Web Analytics Made Easy - Statcounter

گردهمایی هنرمندان بافت، رابر و ارزوئیه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیان دغدغه های مسئولین این شهرستان ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر امروز ( 26 بهمن ) در گردهمایی هنرمندان شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه با اشاره به اینکه حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن را ارج می نهیم و مردمان بصیر ایران هرکجا احساس خطر{دشمن} کنند در صحنه حاضر می شوند که جای تقدیر دارد؛ حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را هم تسلیت گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


وی با بیان این مطلب که جامعه ایرانی در فضای چهل ساله خود هم در فضای ملی و هم در رونق بخشی به فضای مختلف تلاش کرده است، ابراز داشت: یکی از این فضاها عرصه فرهنگ و هنر، ادبیات و رسانه است که در این 40 سال گام های خوبی را برداشته که قابل توجه است.

 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه چاپ کتاب از سال 57 تا 96 بالغ بر یک میلیون و 200 هزار کتاب را داشته ایم، ابراز داشت: در زمینه نشریات در سال 57، 249 نشریه داشتیم در سال 96 بیش از 6 هزار عنوان داشته ایم همچنین در زمینه اجراهای صحنه ای در سال 57، 40 تا بوده است اما در سال 96 بیش از 5 هزار اجرا داشته ایم.

 


وی با بیان این مطلب که در حیطه های مختلف فرهنگی و هنری تحول قابل توجهی از نظر کمیت و کیفیت داشته ایم، عنوان داشت: گرچه تهران همچنان در حوزه های مختلف پیشرفته تر است اما در استان ها شاهد ارتقای قابل توجه فرهنگ هستیم لو توجه جدی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که باید بیش از گذشته به استان در زمینه کمی و کیفی توجه کنیم.

 


صالحی با بیان این مطلب که یکی از حرکت هایی که در این دوره یک سال و نیم اتفاق افتاده است اینکه از طریق یک برنامه 3 ساله با استان ها مسیر حرکت خود را ترسیم می کنیم، خاطرنشان کرد: تفاهم نامه ای نیز در این راستا با استانداری کرمان منعقد شده است که امیدواریم در زمینه زیرساخت ها شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

 


وی با اشاره به اینکه تکمیل مجتمع های فرهنگی این 3 شهرستان در این تفاهمنامه دیده شده است که در دستور اقدام کاری ما و استانداری کرمان خواهد بود، تصریح کرد: در حوزه نیروی انسانی و تکمیل فضاهای اداری نیز اقداماتی انجام شده است که این مسئله نیز مرتفع بشود.

 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که اقداماتی در زمینه فرهنگ مکتوب و تکمیل و تجهیز کتابخانه ها انجام می شود، ابراز امیدواری کرد: زمینه ارتقای فرهنگ عمومی و تخصصی این منطقه را در اختیار نسل آینده قرار بدهیم همچنین تلاش داریم که صرفا نگاه مان به مرکز استان نباشد.
 

حجت الاسلام مهدی زاده، امام جمعه بافت با اشاره به اینکه شهرستان بافت در شورای فرهنگ عمومی جزو بهترین شوراهای فرهنگ عمومی استان است، افزود: موضوعات مطرح شده در این شورا برگرفته از دغدغه های مقام معظم رهبری است که نتایج خوبی نیز حاصل شد.

 


وی با بیان این مطلب که تکمیل و تجهیز سالن آمفی تئاتر، سالن کتابخانه ها دارای مشکلاتی است که امیدواریم در این زمینه مساعدت شود، ابراز داشت: به دلیل حادثه ناگوار تروریستی در سیستان و بلوچستان تعدادی از برنامه های این گردهمایی تعدیل شده است که جا دارد به دلیل توجه و مقیّد بودن فعالین فرهنگی از آنها تقدیر ویژه ای بشود.

 


حجت الاسلام علیدادی، امام جمعه شهرستان رابر در این جلسه با اشاره به اینکه این شهرستان دارای 35 هزار نفر جمعیت است که 350 شهید تقدیم کرده است، افزود: متأسفانه شهرستان رابر دارای فقر فرهنگی و مالی است لذا زیبنده نیست که این شهرستان دارای نمایندگی باشد و تنها یک نیرو داشته باشد و انتظار داریم که این مسئله مرتفع بشود همچنین حتی یک سالن فرهنگی نداریم که برنامه های خود را برگزار کنیم لذا نامه ای نوشته ایم و در آن تمامی مسائل نیز مطرح شده است که تقدیم شما وزیر فرهنگ می کنیم.

 


حجت الاسلام نصرالله پور، امام جمعه شهرستان ارزوئیه در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه هنرمندان باید تلاش بکنند که به سوی هنر متعالی حرکت کنند، افزود: سازمان تبلیغات، اداره اوقاف و بنیاد شهید در این شهرستان وجود ندارد از طرف دیگر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این شهرستان دایر است اما تنها دارای یک نیرو است لذا از نظر زیرساختی بسیار محروم هستیم.

 


بختیاری، نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اینکه مجتمع فرهنگی که در شهر بافت چند سال پیش ساخت آن آغاز شد اما متأسفانه کار متوقف شده است همچنین در زمینه زیرساخت کتابخانه ها نیز مشکل داریم از طرف دیگر ادارات فرهنگی در این شهرستان ها یا نیست و یا اینکه در زمینه زیرساخت ها مشکل دارند؛  تصریح کرد: همه ما دغدغه فرهنگی داریم اما در کنار آن باید به مسائل اقتصادی و تولیدی نیز توجه بشود.

 

 

حمزه جواران، فرماندار بافت هم با اشاره به اینکه فعالیت های خوبی در بخش های مختلف در شهرستان اتفاق افتاده است، افزود: در مسائل مختلف بخصوص کودکان و نوجوانان نیازمند مساعدت بیشتری در شهرستان هستیم.

 

وی با بیان این مطلب که 257 شهید، 750 جانباز، رابر 275 شهید و 24 آزاده دارد، ابراز داشت: امیدوار هستیم وزیر توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشد.

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن فاطمیه ایام فاطمیه 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن اصفهان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وزیر ارشاد قم انقلاب اسلامی گرهمایی بافت رابر و ارزوئیه وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۵۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد

به گزارش همشهری آنلاین، فهیمه فرهمندپور؛ ‌رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان در روزنامه همشهری نوشت، سؤالی مطرح شده مبنی بر اینکه چه کارهایی باید می‌شد تا شاهد اتفاقات و توهین‌هایی که در بازی پرسپولیس و سپاهان به تماشاگران زن شد، نباشیم. در این موضوع چند نکته وجود دارد؛ نکته نخست این است که کارهای فرهنگی تدریجی و دیربازده است. فرهنگسازی چه به این معنا که مقوله‌ای می‌خواهد فرهنگ شود و چه به این معنا که می‌خواهیم مقوله‌ای از فرهنگ حذف یا اصلاح شود، به زمان نیاز دارد. فرهنگ ورزشگاه نه در مدت ۶ماه و یک سال ساخته شده‌ و نه قرار است در این مدت ۶ماه و یک سال تغییر کند.
نکته دوم؛ این اتفاق نشان داد اینکه ادعا شود با حضور تعدادی از زنان در ورزشگاه می‌شود بر فرهنگ موجود در این فضا مسلط شد و آن را تغییر داد، در ساحت واقعیت، شدنی نیست. تامین امنیت زنان در ورزشگاه فقط این نیست که در ورودی و خروجی مجزا برای زنان درنظر گرفته شود یا سرویس‌های بهداشتی مناسب برای آنها پیش‌بینی شود. مسئله مهم در این موضوع، وضعیت فرهنگی ورزشگاه‌هاست. این وضعیت موجود در یک سال و ۶ماه شکل نگرفته ‌که با یک سال و ۶ماه کار بتوانیم آن را تغییر بدهیم. متأسفانه ورزشگاه‌رفتن زنان طبیعتا چنین مخاطراتی را به همراه دارد و به‌نظر نمی‌رسد که صرفا با دستگیری یک نفر خاطی‌ یا عذرخواهی او این مسئله حل شود و تضمینی وجود ندارد که تکرار نشود.
موافقان حضور زنان در ورزشگاه‌ها این موضوع را با حضور زنان در سینماها و پارک‌ها مقایسه می‌کنند و می‌گویند همانطور که زنان و مردان در سینما و تئاتر یا در خیابان و پارک می‌توانند در فضای مشترک کنار هم باشند، در ورزشگاه‌ها هم می‌توانند با هم فوتبال تماشا کنند. زنان را کنار بگذاریم و خود مردان را با هم مقایسه کنیم. مردانی را سراغ دارید که بعد از تماشای یک فیلم صندلی‌های سالن سینما را بشکنند؟ ولی بارها این اتفاق در ورزشگاه‌ها افتاده است. فضای ورزشگاه با سینما و تئاتر قابل مقایسه نیست و نگاه متفاوتی را برای حل مسائل می‌طلبد. افرادی که مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند، این دغدغه‌ها را داشتند. با اتفاقاتی که افتاده است می‌شود واقع‌بینانه اظهارنظر کرد که با صرف درست‌شدن زیرساخت‌هایی مثل نرده‌کشی، ورودی و خروجی مجزا و... مسئله حل نمی‌شود.
این مسئله را چطور می‌شود حل کرد؟ نظر بعضی این است که با درنظرگرفتن جرایم سنگین و برخوردهای انضباطی برای خاطیان، فضا را برای حضور زنان فراهم کنیم. در این موضوع هم باز زنان را کنار بگذاریم و ببینیم در حوزه ورزش آقایان، در مسابقات و سالن‌های ورزشی مردان، جریمه‌هایی که قبلا درنظر گرفته شده و برخوردهای انضباطی که انجام داده‌اند، برای مواجهه با تخلفات، خشونت‌ها و بی‌اخلاقی‌ها بازدارنده بوده است؟ به‌نظر می‌رسد که جواب به این سؤال منفی است. هیجان در ورزشگاه‌ها بالاست و غالبا مجازاتی که درنظر گرفته می‌شود، بازدارنده نیست.
در این شرایط عده‌ای از زنان هم علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه‌ها هستند و دغدغه حضور در این فضاها را دارند و شاید گفته شود که این حق آنهاست که به علاقه‌شان پاسخ داده شود، اما باید دید پاسخ‌دادن به این علاقه ارزش چنین هزینه‌هایی را دارد یا نه؟ مقایسه فایده - هزینه است؛ اینکه ارزش دارد برای پاسخ به این علاقه زنان، آنها مورد اهانت قرار بگیرند؟ باید موضوع یک‌بار از این منظر و از این نگاه مورد بررسی قرار بگیرد. صرف آماده‌کردن زیرساخت‌های فیزیکی برای حضور زنان، امنیت‌بخش نیست.
منکر ضرورت کار فرهنگی‌ یا مواجهه انضباطی با خاطیان نیستم؛ مسئله میزان اثربخشی چنین اقداماتی برای تضمین امنیت فیزیکی، اخلاقی و روانی خانم‌هاست؛ نکته‌ای که حتما باید در ارزیابی درخصوص پاسخ به نیازهای خانم‌ها برای حضور در میادین ورزشی مردان، مورد توجه و تأکید قرار گیرد.

کد خبر 849277 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی زنان - حجاب ورزش زنان زنان

دیگر خبرها

  • هفته فرهنگی فریدن برگزار می‌شود
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • بازدید وزیر فرهنگ از مراحل آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت