Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: براثر بارندگی های هفته جاری در استان بیش از 100 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان شد.

هوشنگ ملایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از این میزان 60 میلیون مترمکعب در سد استقلال میناب آبگیری شد و حجم آب ذخیر شده آن به 75 میلیون مترمکعب رسید که این میزان حدود 30 درصد از ظرفیت این سد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان داشت: سد شمیل و نیان نیز در این بارندگی ها 40 میلیون متر مکعب آبگیری شده که برابر با 55 درصد ظرفیت آن است.
وی با بیان اینکه حجم سد شمیل و نیان که مخزن مشترک دارند، 98 میلیون مترمکعب است ، گفت: میزان بارندگی مناطق بالادست سدهای شمیل و نیان در سال گذشته صفر بوده و در 21 ماه گذشته هیچ آبی وارد این حوزه ها نشده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان خاطرنشان کرد: در این بارندگی ها سد جگین با ظرفیت 210 میلیون ، آبگیری قابل ملاحظه ای نداشته است.
وی با بیان اینکه سال گذشته برای هرمزگان سالی بسیار خشک بود، گفت: میانگین بارندگی در استان از ابتدای امسال تاکنون به حدود 100 میلی متر رسیده که نسبت به بلند مدت 5 درصد کاهش داشته است.
ملایی تاکید کرد: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی و خشک شدن چاه های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.
وی با اشاره به کمبود منابع آب های زیرزمینی استان، خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت منابع تولید آب و استمرار بیش از دو دهه خشکسالی در سطح استان و کاهش تولید منابع آب سطحی و زیر زمینی، ضرورت صرفه جویی در بخش کشاورزی و شرب بسیار ضروری می باشد.
این مقام مسوول ابراز داشت: اگر در کل استان هرمزگان 15 تا20 درصد کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی داشته باشیم، می توانیم از بحران آب در هرمزگان جلوگیری کنیم.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پر رنگ شدن این بحران، از7 سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و 100 لیتر است و روزانه 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.
به دلیل تداوم بیش از دو دهه خشکسالی بر استان و کاهش بارندگی اکنون 11 شهر استان در شرایط بحرانی و 15 شهر نیز در آستانه بحران کم آبی قرار دارد.
اکنون از مجموع 54 دشت استان هرمزگان افزون بر 1.4 میلیارد متر مکعب آب از طریق 23 هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت می شود.
سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، 71 درصد و آبشیرین کن ها 29 درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال 99، سهم منابع آبی از آبشیرین کن ها به 66 درصد افزایش و در بخش چاه و سد به 34 درصد کاهش یابد.
هرمزگان پس از مدت ها بی بارشی، طی روزهای 22 و 23 بهمن ماه امسال شاهد بارش شدید باران بود که بیشترین میزان بارندگی در شهرستان میناب و کمترین در شهرستان بوموسی ثبت شده است.
7198/6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب منطقه اي آبگيري سدها هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۹۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی

علی چاله‌چاله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : طبق بررسی اولیه و گزارش مدیران شهرستانی و مراکز خدمات کشاورزی، در پی بارش‌های شدید و تگرگ روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه، خسارت ۲۵۳ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومانی به زیربخش‌های کشاورزی استان وارد آمده است.

چاله چاله افزود: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته ۳۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان شامل مزارع گندم، جو، کلزا و نخود در اثر بارندگی‌های شدید اخیر خسارت دیده‌اند که برآورد اولیه خسارت وارده به این اراضی حدود ۲۳۹ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: در بارندگی‌های چند روز اخیر ۸۵ هکتار از باغات زیتون، انگور و گوجه سبز استان هم خسارت بیش از ۶.۲ میلیارد تومانی دیده اند.

چاله چاله با بیان اینکه دامپروری استان هم در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت شده، گفت: در این بارش‌ها ۳۴ راس دام سبک و سه سر اسب تلف شده و سه واحد دامداری روستایی خسارت دیده اند که مجموع خسارت وارد شده در این بخش هم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه تاسیسات زیربنایی بخش آب و خاک نیز در بارندگی‌های اخیر متحمل خسارت شده، گفت: خسارت این بخش هم پنج میلیارد تومان برآورده شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • ۸۲ درصد میانگین بارندگی استان بوشهر تحقق یافت
  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • خسارت ۳۰ میلیاردی بارندگی به عشایر در چهارمحال و بختیاری
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود