Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@15:05:37 GMT

حق شناسی؛ قدرشناسی سنندجی ها از ماموستا حق شناس

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۸۳۳۸

حق شناسی؛ قدرشناسی سنندجی ها از ماموستا حق شناس

سنندج - ایرنا - مراسم بزرگداشت زنده یاد ماموستا محی الدین حق شناس خالق اثر شاره که م سنه( شهرم سنندج) با حضور پرشور مردم حق شناس، دوستدار فرهنگ و ادب و تکریم از بزرگان دیار خود، شامگاه پنجشنبه در مجتمع امام خمینی این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاد فرزانه، مُحی‌الدین حق‌شناس، روز 22 دی ماه سال 1303 شمسی، در محله قطارچیان از محلات قدیمی سنندج دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دوران کودکی به رسم معمول به مکتب رفت و گلستان و بوستان آموخت و ذوق ادبی‌اش شکوفا شد چنانکه با وجود عدم آشنایی عمیق با اصول و قواعد شعری، شعر می گفت؛ چند سال بعد راهی دبیرستان شد و دیپلم گرفت، از سال 1322 به تشویق یکی از اُستادان خود بطور جدی به سرودن شعر پرداخت.
بعدها در وزارت فرهنگ استخدام و به عنوان آموزگار راهی کرمانشاه شد در سال 1327 به سنندج بازگشت و در آبان ماه همان سال ازدواج کرد؛ ازدواجی که حاصل آن دو دختر و دو پسر است.
استاد همکاری خود با رادیوی محلی سنندج را با حضور در برنامه رادیویی شعر و سخن شیرین آغاز کرد اشعارش بسرعت ورد زبان مردم کوچه و بازار شد آثاری که برخی از آن ها تاکنون به چاپ نرسیده اند.
استاد حق شناس علاوه بر کُردی، به زبان پارسی نیز شعر می‌سرود پاره ای از این اشعار که بیشتر حاوی نقدهای سیاسی ـ اجتماعی بود در روزنامه ها و مجلات ادبی آن زمان، از جمله روزنامه پارس شیراز به چاپ رسیده است.
به واسطه این اشعار، ایامی را به عنوان تبعیدی، در همدان بسر برد، در تبعید هم از پا ننشست؛ به انجمن ادبی باباطاهر پیوست و تلاش‌های اجتماعی خود را، در قالب ادبی ادامه داد بعدها به سنندج بازگشت و با بازنگری منظومه زیبای خود (شاره‌که‌م سنه) در سال 1373 آن را منتشر کرد.
منظومه مذکور که جدی ترین اثر ادبی استاد به شمار می آید، به گفته خود وی هیچ مأخذی ندارد، علاقه وافر استاد به زادگاهش و ذهن وقاد و لطافت احساسش، وی را برآن داشت که دیده ها و شنیده های خود و هرآنچه در یاد داشت را به زیور شعر بیاراید و حاصل آن منظومه ای زیبا و اثری بی نظیر است که با بیانی شیوا تنظیم شده است.
این منظومه، جامع فرهنگ و آداب و رسوم و سُنن و بخش های بی‌بدیلی از فرهنگ و ادب عامه یک سده اخیر شهر سنندج را در برگرفته است.
منظومه شاره‌که م سنه به همت ماجد مردوخ روحانی و با هزینه‌ انتشارات سروش در قالب یک آلبوم، حاوی دو نوار کاست و یک جلد کتاب منتشر شده که به سبب استقبال گسترده‌ مردم، بارها به وسیله نشر پانیذ تجدید چاپ شده است.
به پاس قدردانی از سال ها تلاش و کوشش این استاد فرزانه مراسمی به همت اداره کل کتابخانه های عمومی و انجمن خیرین کتابخانه ساز کردستان شامگاه پنجشنبه در مجتمع امام خمینی (ره) سنندج که یکی از بزرگترین سالن های اجتماعات موجود در این شهر است، برگزار شد.
تمامی صندلی های موجود در این سالن تکمیل شده بود و از اقشار مختلف مردم علاوه بر شهرسنندج حتی از دیگر شهرهای استان کردستان هم در این مراسم حضور پیدا کرده بودند که این نشان از قدرشناسی مردمان این دیار از مفاخر و افراد تاثیرگذار در حوزه های مختلف به ویژه فرهنگی و ادبی است.

** تجلیل از 6 تن از مفاخر کردستان در سال 98
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان در این مراسم گفت: سلسه برنامه ای با عنوان شب های کردستان به منظور تجلیل و گرامیداشت مفاخر و افراد برجسته حوزه فرهنگی، ادبی و علمی استان به همت این نهاد اجرا می شود.
محمد عبدالملکی افزود: سال آینده 6 نفر از مفاخر برجسته فرهنگی، ادبی و علمی استان به همت انجمن خیرین کتابخانه ساز استان تجلیل می شود.
وی اضافه کرد: در نخستین زنجیره از برنامه های مذکور امروز شاهد برگزاری مراسم گرامیداشت و تجلیل از سال ها تلاش و خدمت مرحوم استاد محی الدین حق شناس از شاعران برجسته کُرد هستیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان افزود: این سلسه برنامه در راستای پاسداشت خدمات مفاخر و اساتید کُرد در طول عمر با برکت شان به فرهنگ و ادبیات کُردی کرده اند، برگزار خواهد شد.
**زبان عنصر اصلی هویت فرهنگی هر ملتی است
استاد دانشگاه تهران و از مفاخر برجسته کردستانی در این مراسم با اشاره به اینکه جمع خرده فرهنگ ها فرهنگی کلی را تشکیل می‌دهد، گفت: 75 درصد از کشورهای دنیا بیش از چند فرهنگ و آداب و رسوم دارند.
اسعد اردلان اضافه کرد: هویت فرهنگی هر ملتی به چند عنصر وابسته است که مولفه اصلی آن زبان است.
این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: در زمانی قرار داریم که فرهنگ های ملت های مختلف در اثر جهانی شدن و هجوم فضای مجازی و گسترش زبان هایی چون انگلیسی زبان ها و فرهنگ های دیگر به خطر افتاده است.
اردلان گفت: بزرگترین انرژی یونسکو از سال 2015 به بعد به حفظ زبان مادری در ملت های گوناگون دنیا اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه قاره آفریقا به استثنای سه کشور مابقی مستعمره بودند و زبان غالب آنها زبان کشور استعمارگر بوده است، افزود: امروزه در افریقا 2 هزار زبان تکلم می شود که پیش بینی شده تا آخر قرن هزار زبان از بین رود.
این استاد برجسته کردستانی اضافه کرد: با از بین رفتن هر زبانی ادبیات و هویت فرهنگی نسلی نابود می شود لذا همه باید در راستا حفظ زبان مادری خود تلاش کنند.
رئیس انجمن خیرین کتابخانه ساز کردستان هم در این مراسم اظهار داشت: ماموستا حق شناس به زبان، سنت و فرهنگ بخوبی در منظومه شاره که م سنه پرداخته است.
علی اشرافی افزود: هنر ماموستا حق شناس این است که اشعارش را به زبان مردم کوچه و بازار به طور هنرمندانه بیان کرده و همین باعث قابل درک بودن آن برای اقشار مختلف شده است.

**وجود وسعت و دقت فراوان در منظومه شاره که م سنه
یکی از نویسندگان کردستانی در این مراسم گفت: مدتی است اداره کل کتابخانه های عمومی استان حرکت هایی در راستای رسالت خود آغاز کرده و این قابل تقدیر است.
ماجد مردوخ روحانی به تاثیر و ویژگی منظومه شاره که م سنه در ادبیات کردی اشاره کرد و افزود: این مجموعه وسعت و دقت سرشاری در آن وجود دارد که این ویژگی بارز آن است.
وی اضافه کرد: شم زبانی ماموستا حق شناس و قریحه او در شعر گرفتن بسیار ویژه است.
وی اظهار داشت: ماموستا حق شناس قالب مانوس برای مردم انتخاب و در نهایت قوت و غنای ادبی اشعار را سروده است.
مستوره درخشی استاد دانشگاه های کردستان هم در این مراسم به جایگاه زن در منظومه شاره که م سنه اشاره کرد و گفت: در اولین صفحه این منظومه ماموستا حق شناس عشق خود را به شهر خودش نشان می دهد و به بزرگی و قهرمانی فردی چون هه لوخان و زن بزرگی مانند مستوره اردلان مثل هم افتخار می کند.
وی اضافه کرد: در این منظومه ماموستا حق شناس از ده ها زن بافنده فرش نام می برد زنانی که تمام آرزوهای خود را روی دار قالی گره بستند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: هنر بزرگ زمانه خانم در منظومه شاره که م سنه فقط صدای خوب و فرش بافی نبوده، بلکه پرورش فرزند هنرمندی هم چون ماموستا فردین صادق ایوبی است.
درخشی اضافه کرد: ماموستا حق شناس در این منظومه به زنانی هم اشاره می کند که کار طب سنتی در سنندج انجام می دادند.
کوروش حق شناس فرزند ماموستا محی الدین حق شناس هم دراین مراسم از تمامی دست اندرکاران برگزاری چنین برنامه ای و تمامی افرادی که به پدرش چه در زمانی که در قید حیات بود و چه اکنون که نیست و در انتشار آثارش او را یاری کردند، تشکر کرد.
در پایان این مراسم علاوه بر تجلیل از خانواده ماموستا حق شناس از 15 نفر از فعالان فرهنگی، ادبی و علمی استان که تاثیری در راستای انتشار آثار ماموستا حق شناس داشتند و یا در رابطه با آثار او مطالبی را به رشته تحریر درآوردند، تقدیر کردند.
9936 / 3034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مراسم گراميداشت مفاخر كردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۸۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود از علمای بنام اهل سنت استان کرمانشاه چهارشنبه شب در سن 91 در یکی از بیمارستان های تهران درگذشت.
 
مرحوم ماموستا ملااحمد فخری از سال 58 تا سال گذشته امام جمعه جوانرود بود که به علت کهولت سن استعفا و به جای وی ماموستا سیدمحمد محمدی به عنوان امام جمعه این شهرستان منصوب شد.
 
طبق اطلاعیه بیت این عالم اهل سنت، مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم ماموستا ملااحمد فخری امروز پنجشنبه در جوانرود برگزار می‌شود و قرار است در زادگاهش روستای «یاری» به خاک سپرده شود.
 
گفتنی است که مرحوم ماموستا فخری فرزند ملاعبدالله متولد سال ۱۳۱۲ در روستای «یاری» جوانرود است.
 
آن مرحوم با وجود علاقه شدید به تحصیل تا سال ۱۳۲۲ به دلیل مشکلات خانواده و منطقه ادامه تحصیل نداد و پس از آن تا سال ۴۴ در محضر اساتید شیخ محمد سعید و شیخ عطا از نقشبندی و حاج ملامحمد زاهد ضیائی علوم سطوح را به پایان رسانده و اجازه افتاء و تدریس را در خدمت استادان ملاعبدالمجید دولت آبادی و حاج ملا خالد مفتی زاده حاکم شرع کردستان به دست آورد و تا سال ۵۸ در روستای یاری و از آن تاریخ تا حال در شهر جوانرود سکونت گزیده و تدریس علوم دینی و امامت نماز جمعه این شهر را بر عهده داشت.
 
مرحوم ماموستا فخری نسخه کوچکی درباره طلاق ثلاثه دارد که در دست بعضی از روحانیون هست و حدود هزار خطبه عربی با ترجمه فارسی نیز نوشته است. همچنین دیوان شعری به زبان‌های کُردی ، فارسی و عربی سروده و تخلص شعری وی (مه ینه ت بار) است.
 
بسیاری از ائمه جمعه اهل سنت استان کرمانشاه با صدور پیام هایی درگذشت است عالم برجسته اهل سنت را تسلیت گفتند.
 
ماموستا ملامحمد محمدی؛ امام جمعه شهرستان جوانرود با صدور پیامی ضمن تسلیت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری آورده است:
 
ارتحال عالم ربانی، اسوه زهد و تقوی، جناب حاج ماموستا ملا احمد فخری امام جمعه فقید شهرستان جوانرود را خدمت جامعه اسلامی ، همشهریان گرامی ، مردم شریف اورامانات بویژه مردم محترم شهرستان جوانرود و جامعه روحانیت و شاگردان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.
 
شخصیت علمی و عرفانی و خدمات شایان علمی و سیره عملی آن بزرگوار بیش از چندین دهه از عمر شریف و تولید علم که از ایشان به یادگار مانده است خود بیانگر منزلت این روحانی عزیز است ، ایشان در طول سالیان متمادی در سنگر امامت جمعه شهر جوانرود خدمات شایانی انجام داده و همواره در این راستا عمر شریف خود را صرف نمودند.
 
اینجانب و شورای روحانیت و اعزه علماء شهرستان جوانرود ، فوت ایشان را تسلیت گفته و برایشان اجر جزیل و برای بازماندگان صبر جمیل از درگاه ایزد منان خواستاریم.
 
ماموستا ملامحمد محمودی؛ امام جمعه شهرستان روانسر نیز با صدور پیامی ضمن تسلیت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری به بیت این عالم اهل سنت و مردم شهرستان جوانرود، آورده است:
 
خبر درگذشت استوانه دین، مجاهد عابد و ‌باتقوا، مرحوم‌حاج ماموستا ملا احمدفخری امام‌جمعه فقید شهرستان جوانرود ،موجب تالم و تاسف بسیار اینجانب گشت.
 
این عالم ربانی سراسر عمر با برکت خویش را صرف آموزه های الهی ، ترویج اسلام ناب محمدی و در مسیر آرمان های نظام، انقلاب و تقریب و وحدت بین امت اسلام قدم برداشت در طول سالهای متمادی منشا خدمات بسیاری در زمینه های فرهنگی، علمی و دینی برای مردم منطقه بودند.
 
اینجانب و شورای روحانیت وجامعه روحانیت شهرستان روانسر درگذشت آن شخصیت بزرگوار را به مردم شریف شهرستان جوانرود و منطقه اورامانات، و تمامی جامعه اهل سنت استان و به ویژه خانواده معزا تسلیت عرض نموده و برای آن عالم جلیل القدر علو درجات و برای بازماندگان صبر جزیل از خداوند متعال خواستاریم.
 
شایسته است مردم‌ اورامانات، این عالم ربانی را با بدرقه با شکوه به خانه ابدی و جوار ربوبی همراهی نموده و زحمات ایشان را بیش از پیش قدر بشناسند.
 
ماموستا ملاعادل غلامی؛ امام جمعه اهل سنت شهرستان قصرشیرین و ماموستا ملارشید ثنایی؛ امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب نیز همچنین با صدور پیام مشترکی درگذشت امام جمعه سابق شهرستان جوانرود را تسلیت گفتند.
 
در متن پیام تسلیت ماموستایان ثنایی و غلامی آمده است:
 
رحلت عالم فاضل و مجاهد مخلص مرحوم جنت مکان حاج ماموستا ملااحمد فخری رحمه الله؛ امام جمعه اسبق جوانرود به بیت مکرم آن مرحوم و شاگردان و مردم متدین آن شهرستان تسلیت عرض می نماییم.
 
خدمتگذاری صادقانه در بخشهای مختلف و امامت جمعه و تربیت شاگردان و اعمال خالصانه و حسن خلق و تواضع از ویژگیهای اخلاقی آن عالم فاضل و مجاهد مخلص بود.
 
رحمت واسعه و غفران الهی برای آن عالم فاضل از خداوند متعال مسئلت می نماییم.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت آیت الله نریمانی در پی درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • شهید مطهری زمان شناس و با بصیرت بود
  • نماز جمعه سنندج
  • امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد
  • ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت
  • پیام تبریک روز روانشناس ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری روز مشاور
  • امام جمعه سابق جوانرود درگذشت
  • «حق‌شناس» مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان شد
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی
  • (ویدیو) صحنه تماشایی از کمک پلیس وظیفه شناس به یک پیرمرد