Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:37:42 GMT

هادی‌آباد همچنان چشم‌انتظار آبادی

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۱۸۰۷

محله هادی‌آباد قزوین در قلب شهر محل رفت‌وآمد بسیاری از مردم است که روزانه در حال تردد و امرارمعاش و زندگی در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن هستند. این محله از دیرباز در حسرت نگاه مهربانانه مسئولان برای حل مشکلات و دغدغه‌های به‌حق اهالی مهربان و صمیمی آن بوده و است. در این گزارش نگاهی دیگربار به این محله خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، ماجرا از یک دعوت شروع شد، دعوت تعدادی دانشجوی فعال و دغدغه‌مند و پویای دانشگاه‌های استان از مسئولان بود تا بیایند و از نزدیک منطقه هادی‌آباد قزوین را ببینند. این جوانان دانشجو و فعال به‌صورت خودجوش و جهادی در قالب «جمعیت امام حسن (ع) قزوین» از یک ماه و نیم قبل به‌صورت مستمر و از یک سال و نیم گذشته به‌صورت متناوب در منطقه هادی‌آباد حاضر بودند و بعد از ماه‌ها کار جهادی امروز با شناسایی و رصد وضعیت محله چشم‌انتظار قدم مسئولان هستند.

قرار جلسه ساعت ۱۱ صبح در مسجد امام علی (ع) بود؛ من هم به همراه تعدادی از دوستان خبرنگار برای شرکت در این جلسه عازم شدم. از کوچه‌پس‌کوچه‌های هادی‌آباد که گذر کنی به مسجدی کوچک که مزین به نام نامی مولی‌الموحدین امام علی (ع) است می‌رسی؛ مسجدی که کوچک است اما بزرگ‌مردان و بزرگ زنان بسیاری در دامان آن رشد و نمو کرده‌اند. وارد مسجد شدم؛ جمعی اندک دورتادور نشسته‌اند. می‌روم و گوشه‌ای می‌نشینم؛ ساعت نزدیک ۱۱ و نیم است اما گویا مسئولان هنوز در راهند و تا رسیدنشان هنوز فرصت باقی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تنها مسئولی که به‌موقع آمده؛ از فرصت استفاده کرده و تا رسیدن مسئولان دیگر از وضعیت بهزیستی قزوین می‌گوید و خواهان حضور خیرین برای کمک به بهزیستی است چراکه در حال حاضر این مرکز ۱۵۰۰ معلول را به‌صورت شبانه‌روزی نگاه می‌دارد و ۲۸ هزار نفر را نیز تحت پوشش دارد. او از زیرپوشش قرار گرفتن ۲۶۳ کودک بی‌سرپرست و نگه‌داری شبانه‌روزی حدود ۸۰۰ معتاد در استان قزوین سخن می‌گوید و تأکید می‌کند هزینه‌های گزاف رسیدگی به افراد تحت پوشش چنان است که حضور خیران را برای بهبود شرایط و خدمت‌رسانی ضروری می‌سازد.

نگاهم را به تک‌تک افراد حاضر در جلسه می‌اندازم؛ تعدادی ریش‌سفید و تعدادی جوان که اراده و همت از چهره‌های یکایک آن‌ها تراوش می‌کند.

کم‌کم مسئولان وارد مسجد می‌شوند و من از حجم این حضور در شگفت می‌شوم «حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، مجید مؤمنی مدیرکل کمیته امداد استان قزوین، مریم بیدخام مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی، صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین، مهدیه‌سادات قافله‌باشی رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای شهر قزوین، پیرمرادی مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین، حسن آصفی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قزوین و مسئولان دیگر» با خود می‌گویم آفرین به این جوانان دانشجو که اراده کرده‌اند و باهمت خود مسئولان را هم پای میز خدمت کشانده‌اند.

جلسه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. تعدادی از مسئولان که انگار در نشست خبری حضور دارند به ارائه گزارش کار می‌پردازند و گویی فراموش کرده‌اند که برای حل مشکلات یک محله در این مسجد کوچک جمع شده‌اند. تعدادی نیز آمدند و عکس‌های خود را گرفتند و رفتند؛ هرچند تعدادی از مسئولان نیز به ارائه طریق پرداخته و راهکارهای خود را برای حل معضلات محله هادی‌آباد بیان می‌کنند. راهکارهایی که می‌توان به آن امید داشت.

بگذریم؛ اجازه دهید کمی بیشتر از محتوای جلسه برایتان بگویم تا در تاریخ ثبت شود.
 

هادی‌آباد آسیب خیزترین منطقه قزوین


علیرضا یوسفی دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به‌عنوان دبیر «جمعیت امام حسن (ع) قزوین» از آنچه در این منطقه با دیگر دانشجویان دیده و از نزدیک لمس کرده در مقدمه‌ای کوتاه می‌گوید: «قزوین ۱۴ منطقه آسیب خیز با معضلات و آسیب‌های اجتماعی بسیار دارد که منطقه هادی‌آباد قزوین را می‌توان آسیب خیزترین این مناطق برشمرد. این منطقه شش مسجد دارد و ما دانشجویان عضو «جمعیت امام حسن (ع) قزوین» به‌صورت داوطلبانه از دانشگاه‌های مختلف استان بیش از یک ماه است که به‌صورت مستمر در این منطقه حضور داریم و تلاش می‌کنیم تا دردی از آلام مردم مظلوم این منطقه را برطرف کنیم. قالب این جمعیت دانشجو هستند و تا جایی که رصد کرده‌ایم در حدود ۶۰۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در این منطقه زندگی می‌کنند که ملموس‌ترین کمک‌ها از جانب کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت گرفته است».
 

بسیاری از مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند


حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی که مدیریت جلسه را نیز بر عهده دارد می‌گوید: «در بازدیدهایی که از این منطقه داشته‌ام شاهد مشکلات عدیده‌ای در منطقه هادی‌آباد هستم، آسیب‌های اجتماعی در منطقه بسیار است و فشار زندگی باعث شده بسیاری از مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌دارند؛ امیدواریم این جلسه فتح بابی برای حل مشکلات عدیده این منطقه باشد چراکه عید نوروز نزدیک است و بی‌شک مردم این منطقه نیز مانند دیگر مناطق درگیر مباحث عید خواهند شد. برای حل معضلات منطقه نیازمند هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم تا مشکلات به‌صورت ریشه‌ای حل شود. برای این منظور نیازمند مدلی موفق برای حل آسیب‌های اجتماعی هستیم.»
 

طراحی مدل موفق برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی / برای اولین بار در قزوین


علیرضا یوسفی بلافاصله از طراحی مدلی برای اولین بار در قزوین در این راستا پرده‌برداری می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر مدلی در کشور برای حل آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد اما ما توانسته‌ایم در قزوین برای اولین بار مدلی موفق و چندجانبه و کارگشا را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی طراحی کنیم. مدلی که قزوین می‌تواند به‌عنوان استان پایلوت آن را در منطقه هادی‌آباد اجرایی کند و بعد از موفقیت در این طرح آن را در کشور معرفی کند. توضیح این مدل مفصل است اما در کل باید گفت در این طرح که با محوریت مساجد خواهد بود مشکلات احصاء و به قرارگاه ارائه خواهند کرد».
 

اورژانس اجتماعی در منطقه مستقر می‌شود


وارثی مدیرکل بهزیستی نیز از تأکید می‌کند: «این منطقه در قلب شهر است اما ویژگی‌های مناطق حاشیه‌نشین را دارد. مشکلات زیرساختی یک‌شبه حل نخواهد شد. در این مدلی که دانشجویان قزوین طراحی کرده‌اند نیاز است نمایندگانی از سازمان‌های مختلف حضورداشته و آن را مورد ارزیابی قرار دهند تا در صورت کارآمد بودن آن را به مرحله اجرایی درآوردند. آمادگی داریم در منطقه اورژانس اجتماعی را مستقر کنیم، همچنین آمادگی تحت پوشش قرار دادن و ارائه خدمات مستمر به کسانی که شرایط لازم را دارند را داریم. با این حال باید شبکه خیرین راه‌اندازی شود چراکه بودجه دولتی محدود است».
 

ما قصد خدمت داریم اگر برخی بگذارند!


یکی از اهالی محل و از فعالان مرکز خیریه در مسجد می‌گوید: «تاکنون ۴۰۰ نفر با مشکلات عدیده در منطقه هادی‌آباد شناسایی‌شده‌اند که گاه به نان شب خود نیز محتاجند. برای حل آن نیازمند همکاری مسئولان هستیم اما مسئولان و ارگان‌ها همکاری نمی‌کنند. این مردم بسیار ولایت‌مدار، مهربان و صمیمی هستند و همیشه پای انقلاب خود می‌مانند که نمونه کوچک آن حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن است. ما قصد خدمت به مردم را داریم اگر برخی بگذارند».
 

صندوق صدقات محلات به مراکز نیکوکاری تحویل داده می‌شود


مجید مؤمنی مدیرکل کمیته امداد استان قزوین نیز به ارائه گزارشی از آنچه اجرا کرده‌اند می‌پردازد و بیان می‌کند: «مراکز نیکوکاری در مساجد توسط هیئت امنا در حال فعالیت است تا ضمن شناسایی افراد نیازمند، زمینه کمک‌رسانی به آن‌ها را فراهم کنند. از ۵ هزار خانوار تحت پوشش حدود ۶۰۰ خانوار در این منطقه قرار دارند، باید نیازهای منطقه احصاء شود تا باهم افزایی مشکلات حل شود، کمیته امداد امام خمینی (ره) آمادگی دارد تا صندوق صدقات محلات را به مراکز نیکوکاری واقع در مساجد که توسط خود مردم اداره می‌شود، تحویل دهد تا در این محل باز و درآمد آن نیز صرف نیازمندان منطقه شود، همچنین در ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه و معرفی افراد از سوی کاریابی‌های کمیته امداد به شرکت‌های صنعتی، دادن کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان تا مبلغ ۲ میلیون تومان و کمک‌های مالی برای بیماران صعب‌العلاج آمادگی خود را اعلام می‌کنیم».
 

برای حل مشکلات این منطقه نیازمند احداث مسکن‌های فوری هستیم


مهدیه‌سادات قافله‌باشی رئیس کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورای شهر قزوین نیز می‌گوید: «مشکلات این منطقه به‌واسطه تراکم جمعیت بالای آن بسیار است. جایی که اقتصاد تنگ شود اتفاقات دیگر رخ خواهد داد لذا برای حل مشکلات این منطقه نیازمند احداث مسکن‌های فوری هستیم تا راهکارهای اجرایی لازمی را داشته باشیم. باید بحث آسیب‌های اجتماعی این مناطق به‌صورت ویژه دیده شود. اینجا یک پارک دارد که برق آن دو ماه بود قطع‌شده بود و همین موضوع این مکان را به‌جای محلی برای تفریح و شادی خانواده‌ها و کودکان به محلی برای تبادل مواد مخدر تبدیل کرده است لذا نیاز است در قالب یک پک حمایتی ویژه برای آرام‌سازی آن فکری شود تا بعد برای علاج مشکلات به‌صورت ریشه‌ای اقدامات لازم انجام شود».
 

دستور ویژه استاندار برای رسیدگی به هادی‌آباد


پیرمرادی مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین نیز بیان می‌کند: «خانه‌های این منطقه بافت شهری لازم را ندارند و بسیار ضعیف هستند، در حقیقت مسائل و مشکلات اجتماعی این بافت ناکارآمد است و در صورت وقوع یک معضل بی‌شک در مدیریت شهر نیز مشکلاتی ایجاد خواهد شد. ستادهایی در مراکز استان تشکیل‌شده تا بافت‌های فرسوده شناسایی شود و جلساتی نیز برای این منظور برگزارشده است. ۳۴ میلیارد برای کل استان بدین منظور تخصیص داده‌شده که ۱۷ و نیم میلیارد آن برای شهر قزوین است و وزن بیشتر این اعتبار برای منطقه هادی‌آباد در نظر گرفته‌شده است. باید زیرساخت‌های زیربنایی شهر در بحث بازآفرینی موردتوجه قرار بگیرد. لرزه‌های زلزله اجتماعی شدیدتر از زلزله معمول است ازاین‌رو استاندار قزوین دستور ویژه‌ای را برای رسیدگی به منطقه هادی‌آباد صادر کرده‌اند».
 

حرف‌های تمام‌کننده یک پدربزرگ!


لحظات ملکوتی اذان است و همچنان جلسه ادامه دارد. پیرمردی ریش‌سفید در جمع بلند می‌شود و می‌گوید: «نمی‌دانم که هستید و چه مسئولیتی دارید اما حرفم این است خدا را در نظر بگیرید، اهالی منطقه هادی‌آباد مردمی شریف هستند؛ ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت کردیم اما این حضور فقط به خاطر خون شهدا و دفاع از رهبر و کشورمان بود نه برای مسئولانی که فقط موقع انتخابات به یاد مردم می‌افتند، برای مردم کارکنید، بازهم می‌گویم خدا را در نظر گیرید و تمام» بعد هم بلند می‌شود و صندلی‌اش را به سمت صفوف نماز جماعت می‌کشاند. یوسفی نیز از مسئولان می‌خواهد تا نماز را به جماعت با مردم بخوانند و بعدازآن برای بازدید در محل حاضر شوند. دعوتش موردقبول و صفوف نماز بسته می‌شود و همه در یک صف، مسئول و کارگر و بیکار؛ جوان و ریش‌سفید، همه خود را در محضر خدا تسلیم می‌کنند.

در گزارش دوم باهم در کوچه‌پس‌کوچه‌های هادی‌آباد سفر خواهیم کرد، از خانه‌های نمور و شش متری بازدید می‌کنیم، از آنچه مردم صمیمی و باصفای هادی‌آباد گفتند و آنچه مسئولان وعده دادند؛ خواهیم گفت...

گزارش از رقیه ملاحسنی خبرنگار ایسنا منطقه قزوین

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۱۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در بستان آباد

سرهنگ نایب زاده گفت: با هدف اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با قاچاق کالا ماموران کلانتری ۱۱ شهرستان بستان آباد حین گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی و کنترل خودرو‌های عبوری در محل عوارضی بستان آباد به یک دستگاه کامیون کشنده مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی بستان آباد افزود: در این ارتباط یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل بعدی تحویل مراجع قضایی شد.

نایب زاده با اشاره به اینکه برخورد با سودجویان و مقابله با قاچاقچیان به صورت مستمر در دستور کار پلیس این شهرستان قرار دارد  از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را با شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • فراهم شدن تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد
  • جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز
  • درخشش تکواندوکاران کرمانی در المپیاد استعداد‌های برتر منطقه ۶ کشور
  • درخشش تکواندوکاران کرمانی در المپیاد استعداد‌های برتر منطقه ۶ کشو
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • کشف ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در بستان آباد
  • پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی هرمزگان – 8 اردیبهشت
  • ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان