Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه سیاست_محمد مهدی ملکی: نشست ورشو توسط آمریکا و با نقش آفرینی برخی متحدان منطقه‌ای آن کشور از جمله اعراب مرتجع منطقه‌ای و رژیم صهیونیستی برگزار شد و علیه ایران و سیاست های آن در منطقه که به زعم آنها مخرب و امنیت‌زدا تلقی شد، بحث کردند اما به نظر اکثر تحلیل گران این نشست را می‌توان در نهایت یک شوی تبلیغاتی برای آمریکا دانست که هیچ دستاوری هم برای آن قابل تصور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنان تلاش ها برای خنثی کردن اقدام آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یک جانبه علیه ایران به عنوان یکی از مهمترین رویدادها در حوزه سیاست خارجی کشور به حساب می‌آید، امری که با همکاری و رایزنی های گسترده با کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می‌کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

سفیر جدید ایران در ترکیه استوارنامه خود را تقدیم اردوغان کرد

محمد فرازمند «سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ترکیه» استوارنامه خود را به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور تقدیم کرد.

در این دیدار که همسر فرازمند و برخی ازمقامات سفارتخانه ایران نیز حضور داشتند، پس از تقدیم استوارنامه، حاضران عکس یادگاری گرفتند. 

همکاری‌های مشترک با هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر افزایش یابد

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، با «ویروج سومای» (Viroj Sumyai) رئیس هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر دیدار و گفتگو کرد.
 
در این دیدار که به منظور رایزنی درخصوص ارتقاء همکاری های مشترک از جمله بررسی زمینه های حمایت هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر از برنامههای مقابله با مواد مخدر کشورمان صورت گرفت، بر لزوم گسترش تبادل تجربیات و همکاری بویژه در خصوص شناسایی و کشف مواد پیش ساز و موادمخدر صنعتی تاکید شد.
 
غریب آبادی ضمن حمایت کشورمان از نقش نظارتی هیئت بین المللی کنترل مواد مخدر که بر اساس کنوانسیون های سه گانه مواد مخدر به آن اعطاء شده است، از اقدامات خلاف مقررات برخی کشورها در قانونی سازی موادی که تحت نظارت بین المللی قرار دارند، ابراز نگرانی کرد.

مقاومت یمنی‌ها و قدرت فرامرزی حزب‌الله لبنان، دستاورد انقلاب است

حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص دستاوردهای سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران در منطقه طی چهل سال اخیر، اظهار داشت: همانطور که مردم ما به خوبی از این موضوع آگاه هستند در دوران پیش از انقلاب اسلامی ما وضعیتی داشتیم که به واسطه لایحه ای همچون کاپیتولاسیون که شاه به دست خود آن را به مجلس برد تا تصویب شود، ارزش یک ایرانی از آمریکایی ها در ایران کمتر بود و البته مصادیق دیگری هم بود که همگی نشان از لگدمال شدن عزت ایرانی ها داشت. 

وی گفت: سرسپردگی حکومت پیش از انقلاب به نحوی بود که شعار اصلی مردم معترض به نحوه حکمرانی آنها، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بوده، در واقع با این شعارها، آنها به خوبی اشاره کردند که مسئولان وقت افراد بسیار وابسته و غیر قابل اتکایی بودند.

شیخ الاسلام در خصوص تبلور شعار نه شرقی نه غربی، افزود: امروز به گفته دوست و دشمن، کلیه تصمیمات ایران در درون همین کشور گرفته می شود و سرنوشت آن به دست مردم است و دیگر نه شرق و نه غرب نمی توانند در تصمیم  گیری های ما دخالتی داشته باشند.

 مشاور سابق وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما همین میزان استقلالی که امروز از آن برخوردار هستیم را برای کشورهای دیگر هم می‌خواهیم، تصریح کرد: اقدامات چهل ساله اخیر ما در راستای گسترش صلح، ثبات، امنیت و استقلال کشورها گواه بر این ادعا است.

ظریف فردا به لبنان سفر می‌کند

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه فردا(یکشنبه) در صدر هیاتی به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ارشد لبنانی به بیروت سفر می‌کند.

این سفر نخستین سفر پس از تشکیل دولت سعد حریری و استقرار کابینه در طی ۹ ماه اخیر است. 

توافقنامه ایجاد منطقه آزاد اورآسیا و ایران در مجلس بررسی خواهد شد

مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو اعلام کرد: توافقنامه مربوط به ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اورآسیا و تهران که در ماه مه سال ۲۰۱۸ در اجلاس اقتصادی آستانه به امضا رسیده، به زودی در مجلس ایران به تصویب خواهد رسید. این سند پیش از این در پارلمان‌های روسیه، بلاروس و قزاقستان تصویب شده است.

سنایی در گفتگویی تاکید کرد: برای ما ارتقای سطح روابط تجاری با روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیایی بسیار با اهمیت است و من اطمینان دارم که ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و این کشورها به این مسئله کمک زیادی خواهد کرد.

روایتی از ۴۰ سال سیاست خارجی/ قدرت ایران در منطقه کم نخواهد شد

جلال ساداتیان کاردار اسبق ایران در انگلیس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت سیاست خارجی ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی، اظهارداشت: شاید مهمترین دستاوردی که از شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، موضوع استقلال باشد که باید به آن اشاره کنیم، این که ایران خود را هیچگاه وابسته به کسی نکرده و مستقلانه برای خود در روابط با کشورها تصمیم‌گیری کرده است.  

وی گفت: ما می‌توانیم و باید با استفاده از شاخص استقلال در حوزه سیاست خارجی و حفظ اصول عزت، حکمت و مصلحت، روابط با کشورهای مختلف را داشته و حتی گسترش دهیم و خود را همچنان به عنوان کشوری مستقل در عرصه سیاست خارجی نشان دهیم.

ساداتیان افزود: در مجموع روابط ایران با همسایگان و کشورهای منطقه ای خوب و رو به رشد است، از جمله مصادیق آن رابطه ما با عراق به عنوان دو کشور همسایه است که دارای اشتراکات بسیاری هستیم و حتی عراق ماهیت وجودی خود را هم به نوعی مدیون جمهوری اسلامی ایران می داند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: عراقی که توسط داعش بلعیده شده بود با کمک های مستشاری جمهوری اسلامی ایران توانست استقلال، ثبات و امنیت خود را مجدد باز یابد.

وی بیان کرد: مصداق دیگر در این زمینه سوریه است که ایران برای آن کشور تلاش های بسیاری کرده و هزینه های بسیاری را پرداخته است.  

اراده مقامات ایران و بوسنی بالفعل کردن ظرفیت تعاملات اقتصادی است

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دولتی بوسنی و هرزگوین (فنا) به تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته و تبیین مواضع کشورمان در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی پرداخت.

وی گفت: انقلاب اسلامی نقطه عطف مهمی در تاریخ کشور ایران است و سالروز انقلاب اسلامی ایران تداعی‌گر سالروز پیروزی یکی از مردمی ترین انقلاب های قرن بیستم می باشد که با هدف نفی استبداد و دیکتاتوری، استعمار و وابستگی و با آرمان احیاء ارزش های انسانی و اسلامی شکل گرفت و استقلال و آزادی را در چارچوب جمهوری اسلامی برای مردم ایران ارمغان آورد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران، افزود: ملت ایران در سال ۱۹۷۹ در شرایطی که نظام دو قطبی برجهان حاکم بود، علیه دست‌نشاندگان یکی از دو ابرقدرت حاکم بر جهان انقلاب کردند و بدون هیچگونه پشتیبانی خارجی و صرفاً با تکیه بر قدرت ایثار و وحدت توانستند رژیم تا دندان مسلح متکی به آمریکا را ساقط کنند و پیروز شوند، انقلابی که با آن کشور از استبداد و وابستگی رهایی یافت و طرحی نو در نظام های سیاسی جهان ایجاد و جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری شد.

سفیر کشورمان با تاکید بر دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: استقلال سیاسی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب است و این افتخار بزرگی برای مردم ایران است که با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، راه خود را ادامه داده و از امنیت، علم و پیشرفتی درون‌زا برخوردار است و توانسته در بسیاری از شاخص‌های انسانی، علمی، بهداشتی، دانشگاهی، ‌تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به موفقیت‌های قابل توجه دست یابد که قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست.

انقلاب اسلامی برای همه کشورهای جهان منشأ اثر بود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفتگو با مهر در خصوص اهم دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی و اصول کار در مناسبات با کشورهای دیگر جهان اظهار داشت: در طول ۴۰ سال اخیر ما فراز و نشیب های بسیاری داشته ایم و نه تنها در جهان و منطقه، حتی در ایران بسیاری آمادگی انقلابی به این عظمت و بزرگی را نداشتند؛ تصور این بود که مردم ایران با دشمنی روبرو هستند که توان شکست قدرت آن را ندارند و برای شکست دادن آن باید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کنند ولی برخلاف آنچه نشان داده می شد، حاکمیت وقت به قدری از درون تهی و مضمحل بود که به سرعت و با اوج گرفتن انقلاب و شدت گرفتن مبارزات، فروریخت.

وی افزود: شاید یکی از مشکلات و پیچیدگی های مسیر رزمندگان دیروز و پیروزمندان انقلاب اسلامی، فقدان طرح و برنامه برای دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و بیشترین بار تحمل انقلاب را در این حوزه، امام خمینی (ره) به دوش گرفتند و آن را به جلو هدایت کردند، وگرنه ما حزب و تشکیلات منسجم و سازماندهی شده ای نداشتیم که به پیروزی برسیم.

قاسمی در ادامه با اشاره به نقش اقشار مختلف در پیروزی انقلاب، گفت: در انقلاب اسلامی ایران همه اقشار از سطوح و تفکرات مختلفی که در جامعه بودند مشارکت داشتند و از فرمان ها و جهت‌دهی های امام راحل پیروی می کردند. در آغاز مسیر نظام جمهوری اسلامی ایران، برخی مشکلات و چالش‌ها از جمله، جنگ تحمیلی علیه ما شکل گرفت که برخی این تصور را داشتند که می توانند انقلاب را از مسیر خودش منحرف کرده، رژیم پهلوی یا رژیمی مشابه پهلوی را در ایران حکمفرما کنند که با رشادت‌ها و دلاوری‌هایی که شاهد بودیم پس از هشت سال این ملت با مقاومت و مبارزه با دست خالی به پیروزی رسید.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نکته مهمی که بتوان در بُعد خارجی از انقلاب اسلامی ایران به آن اشاره کرد موضوع استقلال است، گفت: به این تعبیر که جامعه پیش از انقلاب ما و بخصوص فرهیختگان جامعه این احساس را بیشتر داشتند که کشور از استقلال لازم برخوردار نیست و به معنای واقعی یک حکومت وابسته به قدرت های خارجی به حساب می آید و از خودش استقلال عمل و تصمیم ندارد.

رهبران گروههای فلسطینی مستقر در سوریه ولبنان با ظریف دیدار کردند

رهبران گروههای فلسطینی مستقر در سوریه و لبنان شامگاه امشب در بیروت با ظریف دیدار کردند.

در این دیدار، رهبران گروههای فلسطینی، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند.

تحولات منطقه، با تمرکز بر موضوع فلسطین و اهمیت وحدت و همبستگی برای مقابله با دسیسه های دشمنان جهان اسلام و مردم فلسطین مورد بحث، تبادل نظر و تاکید قرار گرفت.

ظریف: ما در کنار ملت لبنان هستیم/آماده ایم همکاری‌هارا گسترش دهیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که امروز وارد لبنان شد عصر یکشنبه با نمایندگان گروهها، احزاب و جریانهای سیاسی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به لبنان در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران و یادآوری ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر دشمنی‌های قدرتهای بزرگ، افزود: این باعث افتخار ماست که در  این سالها، همواره در کنار ملتهای منطقه، بویژه ملت لبنان بوده ایم.

وزیر امور خارجه افزود: ما در کنار ملت لبنان هستیم و آماده ایم همکاریهای خود را در زمینه های مختلف و مورد علاقه طرفین گسترش دهیم.

دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با ظریف دیدار کرد

 زیاد نَخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین عصر امروز با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیروت دیدار و در خصوص شرایط منطقه، بویژه مسائل فلسطین و مقاومت گفتگو و تبادل نظر کرد.

ظریف با رئیس جمهور لبنان دیدار و گفتگو کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در لبنان حضور دارد پیش از ظهر امروز با میشل عون، رئیس جمهور لبنان در محل کاخ بعبدا دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، روابط و همکاریهای سیاسی، تجاری و اقتصادی بین ایران و لبنان، آمادگی شرکتهای ایرانی برای مشارکت در پروژه های این کشور، و نیز مسائل منطقه ای بویژه موضوع سوریه و آوارگان آن کشور در لبنان مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

رییس جمهور لبنان در این دیدار سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت.

ظریف نیز با تبریک تشکیل دولت لبنان که با اهتمام رییس جمهور صورت گرفت برای دولت لبنان آرزوی موفقیت کرد.

وزرای خارجه ایران و لبنان دیدار و گفتگو کردند

محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه ایران و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان در بیروت دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، طرفین ضمن استقبال از گسترش همکاری های دو کشور در تمامی زمینه ها، در خصوص مسایل مهمترین مسائل منطقه ای بویژه سوریه و آوارگان این کشور و نیز مذاکرات مربوط به حل و فصل سیاسی بحران سوریه از طریق گفتگو و راه حل سیاسی گفتگو و رایزنی کردند.

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در لبنان حضور دارد پیش از ظهر امروزنیز با میشل عون، رئیس جمهور لبنان در محل کاخ بعبدا دیدار و گفتگو کرد.

مسائل منطقه؛ محور گفتگوی ظریف و نبیه بری

محمد جواد ظریف در ادامه دیدارهای خود با مقامات ارشد لبنان، با نبیه بری رئیس مجلس این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان تشکیل موفقیت آمیز دولت لبنان که با مساعی ایشان و مجلس ملی لبنان صورت گرفت را تبریک گفت.

طرفین در این دیدار در خصوص راههای توسعه و تعمیق روابط دو جانبه، همکاری های پارلمانی، گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی با تاکید بر مشارکت بخش های دولتی و خصوصی دو کشور در پروژه های این کشور و نیز مهمترین مسائل منطقه، از جمله فلسطین و سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.

ظریف با سعد الحریری دیدار و گفتگو کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سعد حریری نخست وزیر لبنان دیدار و گفتگو کردند.

گفتنی است پیش از این دیدار ظریف با دیگر مقامات ارشد لبنان نیز دیدار و گفتگو کرده بود.

ظریف با سیدحسن نصرالله دیدار کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به لبنان با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان دیدار و گفتگو کرد.

ایرانیان واقعی هرگز تسلیم دیکته دیگران نمی‌شوند

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امروز اشاره کرد و تاکید کرد: «من در برابر مردم مقاوم ایران تعظیم می‌کنم که به رغم سختی‌ها و رنج‌ها امروز میلیونی به خیابان‌ها آمدند تا چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی بدارند، سالگردی که برخی در آمریکا امیدوار بودند هرگز فرا نرسد. آمریکا باید به یک نکته توجه کند: ایرانیان واقعی هرگز تسلیم دیکته دیگران نمی‌شوند».

ظریف: وقت بازنگری در سیاست های شکست خورده آمریکا رسیده است

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری نوشت آمریکایی ها با گذشت ۴۰ سال هنوز از درک اینکه ایرانی ها هرگز تحت سلطه قرار نمی گیرند، عاجزند.

به نوشت ظریف پس از ۴۰ سال سیاست های اشتباه کاخ سفید، وقت آن است که ترامپ در مورد این سیاست ها تجدیدنظر کند.

وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز در پیامی به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امروز اشاره و تاکید کرد: «من در برابر مردم مقاوم ایران تعظیم می‌کنم که به رغم سختی‌ها و رنج‌ها امروز میلیونی به خیابان‌ها آمدند تا چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی بدارند، سالگردی که برخی در آمریکا امیدوار بودند هرگز فرا نرسد.

می‌توانیم بدون برجام به «هسته‌ای» شتاب دهیم/منتظر «اینستکس»نیستیم

اصغر زارعان دستیار ویژه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص قابلیت بازگشت پذیری صنعت هسته ای تصریح کرد: همانطور که بارها در مواضع رسمی اعلام شده است، سازمان انرژی اتمی در صورت تصمیم مسئولین عالی نظام مبنی بر بازگشت پذیری اقدامات لازم را تدبیر و در دستور کار خود قرار داده و خود را برای هر سناریو و احتمالی آماده کرده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سازمان انرژی اتمی برای مسیری که طی می کند یک راه موازی هم در نظر دارد تا اگر روزی مسیر اصلی با مانع مواجه شد، کشور در تنگنا قرار نگیرد و اگر نیاز شد با شرایط به مراتب بهتر و شتابان تر از قبل بدون ملاحظات برجام و کاملاً بر اساس تعهدات ملی و بین المللی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی در خصوص قابلیت بازگشت پذیری صنعت هسته ای تصریح کرد: همانطور که بارها در مواضع رسمی اعلام شده است، سازمان انرژی اتمی در صورت تصمیم مسئولین عالی نظام مبنی بر بازگشت پذیری اقدامات لازم را تدبیر و در دستور کار خود قرار داده و خود را برای هر سناریو و احتمالی آماده کرده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سازمان انرژی اتمی برای مسیری که طی می کند یک راه موازی هم در نظر دارد تا اگر روزی مسیر اصلی با مانع مواجه شد، کشور در تنگنا قرار نگیرد و اگر نیاز شد با شرایط به مراتب بهتر و شتابان تر از قبل بدون ملاحظات برجام و کاملاً بر اساس تعهدات ملی و بین المللی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

خطوط پروازی ایران و عمان به ۴۸ پرواز در هفته افزایش پیدا کرد

جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  ایران و روز ملی کشورمان، با حضور جمع کثیری از مقام‌های کشوری و لشکری عمان  و سفرا و دیپلمات‌های خارجی مستقر در مسقط، اعضای سفارت و ایرانیان مقیم در محل باشگاه دیپلماتیک شهر مسقط برگزار شد.

محمدرضا نوری شاهرودی سفیر ایران در این مراسم گفت: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران را در حالی گرامی می‌داریم که نهال انقلاب اسلامی پس از گذشت چهار دهه، علیرغم تندبادهای شدید و ناملایمات پی در پی، به درختی استوار و پربار تبدیل شده است.

سفیر ایران از کشورهایی که در کنار ایران بوده و هستند نیز قدردانی و اضافه کرد: جهان در دو سال اخیر شاهد بود که هر چند نگاه ظالمانه‌ای بر پرونده هسته‌ای کشورمان بود، ولی جمهوری اسلامی ایران برجام را پذیرفت و بر آن ماند و بر تعهدات خود تاکنون عمل کرده، اما خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای کرد سلطه ظالمانه را به دنیا نشان داد، ولی بدون شک جمهوری اسلامی ایران در این راه مقاومت خواهد کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی توانسته با برقراری نظام جمهوری فصل جدیدی را بر مبنای مشارکت و آراء مردم در جهت تحقق اراده ملی آغاز کند که تاکنون ادامه یافته است. بدون شک جمهوری اسلامی ایران در این دوره چهل ساله شاهد پیشرفت‌های بومی شده شگرفی در حوزه‌های مختلف از جمله علمی، فناوری، فضایی، تکنولوژی و نانو به عنوان نمونه بوده است. جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال نشان داده که منطق زور را نمی پذیرد.

توطئه‌های قدرت‌های زورگو نتوانسته در مسیر انقلاب توقف ایجاد کند

مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور گسترده شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، فعالان اجتماعی و سفرا و نمایندگان هیأت‌های دیپلماتیک مقیم بوسنی و هرزگوین در سارایوو برگزار شد.

در این مراسم که شامگاه دوشنبه شب بیست و دوم بهمن ماه برگزار شد، «شفیق جعفروویچ» عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، «حسین افندی کاوازوویچ» رئیس العلما و رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، شهردار سارایوو، معاون وزیر و تعدادی از مدیران عالیرتبه وزارت امور خارجه بوسنی و هرزگوین با حضور در هتل بریستول روز ملی ایران را تبریک گفتند.

در این مراسم رئیس حزب اقدام دموکراتیک، رئیس حزب برای بوسنی، مفتی سارایوو و توزلا، معاون ریاست جامعه اسلامی، نمایندگان کلیسای کاتولیک، ده‌ها تن از سفرا و کارداران کشورهای مختلف اروپایی، آسیایی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی مستقر در سارایوو حضور داشتند.

محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، اظهارداشت: ۴۰ سال قبل در چنین ایامی در کشور تاریخ ساز و تمدن پرور ایران انقلاب مردمی به پیروزی رسید که مهمترین اهدافش نفی رژیمی دیکتاتور و وابسته به بیگانه و بازگرداندن استقلال، آزادی و احیای ارزش‌های انسانی و اسلامی بود.

حیدری افزود: اکنون که ۴۰ سال از  پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، ملت ایران نه فقط به دستاوردهای فراوانش در عرصه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی ، صنعتی و فرهنگی می‌بالد، بلکه خرسند است که توطئه‌ها و خصومت‌های قدرت‌های زورگوی جهانی و عوامل آنان هرگز نتوانسته است در مسیر حرکتش توقف ایجاد کند.

علیه هیچ کشوری به اندازه ما از خارج توطئه نشده است

محمدجواد ظریف روز سه شنبه در نشست بررسی سیاست خارجی ۴۰ ساله جمهوری اسلامی که با حضور وزرای خارجه بعد از پیروزی انقلاب و سفرا و نمایندگی های مقیم تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم به عنوان پایه های اصلی اقتدار و امنیت ایران فشارهای دشمن را خنثی می کنند، گفت: این ملت وقتی پای مصالح ملی و امنیت ملی به میان می آید زیر باران و برف در خیابان حضور می‌یابند و نمایشی را در مقابل جهانیان نشان می دهند که بی سابقه است.

وی ادامه داد: این مردم هستند که علیرغم همه کاستی‌های ما و علیرغم همه فشارهایی که هم به خاطر مشکلات مدیریتی و هم تحریم‌های خارجی دارند،  

وزیر امور خارجه گفت: من چیزی ندیدم جز اینکه باید به عنوان یک کارگزار سر تعظیم در مقابل این ملت فرود بیاورم. همانطور که امام فرمودند اینها هستند که ما همه خدمتگزاران آنها هستیم، این ملت در طول چهل سال علی‌رغم همه فشارها و همه جنگ ها ایستادگی کرده است.

ظریف ادامه داد: مردم پایه اقتدار این حکومت هستند و برای همین هم هست که برای ما رعایت حقوق این مردم تنها یک امر اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. ما به چیز دیگری جز مردم وابسته نیستیم.

وی تصریح کرد: ما بدون مردم هیچ هستیم و با این مردم همه چیز هستیم، این قاعده اول جمهوری اسلامی است؛ ما توانستیم استقلال، توسعه، امنیت و آرامش خودمان را با اتکای به مردم به دست بیاوریم و حفظ کنیم.

آمریکا در آزمایشی تاریخی دچار شکست شد

به مناسب فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مراسم رسمی روز ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور مقامات کشور هلند، سازمان‌های بین‌المللی مستقر در این کشور، سفراء، دیپلمات‌های مقیم و چهره‌های اقتصادی و نخبگان هلندی به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه برگزار شد.

علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند در این مراسم در سخنانی با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: روز ۲۲بهمن امسال برای ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چون انقلاب شکوهمند اسلامی ایران چهل سال از عمر خود را پشت سرگذاشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران از ابتدا احترام به حقوق ملت‌ها، نفی ظلم، فساد، استبداد و استکبار و مداخلات خارجی در سرنوشت ملت‌ها، در کنار تعامل سازنده و چندجانبه با دیگر کشورها بر اساس اصول برابری و احترام را دنبال نموده است.

علیرضا جهانگیری تأکید کرد: ملت ایران در چهل سال گذشته قربانی تروریسم، ‌سلاح‌های شیمیایی و انواع توطئه‌های دشمنان بوده، اما در تمام این عرصه‌ها با تکیه بر توانمندی‌های خود توانسته بر مشکلات فائق آید، ویرانی‌های جنگ را بازسازی کرده، آثار تحریم‌ها را رفع کند و در همه شاخص‌ها موفقیت‌های بزرگ به دست آورد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران حضور ایران در برخی کشورهای منطقه را به درخواست خود این کشورها عنوان کرد و با یادآوری نقش ایران در مقابله با تروریسم و افراطی گری گفت: اگر حمایت ایران از مردم عراق و سوریه نبود، شاید امروز شاهد سرنوشت دیگری برای بغداد و دمشق بودیم.

عزتمندی و اقتدار مهمترین دستاوردجمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته است

علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل در نشست " دستاوردهای چهل سال سیاست خارجی ایران" مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه که ظریف، خرازی، متکی، صالحی، سفراء و رؤسای نمایندگی های سیاسی و بین المللی و جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند ضمن فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب با اشاره به این که "سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته" عنوانی عمومی و فراگیر است و تاکید بر این که اصل کلی که در همه دوره ها و البته با برنامه های متفاوت در سیاست خارجی عزت، حکمت و مصلحت  است افزود: عزتمندی افزون بر آنکه یک اصل اسلامی است، یکی از ویژگی های تاریخی ملت ایران است. سیاست خارجی که در همه حال باید برآورد از افکار عمومی داخل کشور باشد و در جهت تحقق آمال این ملت عمل کند نمی تواند عزتمندی این ملت را در نظر نگیرد.  

وی به عزتمندی در کنار واژه اقتدار اشاره و تاکید کرد: شاید مهمترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته در کنار عزتمندی، اقتدار باشد. نظامی مقتدر که با تکیه بر توانایی های ملت شریف ایران توانسته است بدون اتکاء بر هیچ قدرت خارجی در برابر توطئه های پایان ناپذیر نظام سلطه و به ویژه ایالات متحده آمریکا ایستادگی کند.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود و در تعریف سیاست خارجی عزتمند و مقتدر به کلید واژه های «ملت، مقاومت و محیط پیرامونی» اشاره و افزود: ملت بزرگ ایران، خود به وجود آورنده این انقلاب و پاسدار آن است و در هنگامه مشکلات بزرگ، راه درست را درمی یابد ملت ایران با دقت و تیزبینی منافع ملی خود را پاس می دارد.

جنبش عدم تعهد با ونزوئلا اعلام همبستگی کند/دخالت آمریکا محکوم است

اسحاق آل حبیب سفیر ایران در نشست جنبش عدم تعهد با موضوع ونزوئلا، تحولات کنونی در ونزوئلا را مساله ای داخلی دانست که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای یا بین المللی نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اقدام خارجی نمی تواند بدون توافق صریح دولت این کشور انجام شود، افزود: هیچ کس نمی تواند به آنها دستور دهد که چه کاری انجام دهند یا چه کاری انجام ندهند. چه سیستمی را انتخاب یا سیاست هایی را اتخاذ کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: مهمتر از همه، هیچ کشور یا سازمانی حق ندارد تعیین کند که کدام نهاد ملی کشور دیگری، دمکراتیک یا قانونی است. طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، تنها 'اراده مردم' اساس اقتدار و مشروعیت دولت خواهد بود.

آل حبیب ادامه داد: این یک حق ذاتی است که اعمال آن نمی تواند مشمول شرطی همچون به رسمیت شناختن کشور یا سازمان خارجی باشد و باید به شدت مورد احترام همه قرار گیرد. از این رو، تمام سیاست های خصمانه آمریکا و اقدامات غیرقانونی و تحریک آمیز آن باید متوقف شود.

اروپا هیچ‌گاه آمریکا را قربانی همکاری با ایران نمی‌کند

محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات اخیر اروپا نسبت به ایران و برگزاری کنفرانس لهستان اظهارداشت: هر کشوری در نظام بین‌الملل به دنبال تامین حداکثر منافع ملی خودش است و دلیل اینکه بگوییم اروپا رویکرد خصمانه نسبت به ایران گرفته این است که صرفا از دیدگاه ما و با تفسیر ایران نسبت به عملکرد و رفتار بازیگری چون اروپا و یا برخی دیگر از کشورها جهان است.

وی گفت: لازم است این مطلب را هم اضافه کنم که در این خصوص اینکه از سوی برخی گفته شود وزارت امور خارجه غرب‌گرا است چندان موافق نیستم چرا که سیاست خارجی نظام جای دیگری تعیین می‌شود و وزارت خارجه صرفاً مجری سیاست کلان نظام در حوزه سیاست خارجی است.

جلیلوند افزود: در واقع به لحاظ تئوریک در مسائل بین الملل بحثی به عنوان سیاست خصمانه نداریم بلکه این تضاد منافع بازیگران مختلف است که منجر به اختلافاتی میان آنها می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپا همچون گذشته دنباله‌روی سیاست های آمریکا خواهد بود، تصریح کرد: اگر ایالات متحده چتر امنیتی خود را از روی اروپا بردارد آنها دچار مشکلات جدی می‌شوند و از آنجا که موضوع امنیت برای هر کشوری مهم ترین اولویت آن محسوب می شود اروپا کماکان به عنوان متحد و شریک آمریکا باقی خواهد ماند.

وی بیان کرد: در حال حاضر آلمان در اشغال آمریکا است و بر حسب قراردادی صدساله میان این دو، اگر ارتش آلمان بخواهد حتی یک آرپیچی برای ارتش خود تهیه کند باید از آمریکا اجازه بگیرد. شما ببینید آمریکا همین الان ۹۲ هزار نفر نیروی مستقر در آلمان دارد.  

گروه‌های فلسطینی دربرابر عادی سازی روابط با اسرائیل مقابله کنند

حجت الاسلام محسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در همایش بزرگداشت شهید فتحی شقاقی که صبح امروز برگزار شد، اظهارداشت: در ایامی قرار داریم که سفارت اسرائیل در ایران برچیده و سفارت فلسطین در کشور ما به صورت رسمی افتتاح شد و این در حالی بود که تا آن زمان فلسطین در هیچ کشوری سفارت نداشت.

وی گفت: این اقدام بزرگ و انقلابی برای جهانیان حرکتی خیره کننده بود چراکه، یک نظام جمهوری اسلامی نوپا در همان آغاز برای دفاع از فلسطین و مبارزه با اسرائیل به میدان آمده است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی کامل فلسطین و نابودی کامل صهیونیست ها، افزود: زمانی، امپریالیسم و هم‌پیمانان شرق و غرب و همه کشورهای مرتجع عرب همه دست به دست یکدیگر دادند که موضوع فلسطین را به طور کامل تمام کنند اما بعد از مدت ها شاهد هستیم که نتوانستند چنین کاری کنند.

اختری تصریح کرد: یکی از دست آوردهای انقلاب اسلامی که ناشی از موضع و بینش امام خمینی در خصوص فلسطین بود، خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در موضوع فلسطین بود.

وی گفت: تا قبل از شکل گیری حزب الله در لبنان و مقاومت اسلامی در فلسطین، گروه‌های مبارز حضور داشتند ولی عنوان و هدف اسلامی در آنها نبود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن اندیشه‌های امام خمینی(ره) این اندیشه و هدف در آنها شکل گرفت.

دشمنان آرزوی نابودی انقلاب اسلامی را به گور خواهند برد

علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب صبح امروز(چهارشنبه) در مراسم بزرگداشت شهید فتحی شقاقی، اظهارداشت: ملت بزرگ و انقلابی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند خود را جشن می‌گیرند که در طول این چهار دهه، دشمنان قسم خورده ملت ایران به رهبری آمریکا از هیچ توطئه‌ای اعم از سخت افزاری و نرم افزاری برای نابودی آن و به انزوا کشاندن ملت ایران فروگذار نکرده‌اند.

وی گفت: تمام توطئه‌های دشمن نقش بر آب شده و دشمنان نیز از هر زمان دیگری مستأصل تر شده‌اند، انقلاب در اوج پختگی، تجربه و بلوغ و فرصت آفرینی در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، نظامی و غیره قرار دارد و حضور ده‌ها میلیونی ملت ایران در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن امسال آن هم در شرایطی که یک جنگ اقتصادی گسترده و همه جانبه علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، این بار جدی تر از هر زمان دیگری نشان داد که دشمنان آرزوی نابودی انقلاب اسلامی را به گور خواهند برد.

مشاور امور بین الملل رهبر انقلاب حمایت از ملت مظلوم فلسطین و قدس شریف را به عنوان یکی از ارزش‌های بنیادین و اصول راهبردی و اهداف متعالی انقلاب اسلامی ایران نام برد و تاکید کرد: این هدف بزرگ امروز و در چهل سالگی انقلاب بیش از پیش مورد اهتمام ویژه قرار دارد.

ولایتی به مقاومت ملت مظلوم فلسطین از سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون اشاره کرد و گفت: تمام توطئه‌ها به شکست انجامیده و طرح سازش آمریکایی موسوم به معامله قرن، جدیدترین و آخرین توطئه علیه ملت فلسطین در این زمینه است که یک استراتژی شکست خورده و به منزله تنفس مصنوعی برای جان بخشیدن به رژیمی است که واپسین روزهای خود را سپری می‌کند، لیکن سرنوشتی جز شکست محتوم نمی‌توان برای آن متصور بود.

ظریف:آیا اتفاقی است که با سیرک ورشو ایران موردحمله قرار می گیرد؟!

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با اشاره به همزمانی سیرک ورشو و حمله تروریستی در شرق ایران طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: آیا اتفاقی است که درست همزمان با شروع سیرک ورشو ایران مورد حمله تروریستی قرار می گیرد؟! مخصوصا اینکه در همان روز هم کیشان این تروریست ها از خیابان های ورشو ( این سیرک را ) تشویق و با ربات های توییتری حمایت می کنند؟! ظاهراً قرار است آمریکا همیشه انتخاب های اشتباه ولی انتظار نتایج متفاوت داشته باشد.

رفتار عصبی آمریکایی‌ها در لهستان نشانه ناکامی اجلاس ورشو است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه پایانی کنفرانس ورشو گفت: به رغم تلاش‌های گسترده واشنگتن برای برگزاری یک نشست فراگیر و ایجاد یک ائتلاف جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، تعداد و سطح پایین شرکت کنندگان که آنان نیز از همراهی با هر گونه تصمیم ضد ایرانی امتناع کردند، در فرجام این نشست از پیش شکست خورده، بیانیه پایانی آن را به سندی بی خاصیت تبدیل کرد؛ متن و نوشته‌ای که تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصمیم بود.

وی در ادامه تأکید کرد: برای همه دوراندیشان و تحلیل‌گران و سیاستمداران برجسته و فهیم جهان این شکست کاملاً از قبل و از همان آغاز طرح اولیه آن قابل تصور و پیش بینی بود. کنفرانسی تحت عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه چگونه می‌تواند موفق باشد؛ در حالی که بازیگران اصلی منطقه همچون ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین در آن حضور ندارند و کشورهای مهمی چون چین و روسیه، و بسیاری از کشورهای مهم اروپایی و غیراروپایی در آن حضور نداشته و یا صرفاً در سطح بسیار پایین و کمرنگی در آن شرکت کردند؟

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: رفتار و کردار عصبی و متشنج وزیر خارجه و معاون رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها که علناً از اروپا گله و شکایت کرده و از سر ضعف اصرار به خروج آنها از برجام کردند، بهترین گواه و نشانه ناکامی و ناتوانی آنان در تحقق اهداف مورد نظرشان از اجلاس ورشو است.

ظریف وارد آلمان شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش برای شرکت در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ وارد آلمان شد.

گفتنی است بیش از یکصد نفر از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، امنیتی و بین المللی اعم از روسای کشورها، وزرای خارجه، دفاع و برخی مقامات سازمان های بین المللی در نشست امسال حضور دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان علاوه بر سخنرانی در این کنفرانس مهم بین المللی با برخی مقامات و شخصیت های حاضر در نشست دیدار و گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 4541349 محمد مهدی ملکی

منبع: مهر

کلیدواژه: بهرام قاسمی تروریسم ترکیه سوریه عراق محمد جواد ظریف وزارت امور خارجه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۲۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ سالروز شکست نیروهای متجاوز آمریکایی در عملیات طبس اعلام کرد: در حادثه شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا در طبس، دست قدرت و مدد الهی، یگان نظامی متجاوز آمریکا را زمین‌گیر کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ انتشار یافته، آمده است: چهل و چهار سال از شکست آمریکا در تعرض و تجاوز متخلفانه نیروهای ویژه رزمی این کشور علیه حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در عملیات طبس در روز پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ سپری شده است. با وجود این، همچنان شاهد رفتارهای لجوجانه این کشور در تداوم رویکرد محاسباتی غلط در تعامل با دولت جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران هستیم.

«اِعمال تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری آمریکا در ابعاد مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی برای ضربه زدن به ثبات و امنیت و اخلال در روند توسعه، پیشرفت و آبادانی ایران ادامه دارد.»

وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: علاوه بر آن، جهان اسلام به خصوص منطقه غرب آسیا نیز در معرض تداوم رویکرد مداخله جویانه آمریکا منبعث از حمایت بی چون و چرای این کشور از جنایات سبوعانه رژیم صهیونیستی اسرائیل قرار دارد. دولتمردان آمریکایی با ادعای به ارمغان آوردن آزادی و دموکراسی و سردادن شعار دروغین دفاع از حقوق بشر، در امور کشورهای مستقل دخالت می‌کنند.

در بیانیه وزارت امور خارجه تاکید شده است: مقامات دولت آمریکا با پذیرش ننگ ابدی حمایت از نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه کودکان معصوم و زنان و مردم مظلوم فلسطین در طول بیش از دویست روز گذشته، اصرار دارند که تمام منافع ملی و حیثیت و اعتبار شهروندان آمریکایی را در خدمت این رژیم کودک‌کُش قربانی کنند.

«کار به جایی رسیده که در آمریکای مدعی رهبری آزادی و دموکراسی در جهان، تجمعات اعتراضی اساتید و دانشجویان و وجدان‌های بیدار مردم آمریکا در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت رژیم نژادپرست اسرائیل، به شدت سرکوب می‌شود و معترضان به سیاست اشتباه آمریکا از حق آزادی بیان و تجمع منع و از ادامه تحصیل محروم می‌گردند.»

همچنین در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: رسوایی و بی‌آبرویی امروز آمریکا در مسئله فلسطین کمتر از شکست نیروهای دلتا در طبس نیست؛ چنان که دویست روز پس از کشتار غیرنظامیان و مردم بیگناه فلسطین، انتشار تصاویر کشف گورهای دسته جمعی در بیمارستان‌های نوار غزه، موجب انزجار هرچه بیشتر افکار عمومی دنیا از رژیم اسرائیل و حامی اصلی آن یعنی دولت ایالات متحده شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه تصریح شده است: این در حالیست که آمریکا برای چهارمین بار قطعنامه‌های پیشنهادی در شورای امنیت را که خواستار آتش بس فوری در غزه بودند، وتو کرده و مانع از پایان جنایات جنگی، نسل‌کُشی و پاکسازی نژادی در نوار غزه می‌شود.

«در حادثه شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا در طبس، دست قدرت و مدد الهی، یگان نظامی متجاوز آمریکا را زمین‌گیر کرد. در سالگرد این واقعه تاریخی نیز، قوای مسلح جمهوری اسلامی ایران با صلابت در عملیات وعده صادق، پاسخ محکم و بازدارنده‌ای را در چارچوب اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل بویژه حق دفاع مشروع داده‌اند.»

وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: این اقدام، هشدار قاطعی به حامیان شناخته شده رژیم متجاوز صهیونیستی بود، تا به صلابت و استواری ایران در انجام اقدام متقابل آگاهی یابند. سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در طبس فرصت مغتنمی است تا از دلاورمردی و شجاعت نیروهای مؤمن و مقتدر مسلح و امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران که طی سال‌های پر فراز و نشیب با خنثی کردن توطئه‌های مختلف دشمنان و کوتاه کردن دست متجاوزان، ضامن اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران هستند، قددرانی نماییم.

«خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دستگاه دیپلماسی تحت هدایت هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی دوشادوش دیگر سربازان ایران عزیز در میدان‌های مختلف دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، با سرلوحه قرار دادن اصل عزت، حکمت و مصلحت، در مسیر تحقق پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران عزیز گام برمی‌دارند.»

کد خبر 6088123 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • تنبیهِ متجاوز؛ از طوفان شن تا وعده صادق
  • شن‌هایی که مامور خدا بودند
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد
  • دیدار استاندار ایالت پنجاب پاکستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران
  • دفاع غرورآفرین جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل ابهت پوشالی و مصنوعی آنان را شکست