Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@04:26:48 GMT

ایجاد تنش در اقتصاد صنعت برق

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۰۰۶۳

تغییرات شدید نرخ ارز، هزینه‌های تأمین قطعات و تعمیر و نگهداری را در صنعت برق افزایش داده و به همین دلیل نیز قیمت تمام شده برق افزایش یافته است؛ مدیر عامل توانیر نیز معتقد است که فاصله قیمت تکلیفی و تمام‌شده برق افزایش بیش‌تری خواهد یافت. ناطقان: صنعت برق برای کاهش هزینه‌های تولید برق اقدامات متعددی را انجام داده است؛ به‌گونه‌ای که در حوزه خرید برق و با مقرراتی که اجرا شده، قیمت خرید برق حدود ۲۰ ریال به ازای هر کیلووات در بازار برق کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، قیمت هر واحد تولید از ۴۹۱ ریال در سال ۱۳۹۵، به ۴۷۹ ریال در سال ۱۳۹۶ کاهش یافت، یعنی در راستای کاهش هزینه‌های صنعت برق، مقرراتی مصوب شد که هزینه‌های خرید برق کاهش یابد.

با این وجود، شکاف قیمت تمام‌شده با قیمت فروش برق در ایران، موجب ناترازی در اقتصاد صنعت برق شده که درنتیجه آن، فاصله قیمت تکلیفی فروش برق و قیمت تمام‌شده و واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی در قالب دارایی ایجاد شده است.

اسماعیل‌نیا - معاون هماهنگی و مالی پشتیبانی توانیر - در این باره گفت: با واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی که در قالب دارایی رخ داد، تمام بدهی‌های مربوط به احداث آن‌ها برای صنعت برق باقی ماند و در عمل، فروش نیروگاه‌ها بدون انتقال بدهی به خریدار انجام شد؛ در حالی که باید این واگذاری‌ها در قالب شرکت و با انتقال بدهی به خریدار انجام می‌گرفت.

همه بدهی‌ها برای وزارت نیرو باقی ماند

وی، با تاکید بر این‌که روند واگذاری‌ها نیاز به اصلاح دارد، گفت: واگذاری‌های انجام شده تاکنون با روح سیاست‌های اصل ۴۴ همخوانی نداشت و در عمل، نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده است؛ نهایتاً یک یا دو نیروگاه به بخش خصوصی واقعی واگذار شد.

اسماعیل‌نیا با بیان این‌که موضوع دیگر آن است که بخشی از این نیروگاه‌ها هم در قالب رد دیون به بانک‌ها و سازمان تأمین اجتماعی، بنیاد شهید و … واگذار شد که هیچکدام با روح سیاست‌های اصل ۴۴ که تاکید بر باز شدن فضا برای حضور بخش خصوصی دارد، هم‌خوانی ندارد، اظهار کرد: با واگذاری نیروگاه‌ها در قالب رد دیون، نه تنها منابعی دست صنعت را نگرفت، بلکه چون این نیروگاه‌ها به‌صورت دارایی به فروش رفت،.

بسیاری از صاحب‌نظران حوزه برق معتقدند که در حال حاضر شرایط خوبی در حوزه برق حاکم نیست و برای از بین بردن موانع موجود این حوزه، باید راه اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف مد نظر قرار داده شود؛ در همین راستا، چندی پیش جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط از جمله وزارت نیرو، در کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی و برای بررسی قیمت تعرفه برق برای مشترکان پرمصرف برگزار شد و نهایتاً اصلاح قیمت‌گذاری این حوزه انرژی در دستور کار قرار گرفت.

در این جلسه، راهکارهای اصلاح نظام تعرفه‌گذاری ارزیابی و برای مشترکان پرمصرف تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شد و بر اساس گفته‌های رحیم زارع - رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی - باید این مهم به جدیت پیگیری و اجرا شود که قیمت برق به حد واقعی و مطلوب خود برسد؛ در حال حاضر، شرایط پر چالشی در حوزه برق داریم و برای از بین بردن موانع باید راه اصلاح تعرفه‌گذاری برق را در پیش بگیریم.

تأثیر اصلاح تعرفه بر مدیریت مصرف برق

وی، با اشاره به این‌که این اصلاح تعرفه‌گذاری برق می‌تواند در مدیریت مصرف و خاموشی‌ها تأثیرگذار باشد، عنوان کرد: وقتی قیمت برق پایین باشد، قطعاً بخشی از مشترکین که بی‌محابا به مصرف ادامه می‌دهند، نسبت به مصرف درست برق اهتمام لازم را نخواهند داشت.

چندی پیش نیز براساس مصوبه هیأت وزیران، تعرفه برق سازمان‌های دولتی در سراسر ایران با هدف مدیریت مصرف برق در دستگاه‌های دولتی در ساعت‌های اوج بار ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد تا سازمان‌ها بعد از ساعت‌های اداری، از وسایل سرمایشی استفاده نکنند.

با این تفاسیر، وضعیت صنعت برق به‌گونه‌ای است که برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و سرو سامان دادن به این حوزه باید نگاه ویژه دولت به این حوزه باشد که این صنعت بتواند با پتانسیل‌های موجود رشد کافی داشته باشد. منبع: ایسنا برچسب ها: ایجاد تنش ، اقتصاد ، صنعت برق

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ایجاد تنش اقتصاد صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۰۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در نشست خبری امروز (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) با اشاره به تدوین ۱۸۰ برنامه عملیاتی برای آمادگی تأمین برق تابستانی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۸ هزار و ۵۳۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده که بخش عمده این‌ها مربوط به نیروگاه‌های جدیدالاحداث و نیروگاه‌های صنایع است و بخش دیگر، به ارتقاء ظرفیت نیروگاه‌های موجود مربوط می‌شود.

وی افزود: در بخش صنعت هزار و ۳۶۹ مگاوات نیروگاه جدید ساخته و به شبکه سراسری متصل شده است؛ این عدد تا اوج بار امسال به هزار و ۸۷۱ مگاوات افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به الزامی بودن ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنعت در قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، گفت: تاکنون موافقت اصولی احداث ۱۷ هزار مگاوات نیروگاه صنایع صادر شده و عملیات اجرای ۶ هزار مگاوات اغاز شده است.

وی ادامه داد: اگر صنایع برق مازادی داشته باشند، می‌توانند آن را به صنایع دیگر عرضه کنند که وزارت نیرو مکلف به جا به جایی و ترانزیت این برق است و اگر موفق به فروش به صنایع دیگر نشدند، وزارت نیرو این برق را با قیمت جذابی خریداری خواهد کرد.

آقای رجبی مشهدی تأکید کرد: صنایعی که تاکنون اقدامی به ساخت نیروگاه نکرده اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف قرار خواهند گرفت.

تخصیص جوایز غیرنقدی برای صرفه جویی برق در بخش خانگی

وی با اشاره به آغاز برنامه‌های عملیاتی برای افزایش ظرفیت انتقال برق، در خصوص مدیریت مصرف برق در بخش خانگی گفت: پاداش صرفه جویی بخش خانگی مطابق قبل است و هموطنان ضمن این که با مشارکت در این طرح می‌توانند قبض رایگان دریافت کنند، جایزه هم می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت توانیر در تشریح این جوایز گفت: پیش بینی شده که ۴۷ میلیون جایزه مختلف مانند خودرو، لوازم خانگی، تجهیزات و کالا‌های دیجیتال به قید قرعه، به مشترکانی که در مصرف برق صرفه جویی کنند، تعلق بگیرد؛ این جوایز بر اساس امتیازی که مشترک در حوزه صرفه‌جویی کسب کند، پرداخت می‌شود.

۱۹ ساعت برق رایگان بخش کشاورزی در صورت مشارکت در مدیریت مصرف

وی در خصوص بخش کشاورزی هم گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، چاه‌های کشاورزی که ۵ ساعت در طرح مدیریت مصرف برق مشارکت کنند، ۱۹ ساعت برق رایگان خواهند داشت. همچنین اگر ۸۰ درصد دیماند مصرفی این چاه‌ها با برق خورشیدی تأمین شود، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق با اشاره شناسایی و برخورد با بیش از ۸ هزار مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز، اضافه کرد: ۳۰۰ هزار دستگاه غیرمجاز، ۸۰۰ مگاوات مصرف برق داشتند که به مراکز انتظامی و قضایی معرفی شده اند؛ برای تأمین این میزان برق که غیرمجاز مصرف می‌شد، باید بیش از هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید احداث می‌کردیم.

وی تأکید کرد: بر اساس قانون جدید برخورد با مصرف کنندگان غیرمجاز برق برای تولید رمزارز، دستگاه‌های ماینر غیرمجاز برگردانده نمی‌شوند و باید آنها را امحاء کرد و ۱۰۰ برابر تعرفه برق نیز، جریمه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه گفت: تولیدکنندگان مجاز رمزارز از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح و همچنین در صورت خرید برق از تابلوی برق سبز بورس، محدودیتی نخواهند داشت.

مدیریت ۶۰ درصد مصرف برق کشور با کنتور‌های هوشمند

وی درباره هوشمندسازی صنعت برق نیز،  اظهار کرد: نزدیک به ۳ هزار و ۶۰۰ هزار دستگاه کنتور هوشمند برق تاکنون در کشور نصب شده که حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه مربوط به بخش خانگی است؛ بیش از ۶۰ درصد مصرف برق کشور توسط کنتور‌های هوشمند مدیریت می‌شود.

سخنگوی صنعت برق همچنین گفت: تعرفه‌های برق در سال ۱۴۰۳ هیچگونه تغییری نخواهند کرد، اما مسئله مهم در مناطق عادی این است که اگر مشترکان این مناطق به جای استفاده از کولر‌های آبی، از کولر‌های گازی استفاده کنند، مصرف برقشان از الگوی تعیین شده بیشتر می‌شود و طبیعتا باید هزینه بیشتری برای تأمین برق بپردازند.

پیش بینی صرفه جویی هزار و ۵۰۰ مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعات اداری

وی با تأکید بر این که ساعات اداری از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور، همچنان از ۶ صبح تا ۱۳ است و هنوز تغییری در مصوبه هیئت وزیران رخ نداده، گفت: استفاده از ظرفیت تغییر ساعاتی اداری و خاموش کردن وسایل سرمایشی بعد از ساعات اداری در سال گذشته، ۸۵۰ مگاوات کاهش مصرف را به همراه داشته است.

آقای رجبی مشهدی اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۳ نیز هدفگذاری شده که با توجه به تجهیز اغلب ادارات به کنتور هوشمند، هزار و ۵۰۰ مگاوات از این محل کاهش مصرف داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک/ ابرپروژه سد و نیروگاه اومااویا نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور
  • رئیسی به سریلانکا رفت + عکس و فیلم
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت آب و برق
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود