Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@18:37:08 GMT

چراغ راه سياست خارجي در «گام دوم انقلاب»

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۵۰۰۲

چراغ راه سياست خارجي در «گام دوم انقلاب»

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- ورود جمهوري اسلامي به پنجمين دهه حياتش با خصمانه ترين تلاش هاي آمريکا، صهيونيست ها و متحدان منطقه اي آنان براي عقب راندن ايران از مواضع اقتدار در منطقه غرب آسيا همراه شده است. در اين شرايط بايسته هايي تازه پيش روي سياست خارجي به چشم مي آيد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، جمهوري اسلامي ايران از سال 1357 تاکنون و به مدت چهار دهه با دسيسه هاي خارجي با هدف تجزيه و گسست تماميت سرزميني، هشت سال جنگ با هزينه هايي چشمگير، تحريم هايي بي سابقه در عرصه اقتصادي و تجاري و حملاتي بي وقفه در عرصه هاي سياسي، ديپلماتيک، فرهنگي و رسانه اي- تبليغاتي مواجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به رغم تشديد و گسترش اقدامات خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران و در شرايطي که نخست وزير صهيونيست ها در گردهمايي ناکام ورشو هنوز متوهمانه از ائتلاف سازي براي جنگ با ايران سخن مي گويد، اوضاع با چهل سال پيش تفاوت هايي اساسي يافته است.
رهبر انقلاب در بيانيه اي به تاريخ بيست و دوم بهمن ماه 97 و با عنوان گام دوم انقلاب خطاب به ملت ايران، چنين ترسيمي از مختصات فضاي کنوني ارائه داده اند؛ «ايران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالشهاي مستکبران روبه‌رو است امّا با تفاوتي کاملاً معني‌دار. اگر آن روز چالش با آمريکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بيگانه يا تعطيلي سفارت رژيم صهيونيستي در تهران يا رسوا کردن لانه‌ جاسوسي بود، امروز چالش بر سر حضور ايران مقتدر در مرزهاي رژيم صهيونيستي و برچيدن بساط نفوذ نامشروع آمريکا از منطقه‌ غرب آسيا و حمايت جمهوري اسلامي از مبارزات مجاهدان فلسطيني در قلب سرزمين‌هاي اشغالي و دفاع از پرچم برافراشته‌ حزب‌الله و مقاومت در سراسر اين منطقه است.»
در ادامه مي خوانيم: «اگر آن روز، مشکل غرب جلوگيري از خريد تسليحات ابتدايي براي ايران بود،‌ امروز مشکل او جلوگيري از انتقال سلاحهاي پيشرفته‌ ايراني به نيروهاي مقاومت است. و اگر آن روز گمان آمريکا آن بود که با چند ايراني خودفروخته يا با چند هواپيما و بالگرد خواهد توانست بر نظام اسلامي و ملّت ايران فائق آيد، امروز براي مقابله‌ سياسي و امنيّتي با جمهوري اسلامي، خود را محتاج به يک ائتلاف بزرگ از ده‌ها دولت معاند يا مرعوب مي بيند و البتّه باز هم در رويارويي، شکست مي خورد. ايران به برکت انقلاب، اکنون در جايگاهي متعالي و شايسته‌ ملّت ايران در چشم جهانيان و عبور کرده از بسي گردنه‌هاي دشوار در مسائل اساسي خويش است.»
مجموعه اين شرايط سبب شده رهبران کاخ سفيد مکررا و صراحتا اولويت اقدامات خود را روي آنچه مقابله با «اقدامات بي ثبات کننده ايران در منطقه» مي خوانند، متمرکز سازند.
از ديد تحليلگران مسائل منطقه و بين الملل، حرکت در جهت مطالبات لابي هاي صهيونيستي، تضمين منافع اقتصادي ناشي از مکيدن منابع مالي سعودي ها و چند کشور ديگر خاورميانه، تخطئه و ويراني برنامه و کارنامه دولت پيشين و در نهايت هنجارستيزي، تعهدگريزي و قدرت نمايي در عرصه داخلي و بين المللي مولفه هايي است که به سياست هاي ضدايراني دولت «دونالد ترامپ» شکل داده است.
در چارچوب اين سياست ها است که رئيس جمهوري آمريکا از هر فرصتي؛ از مجمع عمومي سازمان ملل گرفته تا سخنراني سالانه در کنگره، جمهوري اسلامي ايران را آماج حملات خود قرار مي دهد. حجم، گستره و شدت اين حملات به گونه اي است که براي بسياري از ناظران مواضع سازش ناپذير رهبران واشنگتن عليه قطب متقابل در برهه هاي پرتنش جنگ سرد را تداعي مي کند.
به عبارتي ديگر حجم اقدامات ضدايراني دولت و دستگاه سياست خارجي آمريکا که اصلي ترين آن در خروج از برجام و وضع تحريم هايي بي سابقه و آخرين آن در نشست ضدايراني ورشو بروز يافت، عملا تهران را در جايگاه اصلي ترين قطب متقابل با واشنگتن قرار داده است.
بر اساس چنين واقعيتي است که رهبر انقلاب در بيانيه راهبردي گام دوم تصريح مي دارند: « در مورد آمريکا حلّ هيچ مشکلي متصوّر نيست و مذاکره با آن جز زيان مادّي و معنوي محصولي نخواهد داشت.»
با توجه به جميع شرايط منطقه اي و بين المللي که جمهوري اسلامي ايران در بدو ورود به پنجمين دهه حيات خود با آن روبرو است؛ سياست خارجي کشور نقشه راهي متناسب با دوران جديد را پيش رو مي بيند.
با وضع تحريم هاي ظالمانه و يکجانبه آمريکا، هر چند شرايط پسابرجامي از قبيل تمايل کشورها و شرکت هاي خارجي براي همکاري، سرمايه گذاري و ارتباط با ايران تغيير کرده و بخش مهمي از برنامه ريزي هاي دولت و ظرفيت هاي دستگاه ديپلماسي مصروف عبور از تنگناهاي تحريمي شده اما تجربه چهل سال گذشته و عدم همراهي جامعه جهاني و سازمان هاي بين المللي با سياست هاي دولت آمريکا به ما مي گويد که اين فضا پايدار نخواهد ماند.
از اين رو ماموريت دستگاه سياست خارجي علاوه بر تقابل با تحريم، وجوه کلان و بلندمدتي مي يابد که ناظر بر بهره گيري از ظرفيت هاي کشور جهت توسعه و مهياسازي مختصات پنجاه سالگي جمهوري اسلامي است تا بر اساس «درونزايي» اقتصادي، «برونگرايي» با استفاده از اين ظرفيت ها حاصل آيد.
در اين بيانيه آمده است: «منابع عظيم زيرزميني، موقعيت استثنائي جغرافيايي ميان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّي، بازار بزرگ منطقه‌اي با داشتن 15 همسايه با 600 ميليون جمعيّت، سواحل دريايي طولاني، حاصلخيزي زمين با محصولات متنوّع کشاورزي و باغي، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخشهايي از ظرفيّتهاي کشور است؛ بسياري از ظرفيّتها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ايران از نظر ظرفيّتهاي استفاده‌نشده‌ طبيعي و انساني در رتبه‌ اوّل جهان است.»
با توجه به تشريح ضرورت بهره گيري از اين ظرفيت ها و آنچنان که بيانيه گام دوم انقلاب تصريح مي دارد «اقتصاد قوي، نقطه‌ قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذيري و نفوذناپذيري کشور است و اقتصاد ضعيف، نقطه‌ي ضعف و زمينه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است»، ديپلماسي اقتصادي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بيش از پيش برجستگي و اهميت مي يابد.
رهبر انقلاب همچنان که بر اساس اصول تغييرناپذير سياست خارجي يعني «عزّت، حکمت، و مصلحت»، لزوم «مرزبندي با دشمنان»، «عقب نشيني نکردن از ارزش هاي انقلابي و ملي»، «ايستادگي در برابر قلدران و زورگويان و مستکبران جهان»، «غيرقابل اعتماد دانستن تعدادي از دولت هاي اروپايي» را يادآوري کرده و از «تحرّک جديد نهضت بيداري اسلامي بر اساس الگوي مقاومت در برابر سلطه‌ آمريکا و صهيونيسم» سخن مي گويند، بر ويژگي هاي تعاملي در سياست هاي جمهوري اسلامي انگشت مي نهند؛ جايي که رهبري تصريح مي دارند ايران «در هيچ معرکه‌اي حتّي با آمريکا و صدّام، گلوله‌ اوّل را شلّيک نکرده و در همه‌ موارد، پس ‌از حمله‌ دشمن از خود دفاع کرده» است.
در نقشه راه پيش رو، رهبر انقلاب تصريح مي دارند که سکانداران سياست خارجي در تعامل با بازيگران نظام بين الملل و حتي دولت هاي غربي «عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکيمانه و مصلحت‌جويانه و البتّه از موضع انقلابي، مشکلات قابل حلّ خود را با آنان حل کند.»
ديگر کليد راهگشا براي عبور از چالش هاي پيش رو از جمله در عرصه روابط بين المللي استفاده از فکر و ظرفيت مديران و کارگزاران جواني است که مي توانند منشا تاثيراتي مثبت در سياست خارجي کشور قرار گرفته و در تنگناهاي پيش رو به تحرکات و اقدامات آن ويژگي پويايي و نوگرايي را تزريق کنند.
پژوهش**9279
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

به گزارش آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • دستاوردهای عملیات وعده صادق
  • تنبیهِ متجاوز؛ از طوفان شن تا وعده صادق
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن