Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:39:48 GMT

دانشگاه ها وابستگی به بودجه دولتی را کاهش دهند

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۹۷۸۳

دانشگاه ها وابستگی به بودجه دولتی را کاهش دهند

بوشهر- ایرنا- معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکرد دانشگاه ها باید کاهش وابستگی به بودجه دولتی و افزایش درآمدهای جدید و پایدار باشد.

به گزارش ایرنا، محمدتقی نظرپور چهارشنبه شب در نشست شورای اداری دانشگاه خلیج فارس در بوشهر افزود: دانشگاه ها با استفاده صرف از بودجه های دولتی نمی توانند براحتی روی پای خود بایستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها باید متنوع و در حوزه پژوهش نیز این درآمدزایی بخوبی فعال شود.
نظرپور ادامه داد: اکنون نسبت درآمد اختصاصی به عمومی در دانشگاه های سطح یک و دو به ترتیب 37.41 و 13.49 درصد است و در دانشگاه های سطح سه و چهار نیز این شاخص 10.65 درصد است.
وی افزود: اکنون در حوزه اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چگونگی افزایش درآمدها، متنوع سازی منابع مالی، نحوه تخصیص بهینه منابع به شکل مناسب در داخل دانشگاه ها و مدیریت آنها و اینکه دانشگاه چگونه با امکانات موجود علاوه بر حفظ استقلال سازمانی از پس مسئولیت اجتماعی خود برآیند از چالش های اصلی محسوب می شود.
نظرپور بیان کرد: بحث مادی نباید دانشگاه ها را از مسئولیت اجتماعی خود باز دارد و در این شرایط اقتصادی نباید کاری انجام گیرد که بعد نتوان بدرستی آن را هدایت کرد.
وی گفت: درچنین شرایطی تهدیدها همواره وجود داشته ولی باید به فرصت تبدیل شود.
نظرپور اظهار داشت: در این ارتباط کارگروه های متعددی تشکیل شده که شامل جهت گیری برای افزایش درآمدهای پژوهش و فناوری به جای درآمدآموزشی، استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، راهکار استفاده از ظرفیت خیران و تنوع بخشی و ایجاد منابع پایدار درآمدی است.
وی در ارتباط با وام مسکن اعضا هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم گفت: این وام یک میلیارد ریال بود که به 2.5 میلیارد ریال افزایش یافته است.
نظرپور ادامه داد: پیشنهاد وزارت علوم سه میلیارد ریال بوده که در نهایت با 2.5 میلیارد ریال آن موافقت شده است.
وی گفت: دلیل اصلی این نیم میلیارد کاهش در تسهیلات پیشنهادی برای وام مسکن اعضای هیات علمی، تسهیل سازی در بازپرداخت آن است.
6043/7212

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دانشگاه ها بودجه دولتي كاهش وابستگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۹۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است

ایسنا/زنجان نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: کسی که برای امرار معاش خود تلاش می‌کند به مصداق جهاد با دشمن است؛ چرا که فقر یکی از بزرگترین دشمنان به شمار می‌رود.

آیت‌الله علی خاتمی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) در مراسم گرامی‌داشت روز کار و کارگر که در معدن انگوران برگزار شد، با بیان اینکه تلاشی که برای آسایش جامعه انجام می‌شود در روشن شدن چراغ زندگی افراد موثر است و در دین اسلام ارزش دارد، اظهار کرد، اظهار کرد: کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و رونق و شکوفایی اقتصادی قرار دارند و تلاش‌های آن‌ها بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نگاه به کار و کارگر در دنیا براساس منفعت اقتصادی و نظام سرمایه‌داری است، عنوان کرد: در اسلام، کار و تلاش از کرامت خاصی برخوردار بوده و بر اساس فرمایش قرآن، پیامبر و ائمه اطهار (ع)، بالاترین و بهترین دریافت و برداشت انسان در دنیا تلاش است.

خاتمی خاطرنشان کرد: مسئولان وظیفه دارند از زحمات این افراد قدردانی کنند و با تضمین امنیت شغلی، در راستای ایمنی محیط کار و ارتقای مهارت‌های شغلی بکوشند.

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه معادن سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارند، اظهار کرد: ۲۳ درصد از سهم توسعه، عمران و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان زنجان تخصیص یافته است و در  این راستا سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده است.

مجید گلشنی‌منفرد تصریح کرد: مطابق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده به استان، برای ایجاد رفاه و توسعه با اولویت‌بخشی که معدن در آن واقع شده اختصاص یابد که بر این اساس باید ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن سال گذشته به استان تخصیص می‌یافت، در حالی‌که هم اکنون شاهد اختصاص فقط ۵۳۰ میلیارد ریال به استان هستیم که پس از پیگیری‌های مکرر استاندار زنجان محقق شد.

وی تصریح کرد: این میزان تخصیص یافته تنها ۲۳ درصد از سهم توسعه و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان است.

گلشنی اظهار امیدواری کرد: با تشدید پیگیری‌ها و وصول کامل سهم استان در این بخش، شاهد افزایش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای مناطق معدنی استان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص ۴۶۵ میلیارد ریال به شهرستان ماهنشان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۸۵ درصد از میزان تخصیص یافته به استان، جهت توسعه و آبادانی شهرستان ماهنشان اختصاص یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: در استان ۲۰۲ معدن فعال و ۱۶۵ معدن غیرفعال داریم که دلیل اصلی غیرفعال بودن این معادن، اکتشاف نادرست و استفاده نکردن از ذخیره کامل معادن بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • مورد عجیب بودجه جامعه‌المصطفی؛ بیشتر از بودجه دانشگاه‌های علم و صنعت و علامه طباطبایی!
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • تلاش برای امرار معاش مصداق جهاد با دشمن است
  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • تراز منابع و مصارف مشمول بودجه استان زنجان مثبت شد
  • نقشِ پُررنگ سازمان اوقاف در توجه به دانش‌بنیان‌ها
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد