Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-26@23:12:23 GMT

قدردانی رضایی از شاعر افغانستانی

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۲۸۳۱

قدردانی رضایی از شاعر افغانستانی

رکنا: محسن رضایی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود از «نجیب بارور» شاعر افغانستانی که در پاسخ به شهردار هرات شعری سروده بود، تقدیر کرد.

به گزارش رکنا، محسن رضایی دبیر و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که این روزها در قامت یک فعال مجازی درآمده است، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از «نجیب بارور» شاعر افغانستانی که در پاسخ به شهردار هرات شعری سروده بود، تقدیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی در اینستاگرام نوشت:

مدتی پیش شهردارِ هرات، خواستارِ جایگزینی واژه‌ هندی «سرک» به جای واژه فارسیِ «خیابان» شد و در صفحه فیسبوکش نوشت: «اصول و قاعده‌ ملت‌سازی حکم می‌کند که افغانستان به جای کلمه‌ خیابان، کلمه‌ سرک را به کار ببرد. هر چند کلمه‌ خیابان مقبول است، ولی برای تفکیکِ هویتِ ملی در افغانستان باید از کلماتِ رایج در ایران خودداری کنیم» . «نجیب بارور» شاعرِ نامیِ پنج‌شیری این شعر را در پاسخِ شهردارِ هرات سروده است که به رسم سپاس و حق گزاری، ابیاتی از او را در اینجا می‌آوریم:

ارزشِ خاکِ بخارا و سمرقندِ عزیز

نزدِ ما با گوهر و لعلِ بدخشانی یکی‌ است

ما اگر چون شاخه‌ها دوریم از هم، عیب نیست

ریشه‌ کولابی و بلخی و تهرانی یکی ‌است

از درفش کاویان آواز دیگر می رسد

بازوان کاوه و شمشیر سامانی یکی است

چیست فرقِ شعرِ حافظ، با سرودِ مولوی؟

مکتبِ هندی، عراقی و خراسانی یکی ‌است

فرقِ شعرِ بیدل و اقبال و غالب در کجاست؟

رودکی و حضرتِ جامی و خاقانی یکی ‌است

مرزها دیگر اساسِ دوریِ ما نیستند

ای برادر! اصل ما را نیک می‌دانی، یکی‌ است

.

«تاجکی» یا «فارسی»، یا خویش پنداری«دری»

این زبان پارسی را هرچه می‌خوانی، یکی ‌ست

این سروده همچون برگِ زر در شبکه‌های اجتماعیِ افغانستانی دست به دست شد و جوانانِ هرات را چنان برانگیخت که در خیزشی خودجوش همه‌ تابلوهایی را که در آن واژه‌ «سرک» جایگزینِ «خیابان» شده بود، از راه‌ها و گذرها پایین کشیدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: اینستاگرام اینستاگرام محسن رضایی انتشار تقدیر شهردار شاعر عکس زن قتل پسر فیلم تهران دختر پل جوان زن جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۲۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل راه آهن خواف هرات

امیر حمزه مدیر اجرایی شرکت روسی «افغان گاما» از آغاز کار ساخت بخش دوم قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات خبر داد و تصریح کرد: این پروژه بخش نهایی این خط ریلی است که از رباط پریان شروع و تا شهرک صنعتی و فرودگاه هرات امتداد می‌یابد.

قرارداد 53 میلیون دلاری ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات با حضور «ملابرادر» معاون اقتصادی نخست وزیر و برخی مقامات حکومت طالبان و همچنین «ایالیا کازاکوف» معاون راه آهن روسیه ماه گذشته امضا شد.

راه‌ آهن هرات- خواف چهار بخش دارد که تاکنون سه بخش آن تکمیل شده و قطعه چهارم آن که از راه آهن خواف-هرات 47 کیلومتر طول دارد به عنوان بخش نهایی از این پروژه، افغانستان و ایران را به بازار‌های بین‌المللی متصل می‌کند.

گفته می‌شود با تکمیل خط آهن خواف-هرات، افغانستان به بنادر دریایی ایران و از طریق آن به ترکیه و از آنجا به اروپا وصل می‌شود و این ترانزیت از طریق افغانستان باعث تقویت روابط تجاری بین آسیای مرکزی و جنوبی خواهد شد.

این مسیر ریلی بخشی از مسیر راه‌ گذر بین‌المللی شرق به غرب است و تعاملات اقتصادی میان پنج کشور از منتهی الیه شرق آسیا تا غرب این قاره را سرعت می‌بخشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خون شریک ۲ + فیلم
  • کلمه تاریخ‌ساز برازنده میرزازاده است
  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • پهلوان بودن واژه ایست بینهایت
  • اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز
  • مقاومت در برابر عوامل بازدارنده از کمال،لازمه انتخاب راه صحیح است
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟