Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@12:30:57 GMT

آقای ظریف! اینبار بهانه‌تان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۲۳۶۲

آقای ظریف! اینبار بهانه‌تان چیست؟

خبرگزاری مهر- گروه سیاست: محمدجواد ظریف در هفته جاری سفری به لبنان داشت. سفری که در شرایط کنونی این کشور و تشکیل دولت بعد از ماه ها تاخیر، رویداد مهمی تلقی می شود.

بواسطه حضور جریانات و اقوام مختلف در این کشور کوچک، برای ظریف دیدارهای متعددی با سران گروه ها و البته مقامات رسمی لبنان برنامه ریزی شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، بعنوان مهمترین هم پیمان منطقه ای ایران هم در چارچوب همین سفر صورت گرفت.

ارتباط وثیق ایران و حزب الله و نزدیکی افکار، رویکردها و اقدامات شان اکنون آنقدر عیان شده است که همه رسانه های بین المللی و کارشناسان سیاسی و نظامی، حضور ظریف در بیروت بعنوان اولین وزیر خارجه پس از تشکیل دولت جدید لبنان را نشان دهنده جایگاه و نقش کلیدی مقاومت اسلامی در این کشور دانستند که بدون شک جز با حمایت و همراهی ایران ممکن نبوده است.

حالا که پیام محوری این سفر تاکید و تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت اسلامی است، بدون شک باید ظریف و هیئت همراه و برنامه ریزان سفر او تلاش کنند تا این پیام به بهترین و کامل ترین شکل خود منتقل شده و پژواک پیدا کند.

یکی از برنامه های تقریبا ثابت در عرف سفرهای دیپلماتیک، ادای احترام به «مقام نمادین سرباز گمنام» است. مسئله ای که در بیشتر سفرهای دوجانبه وزیرامورخارجه کشورمان به شرق و غرب عالم هم در دستور کار قرار داشته و انجام می شود.

اما متاسفانه در برنامه سفر دو روزه ظریف به بیروت این برنامه مهم به ورطه فراموشی سپرده شد. اتفاقی که قرار داشتن لبنان در خط مقدم مبارزه با تروریسم دولتی اهمیت آنرا دو چندان می کند. بدون شک توقع از هر مقام ایرانی و در راس آن رئیس دستگاه دیپلماسیش این است که در سفر به سرزمین مقاومت در بیان و در عمل، حمایت خود را از محور مقاومت و اقدامات رزمندگان آن نشان دهد و جلوی تفاسیر و برداشت های اشتباه یا سوءتفاهم های احتمالی را بگیرد. با این وجود علی رغم حضور وزیرخارجه در منطقه ضاحیه بیروت، ظریف اقدامی برای حضور در «روضه الشهیدین» و ادای احترام به رزمندگان و فرماندهان حزب الله نکرد. مسئله ای که تقریبا در بین همه هیئت های رسمی ایران در سطوح مختلف بصورت یک پروتکل جاری و همیشگی درآمده است. خصوصا که حضور ظریف در بیروت مصادف با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از سوی دیگر همزمان با سالگرد شهادت فرمانده ارشد حزب الله لبنان، اسطوره مثال زدنی مقاومت اسلامی، «شهید عماد مغنیه» بود و همین تقارن ها ضرورت و اهمیت حضور بر سر مزار این فرمانده شهید و همرزمانش را دوچندان می کند.

ظریف در نخستین سفرش به بیروت در کسوت وزیر خارجه در سال ۹۲، بر سر مزار این شهدا حاضر شده و به آنها ادای احترام کرد، اما این اقدام بلافاصله از سوی آمریکا محکوم شد و کیتلین هایدن سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با محکوم کردن اقدام ظریف مدعی شد: مغنیه عامل برخی اقدامات تروریستی بود که به کشته شدن شماری از شهروندان آمریکا انجامید.

واکنش سریع ایالات متحده حکایت از صحت و درستی این اقدام نمادین وزیرخارجه ایران داشت، اما مع الاسف ظریف در ۲ سفر بعدی خود به بیروت، این برنامه مهم و حاوی پیام صریح را حذف کرد! اقدامی که با تفاسیر مختلفی در میان رسانه ها و کارشناسان منطقه ای و بین المللی مواجه شد.

در همین حال در سفر قبلی ظریف، برخی مقامات وزارت خارجه فشردگی برنامه های سفر و قصد او برای ادامه سفر به کشورهای دیگر را دلیل لغو برنامه حضورش در روضه الشهیدین دانستند، اما این بار که هواپیمای اختصاصی آقای ظریف در فرودگاه رفیق حریری پارک شده بود تا هرگاه که او اراده کند، بی دغدغه به تهران بازگرداندش، معلوم نیست ساکنین ساختمان میدان مشق چه بهانه ای برای کنارگذاشتن این پروتکل جاری در سفرهای دیپلماتیک دست و پا کرده اند؟

کد خبر 4541694

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا بیروت حزب الله لبنان عماد مغنیه محمد جواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۲۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جوان بمان (جمعیت) در البرز معرفی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین یکشنبه‌های الگونمایی این بار در البرز با هدف معرفی الگوی «مواسات مادرانه» در این استان برگزار می‌شود.

معرفی اقدامات شاخص و ابتکارات میدانی از جمله برنامه‌های یک شنبه‌های الگونمایی است.

این نشست با حضور زینب عاشری برای معرفی الگوی «مواسات مادرانه» از البرز ساعت ۲۰ روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت برگزار می‌شود.

علاقه مندان می‌تواند از طریق لینک مجازی https://www.skyroom.online/ch/saman2/setadekhatam در این برنامه حضور داشته باشند.


کد خبر 6096681

دیگر خبرها

  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • امکانات جدید رفت‌وآمد به نمایشگاه کتاب | «مشاور کتاب» در کنار بازدیدکنندگان
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • حواشی فوتبال جنجالی بهانه دست کیهان داد: دیدید ورود زنان غلط بود؟
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • ایران جوان بمان (جمعیت) در البرز معرفی می شود
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب