Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@18:12:27 GMT

در نشست ضدايراني ورشو چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۰۹۶۶

در نشست ضدايراني ورشو چه گذشت؟

خبرگزاري آريا- نشست ورشو نتوانست جبهه اي بين المللي عليه ايران تشکيل دهد و شکست خورد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نشست موسوم به «آينده صلح و امنيت در خاورميانه» روز پنج‌شنبه با سخنراني «مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا رسما در شهر «ورشو» لهستان آغاز شد.
پامپئو در بخشي از نطق کوتاهش گفت: «برگزاري اين کنفرانس نشانگر خواست رئيس‌جمهور [دونالد] ترامپ براي جمع کردن کشورهاي شرکت‌کننده، براي حل بحران‌هاي خاورميانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
وي افزود: «اين کنفرانس جنگ در سوريه، پرونده يمن و همچنين روند صلح ميان فلسطيني‌ها و اسرائيل را مورد بحث قرار خواهد داد.»
نشست ورشو در ابتدا قرار بود صرفا بر ايران و تلاش براي ائتلاف‌سازي ضدايراني متمرکز باشد، اما با واکنش منفي متحدان غربي آمريکا، واشنگتن موضوعات مورد بحث در اين نشست را گسترش داد تا کشورهاي غربي نيز در آن شرکت کنند. با اين وجود، اغلب کشورهاي اروپايي در سطحي پايين‌تر از وزير خارجه در اين نشست حضور يافتند.

فيلم نتانياهو از دشمني امارات و بحرين و سعودي با ايران
دفتر نخست وزير رژيم صهيونيستي به عمد، فيلمي از دشمني امارات و بحرين و سعودي با ايران را در حاشيه کنفرانس ورشو منتشر کرد.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، عبد الله بن زايد وزير امور خارجه امارات در اين فيلم به آنچه که وي آن را «حق اسرائيل در دفاع از خود در برابر ايران خواند» اذعان کرد.
در اين فيلم ، وزير امور خارجه امارات در کنار خالد بن احمد آل خليفه وزير خارجه بحرين و عادل الجبير وزير مشاور در امور خارجه سعودي ديده مي شود. آنها در اين نشست که پشت درهاي بسته در حاشيه کنفرانس ورشو برگزار شده بود از لزوم مقابله با ايران سخن گفتند.
وزير خارجه بحرين گفت امروز، خطر ايران را چالشي مهم تر از مسئله فلسطين مي داند.

برخي اروپايي‌ها در تحريم ايران همراه‌مان نشدند
معاون رئيس جمهور آمريکا در کنفرانس ورشو گفت: متاسفانه برخي از شرکاي اروپايي، با ما در تحريم عليه ايران همکاري نکردند
شبکه الجزيره مباشر به نقل از  مايک پنس معاون رئيس جمهور آمريکا در کنفرانس ورشو اعلام کرد، در خاورميانه با تهديدات مشترکي مواجه هستيم که برجسته ترين آن تروريسم راديکالي اسلامي است.
وي افزود: آمريکا در پي تشکيل ائتلافي براي سرکوب تندروي است. فرزندان اسماعيل و اسحاق از يک موضوع دفاع مي کنند، کاري که پيش از اين سابقه نداشته است.
معاون رئيس جمهور آمريکا ادعا کرد، توانستيم پنج ميليون نفر را از زير سلطه سازمان دولت (داعش) آزاد سازيم.
وي گفت: متاسفانه برخي از شرکاي اروپايي، با ما در زمينه تحريم ها عليه ايران همکاري نکردند.
وي افزود، در پي آنيم تا کمکهاي ايران به گروههاي تحت حمايت تهران را متوقف سازيم.

انتقاد برلين نسبت به چرخش موضوعي نشست ورشو از خاورميانه به ايران
روز پنج‌شنبه ساعتي پس از آنکه «مايک پنس» معاون رئيس‌جمهور آمريکا در نشست «ورشو» به صراحت از اتحاديه اروپا به دليل تلاش براي حفظ توافق هسته‌اي با ايران انتقاد کرد، دولت آلمان بار ديگر تأکيد کرد که اتحاديه اروپا مصمم به حفظ اين توافق است.
«نيلس آنن» دستيار وزير خارجه آلمان در مورد تناقض ميان عنوان و محتواي نشست برگزار‌شده در ورشو لهستان، در توييتر نوشت: «نشست ورشو قرار بود در مورد صلح و امنيت منطقه خاورميانه باشد. اما نهايتا، عمده آن در مورد ايران بود.»
وي افزود: «پاسخ ما، بسيار ساده است. اروپا به نحوي متحد و محتاطانه گام برمي‌دارد. ما روي فشار و گفت‌وگو حساب کرده‌ايم. اروپا پاي برجام مي‌ايستد.»
پنس عصر ديروز اتحاديه اروپا را به تلاش براي شکست دادن تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران متهم کرد و گفت چنين کاري به افزايش شکاف ميان واشنگتن و بروکسل منجر مي‌شود. وي همچنين از اتحاديه اروپا خواست از برجام خارج شده و به اعمال فشار به ايران بپيوندد.
اظهارات آنن به تغيير دستور کار نشست ورشو اشاره به بيانيه‌هايي است که مقام‌هاي آمريکايي و لهستاني پيش از اين نشست صادر کرده و تأکيد داشتند که قرار نيست اين نشست محلي براي حمله لفظي به ايران باشد. با اين وجود، مقام‌هاي رژيم صهيونيستي و آمريکا در اين نشست بارها با تندترين الفاظ به ايران حمله کردند.
«مايک پامپئو» وزير خارجه آمريکا امروز در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد اين تناقض، گفت امکان گفت‌وگو در مورد سوريه، يمن و ديگر مناطق غرب آسيا بدون اشاره به ايران، وجود ندارد. وي همچنين ايران را تهديدي براي منطقه خواند و مدعي شد که تمام شرکت‌کنندگان در نشست ورشو موافق اين برداشت بوده‌اند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نشست ورشو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۰۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور فرمان جنگ از ورشو!

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- حنیف غفاری: مناقشه آتلانتیکی‌ها و مسکو به نقطه اوج خود رسیده و متعاقب وقوع جنگ اوکراین، شاهد تصاعد بحران میان طرفین هستیم. اگرچه برخی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در صدد مهار مناقشه و تحدید دامنه آن هستند، اما در مقابل برخی اعضا مانند آمریکا، انگلیس و لهستان نیز در صدد حفظ این گره کور و تبدیل آن به مناقشه‌ای دائمی با مسکو هستند. 

از یک سو شرایط میدانی جاری در جنگ اوکراین (خصوصا پس از تصرف باخموت و آودیوکا توسط روس ها) به گونه‌ایست که قدرت مانور میدانی کی‌یف را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و احتمال شکست نهایی آن در جنگ را دوچندان ساخته است. از سوی دیگر، تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر کمک ده‌ها میلیارد دلاری این کشور به کی یف، تل آویو و تایپه نشان داد که واشینگتن و لندن در صدد ایجاد و تشدید بحران‌های راهبردی در نقاط کلیدی و ژئواستراتژیک نظام بین الملل هستند. 

با این حال به نظر می‌رسد آمریکا متوجه عواقب و تبعات بازی خطرناک خود نیست یا درکی از مدیریت بحران‌های خودساخته در عرصه جهانی ندارد. 

اخیرا «آندژی دودا» رئیس جمهوری لهستان با اشاره به تقویت سیستم تسلیحاتی روسیه در بلاروس و کالینینگراد، گفت که کشورش برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای ناتو آماده است. این مواضع رئیس جمهور لهستان می‌تواند نقطه آغاز یک مناقشه بسیار خطرناک و غیر قابل مهار در نظام بین الملل باشد. ورود منازعه آتلانتیکی‌ها و کاخ کرملین به حوزه هسته‌ای، به معنای رسیدن به بالاترین سطح منازعه است که قواعد موجود در حوزه بازدارندگی هسته‌ای نیز توان کنترل آن را ندارد. 

لهستان یکی از اعضای ناتو و از حامیان سرسخت اوکراین است. این کشور با بلاروس و روسیه مرز مشترک دارد. با این حال جناح شرقی ناتو ازجمله کشور‌های مجارستان و اسلواکی، خواستار تشدید دامنه نبرد با روسیه یا قرارگیری در چارچوب یک جنگ سرد جدید نیستند! 

همین مسئله، دستان لهستانی را بیشتر خواهد بست. روسیه در واکنش به این اظهار نظر، هشدار داد که در صورت این اتفاق، اقداماتی برای «تامین امنیت خود» انجام خواهد داد. 

نکته قابل تامل اینکه مواضع اخیر ورشو متاثر از هم پیمانی مطلق آن با واشینگتن و لندن در ناتو است. به عبارت بهتر، مصدر اظهارات آندژی دودا نقطه آشکارساز یک منازعه جدی است! 

رئیس جمهور لهستان این اظهارات را پس از بازگشت از سفر نیویورک مطرح کرد. او در جریان این سفر جلساتی را در سازمان ملل برگزار کرد و با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره جنگ اوکراین گفتگو کرد. او همچنین در ماه مارس به واشینگتن دی سی سفر و در آنجا با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد.

از این رو مواضع رئیس جمهور لهستان، مخرج مشترک نگاه راهبردی خطرناک هر دو حزب سنتی آمریکا (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) نسبت به تحولات جاری در نظام بین الملل محسوب می‌شود. آیا غرب قادر به کنترل عواقب و تبعات مناقشه‌ای که به صورت خودخواسته و بر اساس توهمات خود مشغول خلق و ساماندهی آن است خواهد بود؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • تاکید اعضای بریکس بر توقف نسل‌کشی در غزه
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • نگرانی وزیر خارجه ایران از سرکوب دانشجویان آمریکایی/ امیرعبداللهیان: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسراییل است
  • انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • صدور فرمان جنگ از ورشو!
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته