Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-28@18:24:56 GMT

نشانه های آلرژی غذایی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۲۱۵۹

نشانه های آلرژی غذایی را بشناسید

رکنا: به این دلایل برخی افراد نسبت به مواد غذایی آلرژی دارند.

از هر 100 نفر در کشور انگلستان، یک تا دو نفر دچار آلرژی غذایی است و این در حالی است که عدم تحمل مواد غذایی شایع تر به نظر می رسد.

 به دلیل اینکه علائم عدم تحمل غذایی شبیه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب این دو را با هم اشتباه می ‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حساسیت غذایی که معمولا کودکان 1 تا 12 سال را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، یک واکنش سریع و به طور بالقوه جدی به مواد غذایی توسط سیستم ایمنی بدن است و می تواند با علائمی مانند راش، خس خس سینه و خارش خود را نشان دهد. در موارد نادر علائم می تواند بسیار شدید بوده و به مشکلات تنفسی کشنده منجر شود. این نوع شدید از واکنش به مواد غذایی آنافیلاکسی است و به عنوان یک اورژانس پزشکی تلقی می شود.

علل آلرژی غذایی

آلرژی غذایی رایج ترین عارضه در بزرگسالان بعد از مصرف مواد غذایی از قبیل ماهی، آجیل، بادام زمینی، گردو، فندق و ... است. در کودکان نیز علائم آن بعد از مصرف موادی مانند شیر، تخم مرغ، بادام، آجیل و ... ظاهر می شود. به دلیل اینکه علائم عدم تحمل غذایی شبیه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. آلرژی غذایی باعث خارش دهان، کهیر، ورم کردن لب ‌ها و صورت و زبان و گلو، سختی تنفس، سرگیجه یا غش می‌ شود. همچنین علائمی مانند استفراغ و تهوع، دل درد و اسهال دارد که در عدم تحمل غذایی نیز دیده می‌ شوند.

عدم تحمل غذا چیست؟

عدم تحمل مواد غذایی شایع تر از آلرژی به نظر می رسد و بررسی های اخیر نشان داده که یک پنجم بزرگسالان در بریتانیا دچار این عارضه هستند. علائم عدم تحمل مواد غذایی آهسته تر از آلرژی به مواد غذایی ظاهر می شود شامل نفخ، تهوع و استفراغ و گرفتگی معده است.

شناسایی موادی که عدم تحمل را ایجاد می کنند کار آسانی نیست و برای همین اغلب مشخص نیست که چرا یک فرد دارای عدم تحمل به نوع خاصی از مواد غذایی است. تشخیص عدم تحمل به مواد غذایی ممکن است با سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده تداخل ایجاد کند.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز که گاهی اوقات به عنوان عدم تحمل لبنیات نیز شناخته می شود، اغلب با خوردن لبنیات حاوی لاکتوز اتفاق می افتد و بدن قادر به هضم آن نیست. علائم اصلی عدم تحمل لاکتوز خود را با اسهال و درد معده نشان می دهد.

توصیه ها

اگر شما نسبت به یک یا چند ماده غذایی واکنش ناسازگار نشان می دهید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا مهم است که پزشک تشخیص دهد آیا شما دچار آلرژی غذایی هستید یا عدم تحمل غذایی؟

هنگامی که عدم تحمل یک ماده غذایی شما را عاجز می کند، آلرژی غذایی می تواند برای شما خطرناک تر باشد.

اگر مبتلا به آلرژی یا حساسیت غذایی هستید، سعی کنید کم کم مواد غذایی را که باعث ایجاد حساسیت در شما می شوند، شناسایی کرده و از مصرف آنها خودداری کنید.

چه عدم تحمل به مواد غذایی داشته باشید و چه آلرژی به آن، همیشه برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید تا متوجه شوید عنصری که برای شما مشکل ایجاد میکند، در آن وجود دارد یا نه.

همیشه مواد لبنی کم لاکتوز یا فاقد لاکتوز را در صورت داشتن عدم تحمل مواد غذایی انتخاب کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: پزشکی غذا پزشک پزشکی غذا پزشک آلرژی سیستم ایمنی بدن مواد غذایی ماهی مواد عکس زن قتل پسر دختر فیلم جوان تهران پل زن جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۲۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای پایین آوردن قند خون خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228662 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید