Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-05-05@02:12:57 GMT

اندكي با اُستادِ شيطان آشنا شويم

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۹۹۸۲

ممكن است شاگردي در اوايل امر، نزد استادي درس فرا گيرد، ولي سرانجام از استاد خود ماهرتر گردد. انسان در دو حوزه خير و شرّ و در دو قوس صعود و نزول، از معلمان خود برتر مي ‏شود.به گزارش بلاغ

بيان مطلب اين است كه غير انسان يا اصلاً حركتي ندارند يا سقف حركتشان محدود است. مقام فرشتگان - كه داراي عقل محض اند- ثابت است: ﴿وما منّا إلاّ له مقام معلوم)[1] ولي انساني كه خليفة الله است، در ابتداي امر از معلّمان فرشته خوي خود، مدد مي‏ گيرد تا از ملائكه فراتر رود؛ زيرا مَلَك مقامي دارد و انسان مقامي برتر، كه مي ‏تواند از قلمرو فرشته‏ ها بگذرد؛ يعني نسبت به او در پيشگاه خداوند مقرّبتر گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شيطان نيز چون جن است، مكر و حيله‌اش در محدوده خيال و وهم است نه در محدوده عقل، ولي انسان مي‌تواند از نظر عقل نظري خردمند و فرزانه، ولي از نظر عقل عملي منحرف باشد چنين انساني معلم شيطان خواهد بود.


بنابراين، انسان از يك سو به جايي مي‌رسد كه فرشتگان از او علم مي‌آموزند و خدمتگذار اويند: «وإنّ الملائكة لَخُدّامنا وخُدّام محبّينا»[2] و از سوي ديگر به جايي مي‌رسد كه شيطان مقلد او مي‌شود و از او مكر مي‌آموزد. برتر شدن انسان از فرشته كه «غنيمت گيري» است، مكرّر در نظم و نثر فارسي و عربي آمده، اما سقوط انسان كه «غرامت‌دهي» است، كمتر مطرح شده است؛ كه گاهي انسان در قوس نزول، چنان تنزّل مي ‏كند كه از ابليس بدتر مي‏ شود.


انسان از آن جهت كه داراي گوهر «روح متحرك» است، اگر عقل و هوش فراهم كند ولي عقل نظري وي با عقل عملي، هماهنگ نباشد بدين معنا كه دانش هاي گوناگوني فراهم كند و علوم بسياري بيندوزد، ولي فضيلتي نيندوزد، اين علوم بي شمار در اختيار وهم، شهوت و غضب او قرار مي ‏گيرد و روح او را به طرف نزول و دركات مي ‏كشاند. در اوايل امر، شيطنت او در حدّ بازي و گذران لحظه ها است، اما تدريجا تثبيت مي شود و به حدّ «مَلَكه» مي رسد، بطوري كه جزو شياطين انس و جنّ[3] واقع مي ‏شود و آنگاه كاري مي‏ كند كه شيطان نكرده است و نمي ‏كند. شيطان يا همان ابليس معروف، به خدا معتقد بود. او گرچه ديگران را به بت‌پرستي فرا مي‏ خواند ولي خود، بت پرست نبود. از اين رو به خدا عرض كرد: («فبعزّتك لا‌غوينّهُم أجمعين»)[4] به عزت تو سوگند، من فرزندان آدم را فريب مي‏ دهم؛ از اين‌كه شيطان به عزت حق، سوگند ياد كرد معلوم مي ‏شود به خدا و عزّت او معتقد است؛ ولي كساني كه شاگردي شيطان را به عهده گرفته‌اند، چون داراي روح قوي و قابليّتي بيش از قابليّت شيطانند، در تنزّل و سقوط از شيطان هم پايين تر مي‏ روند. از اين رو به جايي مي ‏رسند كه مُلحِد خواهند شد و اصلاً خدا را قبول نخواهند داشت تا به او سوگند ياد كنند. پس از نظر غَرامت، انسان به جايي مي ‏رسد كه از شيطان پايين تر مي ‏رود و سقوط مي ‏كند.


به همين جهت اختلاف مراتبي كه در بين انسانها راه دارد در انواع ديگر وجود ندارد؛ مثلاً، بين سيب هاي خوب و بد فاصله محدودي وجود دارد و به طور كلّي در گياهان، جمادات و حيوانات، تفاوت ميان دو طرف خوب و بد، محدود و كم است؛ امّا فاصله ميان دو نبش انسانيّت از بي‌كران تا بي‌كران است و چون موجودي ابدي است، اگر فاتح شود غنيمت ابدي و اگر ببازد غرامت ابدي در انتظار اوست.

 

پي نوشت:

[1] سوره صافات، آيه 164.

[2] نورالثقلين، ج 4، ص 511.

[3] سوره انعام، آيه 112.

[4] سوره ص، آيه 82.

تفسير موضوعي، ج11، ص118-120.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۹۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی در یادواره شهدای روحانی شاهرود که بعد از ظهر شنبه در مدرسه قلعه برگزار شد، ضمن اشاره به اهمیت کسب معارف الهی، تاکید کرد: شناخت خدا موجب سعادت بندگان می‌شود.

وی خطاب به دستگاه‌های فرهنگی و مبلغان دینی و علما و طلاب، تاکید کرد: هر کس که دل مؤمنی را از شبهات پاک کند از هزار عابد شیعه و مؤمن بالاتر قرار خواهد گرفت.

منتخب مردم استان سمنان در مجلس خبرگان آتی با بیان اینکه خداوند تمام بنده‌های خود را آفریده تا خدایشان را بشناسند و به عظمت آن واقف شوند، تاکید کرد: علما در شناساندن اهمیت عبادت و عبودیت نقش مهمی دارند.

میرباقری شاهرودی با اشاره به رسالت خانواده‌ها در قبال فرزندان خود، گفت: خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا و اهمیت عبادت را برایشان تبیین کنند.

وی با بیان اینکه برترین راه در عالم راه بندگی و معرفت الهی است، تاکید کرد: سرچشمه و منشأ و آن نقشه راه رسیدن به معارف الهی همانا پیامبران (ص) محسوب می‌شوند.

عضو خبرگان رهبری از استان البرز همچنین با بیان اینکه مقام بندگی خداوند بسیار بزرگ است، گفت: آغاز راه معرفت پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) هستند.

کد خبر 6096675

دیگر خبرها

  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • با 7 بمب منیزیم آشنا شوید
  • حاکمیت باید کارگران را با حقوق خود آشنا کند
  • سردار آزمون رخ به رخ غول آشنا
  • نقاب پشت نقاب
  • همه اقدامات دشمنان علیه انقلاب اسلامی شکست خورد
  • دشمنان هر اقدامی که علیه انقلاب اسلامی کردند شکست خوردند
  • با سریع ترین روش های کاهش وزن آشنا شوید