Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-26@15:02:32 GMT

قاسمی: نگاه ایران به تاجیکستان خویشاوندی است

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۶۷۲۹

خرداد: سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه نگاه ایران به روابط با دولت تاجیکستان نگاه خویشاوندی است، گفت: سیاست و رویکرد تهران در سال های بعد از استقلال این کشور همراهی و ایستادن در کنار دولت دوشنبه بوده است.
بهرام قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره سخنان وزیر خارجه تاجیکستان و روابط دو کشور گفت: روابط ایران و تاجیکستان روابطی عمیق و مبتنی بر ریشه های مشترک و کهن است؛ نمی توان این پیوندها و پیوستگی های به یادگار و ماندگار از گذشته های دور را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی توضیح داد: با سخنان وزیر امور خارجه این کشور در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران موافقم و فکر می کنم تاریخ، جغرافیا، گذشته و آینده و تمامی اشتراکات میان ما، همه بر ضرورت همکاری ها و همدلی های هرچه بیشتر دو دولت و دو ملت تاکید می کند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اصولا سیاست ایران نسبت به همسایگان، سیاستی آشکار و کاملا روشن و بر اساس تعمیق و توسعه هر چه بیشتر همکاری ها در تمامی زمینه های ممکن و روابط توام با حسن همجواری و نزدیکی روابط دولت ها و ملت ها استوار است.قاسمی با بیان اینکه ما خواهان تاجیکستانی هستیم که همواره برخوردار از امنیت، ثبات، مقتدر و رو به رشد و توسعه باشد، یادآورشد که سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سال های بعد از استقلال این کشور همراهی و ایستادن در کنار دولت تاجیکستان بوده است؛ و این سیاست و رویکردی است که همچنان از سوی ما اعمال می شود و تغییری نکرده است.وی افزود: ایران از هیچ گروهی که علیه ارکان قانونی تاجیکستان اقدام کند، حمایت نکرده و نمی کند و همیشه روابط خوب و برادرانه با دولت آن کشور را خواستار بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد؛ برای ما استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و روابط دوستانه و برادرانه دو دولت اولویت و اصل اساسی است؛ نگاه ما به روابط با دولت تاجیکستان نگاه خویشاوندی است.وی ادامه داد که امیدواریم با استفاده از تمامی ظرفیت های بالقوه موجود و به ویژه فعال تر شدن کمیسیون همکاری های مشترک دو کشور، گام های موثر و مشترکی برای گسترش روابط دوجانبه برداریم.قاسمی افزود: آرزوی قلبی ما افزایش همدلی و گسترش روابط در همه زمینه ها و ترسیم آینده ای روشن در این ارتباط است؛ البته باید این توجه و هوشیاری را داشته باشیم که روابط دوستانه و برادرانه ما همواره دشمنان و بد خواهانی داشته و دارد که باید با هوشمندی، تلاش های شیطنت آمیز برای تخریب روابط دو کشور را خنثی کنیم.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اصولا با توجه به شرایط منطقه و کانون هایی که برای گسترش افراط گرایی و تقویت تروریسم می کوشند تا امنیت و ثبات و حاکمیت کشورها را هدف قرار دهند، باید در یک همکاری مشترک و جمعی تا از میان رفتن این تهدیدات تلاش کرده و این به یک عزم همگانی و حتی جهانی نیاز دارد.وی همچنین یادآورشد که ایران تاکنون به سهم خود با تمام توان در این مسیر گام برداشته و در کنار تمامی کشورها و حاکمیت هایی بوده که مورد تهدید از سوی تروریسم و افراط گرایی قرار داشته اند و این رویکرد را همچنان ادامه خواهد داد. برچسب ها: قاسمی ، ایران ، تاجیکستان

منبع: خرداد

کلیدواژه: قاسمی ایران تاجیکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۶۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان بنادر و دریانوردی، شایسته مراد زاده معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان در دیدار با علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی بر علاقه مندی دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در بندر چابهار تاکید کرد.

معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان در این نشست افزود: روابط دو جانبه تجاری و اقتصادی بین تهران و دوشنبه در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته سطح روابط اقتصادی و جابه‌جایی کالا بین دو کشور رو به رشد بوده و افزایش یافته است.

مراد زاده همچنین از علاقه تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشور‌های فارسی زبان

در این دیدار همچنین علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران نیز با اشاره اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشور‌های همسایه به ویژه با کشور‌های فارسی زبان، تاکید کرد: رویکرد تهران در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشور‌های همسایه، منافع برد- برد و اشتراکی برای همه فعالان اقتصادی است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و اهتمام وزیر راه وشهرسازی ایران برای اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری کشور در یک سال آینده، تاکید کرد: با حضور دولت هند و سرمایه‌گذاری یک شرکت هندی در بندر چابهار، علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های زیرساختی و تجهیزاتی این بندر، عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار نیز به بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.

صفایی با بیان اینکه آینده تجاری و بازرگانی بسیار خوبی در انتظار بندر چابهار است، افزود: هم اکنون کشتی‌های لاینر به صورت مستقیم از هند و چین در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می‌کنند.

وی با استقبال از سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت و شرکت‌های خصوصی مورد تایید تاجیکستان در بندر چابهار برای ساخت محوطه لجستیکی در این بندر تاکید کرد: مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد.

به گفته صفایی، سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، از آن برای ترانزیت کالا‌های کشورش و کالا‌های سایر کشور‌ها استفاده کند و از تسهیلات و تخفیفات ترانزیتی بندر چابهار بهره ببرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار