Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@23:15:51 GMT

تأکید ایران و تركیه بر گسترش همکاری‌های دینی

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۲۸۸۹

تأکید ایران و تركیه بر گسترش همکاری‌های دینی

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ حسن کامل یلماز، مفتی اعظم استانبول به همراه جانر آک دمیر، معاون بین‌الملل مفتی استانبول با حضور در محل سرکنسولگری ایران در استانبول با بختیار اسدزاده، سرکنسول و کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار اسدزاده، روابط دو کشور همسایه ایران و ترکیه را در سطح بسیار مناسبی ارزیابی کرد و افزود: دو کشور دارای اشتراکات فراوان دینی و فرهنگی هستند، به همین دلیل ارتباطات و دیدارهای مسئولان دو کشور گسترش یافته است و مقامات ایران و ترکیه در طول سال گذشته دیدارهای متعددی با یکدیگر داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرکنسول کشورمان در استانبول در ادامه بر گسترش همکاری‌های دینی و فرهنگی دو کشور تأکید و دیپلماسی دینی را یکی از انواع دیپلماسی ذکر کرد.

وی همچنین سفر اخیر علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه به ایران و دیدارهای وی با مقامات دینی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را مفید ارزیابی کرد.

حسن کامل یلماز، مفتی استانبول نیز در این دیدار با تشکر از سرکنسولگری و وابستگی فرهنگی ایران برای همکاری‌های گذشته به ویژه در حوزه‌های قرآنی گفت: دوستی و محبت بین دو ملت و دو دولت ایران و ترکیه، بسیار دیرین است.

وی افزود: ترکان، دین اسلام را از ایرانیان فراگرفتند و به همین دلیل در زبان و فرهنگ دینی ما برخی از کلمات و اصطلاحات دینی به صورت فارسی به کار برده می‌شود، مثلاً نماز به جای صلاه و آبدست به جای وضو.  زبان عربی زبان اصلی دین اسلام است و پس از آن زبان‌های فارسی و ترکی قرار دارند.

مقتدری، وابسته فرهنگی كشورمان در استانبول هم در این دیدار نقش علمای دینی دو کشور ایران و ترکیه را در  وحدت و اتحاد میان امت اسلامی مهم دانست و بر ضرورت توسعه همکاری‌های دینی و فرهنگی دو کشور تأکید کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا ایران و ترکیه همکاری دینی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۲۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، محمد مخبر عصر شنبه در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در دیدار «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمباوه با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری های فی مابین افزود: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه های همکاری های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت هم است، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ۱۰ ساله همکاری دو کشور تهیه و پیگیری و همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

کنستانتینو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می کنند و با وجود جدایی و مسیر طولانی جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشورهای غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است اما دو کشور می توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

وی همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران