Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-07@20:41:15 GMT

جزئیات تسهیلات بانک مرکزی برای صادرکنندگان

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۳۸۷۲

بانک مرکزی در دستورالعمل جدید خود تسهیلاتی را برای صادرکنندگانی که ارز بیشتری را وارد چرخه اقتصاد کرده‌اند، در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در روزهای گذشته شرایط جدیدی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در نظر گرفته که بر اساس آن، صادرکنندگانی که ارز بیشتری را به چرخه اقتصاد بازگردانند، بیشتر می‌توانند از مزایایی که توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شده استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، مقامات بانک مرکزی پیش‌بینی کرده‌اند که با اجرای این دستورالعمل جدید، ۱.۷ میلیارد دلار ارز به چرخه اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

بر اساس بخش‌نامه جدید بانک مرکزی، صادرکنندگان به چهار دسته مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند که بر اساس آن، صادرکنندگان با عملکرد بازگشت ارز بیش از ۶۰ درصد، بین ۳۰ تا ۶۰ درصد منوط به تفاهم با بانک مرکزی، کمتر از ۴۰ درصد و صادرکنندگان بدون بازگشت ارز حاصل از صادرات تقسیم‌بندی شده‌اند.

عملکرد بیش از ۶۰ درصد

بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی، دسته نخست یعنی صادرکنندگانی که بیش از ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، در صورت صادرات زیر یک میلیون دلار می‌توانند ارز خود را به صورت حواله یا نقدی به صرافی‌ها بفروشند یا از آن برای واردات خود یا غیر استفاده کنند.

این افراد در صورت صادرات بین یک تا سه میلیون دلار می‌توانند تا سقف ۱.۵ میلیون دلار را به صورت نقد یا حواله در صرافی‌ها بفروشند، ۴۰ درصد از ارز خود را وارد سامانه نیما کرده و مابقی آن را برای صادرات خود یا غیر استفاده کنند.

صادرات سه تا ۱۰ میلیون دلار توسط این صادرکنندگان می‌تواند منجر به فروش دو میلیون دلار ارز در صرافی‌ها و وارد کردن ۴۰ درصد آن در سامانه نیما شود و صادرکننده می‌تواند از مابقی آن برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کند.

صادرکنندگانی که بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات داشته باشند، نیز می‌توانند تا سقف چهار میلیون دلار را در صرافی‌ها بفروشند و ضمن واردکردن ۷۰ درصد ارز صادراتی خود به سامانه نیما، مابقی آن را برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر استفاده کنند.

عملکرد بین ۳۰ تا ۶۰ درصد

صادرکنندگانی که منوط به تفاهم با بانک مرکزی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد از ارز خود را به چرخه اقتصاد بازگردانده‌اند، همه موارد را نسبت به صادرکنندگان قبلی دارند، با این تفاوت که در صادرات بین یک تا سه میلیون دلار باید ۴۵ درصد ارز خود را به نیما بیاورند، برای صادرات سه تا ۱۰ میلیون دلار تنها می‌توانند ۱.۵ میلیون دلار خود را در صرافی بفروشند و ۵۵ درصد از آن را باید به نیما بیاورند و برای صادرات بالای ۱۰ میلیون دلار می‌توانند تا دو میلیون دلار را در صرافی فروخته و باید ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما بفروشند.

عملکرد کمتر از ۴۰ درصد

این صادرکنندگان که ارز خود را به چرخه اقتصاد وارد کرده‌اند، اما عملکرد آن‌ها کمتر از ۴۰ درصد بوده است، بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی مانند دستورالعمل قبلی عمل می‌کنند که تا کمتر از یک میلیون دلار می‌توانند ارز خود را در صرافی بفروشند و باید در صورت صادرات بین یک تا سه میلیون دلار ۵۰ درصد، سه تا ۱۰ میلیون دلار ۷۰ درصد و بیش از ۱۰ میلیون دلار ۹۰ درصد از ارز خود را به سامانه نیما بیاورند.

این صادرکنندگان در هر شرایطی تنها امکان فروش یک میلیون دلار از ارز صادراتی خود را در صرافی خواهند داشت. در عین حال این گروه می‌توانند از ارز خود برای واردات در مقابل صادرات خود یا غیر نیز استفاده کنند.

صادرکنندگان بدون عملکرد بازگشت ارز

بانک مرکزی تاکید کرده است که این دسته از صادرکنندگان در حداقل زمان ممکن از سوی بانک مرکزی به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

بانک مرکزی پیش از این نیز اعلام کرده بود که برخی از صادرکنندگان هیچ گونه پاسخی به پیگیری‌های بانک مرکزی نداده‌اند که لیست این صادرکنندگان تهیه شده و به زودی به مقامات قضائی ارائه می‌شود.

بانک مرکزی تلاش کرده تا با این بخش‌نامه جدید، شرایط را برای صادرکنندگانی که ارز خود را وارد چرخه اقتصاد کرده‌اند، تسهیل کند. البته بانک مرکزی اعتبار این مصوبه را تا پایان سال جاری عنوان کرده و تاکید کرده که تمامی مفاد سایر مصوبات به قوت خود باقی است.

این بانک همچنین تاکید کرده که صادرکنندگان گروه نخست، در صورت نیاز به تخصیصی و تأمین ارز در اولویت بانک مرکزی قرار خواهند داشت.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اقتصاد بانک مرکزی تسهیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۳۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟

گلدمن ساکس با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، پتانسیل افزایش قیمت طلا را به بالای ۳۰۰۰ دلار می‌بیند.

به گزارش ایسنا، سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان‌ گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوارهای آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشورهایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

طبق گزارش اینوستینگ، راهبردشناسان‌ گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور و خانوارهای آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آنها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هزینه‌ ساخت برج ایفل را مردم کدام کشور پرداختند؟
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟