - رئيس سازمان جهاد کشاورزي کردستان گفت: راندمان آبياري در اراضي اين استان طي 40 سال عمر با برکت انقلاب اسلامي حدود 17 درصد نسبت به دوران قبل انقلاب افزايش يافته است.

خالد جعفري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: جلوگيري از اتلاف آب کشاورزي و افزايش راندمان آبياري در سطح مزارع و باغات از وظايف مهم و اساسي وزارت جهاد کشاورزي در بخش آب و خاک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: سازمان جهاد کشاورزي کردستان به عنوان بخشي از اين وزارتخانه در قالب برنامه هاي اول تا پنجم توسعه اقدامات موثري در خصوص اجراي طرح هاي زير بنايي براي بهبود راندمان آبياري انجام داده که اين شاخص از 30 درصد سال 1357 با 17 درصد رشد به 47 درصد در سال جاري رسيده است.
جعفري اضافه کرد: اجراي سيستم هاي نوين آبياري، احداث شبکه هاي فرعي آبياري تحت فشار، انتقال آب با لوله، احداث و بهسازي کانال هاي آبياري عمومي و احداث استخرهاي ذخيره آب کشاورزي از جمله طرح هاي زيربنايي انجام شده براي افزايش راندمان آبياري در اراضي اين استان است.
** کردستان بيش از 53 هزار هکتار سامانه نوين آبياري دارد
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کردستان با بيان اينکه طرح توسعه سامانه هاي نوين آبياري در اين استان از سال 72 شروع شده است، گفت: اکنون اجراي اين طرح در اراضي کردستان به پايان رسيده است.
جعفري افزود: با اجراي آبياري تحت فشار، هيدرومدول آبياري از حالت آبياري سنتي (روش غرقابي و ثقلي) خارج مي شود که در نهايت باعث افزايش راندمان کل آبياري از 30 به 70 درصد مي رسد.
وي اضافه کرد: در نهايت با اجراي سيستم هاي نوين آبياري در کردستان هر سال به ميزان حداقل 232 ميليون مترمکعب از هدر رفت آب در مزارع جلوگيري مي شود که در نتيجه آن افزايش سطح زير کشت اراضي آبي حداقل به ميزان 23 هزار و 200 هکتار است که در رشد و شکوفايي کشاورزي استان و افزايش درآمد کشاورزان و باغداران منطقه تاثير بسزايي دارد.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کردستان يادآور شد: اين مساله در کاهش هدر رفت آب کشاورزي، افزايش سطح زيرکشت آبي، افزايش عملکرد توليد در واحد سطح و بطورکلي مبارزه با معضل خشکسالي نقش موثر و بسزايي ايفا مي کند.
وي با بيان اينکه اکنون استقبال کشاورزان و باغداران استان از اين طرح رو به افزايش است، افزود: دولت براي اجراي سامانه هاي نوين تسهيلات بلاعوض تخصيص مي دهد که شامل 130 ميليون ريال براي هر هکتار آبياري قطره اي، 84 ميليون ريال براي هر هکتار آبياري باراني و 58 ميليون ريال براي هر هکتار اجراي طرح آبياري کم فشار است.
کردستان با بيش از يک ميليون و 110 هزار هکتار زمين قابل کشت مرغوب و مستعد باغي و زراعي وجود دارد و ساليانه بيش از 2٫5 ميليون تُن انواع محصولات کشاورزي (زراعي، باغي) در اين استان برداشت مي شود.
در اين استان در مجموع 38 هزار هکتار انواع باغ هاي محصولات هسته دار و بدون هسته وجود دارد و سالانه بيش از 270 هزار تن انواع محصولات باغي در استان برداشت مي شود.
3034/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۶۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در واکنش به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و قطع درختان در صالحیه گفت: با مسئولینی که در تغییر کاربری غیرقانونی این اراضی دخیل بودند، برخورد خواهد شد. - اخبار استانها -

سیدامیر احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان، با اشاره به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در صالحیه، اظهار داشت: 50 هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت غیرقانونی در حال تغییر کاربری بود که جلوی آن گرفته شد.

وی با اشاره به قطع یک‌صد اصله درخت در این اراضی جهت تغییر کاربری افزود: مسئولینی که در تغییر غیرقانونی کاربری 50 هکتار از اراضی کشاورزی دخیل بوده و وظایف قانونی خود را انجام نداده و ترک فعل انجام شده باشد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان بهارستان در ادامه گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و قطع درختان با برنامه‌ریزی و مدیریت شده بود و این اتفاق در یک روز انجام نگرفته است.

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز 300 هکتار اراضی چهارباغ

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضاییه و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در هر موردی که فساد اتفاق افتاده باشد، برخورد قاطعانه است و طبق مستندات و در چارچوب قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • قطع ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی