Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:38:06 GMT

اردوغان برای احیای تمامیت ارضی سوریه شرط تعیین کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۵۲۲۹

اردوغان برای احیای تمامیت ارضی سوریه شرط تعیین کرد

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری ترکیه در دیدار دوجانبه با همتای روسی خود در سوچی، احیای تمامیت ارضی سوریه را مشروط به خروج نیروهای کرد از منبج و شرق رودخانه فرات خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی روسی ان.تی.وی، رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه در حاشیه نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی در دیدار دوجانبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه این شرط را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اردوغان خاطرنشان کرد: شرط برای احیای تمامیت ارضی سوریه، خروج شبه نظامیان کرد از شهر منبج و مناطق شرق رودخانه فرات است.
وی تصریح کرد: تمامیت ارضی سوریه بدون خروج شبه نظامیان کرد از منبج و اراضی شرق فرات ممکن نیست.
اردوغان همچنین خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که ترامپ وعده آن را داده است، آزمونی بزرگ خواند.
شهر کرد نشین منبج در شمال سوریه از سال 2016 به این سو که از دست گروه تروریستی داعش خارج شد با حمایت آمریکا در اختیار کردهای شمال سوریه قرار گرفت تا اینکه آمریکا آهنگ خارج شدن از سوریه را با توجه به بر باد رفتن نقشه های خود در سوریه نواخت.
خروج آمریکا از سوریه، راه را برای اقدامات نظامی ترکیه که پیشتر اعلام کرده بود از سوی کردهای شمال سوریه با اقدامات تحریک آمیز مواجه است، باز کرد.
همسایه شمالی سوریه که به شدت نگران تحرکات کردها در همسایگی خود و اوضاع ادلب است، از دیرباز اعلام کرده که برای سامان دادن به اوضاع و مقابله با یگان های کرد مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) در شمال سوریه باکی ندارد که از قدرت نظامی بهره ببرد.
بازگشت کردها به دامن دولت مرکزی باعث شده که ترکیه خود را در صورت هر حرکتی در قبال این شهر در مقابل ایران، روسیه و دولت قانونی سوریه ببیند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیشتر با بیان اینکه این شرایط با ثبات نیست و امکان تغییر وضعیت در منبج وجود دارد، بارها تلاش کرده موافقت روسیه را برای اقدام در این خصوص جلب کند.
ضمن اینکه بخش های دیگری از سوریه نیز تحت تاثیر خروج آمریکا قرار خواهند گرفت که می توان در همین زمینه به شرق فرات اشاره کرد با این وجود هنوز مشخص نیست آمریکایی ها تا چه اندازه به ادعای خود برای خروج از سوریه جامع عمل بپوشانند چرا که 18 سال است که پی در پی آهنگ خروج از افغانستان سر می دهند اتفاقی که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است.
اروپام*391*1346**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي پوتين اردوغان تماميت ارضي سوريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۵۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: سرنوشت روسیه را ما خودمان و تنها خودمان تعیین خواهیم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پنجمین مراسم تحلیف خود به عنوان رئیس جمهور این کشور اظهار کرد: منافع امنیت مردم روسیه بیش از هر چیز برای من اهمیت خواهد داشت. سرنوشت روسیه را ما خودمان و تنها خودمان به خاطر نسل های امروز و آینده تعیین خواهیم کرد.

وی افزود: انتخاب روس ها تاکیدی بر عزم آنها برای دفاع تزلزل ناپذیر از آزادی و منافع ملی روسیه است.

پوتین با تأکید بر اینکه روسیه گفت‌وگو با کشورهای غربی را رد نمی کند، انتخاب با آنهاست، اظهارکرد: گفت‌وگو درباره مسائل امنیتی و ثبات راهبردی امکان پذیر است، اما نه از موضع قدرت، بلکه فقط در شرایط مساوی. 

رئیس جمهور روسیه گفت: روسیه به همکاری با شرکای خود برای تشکیل نظم جهانی چندقطبی ادامه خواهد داد. اطمینان داریم که روسیه این دوره دشوار و حساس را با عزت پشت سر خواهد گذاشت و حتی قوی تر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوتین: سرنوشت روسیه را ما خودمان و تنها خودمان تعیین خواهیم کرد
  • اردوغان: اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را بپذیرد
  • چرا ترکیه روابط تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد؟ | هدف اردوغان از اقدام دیرهنگام
  • چرا ترکیه روابط تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد؟
  • کشته‌شدن ۴ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در مسئله فلسطین و مقاومت