Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، چند روز پیش از این" لئوناردو دی‌کاپریو" ستاره مشهور و آمریکایی هالیوود، فعال محیط زیست و سفیر صلح سازمان ملل متحد اخیراً با انتشار توییتی در حمایت از متهمان پرونده جاسوسی در پوشش محیط زیست در ایران نوشت: "فعالان و حافظان محیط زیست همواره در سراسر دنیا به‌صورت ناعادلانه بازداشت می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما باید کنار آنها که جانشان را برای محافظت از آینده سیاره ما و ساکنانش به‌خطر می‌اندازند، بایستیم".

 

 

دی کاپریو در لباسی که فعالان محیط زیست آن را ضد حقوق حیوانات برمی شمارند

 

حال به این داستان واقعی توجه کنید. مردی خمار در آمریکا دربدر برای یافتن یک مکان خلوت وارد خانه‌ای بدون سکنه در تگزاس می شود تا با دوستانش ماریجوآنا بکشد ناگهان با یک ببر وحشی مواجهه می شود.
 

وی سپس به پلیس تلفن کرده و جریان را می گوید. ابتدا پلیس گمان می کند او دچار توهم شده و لذا می پرسد "چیزی زدی؟" اما با اصرار مرد و گسیل نیرو به محل درمی یابد یک ببر واقعی در قفسی در پارکینگ یک خانه متروکه قرار دارد.

 

به گزارش بی بی سی، این ببر اکنون به یک کلینیک حیوانات در نزدیکی تگزاس منتقل شده است.

 

تا اینجای داستان همه چیز تقریبا عادی است، اما ماجرا وقتی شگفت انگیز می شود که بدانیم تعداد ببرهای خانگی در آمریکا بیشتر از تعداد همه ببرهای وحشی باقی مانده در جهان است.

 

سازمان‌های حفاظت از حیات‌وحش این گربه عظیم‌الجثه را در بالای فهرست گونه‌های در خطر انقراض قرار داده‌اند و می‌گویند تنها حدود ۴۰۰۰ هزار ببر وحشی در طبیعت باقی مانده است.

 

بنیاد خیریه ورلد وایلد لایف (بنیاد جهانی حیات‌وحش) سه سال پیش در گزارشی تکان‌دهنده برآورد کرد که تعداد ببرهایی که آمریکاییان در اسارت نگه داشته‌اند به ۵۰۰۰ قلاده می‌رسد که دست کم ۲۰ درصد بیشتر از تعداد ببرهای وحشی است.

 

این سازمان از سال ۲۰۰۸ کمپینی به راه انداخته که هدفش غیرقانونی کردن تملک شخصی گربه سانان بزرگ چون ببرها و شیرها در ایالات متحده و بازگرداندن ببرهای اسیر به دامان طبیعت است. اما در جایی که هر بحثی پیرامون وضع مقررات جدید را می‌توان به سرعت به "محدود کردن آزادی‌های فردی" ربط داد، خط و نشان کشیدن برای مالکان خصوصی ببرها فعلا از محدوده شمارش خطوط بدن ببرهای آنها فراتر نرفته است.

 

حال برگردیم به حاشیه سازی بازیگر آمریکایی هالیوود برای ایران. بعید است آقای دی کاپریو به عنوان فعال محیط زیست و عضو افتخاری سازمان ملل از این ماجرا بی خبر باشد. اگر او در جریان اسارت این حیوانات است آیا بهتر نیست بجای جوسازی علیه جمهوری اسلامی، گزارشی از اقدامات خود برای نجات این گونه در معرض نابودی بدهد. و توضیح دهد چرا اقدامات او موثر نبوده، و اگر کاری برای آنها نکرده که عذری بدتر از گناه است.

 

افزون بر اینها می دانیم مقر سازمان ملل در آمریکا قرار دارد کشوری که دانستید، تعداد ببرهایش از تعداد ببرهای موجود در طبیعت بیشتر است در حالی که نسل آن به شدت در معرض نابودی است. اما چند سالی است این سازمان از آن سوی دنیا به بهانه جلوگیری از انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی، برنامه می نویسد، برای تهران هماهنگ‌کننده(گری لوئیس) تعیین می کند و عده ای را به عنوان مجریان برنامه به ایران می فرستد. اما از بیخ گوش خود بی خبر است.

 

البته برنامه نجات یوزایرانی چون هدف دیگری را دنبال می کرد، شکست خورد. هرچند گری لوییس آذر ماه سال ۹۴ در مراسم گرامیداشت روز جهانی یوزپلنگ مدعی شده بود: ۱۲ سال همکاری مشترک سازمان ملل و سازمان حفاظت محیط زیست سبب شده امروزه روند انقراض یوزپلنگ در ایران معکوس شود و آمار توله یوزپلنگ‌های مشاهده‌شده از ابتدای سال ۹۴ را ۱۸ قلاده اعلام کرد.

 

آماری که ساعاتی بعد با پیگیری فعالان محیط زیست و رسانه‌ها، تکذیب شد و چند روز بعد، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوز این آمار رؤیایی را اشتباه لفظی خواند و با معمول خواندن این اشتباهات اعلام کرد کل یوزپلنگ‌های شناسایی‌شده از ابتدای سال، اعم از مادر و توله ۱۸ قلاده است.

 

اما این تمام قصه نبود، پس از گذشت چند ماه، مدیرعامل انجمن یوز آسیایی در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از شناسایی تنها دو ماده یوز در سراسر کشور داد! و پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی هم سرانجام در گفت‌وگو با رسانه‌ها به وضعیت نگران‌کننده جمعیت یوزپلنگ اعتراف کرد.

 

باز برگردیم به دی کاپریو، او یک پرونده مرتبط با فساد دارد، این پرونده در ایران هم نیست که جنجال کنند و بگویند سیاسی است. او درگیر یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد مالی موسوم به «رسوایی 1MDB» است که شامل میلیاردها دلار اختلاس از صندوق دولتی مالزی است و نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر پیشین مالزی با سه مورد پولشویی از متهمان اصلی آن است.

 

در پرونده فساد مشخص شد نام بنیاد خیریه دی‌کاپریو به عنوان دریافت کننده کمک مالی برای برگزاری یک میهمانی بزرگ در سن‌تروپه در این اختلاس سهیم است! همچنین ۱۰۰ میلیون دلار از این مبالغ اختلاس‌شده از صندوق دولتی مالزی برای ساخته شدن فیلم «گرگ وال استریت» به‌کارگردانی اسکورسیزی مصرف شده است.

 

متهم شدن دی‌کاپریو به سودبردن از پولشویی چند میلیارد دلاری در مالزی سبب شد یک بنیاد خیریه محیط زیستی سوئیسی خواستار برکناری دی‌کاپریو از سفیری صلحی سازمان ملل شده و از او بخواهد «پول‌های آلوده‌ای را که دریافت کرده» بازگرداند.

 

با این اوصاف، جایگاه و اعتبار این بازیگر آمریکایی الاصل هالیوود در جهان محیط زیست در چه حدی است که به خود اجازه می دهد از کسانی حمایت کند با استفاده ابزاری از عنوان "فعال محیط زیست" آن کار دیگر می کنند؟

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: دی کاپریو بازیگر ببر یوزپلنگ هالیوود ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، در جلسه شورای‌عالی حفاظت محیط زیست که عصر پنجشنبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی تشکیل شد، 6 دستور کار این جلسه، شامل رفع تعارضات محیط زیستی دستگاه‌های مختلف در استان‌های فارس، زنجان، خراسان شمالی، مازندران و اصفهان، ارتقای 5 عرصه حفاظت شده، اصلاح، بازنگری و انتزاع در حدود و شمولیت 5 منطقه حفاظت شده، تعدیل بهای مطالبه ضرر و زیان تلف شدن جانوران وحشی و تعیین تعرفه‌های آزمایشگاه‌های معتمد به تصویب رسید.

در این جلسه رئیس جمهور در سخنانی، مردمی کردن حفاظت از محیط زیست از طریق ایجاد حس مسئولیت و دغدغه‌مندی در عموم مردم نسبت به حفاظت از محیط زندگی خود را از مهمترین ماموریت‌های سازمان و شورای‌عالی حفاظت محیط زیست دانست و تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند تهیه و تدوین طرحی جامع شامل تعریف دقیق ملاحظات زیست محیطی همراه با زمانبندی مشخص است.

رئیسی تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان در راستای ارتقای سیاست‌ها و راهکارهای حفاظتی از محیط زیست را از دیگر مسئولیت‌ها و مأموریت‌های مهم سازمان و شورای حفاظت محیط زیست برشمرد و سازمان محیط زیست را موظف کرد علاوه بر به کارگیری فناوری‌های روز، با تعریف دقیق شاخص‌های زیست محیطی برای بهره‌برداران صنعتی، کشاورزی و عمرانی از عرصه‌های طبیعی و همچنین کمک گرفتن از ظرفیت‌ دستگاه‌های مختلف مثل ظرفیت نیروهای نظامی و انتظامی که اشراف کاملی بر همه مناطق کشور دارند، ظرفیت و اثرگذاری اقدامات حفاظتی از محیط زیست کشور را ارتقا دهد.

رئیسی از همه کارشناسان ادارات محیط زیست خواست که در تعیین سیاست‌ها، بررسی درخواست‌های بهره‌برداران صنعتی، معدنی و کشاورزی و اقدامات حفاظتی از محیط زیست بر مبنای شاخص‌ها و مبانی قابل دفاع و اقناع‌کننده و نه صرفا سوابق آن مناطق اعمال نظر کنند و اجازه ندهند بهره‌برداری و استفاده از ثروت‌های ملی و عمومی با دلایل غیرقابل دفاع متوقف شده یا با مشکل مواجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به برخورداری کشور از بدنه کارشناسی ارزشمند، بر بهره‌گیری شایسته از نظرات کارشناسی و تخصصی در زمینه پاسخگویی به درخواست‌های بهره‌برداری از عرصه‌های طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: پس از اعمال دقیق قوانین و مقررات در ارائه مجوزها با رویکرد حل مسئله، قدم بعدی نظارت و پایش دقیق اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های حفاظتی از سوی بهره‌برداران و اعمال قاطع و جدی قانون علیه خاطیان و متخلفان است.

دیگر خبرها

  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد