Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزیران خارجه و مقام‌های ارشد ۶۰ کشور در روز چهارشنبه در ورشو لهستان جمع شدند، این در حالی است که ایالات متحده از این طریق امیدوار است تا بتواند فشار علیه ایران را افزایش دهد.

این در حالی است که عدم حضور وزرای خارجه، قدرت‌های بزرگ اروپایی مانند آلمان و فرانسه، اختلافات شدید اتحادیه اروپا و آمریکا را بر سر مسائل مختلفی مانند خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی هم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نقش کلیدی در توافق هسته‌ای داشت،  در این  کنفرانس دو روزه حضور نخواهد داشت.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و «مایک پنس»، معاون وزیر خارجه آمریکا قرار است در این نشست حضور و سخنرانی داشته باشند.

مایک پمپئو در مورد افراد شرکت‌کننده در این نشست گفت: «بعضی از کشورها با وزرای خارجه خود در این نشست حاضر می‌شوند و برخی از کشورهای دیگر بدون وزرای خود حاضر می‌شوند؛ این انتخاب آنهاست.»

وی در ادامه افزود: «ما فکر می‌کنیم پیشرفت خوبی در این نشست داشته باشیم. فکر می‌کنیم که ده‌ها کشور وجود دارند که به طور جدی برای ایجاد یک خاورمیانه بهتر و پایدار کار می‌کنند و من امیدوارم که با همکاری آنها روز پنج‌شنبه وقتی ما از این نشست خارج می‌شویم دستاورد لازم را به دست آورده باشیم.»

این در حالی است که کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و بریتانیا کانال جدیدی را برای تجارت غیردلار با ایران برای مقابله با  تحریم‌های ایالات متحده و حفظ  پیمان هسته‌ای تاسیس کرده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی درباره این نشست مدعی شد: «بحث ما در مورد نفوذ ایران در خاورمیانه خواهد بود ما می‌خواهیم ایران از برخی از رفتارهای نامناسب خود دست بردارد.»

این در حالی است که تحریم‌های جدید ایالات متحده عمدتا با هدف قطع درآمدهای نفتی ایران است و تا حد زیادی موفق به متقاعد کردن شرکت‌های اروپایی به ترک تجارت با ایران شده است.

از سوی دیگر هم ایران تهدید کرده است که از این توافق خارج می‌شود، مگر اینکه قدرت‌های اروپایی بتوانند به وعده‌های خود عمل کرده و به ایران کمک کنند.

از دیگر اختلافات سیاسی میان اروپا و آمریکا مربوط به مساله سوریه است. متحدان اروپایی واشنگتن همچنین نگرانی خود را نسبت به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ابراز کرده‌اند.

جرد کوشنر مشاور حقوقی و داماد ترامپ در باره این نشست گفت: «از برنامه‌های ایالات متحده در این نشست تلاش برای برقراری صلح بین فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها است. این مقام آمریکایی از ذکر جزییات این نشست خودداری کرد.»

این در حالی است که مقامات فلسطینی اعلام کرده‌اند که به دلیل تصمیم واشنگتن برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم در کنفرانس ورشو حاضر نخواهند شد. با این حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، همراه با مقامات مختلفی از کشورهای خلیج فارس در این نشست حضور خواهد داشت.

اطلاعات دقیقی در مورد اینکه وزیران کدام کشورها در این نشست حضور دارند وجود ندارد چرا که مشئولان نشست از اعلام اسامی شرکت کنندگان خودداری کرده اند.

میزبانی این رویداد فرصتی است برای دولت محافظه کار لهستان تا روابطش با واشنگتن را تقویت کند.

پیوتر بوراس عضو ارشد «شورای روابط خارجی اروپا» و مدیر دفتر این اندیشکده در ورشو گفت: «این  تلاشی است تا تمایل خود نسبت به واشنگتن را ابراز کنیم.  اهداف کنفرانس نیز توسط ایالات متحده تعریف شده است. لهستان فقط پیاده‌ساز است. »

اما جاکیچ کژاپوتوویژ وزیر امور خارجه لهستان گفت: «همکاری‌های آتلانتیک برای حل مشکلات در خاورمیانه ضروری است»

وی به خبرنگاران در ورشو گفت: « اتحادیه اروپا به تنهایی نمی‌تواند مشکلات خاورمیانه را برطرف کند.»

وی افزود: «تنها با همکاری ایالات متحده و به طور کلی جامعه کشورهای دموکراتیک می‌توانیم صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه را به دست آوریم.»

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران خاورمیانه آمریکا ورشو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۸۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا به سر می‌برد، با «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین روند تلاش‌های فی مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درودهای گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر،  اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

۲ وزیر همچنین آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات منطقه به خصوص در عرصه فلسطین و جنگ علیه غزه را تبادل کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار  از تلاش ها و مواضع مصر برای تلاش در توقف نسل‌کشی در غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک های انسانی به غزه مورد تاکید مجدد قرار داد و خواستار مساعدت قاهره در این خصوص شد.

امیرعبداللهیان بر مبنای توافق روسای ۲ کشور تبادل هیات‌ها میان موسسات دینی ۲ کشور در چارچوب تقریب مذاهب و گفت‌وگوهای دینی را مفید و موثر دانست که این موضوع مورد استقبال طرف مصری قرار گرفت و وزیر خارجه مصر بر اهتمام ویژه الازهر مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب و همچنین تقویت روابط مردمی و گردشگری بین ۲ کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اشغالگر تشکر کرد.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات تاکید کرد: همواره برای گفت‌وگو و تماس بین مصر و ایران به عنوان ۲ کشور با تمدنی ریشه دار اهتمام داریم و مصر توجه ویژه به پیگیری توسعه روابط بین ۲ کشور دارد.

سامح شکری همچنین با اشاره به تبعات تداوم جنگ در غزه و حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین و خسارات بالای انسانی و مادی به خصوص کشتار غیرنظامیان توسط رژیم اشغالگر، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های جاری سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ علیه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین شود.

سامح شکری مجددا حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و دیدگاه کشورش برای تلاش جهت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزیران امور خارجه ایران و مصر در پایان ابراز امیداری کردند برگزاری اجلاس سران همکاری اسلامی در گامبیا، موجب تقویت همبستگی و وحدت جهان اسلام در حمایت از مردم فلسطین و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشنهاد گروگان سابق آمریکایی در خصوص جنگ ایران و اسرائیل
  • امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار دارد
  • فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • داغ شدن زمزمه‌های ورود اژدهای سرخ برای مهار ایران؛ اهرم فشار پکن کجاست؟
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیا
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟