Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@02:38:32 GMT

علل کاهش بينايي قبل از پيري

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۳۹۶۵

علل کاهش بينايي قبل از پيري

خبرگزاري آريا - شکي نيست که با افزايش سن قدرت بينايي کم مي شود و شما ديگر قادر نخواهيد بود مانند دوران جواني ببينيد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از تبيان، با اين حال بسياري از مشکلات چشمي که منجر به کاهش ديد مي شوند، ممکن است به دليلي غير از افزايش سن بروز کنند و مربوط به ميزان اهميت ما به حفظ سلامت چشم، مبتلا بودن به بيماري و يا عادات زندگي ما باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زل زدن به صفحات ديجيتالي در تمام روز
اغلب ما بيش از 400 دقيقه در روز را صرف نگاه کردن به صفحه ي کامپيوتر، تبلت، تلفن همراه و يا لپ تاپ مي کنيم. در تمام اين مدت چشم ما در معرض خطر فشار چشم ديجيتالي يا DES مي باشد و گروهي از مشکلات مانند تاري ديد وخستگي چشم را به دنبال مي آورد.
مشکل اين جاست که در اين مواقع کمتر از حد کافي پلک مي زنيم که خود موجب سوزش و خشکي چشم هايمان مي شود. بررسي ها نشان مي دهد موقع استفاده از ابزارهاي ديجيتال سرعت پلک زدن ما تا حدود 70 درصد کاهش پيدا مي کند. در عين حال خواندن يک متن ديجيتالي مستلزم کار سخت چشم مي باشد، زيرا حروف ديجيتال از نقاط ريز تشکيل شده اند.
خوشبختانه علائم DES بعد از کم شدن ميزان استفاده از ابزارهاي اين چنيني کاهش پيدا مي کند و بهترين راه جلوگيري از ابتلا به چنين مشکلي، به کار گرفتن قاعده ي 20-20-20 است. طبق اين قانون شما بايد بعد از هر بيست دقيقه نگاه کردن به نمايشگر ديجيتال، به مدت 20 ثانيه به يک نقطه در فاصله ي 20 فوتي (حدود 6 متري) خودتان نگاه کنيد. اين کار به کاهش فشار وارده به چشم کمک زيادي مي کند.
اگر شما احساس مي کنيد به مشکل بينايي دچار شده ايد، بهتر است تحت معاينه ي يک چشم پزشک براي تأييد يا رد،دوربيني و آستيگماتيسم و يا نياز به عينک يا لنز مخصوص قرار بگيريد.
استفاده ي طولاني مدت از لنزهاي تماسي
استفاده ي طولاني مدت از لنزهاي تماسي به معني جذب کثيفي، گرد و خاک، مخاء پروتئين و مواد معدني که از آن ها ساخته شده اند، توسط چشم است که علاوه بر آلوده کردن چشم ها به آن ها لطمه وارد مي کند و موجب خشک شدننيز مي شود.
يک راه آسان براي اينکه متوجه شويد که آيا لنز هايتان مشکلي دارند يا نه اين است که آن ها را روي شيشه ي عينک تان قرار دهيد. اگر ديدتان با عينک روشن تر شد، به احتمال زياد لنزتان کثيف و آلوده است.
حتي اگر بدانيد که لنزها مشکل آلودگي ندارند باز هم حداقل يک بار در روز آن ها را تميز کنيد و يا طبق دستورالعمل روي باکس لنزها، آن را جايگزين نماييد. اغلب لنزهايي که امروزه در بازار وجود دارند قابليت جايگزيني روزانه، دو هفته اي يا ماهانه دارند. لنزهايي که قابليت جايگزيني روزانه دارند امن ترين لنزها هستند.
خراشيدن قرنيه
قرنيه لايه نازک و شفافي است که در بخش جلويي کره ي چشم قرار دارد. خراش قرنيه ممکن است علائمي مانند تاري ديد، قرمزي، يا احساس وجود شن و ماسه در چشم را ايجاد کند.
اگر احساس مي کنيد دچار خراش قرنيه شده ايد با يک چشم پزشک ملاقات کنيد. گاهي استفاده از لنز تماسي نيز مي تواند خراش قرنيه ايجاد نمايد. خراش جزئي معمولا در عرض چند روز بهبود پيدا مي کند و ممکن است پزشک برايتان قطره انتي بيوتيک براي جلوگيري از عفونت و يا قطره ي استروئيدي براي کاهش التهاب و احتمال زخم، که ممکن است موجب تاري دائمي ديد شود، تجويز نمايد. اگر از لنز استفاده مي کنيد، بهتر است تا از قبل بهبودي از آن استفاده نکنيد.
بارداري
تغييرات بصري، مانند تاري و دو بيني، در دوران بارداري شايع است. تغييرات هورموني در اين دوران موجب تغييرات مايع پشت قرنيه و در نتيجه تغيير شکل و ضخامت آن مي شود و در نهايت ممکن است زن باردار دچار نزديک بيني يا دوربيني موقتي شود. همچنين اين گروه از زنان ممکن است از خشکي چشم و استفاده از لنزهاي تماسي شکايت کنند.
مصرف آنتي هيستامين، داروهاي فشار خون و ضد افسردگي
همه ي اين داروها مي تواند موجب خشکي چشم شود. کاهش توليد اشک و يا تغيير در ترکيب اشک که باعث تبخير بسيار سريع آن مي شود علت خشکي چشم در اين مواقع است. شما ممکن است احساس کنيد چيزي در چشم شما وجود دارد و يا تاري ديد، درد، قرمزي و اشک ريزي زياد را تجربه کنيد.
با پزشک متخصص جهت درمان مشکل تان مشورت کنيد. استفاده ازاشک مصنوعي و دوري از عواملي که خشکي چشم را بدتر مي کنند مانند دود و باد به درمان کمک مي کنند. افراد مبتلا به خشکي چشم در معرض بيشتر خطر آلودگي چشم و افت دائمي ديد هستند.زنان به لطف تغييرات هورموني ناشي از بارداري، قرص هاي ضد بارداري و درمان جايگزيني هورموني، بيشتر مستعد ابتلا به خشکي چشم هستند. بيماري هايي مانند آرتريت روماتوئيد و ديابت نيز خطر خشکي چشم را افزايش مي دهند.
ابتلا به گلوکوم
اين درست است که افراد مسن تر به طور کلي در معرض خطر بالاتري براي گلوکوم يا آب سياه چشم هستند، اما همه ي افراد از نوزادان گرفته تا افراد صد ساله ممکن است به اين بيماري دچار شوند. اين بيماري زماني رخ مي دهد که تجمع مايعات اضافي در چشم باعث افزايش فشار داخلي چشم شده و موجب آسيب عصب بينايي (که حامل تصاوير از شبکيه به مغز هستند) مي شود. اين عصب که مانند کابل برق شامل سيم هاي متعدد است، در هنگام آسيب باعث ايجاد نقاط کور متعددي نيز مي شود.
يک نکته ي فوق العاده ترسناک که درباره ي گلوکوم وجود دارد اين است که اين مشکل هيچ علامتي ندارد و زماني متوجه آن خواهيد شد که بخش قابل توجهي از بينايي خود را از دست داده ايد. به همين دليل گرفتن آزمون چشم به طور منظم بسيار مهم است.
افراد بين سنين 18 تا 60 بايد چشم خود را حداقل هر دو سال بررسي کنند. بعد از 60 سالگي اين کار بايد به طور سالانه انجام شود. آب سياه قابل درمان نيست، اما اگر در اوايل متوجه بروز آن شويد، معمولا با قطره هاي دارويي که فشار را کاهش مي دهند، مي توان آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرماندار نقده در پنج شنبه های شهدایی با اشاره به اینکه  رهبر معظم انقلاب فقط دو خانواده را برای دیدار حضوری   انتخاب می کنند افزود : ایشان خانواده شهدا و علمای بزرگ اسلام را برای حضور انتخاب می کنند و این  جایگاه ویژه این دو خانواده را نزد معظم له نشان می دهد.

 محمد نوبخت نیار با اشاره به اینکه منزل خانواده شهدا بعلت رفت و آمد شهید به آن مکان مقدس است و همیشه باید با وضو وارد این منازل شویم تصریح کرد : امروز اقتدار موشکی   و امنیت حاکم را مدیون شهدا و صبر و استقامت خانواده های شهدا و ایثارگران هستیم و ما نیز باید در تداوم راه این بزرگواران باید تلاش کنیم و ثابت قدم باشیم .

صابر شهردار نقده نیز در این دیدار ضمن تبریک به خانواده شهید بخاطر حملات موشکی به رژیم غاصب ، داشتن مقام شهرداری را بخاطر گذشت و ایثار شهدا از تمامی داراییهای خودشان دانست و افزود : بعنوان کوچکترین مسئول شهر که خود از اعضای خانواده شهدا هستیم در تمامی صحنه ها برای رفع مشکلات این خانواده ها تلاش خواهیم کرد و خود را سربازان این خانواده ها می دانیم .

شهید قربان پیری جمعی سپاه شهرستان نقده ۱۳ تیر ماه ۱۳۶۹ در منطقه عمومی آلواتان در درگیری با اشرار ضد انقلاب به فیض شهادت نایل آمد .

دیگر خبرها

  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • دیدار با والدین شهید قربان پیری در نقده
  • در چه سنی می‌توان یک فرد را «پیر» دانست؟
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • نبرد خونین مار ۱۵ متری و خرس گریزلی/ کدام شکارچی پیروز می‌شود؟
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد