Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@21:30:44 GMT

اهمیت پایداری در مسیر حق در سیره اولیای الهی

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۳۷۲۴

اهمیت پایداری در مسیر حق در سیره اولیای الهی

به گزارش ایکنا؛ جلسه چهاردهم درس اخلاق آیت‌الله تحریری روز سه‌شنبه، 23 بهمن‌ماه در حوزه علمیه فخریه مروی برگزار شد. تحریری در آغاز اظهار کرد: نظام این عالم نظامی است که بر اساس حق و کمالات الهی جلوه‌گری کرده است و بر اساس حق در همه لحظات و آنات اداره می‌شود. این عالم از جانب خدای حق که عین کمالات بی نهایت است جلوه‌گری کرده است و به سوی حق هم حرکت می‌کند؛ منتهی برای انسان به لحاظ درک‌ها و خواسته‌های گوناگونی که دارد، گاهی این واقعیات مشتبه ظهور پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا از وقتی که انسان قوای ادراکی‌اش می‌تواند بین حق و باطل تمییز بدهد همواره اعتقادات حق و باطل در برابرش جلوه‌گری می‌کند. مقاومت در درک واقعیات و شکل دادن اعتقادات خود در مسیر حق یکی از امتحانات سخت انسان است.

وی افزود: انسان باید بر آن مسیری که وجودش بر آن تکیه می‌کند و تمایل دارد، که ارتباط با خدای متعال است، بر این مسیر بماند. یکی از اوصاف کمالیه انسان صبر در مسیر حق است. اول صبر در پیدا کردن حق، دوم صبر در ماندن حق پس از پیدا کردن آن. آن وقت در این مسیر، تمایلات گوناگون انسان جلوه‌گری می‌کند. محبت‌های باطل مدام جلوه‌گری می‌کند تا روشن شود انسان در مسیر حق چقدر مقاومت دارد. قرآن کریم می‌فرماید آن کسانی که حق را پذیرفتند و قبول کردند که ندای تو از جانب خداست و بر آن اساس می‌خواهند بمانند، نفست را برای همراهی با ایشان متحمل بکن. این همراهی با حق و کسانی که طرفدار حق هستند مسئله بسیار مهمی است که در مرحله اول خود انبیا و اولیا این ریاضت را می‌کشند و این مجاهدت را بر نفس خودشان تحمیل می‌کنند. امیرالمومنین(ع) خطاب به یکی از فرماندارانش که به مهمانی اغنیا دعوت شده بود و در آن مهمانی فقرا شرکت نداشتند نامه تندی نوشتند و در میان آن، حالت خود را بیان فرمودند و گفتند اینگونه نیست که نفس من به امور باطل کشش نداشته باشد، اما من این نفس را ریاضت می‌دهم.

تولیت مدرسه مروی ادامه داد: انسان دو شاخصه اساسی دارد که در محور حق قرار بگیرد. در همه مراحل هم اینها مورد امتحان قرار می‌گیرد. یکی ادراکات است که دستخوش ظهور سراب‌های مختلف می‌شود؛ اول در مسائل اعتقادی، سپس در مسائل مربوط به خود انسان. دوم تمایلات انسان است. لذا صبر بر حق مورد توجه اولیا تا آخرین مراحل بوده است که لحظه‌ای خودشان از مسیر حق انحراف نداشتند. همچنین دعوتشان هم به این مسئله بوده است. همه رنج‌هایی که اولیا می‌کشیدند برای همین مسئله بوده است. به همین جهت لحظه‌ای با کسانی که می‌خواستند ایشان را تطمیع کنند کنار نمی‌آمدند. در مواردی هم که تهدید می‌شدند این تهدید را به جان می‌خریدند. قضیه مباهله یک تهدید بوده است. کسانی که حق را پذیرفتند با تمام وجود در این معرکه قرار گرفتند از جمله حضرت زهرا(س) که قرآن کریم از این شخصیت با عنوان «نسائنا» تعبیر می‌کند.

وی یادآور شد: ایشان در جایگاه دعوت به حق قرار گرفتند، با وجود اینکه انبیا و رسولان الهی در جایگاه اصلی دعوت به حق قرار دارند. اگر کسی این دعوت را نپذیرد حتما به عذاب دچار می‌شود. به فرموده علامه طباطبایی خصوصیت مقام رسالت در برابر مقام نبوت این است که اگر کسی دعوت رسول را نپذیرد عذاب می‌شود. مقام نبوت این خصوصیت را ندارد. آن هم دعوت است، اما این اثر بر خصومت با دعوت انبیا مترتب نمی‌شود. در مراحل آخری که امام حسین(ع) به دیدار امام سجاد(ع) آمدند، ایشان امام سجاد(ع) را بغل کرد و چنین وصیت فرمود: تو وصیت می‌کنم به آنچه مرا پدرم هنگام وفات به آن وصیت کرد، پسرم بر حق مقاومت کن گرچه تلخ است.

تحریری تأکید کرد: امام علی(ع) در روایتی می‌فرمایند: حق در مقام توصیف کردن خیلی وسیع است، اما در مقام انصاف از تنگ‌ترین چیزهاست. وقتی من می‌خواهم در خصوص شما حکم کنم، خودخواهی‌ها و کدورت‌ها جلوه‌گری می‌کند تا حق رعایت نشود. مشرکین در روز قیامت که روز ظهور حق است در برابر خدا به خود خدا قسم یاد می‌کنند که ما مشرک نبودیم. این چهره نفاق خیلی عجیب است و لایه‌های زیادی دارد که ظهور می‌کند. به فرموده قرآن منافقین همانگونه که در دنیا پیش شما قسم یاد می‌کردند که از مزایای جامعه استفاده کنند در روز قیامت هم برای خدای متعال که حق مطلق است، قسم یاد می‌کنند. در سوره مجادله دو جا منافقین را به قسم دروغ توصیف می‌کند.

وی در پایان گفت: ما همواره باید اعمال و رفتار خودمان را با یک محور قطعی تطبیق بدهیم و آن جز خدا و فرمایشان اولیای خدا نیست. خداوند به ما شاخص نشان داده است. امام حسین(ع) به طور قطع در امت اسلامی محور حق است. یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کنیم التجا به سوی حق است. این نکته را باید در هر مرحله‌ای رعایت کنیم. در جایی که در مسیر حق هستیم هم باید به التجا در پیشگاه الهی توجه کنیم. در زمانی که شکست هم می‌خوریم باید اتجا کنیم. لذا امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: در پناه خدا در همه امور خودت را قرار بده. نگو این کار کار کوچکی است. خدای متعال به حضرت موسی(ع) فرمود: ای موسی(ع) همه چیزت را از من بخواه حتی علف گوسفند و نمک آشت را از من بخواه.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا درس اخلاق تحریری حوزه مروی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)

حیدری ابهری در کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» روایت‌های کوتاهی را بر اساس منابع پژوهشی و قرآنی درباره زندگی بنیانگذار مکتب تشیع برای کودکان آورده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت(ع) را دوست دارم»، اثری از حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری است که تلاش دارد در بستری تاریخی، سبک زندگی اهل بیت(ع) را برای کودکان روایت کند. نویسنده برای نگارش این اثر که از سوی نشر جمال منتشر شده، به سراغ منابع متعدد قرآنی و روایی رفته است. هانیه عدالتی، فعال حوزه کتاب، در یادداشتی به معرفی هشتمین مجلد این مجموعه پرداخته؛ جلدی که در آن زندگی رئیس مذهب تشیع، امام صادق(ع) روایت شده است. یادداشت او را می‌توانید در ادامه بخوانید:

امام صادق(ع) در زمان خودشان شاگردان زیادی پرورش دادند و بسیاری از دانشمندان از اقصی نقاط دنیای اسلام برای مسائل علمی به ایشان مراجعه می‌کردند و در جلسات درس امام(ع) شرکت داشتند. کودکان و نوجوانان ما می‌توانند در علم‌آموزی و دیگر فضائل اخلاقی و تربیتی ایشان را الگوی خود قرار دهند. کتاب‌های داستانی با محوریت شخصیت و زندگی امامان معصوم(ع)، بستر تربیتی و آموزشی خوبی برای برای کودکان و نوجوان هستند. در این داستان‌ها علاوه بر اینکه کودک با امام(ع) آشنا می‌شود، به طور غیر مستقیم اخلاق و صفات پسندیده را هم می‌آموزد.

نشر جمال مجموعه‌ 14 جلدی «من اهل بیت (ع) را دوست دارم» را منتشر کرده و در هر جلد به زندگی‌نامه‌ یکی از اهل بیت (ع) می‌پردازد. نویسنده‌ این مجموعه، حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری، نویسنده و محقق در حوزه‌ تعلیم و تربیت کودکان است و آثار متنوعی در زمینه‌ ادبیات دینی کودکان و نوجوانان دارد.

کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» هشتمین جلد از این مجموعه است. مبنای کتاب بر پایه‌ مودت و دوستی اهل بیت(ع) است و کتاب با این جمله شروع می‌شود؛ من امام صادق(ع) را دوست دارم. بعد از آن در معرفی امام به عنوان امام ششم شیعیان به پدر و مادر آن حضرت که امام باقر(ع) و بانو ام‌فروه بودند و جایگاه والای مادر امام از زبان خودِ امام اشاره شده است. یکی از راه‌های ایجاد رابطه‌ دوستی و مودت در جان کودکان نسبت به امام، شاد کردن آنها در شادی اهل‌بیت است. اولین صفحه‌ کتاب، تصویر کودکانی است که به مناسبت 17 ربیع‌الاول که میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) است جشن گرفته و خوشحال‌اند. حُسن سلیقه نویسنده و تصویرگر کتاب، حکیمه شریفی در این رابطه ستودنی است.

دوران امامت امام صادق(ع)، همزمان با درگیری حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس بود و این تحولات فرصتی به حاکمان وقت برای سختگیری و ایجاد محدودیت برای شیعیان نمی داد. امام صادق(ع) از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و علوم اسلامی را گسترش دادند و شاگردانی، عالم و دانشمند تربیت کردند. نویسنده این موضوع را به زبان ساده و قابل فهم برای کودکان توضیح داده و در نهایت دلیل معرفی کردن امام صادق(ع) به عنوان رئیس مذهب شیعه را بیان می‌کند.

زمانه زر و زور و گل محمدی!

حیدری ابهری نمونه‌هایی از سبک زندگی امام صادق(ع) در قالب روایت کوتاه آورده تا کودکان با ابعاد متفاوت زندگی ایشان آشنا شوند. در یکی از این حکایت‌ها، از کار کردن و تلاش امام برای به دست آوردن هزینه‌های زندگی، داستانی آورده است. در حکایتی دیگر ضمن آشنایی مخاطب با علم غیب امام، تأکید ایشان را بر احترام به مادر بیان می‌کند. آگاهی از مسلط بودن امام(ع) به تمام زبان‌ها قطعاً برای کودکان جالب و شگفت‌انگیز خواهد بود. در این مورد نمونه‌ای از سخن گفتن امام(ع) به زبان فارسی آورده شده است.

در نهایت، موضوع مسموم شدن و شهادت امام(ع) بیان می‌شود تا مخاطب با سیمای واقعی دشمنان اهل بیت(ع) آشنا شود و بداند که دین اسلام، آسان به دست ما نرسیده است. آخرین ساعات حیات امام صادق(ع) و سفارششان به نماز این‌چنین به تصویر کشیده شده است:

«او در آخرین ساعات زندگی اش، چشمانش را باز کرد و به خانواده‌اش فرمود: همه‌ خویشانم را نزد من بیاورید. انگار امام(ع) کار مهمی با آنان داشت. وقتی خویشاوندان حضرت آمدند، امام(ع) در مورد اهمیت نماز با آنها صحبت کرد. حضرت به آنها هشدار داد که هرگز نسبت به نماز بی‌توجه نباشند و آن را سبک نشمارند.»

در پایان کتاب معرفی مختصر و شناسنامه‌ای و سه نمونه از سخنان نورانی حضرت آمده است کتاب «من امام صادق(ع) را دوست دارم» درکتابنامه‌ رشد آموزش و پرورش معرفی شده و مناسب کودکان 8 تا 12 سال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • جلوه‌ای از شکوه زندگی امام صادق(ع)
  • اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسان‌های شایسته‌ای را تربیت کرد
  • بیداری امروز دانشگاهیان در غرب، تحقق راهبرد الهی برای تغییر است
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا، انعکاس نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی است
  • اساتید حوزه علمیه خواهران در مسیر تربیت فرزندان جامعه می‌کوشند