Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@11:36:26 GMT

ضعف عمده ساختار بودجه‌نویسی کشور چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۸۱۳۹

سیدحسن حسینی‌شاهرودی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور تأکید کرد و گفت: ساختار بودجه‌نویسی کشور دارای اشکالات متعددی است و هنوز پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب نتوانسته‌ایم اتکای بودجه به نفت را قطع کنیم.

وی همچنین قطع نشدن بودجه‌های سالانه به درآمدهای نفتی را ضعف عمده در ساختار بودجه‌نویسی کشور دانست و اظهار داشت:  دولت‌‌ها هر ساله در تدوین لوایح بودجه‌های سالانه از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی صحبت می‌کنند و شعار می‌دهند، اما در عمل شاهد این هستیم که اتفاق مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وابستگی بودجه در سال‌های 90 تا 95 بالغ بر 35 درصد بوده است، اظهار داشت: میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در سال 96، حدود 26 درصد کاهش یافته، اما در سال جاری نیز شاهد وابستگی 47 درصدی هستیم.

حسینی‌شاهرودی اضافه کرد: طبق برآوردهایی که صورت گرفته و براساس لایحه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده، بیش از 50 درصد بودجه سال 98 متکی به درآمدهای نفتی است و این در شرایطی است که دوران تحریم را نیز می‌بایست در نظر بگیریم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه مجلس در تدوین بودجه سال 98 شرایط تحریم را مدنظر قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم بودجه انقباضی و طوری باشد که مردم در شرایط سختی قرار بگیرند، بلکه رعایت ضوابط سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌تواند در شرایط تحریم، راهگشای مسائل و مشکلات موجود کشور باشد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مجلس شورای انقلاب بودجه نفت دولت اقتصاد مقاومتی مشکلات بودجه کمیسیون اقتصادی لایحه نفت هیئت رئیسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۸۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«مصطفی سعیدی سیرایی» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

با توجه به شکل گیری جریان‌های سیاسی جدید و تغییر موازنه قدرت بین اکثریت اصولگرای سنتی و رویش‌های جدید انقلابی، مجلس دوازدهم باید از پویایی و نشاط سیاسی ویژه ای برخوردار باشد و لابی گری های مرسوم بهم بخورد و در مجموع با درصد قابل توجه نمایندگان انقلابی امیدواریم شاهد تغییرات محسوس به نفع مردم باشیم.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

نقشه راه اجرای برنامه هفتم توسعه، واقعی دیدن بودجه‌ها و جلوگیری از ناترازی بودجه. به فرمایش مقام معظم رهبری ام الخبائث ناترازی بودجه است.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

به دلیل حوزه تخصصی اینجانب و کمبود سرانه‌ها و زیر ساخت‌ها در حوزه انتخابیه حتی الامکان در کمیسیون برنامه و بودجه حضور پیدا خواهم کرد.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

کمبود زیرساخت‌ها و عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران و غیربومی بودن آنها از اساسی‌ترین مسائل ما در استان البرز است که علیرغم نزدیکی به مرکز جزو محروم‌ترین استان‌ها با بیش از ۶۰ محله محروم هستیم که نیازمند رسیدگی فوری هستند.

کد خبر 6098773

دیگر خبرها

  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • کمیسیون اصل ۹۰ پیگیر اجرایی شدن سامانه ستاد
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • کدکاپ ۸ رویدادی برای ترویج برنامه‌نویسی در سراسر ایران
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • آمریکا دیگر هژمونی ندارد/ روسیه تهدیدی وجودی برای اروپاست