Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:23:02 GMT

افتتاح طرح‌هاي منطقه‌اي در شمال شرق تهران

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۱۳۷۶

افتتاح طرح‌هاي منطقه‌اي در شمال شرق تهران

خبرگزاري آريا- با حضور دبيران شوراي عالي محلات 20 گانه منطقه 4 پايتخت و شهردار منطقه بيش از 5 طرح عمراني، شهري و خدماتي براي شهروندان بهره برداري شد.
به گزارش خبرگزاري آريا، در اين مراسم طرح بهينه سازي بوستان ملل براي معلولان و جانبازان، رمپ دسترسي لويزان به اتوبان امام علي، 2 مرکز ميدان ميوه و تره بار و 1 پل مکانيزه عابر پياده براي شهروندان به بهره برداري رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سيدعليرضا حسيني شهردار منطقه 4 با اشاره به افتتاح پروژه‌هاي شرق تهران گفت: براي ايام دهه فجر 44 طرح عمراني شهري و خدماتي را به بهره برداري رسانديم و امروز با حضور شوراياري‌هاي منطقه 5 طرح را افتتاح کرديم تا شهروندان بتوانند خدمات شايسته‌اي را دريافت نمايند.
وي ادامه داد: منطقه 4 پايتخت 257 بوستان دارد که تاکنون تنها 2 بوستان براي معلولان و جانبازان بهينه شده است و و درصدديم که ميزان دسترسي معلولان و جانبازان به بوستان‌هايي فراخور آنان بيشتر کنيم.
شهردار منطقه 4 با اشاره به فاز دوم باغ پرندگان افزود: فاز دوم باغ پرندگان آماده شده است و منتظر يک زمانبندي مناسب براي افتتاح آن هستيم و تا قبل از نوروز 98 آن را به بهره برداري مي‌رسانيم.
حسيني خاطرنشان کرد: با توجه به روز‌هاي پاياني سال و سفر‌هاي نوروزي به پايتخت بوستان مسافر را براي شهروندان و مسافران نوروزي آماده کرده ايم و تمامي امکانات پمپ بنزين سيار، خدمات رفاهي و امکانات درخور شايسته مسافران نوروزي را آماده کرديم تا در نوروز از آن استفاده شود.
بهر‌ه‌برداري از سه ميدانگاه پياده در پايتخت در راستاي اجراي احکام برنامه سوم توسعه
سي و هشتمين جلسه کميته معماري و طرح‌هاي شهري شوراي شهر تهران با موضوع «هماهنگي آخرين وضعيت توسعه ميدانگاه‌هاي پياده شهر تهران» با حضور علي اعطا رييس کميته معماري و طرح‌هاي شهري شوراي شهر تهران، برزين ضرغامي مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران، محمدرضا دهداري‌پور شهردار منظقه 6، نصرالله آباديان شهردار منطقه 11، سيد حميد موسوي شهردار منطقه يک سازمان زيباسازي برگزار شد.
در اين جلسه شهرداران مناطق اقداماتي را که تا به امروز در راستاي توسعه ميدانگاه‌هاي پياده انجام داده بودند؛ تشريح کردند.
علي اعطا با بيان اينکه توسعه عرصه‌ها و ميدان‌گاه‌هاي پياده يکي از طرح‌هاي برنامه سوم توسعه شهر تهران خواهد بود، اظهار کرد: توسعه ميدانگاه‌هاي پياده بايد مشخصا در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران مورد توجه قرار گيرد به همين دليل کميته معماري و طرح‌هاي شهري شورا مطالعات لازم جهت توسعه ميدانگاه‌هاي پياده را آغاز کرد تا در نوروز سال 98 به طور مشخص اقداماتي رويداد محور در اين فضا‌ها انجام شود.
وي با اشاره به تشکيل ستاد هماهنگي به منظور پيگيري امور مرتبط با توسعه ميدانگاه‌هاي پياده اضافه کرد:اين ستاد با حضور مناطق 1، 6، 11، معاونت‌هاي شهرسازي و معماري، حمل و نقل و ترافيک، فرهنگي و سازمان فرهنگي- هنري تشکيل شده است.
رييس کميته معماري و طرح‌هاي شهري تهران تاکيد کرد: شوراي شهر تهران در اجرا مداخله نمي‌کند، اما مطالبه اين است که سر زمان تعيين شده اين فضا‌ها مورد بهره‌برداري قرار گيرند.
اعطا با بيان اينکه شوراي شهر تهران اجراي احکام برنامه توسعه سوم را مطالبه مي‌کند، تصريح کرد: براساس توافقات صورت گرفته تصميم بر اين شد تا به صورت پايلوت در سه منطقه باغ فردوس، ميدان راه‌آهن و خيابان برادارن مظفر به عنوان عرصه‌هاي پياده محور مورد بهره‌برداري قرار گيرد.
وي با تاکيد بر اين نکته که ستاد هماهنگي در اين خصوص مي‌توانست بهتر عمل کند، گفت: البته تا عيد نوروز بيش از يک ماه فرصت باقي مانده و انتظار اين است که شهرداري با سرعت بيشتري در اين رابطه عمل کند.
نماي ساختمان ها جزو حقوق عمومي شهر است نه حقوق شخصي
محمد سالاري رييس کميسيون شهرسازي و معماري شورا در در نشست "نماي ساختمان زيبايي با سليقه مردم با مديران؟ که در گالري نظر گاه برگزار شد در پاسخ به اين سوال که آيا مديريت شهري بايد در حوزه ساماندهي نماي ساختمان ها و سيما و منظر ورود کند يا خير؟ گفت: بايد گفت بله شهرداري تهران با توجه به راهبرد تعيين شده در اسناد بالادستي و مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري بايد به ساماندهي سيما و منظر شهري ورود کند.
رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شورا افزود: ما نيز در شوراي چهارم از سال 93 با توجه به دغدغه حرفه مندان و ذينفعان به اين موضوع از طريق ايجاد کميته هاي نما ورود پيدا کرديم تا مساله نماي ساختمان نيز در فرايند صدور پروانه در اولويت قرار گيرد‌.
محمد سالاري با بيان اينکه طراحي نما حاصل خلاقيت هاي معمارانه و يک موضوع محتوايي است و خيلي نمي توان براي آن ضابطه تعريف کرد گفت: بنابراين سه نوع حکم شامل بايدها، نبايدها و توصيه ها براي آن تهيه شد تا در کميته هاي نما ملاک عمل قرار گيرد.
وي ادامه داد: متاسفانه دانشگاه ها و پژوهشکده ها در اين حوزه، توليد دانش قابل دفاعي نداشته اند تا ما از مباني نظري توليد شده در عمل استفاده کنيم.
سالاري در ادامه سخنانش افزود: پس از دوران گذار و فرهنگسازي عمومي و رسيدن به باورهاي مشترک در بين جامعه شهري و جامعه حرفه اي، کميته هاي نما بايد حذف شوند چراکه در آنجا بر اساس سلايق شخصي تصميم گيري مي شود نه تضارب آرا و مبتني بر اصول و چارچوب مرتبط، اما از اين نظر که در گذشته نماي ساختمان ها بدون ضابطه و از طريق کپي کاري ايجاد مي شد، وجود اين کميته ها ضرورت دارد.
به گفته سالاري تعيين ضوابط براي نماي ساختمان ها به اين مفهوم نيست که شهرداري نظر خود را به مالک و طراح تحميل کند بلکه نماي ساختمان ها بايد براساس نظرات نمايندگان حرفه مندان و متخصصين و مديران مربوطه بررسي شود تا داراي کيفيت بصري و هويت باشد.
رئيس کميسيون شهرسازي و معماري شورا تاکيد کرد: کميته هاي نما بايد محلي براي گفت و گو باشد تا مالک اقناع شود نه اينکه الزام شود. حتي قبل از ارائه پروانه به مالکين نيز بايد اتاق هاي گفت و گو وجود داشته باشد تا ادبيات مشترک بين مسئولان و مالک شکل بگيرد.
محمد سالاري در ادامه افزود: نماي ساختمان ها جزو حقوق عمومي شهر است نه حقوق شخصي و از آنجاييکه سيما و منظر شهر هويت يک شهر را مي سازد اگر مديريت شهري به اين حوزه ورود نکند در تاريخ مواخذه خواهد شد‌.
دسترسي به فرصت هاي شهري، رضايت شهروندان و ايجاد جاذبه هاي شهري اثر بخشي ساماندهي مشاغل سيار است
طرح ساماندهي مشاغل سيار و بي کانون شهر تهران در حالي در يکصد و بيست و سومين جلسه شورا به تصويب رسيد که برخي ايراداتي به اين طرح وارد مي دانستند.
مواردي از قبيل اينکه چنين طرحي سبب افزايش مهاجرت به تهران خواهد شد و يا اينکه اين طرح اعتراض صنوف را در پي خواهد داشت.
الهام فخاري رييس کميته اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران يکي از طراحان اين طرح در گفت و گويي با پايگاه اطلاع رساني شورا گفت: واقعا اگر فکر مي کنند که ساماندهي مشاغل سيار موجبات افزايش مهاجرت به شهر تهران را فراهم مي آورد تحليل بسيار اشتباهي مي کنند.
وي ادامه داد: آنچه که موجب مهاجرت و يا افزايش آن مي شود عواملي از جمله وضعيت اقتصادي حاضر، تعطيلي کارخانه ها و مراکز توليدي و بحران ارزي است که البته در چند ماه گذشته مهار شد. موضوع مهاجرت موضوعي است که مسائل اقليمي در آن تاثير گذار است، مسئله بيکاري، عدم توازن فرصت هاي اقتصادي و اجتماعي در کل کشور و نيز بعضي موارد فرهنگي در ايجاد اين وضعيت اثر گذار مي باشد. لذا بايد گفت اين قبيل موضوعات کلان است که سبب افزايش مهاجرت به سمت پايتخت را فراهم مي آورد.
فخاري در ادامه افزود: اما طرح ساماندهي مشاغل سيار و بي کانون چيست؟ در سال 85 مصوبه اي از سوي شوراي شهر در اين موضوع وضع مي شود اما عملا از آن سال تاکنون هيچ اقدامي در زمينه ساماندهي مشاغل سيار و بي کانون انجام نمي شود. اين بود که کميسيون فرهنگي شورا و در ذيل آن کميته اجتماعي زمينه تدوين طرح ساماندهي مشاغل سيار و بي کانون را فراهم ساختند تا ساماندهي اين مشاغل به گونه اي انجام شود که ضمن ايجاد فرصت، موجب افزايش تنش هاي اجتماعي نيز نشود.
رييس کميته اجتماعي شوراي شهر اظهار داشت: بر خلاف نظر منتقدين طرح ساماندهي مشاغل سيار باعث مي شود که فرصت هاي شهري به طور برابر دسترس پذير تعريف شده و سازو کاري مشخص براي آن در نظر گرفته شود. اين رويه متفاوت از آن چيزي است که امروزه هر کسي به هر صورت که مي خواهد در هر جاي شهر بساط خود را بگستراند.
فخاري ادامه داد: طرح ساماندهي به افرادي که ناچار به دستفروشي هستند، کمک مي کند فعاليت خود را در قالب ضوابط انجام دهند که علاوه بر انتفاع خود، شهر نيز منتفع شود. مي گوييد شهر چگونه منتفع مي شود؟
فخاري در پاسخ به اين سوال گفت: ساماندهي مشاغل سيار از ترويج سد معبر جلوگيري مي کند، فرصت هاي برابر در اختيار افراد قرار مي دهد و به نوعي جاذبه شهري ايجاد و زيبايي ها و ارزش آفريني شهري را محقق مي کند. آنچه که در بسياري از شهر ها و کشورها اتفاق مي افتد آن هم با وجودي که از شرايط اقتصادي مشابه ما رنج نمي برند.
او در ادامه افزود: در طرح ساماندهي مشاغل سيار ما به دنبال اين هستيم که سازو کار معيني تعريف کنيم تا هر کس خود را صاحب حق نداند. ضمن اينکه مجددا تاکيد مي کنم اين طرح به هيچ عنوان مروج ايجاد سد معبر نيست چرا که سد معبر تخلف و نقض قوانين شهري است.
رييس کميته اجتماعي شورا همچنين در خصوص اعتراض صنوف به چنين طرحي گفت: در نگاه اول بايد به اين نکته توجه کنيم که آيا در وضعيت کنوني مردم راضي هستند يا از وضعيت موجود ابراز نارضايتي دارند! امروز خيلي از معابر مسدود است، در مترو مزاحمت هاي فراوان به سبب فعاليت دستفروشان ايجاد مي شود، اگر طرحي اجرا شود که بدون آزار و اذيت ديگران فرصت هاي برابر براي افراد در شهر تعريف کند آيا مردم از آن استقبال نمي کنند. اين در حالي است که مردم ما با رويکرد همکاري و همزيستي اجتماعي به اين قضيه نگاه مي کنند.
فخاري در خاتمه با تاکيد بر اينکه ما بايد سازو کاري ايجاد کنيم تا تهديد هاي اينچنيني به سبب فعاليت دستفروشان تبديل به فرصت شود و دسترس پذيري افراد به فرصت ها در شهر ايجاد شود گفت: طرح ساماندهي مشاغل سيار و بي کانون شهر تهران ارتقا يافته مصوبه سال 85 شورا است و اميدواريم اين طرح وضعيت کنوني را سامان دهد.
کاهش تخلفات ساختماني در سال جاري
جلسه شوراي معاونين با حضور عبدالرضا گلپايگاني معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران ، مديران حوزه معاونت شهرسازي و معماري و معاونين شهرسازي و معماري مناطق 22 گانه با سخنراني گلابچي با موضوع دومين کنفرانس بين المللي مدل سازي اطلاعات ساختمان برگزار شد.
گلپايگاني در جلسه شوراي معاونين شهرسازي و معماري مناطق 22 گانه گفت : با همت و تلاش همکاران در حوزه معاونت امسال آمار صدور پروانه افزايش يافته است که به تبع آن درآمد حاصله نيز نسبت به سال گذشته افزايش يافته است .
وي با ابراز خرسندي از کاهش تخلفات ساختماني با پيگيري هاي بعمل آمده از سوي مناطق 22 گانه شهرداري تهران تأکيدکرد : خوشبختانه با رعايت مقرارت و ضوابط و همچنين تصميمات منطبق با مقرارت در مناطق شاهد کاهش تخفات ساختماني بوديم که اميدورايم اين روند هم چنان ادامه يابد تا ديگر شاهد تخلفات ساختماني نباشيم .
معاون شهرسازي ومعماري شهرداري تهران همچنين با اشاره به افزايش اجراي احکام کميسيون هاي ماده صد در مناطق گفت : با پيگيري هاي بعمل آمده روند اجراي احکام صادره افزايش يافته است و اميدواريم مطالبات شهرداري با توجه به هفته هاي باقي مانده تا پايان سال بصورت ويژه پيگيري و، وصول شود .
وي همچنين از تصويب لايحه افزايش عوارض سال98 خبر داد گفت : اين لايحه پس از چندين ماه کار بي وقفه و ارسال به شوراي اسلامي شهرتصويب شد که در اين لايحه قيمت برخي از عوارض هاي واقعي تر شده که اين اقدام گام برداشتن به سمت عدالت اجتماعي است. چراکه بخشي از ارزش هاي افزوده در حوزه ساخت و ساز بايد به سمت شهر باز گردد تا اجراي طرح هاي توسعه شهري سرعت يابد؛ معاون شهردار تهران ابراز اميداواري کردکه اين لايحه در فرمانداري نيز به تصويب برسدتا ابلاغ شود.
در ادامه جلسه شوراي معاونين گزارش نتايج بازديد يک ماهه از سطح نواحي و مناطق از سوي اداره کل معماري و ساختمان ارايه شده و نتايج آن مورد رصد و بحث و بررسي کارشناسي قرار گرفت تا مناطق نسبت به رفع موارد اعلامي اقدامات لازم را بعمل آورند.
ارائه پيش نويس لايحه عوارض حدود اختيارات شوراي معماري مناطق در اين جلسه مطرح شد و پس از بحث و تبادل نظر و اخذ نقطه نظرات معاونين شهرسازي مناطق مقرر شد تا در کميسيون ماده پنج و اداره کل تدوين ضوابط اين لايحه جمع بندي و براي تصويب به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال شود.
همچنين معاون شهرسازي ومعماري شهرداري تهران در خصوص لزوم استعلام از کميسيون ماده 7 در فرايند صدور پروانه و گواهي هاي ساختماني گفت : اين استعلامات کمي زمان بر شده است و بر اين اساس قرار شد تا اداره کل تدوين ضوابط ، نظارت و صدور پروانه با کميسيون ماده هفت مکاتبه کند تا استعلامات در اين زمينه سريع تر انجام شود و صدور پروانه درکمترين زمان ممکن صورت پذيرد .
در ادامه جلسه استاد گلابچي صاحب نظر حوزه معماري و شهرسازي، در خصوص مدل سازي اطلاعات ساختمان و همچنين برگزاري دومين کنفرانس بين المللي مدل سازي اطلاعات ساختمان که قرار است در ارديبهشت ماه سال98 برگزارشود توضيحاتي ارائه داد و گفت : در اين کنفرانس اساتيدي از کشور هاي استر اليا، آلمان و ديگر کشورها به ارائه تجربيات درخصوص فرايند BIM در صنعت ساخت وساز خواهند پرداخت .
وي افزود : آورده اين کنفرانس براي حوزه ساخت وساز و معماري در يکپارچگي فعاليت ساختمان و سرعت بخشيدن به امور اين حوزه از طراحي تا زمان بهره برداري ساختمان و حتي زمان تخريب ساختمان بسيار مفيد خواهد بود و موجب تحول در حوزه ساخت و ساز و کاهش مسائل و مشکلات موجود در اين حوزه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: افتتاح طرح تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح فاز سوم کمربندی نسیم شمال در قزوین

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ به مناسبت هفته ملی شوراها و با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی،رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، فرماندهان لشکری و انتظامی و اعضای شورای ادوار ،مدیران استانی و شهری، معتمدین شهر و خانواده معزز شهدای قزوین، فاز سوم کمربندی نسیم شمال حدفاصل چهارراه میرزا کوچک خان تا بلوار شهید باهنر با اعتباری بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال و به طول ۲۴۰۰ متر به دست فرزند آتش نشان فقید محمد جواد چگینی به بهره برداری رسید.

همچنین در این مراسم از ۱۴۰ دستگاه تاکسی و مینی بوس جدید در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر قزوین با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریال رونمایی شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903097

دیگر خبرها

  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • افتتاح دو شهرداری جدید شهر ممبی و شهر سرآسیاب یوسفی
  • سبزتر شدن فضای سبز حاشیه بزرگراه آزادگان تهران
  • افتتاح فاز سوم کمربندی نسیم شمال در قزوین
  • عضو شورای شهر خواستار شد: برخورد قانونی با خاطیان مرگ کارگر شهرداری تهران
  • برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • لزوم رعایت دستورالعمل استقرار HSE در مناطق/برخورد قانونی با خاطیان فوت کارگر شهرداری تهران
  • قدمت «دروازه نفته» ممکن است به پیش از اسلام برسد
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه
  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!