Web Analytics Made Easy - Statcounter

دورتموند در چهار دیدار اخیر خود در رقابت های داخلی و اروپایی موفق به کسب پیروزی نشده است. آیا این تیم محبوب آلمانی دچار شرایطی بحرانی شده که می تواند به قیمت از دست رفتن شانس قهرمانی در بوندس لیگا تمام شود؟

طرفداری- پرسش در خصوص شرایط بحرانی یک تیم بستگی به پتانسیل آن تیم، انتظارات و گذشته نه چندان دورش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج اخیر دورتموند را نیز با چنین تعریفی می توان بحرانی دانست، چون شاگردان لوسین فاوره در چهار بازی اخیر خود نه تنها موفق به کسب پیروزی نشده اند، بلکه در مجموع ده گل نیز دریافت کرده اند. دورتموند در بازی مقابل هوفنهایم در پانزده دقیقه پایانی با دریافت سه گل بازی برده را با تساوی تعویض نمود. در بازی مقابل وردربرمن از رقابت های DFB Pokal این تیم با قبول شکست در ضربات پنالتی حذف شد و با باخت 0-3 مقابل تاتنهام از دور رفت مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا از شانس بسیار اندکی برای صعود به مرحله بعدی برخوردار است.

از سوی دیگر اما دورتموند در دو بازی اخیر خود در بوندسلیگا مقابل آینتراخت فرانکفورت و هوفنهایم، دو تیم با کیفیت بوندس لیگا به تساوی رسیده، در DFB Pokal با بدشانسی و در ضربات پنالتی از این رقابت ها کنار رفته و در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا نیز در برابر تیم سوم جدول رده بندی لیگ برتر انگلیس که ارزش بازیکنانش حدود دویست و پنجاه میلیون یورو بیش از دورتموند است، متحمل شکست شده است. با این وجود شرایط این تیم آلمانی در حال حاضر چندان عادی نیست و برخی مشکلات در عملکرد این تیم قابل رویت است. اما دلیل به وجود آمدن چنین شرایطی چیست؟ آیا قهرمانی این تیم در بوندس لیگا به خطر افتاده است؟ این یادداشت در ادامه به بررسی پنج دلیل برای شرایط حال حاضر دورتموند می پردازد.

یک- مارکو رویس

بدون حضور مارکو رویس، دورتموند در حال حاضر تیم چندان خطرناکی نشان نداده است. کاپیتان دورتموند تا پیش از مصدومیت خود فصلی رویایی را با به ثمر رساندن هفده گل و ارسال یازده پاس منجر به گل سپری کرده بود. رویس بی تردید بهترین بازیکن این فصل از رقابت های بوندس لیگا بوده است. وی که در مرز سی سالگی قرار دارد نشان داده که از توانایی هدایت و رهبری تیمی جوان و با انگیزه برخوردار است. مارکو رویس در دیدار مقابل وردربرمن دچار مصدومیت شد و به همین دلیل دو دیدار بعدی این تیم مقابل هوفنهایم و تاتنهام را از دست داد و به احتمال زیاد در بازی بعدی تیمش مقابل نورنبرگ نیز حضور نخواهد داشت. شاگردان لوسین فاوره در دیدار مقابل تیم آخر جدول رده بندی بوندس لیگا به احتمال فراوان بدون مارکو رویس نیز موفق به کسب سه امتیاز خواهند شد، اما بی تردید برای کسب عنوان قهرمانی در بوندس لیگا و از بین بردن سری قهرمانی های متوالی بایرن مونیخ به حضور کاپیتان خود نیازی مبرم خواهند داشت.

دو- پاکو آلکاسر

آلکاسر نیز دیدار مقابل تاتنهام را به دلیل مصدومیت از دست داد، هر چند که وی از شرایط ایده آل خود همانند دور رفت بوندس لیگا بسیار دور شده است. این مهاجم اسپانیایی از تاریخ هجدهم دسامبر سال گذشته میلادی موفق به گل زنی نشده و حتی در ضربات پنالتی انتهای بازی مقابل وردربرمن نیز ضربه خود را از دست داد و با چشمانی اشکبار زمین مسابقه را ترک کرد. آلکاسر البته در سال های اخیر همواره با مشکل مصدومیت مواجه بوده و به همین دلیل در زمان حضور خود در بارسلونا نیز از فرصت چندان زیادی برای درخشش برخوردار نبوده است. با این وجود دورتموند به حضور وی بسیار نیازمند است و اگر این مهاجم اسپانیایی در ادامه فصل بتواند آمار گل زنی خود در دور رفت از بوندس لیگا را تکرار کند، بی تردید شانس این تیم برای کسب عنوان قهرمانی این رقابت ها بسیار افزایش خواهد یافت.

سه- بازیکنان مصدوم در خط دفاعی

خط دفاعی از سال های گذشته همواره یکی از  مشکلات اصلی دورتموند بوده و حتی توماس توخل و پتر بوش سرمربیان قبلی این تیم نیز موفق به رفع این اشکال و آموختن شیوه درست دفاع کردن به بازیکنان این تیم نشده بودند. اما به نظر می رسد که فاوره سرانجام موفق به رفع این مشکل شده و مانوئل آکانجی و اکسل زاگادو دو مدافع میانی این تیم توانسته اند با راهنمایی های این سرمربی سوئیسی استحکام خط دفاعی زردپوشان را افزایش دهند. اما آکانجی در حال حاضر دچار آسیب دیدگی شده و زاگادو نیز در دقیقه 77 بازی مقابل تاتنهام به دلیل مصدومیت مجبور به ترک میدان شد و دو گل حریف نیز بعد از این اتفاق به ثمر رسید. لوسین فاوره اما از آلترناتیوهای چندان مطمئنی برای پست دفاع آخر برخوردار نیست و عمر توپراک نیز به عنوان مدافع میانی از سرعت و پویایی لازم جهت جانشینی یکی از این دو مدافع، بی بهره است.

چهار- سیستم بازی

رومن بورکی، سنگربان دورتموند بعد از دیدار مقابل تاتنهام گفت: "در برابر  تیم های محکم ما با مشکل مواجه می شویم، چون نمی توانیم با آنها مقابله کنیم و باید برای موفقیت تلاش بیشتری از خود نشان دهیم." شاید این مشکل را بتوان تا حدودی مرتبط با فلسفه فوتبالی مورد نظر لوسین فاوره دانست. چون این سرمربی سوئیسی برای سیستم خود به بازیکنانی سریع و چابک نیاز دارد که بتوانند به جریان بازی سرعت بخشند. در تقابل با دفاعی مستحکم اما به طور معمول سیستم بازی شاگردان فاوره با مشکل مواجه خواهد شد و به خصوص در نبردهای دو نفره، بازیکنان این تیم در فاز تهاجمی در مقابل چنین خط دفاعی مستحکمی حرفی برای گفتن ندارند. در بوندس لیگا با توجه به سیستم بازی تیم های حاضر در این رقابت ها، دورتموند تا کنون با مشکل خاصی روبرو نشده بود، اما در رقابت های لیگ قهرمانان اروپا، شاگردان لوسین فاوره تنها در روز بسیار خوب خود می توانند با توجه به فلسفه فوتبالی حاکم بر این تیم بر حریفان خود تسلط پیدا کنند.

پنج- کم تجربه بودن

میانگین سنی بازیکنان اصلی دورتموند در دیدار مقابل تاتنهام 23.8 بود که سه سال از میانگین سنی بازیکنان حریف کمتر بود که همین موضوع می تواند سبب رقم خوردن تفاوتی بزرگ شود. در واقع شاگردان لوسین فاوره برای بازی کردن در بالاترین سطح رقابت های باشگاهی هنوز از تجربه لازم برخوردار نیستند. برای نمونه اشرف حکیمی از دورتموند که در حال تجربه کردن اولین فصل حضور خود در تیمی بزرگ از فوتبال اروپا است، با تصمیم اشتباه خود سبب دریافت گل اول در بازی مقابل تاتنهام و فروپاشی دورتموند در ادامه شد. فوتبال در حقیقت بازی تصمیم های بزرگ است و بازیکن باید در لحظه ای درست، تصمیمی درست را اتخاذ نماید که این مسئله نیازمند تجربه و زمان است.

دورتموند در این فصل در همه بازی ها تیمی مسلط و برتر نبوده است و در برخی از دیدارها با برخورداری از چاشنی شانس و زدن گل در وقت های اضافی موفق به کسب پیروزی شده است. حتی این تیم بازی مقابل حریفی نه چندان دشوار همانند فورتونا دوسلدورف را نیز واگذار کرده است. البته لوسین فاوره تازه در تابستان گذشته هدایت این تیم را بر عهده گرفته و به نظر دورتموند با کادر جوان خود هنوز در ابتدای یک پروسه بلند مدت قرار گرفته است. با این وجود دورتموند همچنان مدعی اول کسب عنوان قهرمانی در رقابت های این فصل بوندس لیگا است، واقعیتی که شاید در ابتدای فصل کمتر کارشناسی به آن اعتقاد داشت. دورتموند از آغاز دور برگشت رقابت های بوندس لیگا بدون شکست بوده و موفق به کسب هشت امتیاز شده است و بایرن مونیخ مهمترین رقیب این تیم در همین مدت تنها موفق به کسب یک امتیاز بیشتر شده است و بی تردید چنین وضیعتی را نمی توان به یک سرنگونی تشبیه کرد و می توان امیدوار بود که با بازگشت مصدومین کادر دورتموند، این بحران از بین برود و دورتموند بار دیگر بازی های درخشان خود در دور رفت را تکرار کند.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوران رویس و دورتموند باید در فینال ومبلی تمام شود!

به گزارش "ورزش سه"، رویس دو روز قبل اعلام کرد که قصد دارد پس از ۱۲ سال حضور در دورتموند در پایان فصل از این باشگاه جدا شود و روز گذشته در جریان پیروزی پرگل این تیم برابر آگزبورگ موفق شد یک گل به ثمر برساند و یک پاس گل ارسال کند.

کسب این پیروزی ارزشمند اهمیت بسیاری برای این تیم داشت تا بتواند با روحیه بالاتری به دیدار برابر پاری سن ژرمن در بازی برگشت از مرحله نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا که سه‌شنبه شب در پاریس برگزار خواهد شد قدم بگذارد.

دورتموند پیش از این سابقه یک بار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۷ را در کارنامه دارد و امیدوار است که بتواند با تکرار نتیجه بازی رفت برابر پاری سن ژرمن بار دیگر به فینال این مسابقات صعود کند و فرصت کسب عنوان قهرمانی را داشته باشد.

آنها پیش از این در سال ۲۰۱۳ هم که ورزشگاه ومبلی میزبان فینال لیگ قهرمانان بود توانسته بودند به این دیدار راه پیدا کنند اما برابر بایرن مونیخ شکست خوردند و به مقام نایب قهرمانی رضایت دادند  و حالا ترزیچ معتقد است که بازگشت دوباره به این ورزشگاه برای فینال می‌تواند بهترین پایان برای دوران حرفه‌ای رویس در این تیم باشد.

ترزیچ در گفت‌وگو با خبرنگاران در این باره اظهار داشت: «بله، یک دوره به پایان خواهد رسید. او در اولین فصل حضورش در دورتموند بازی کرد و بازگشت به آنجا بهترین اتفاق برای او خواهد بود. او اسطوره زنده است.

حضور او هر اتفاق دیگری را تحت الشعاع قرار می‌دهد. امیدوارم که دوران خوش مارکو رویس یک ماه دیگر ادامه پیدا کند و ما بتوانیم بازی‌های خوبی را در کنار هم برگزار کنیم.»

دیگر خبرها

  • ترزیچ: رویای دورتموند تکرار قهرمانی سال 1997 است
  • جشنواره گل بایرلورکوزن در فرانکفورت
  • دوران رویس و دورتموند باید در فینال ومبلی تمام شود!
  • خداحافظی احساسی: دیوار زرد اشک رویس را در آورد
  • شکست بایرن‌مونیخ در روز درخشش کاپیتان رویس
  • خلاصه بازی اشتوتگارت 3-1 بایرن مونیخ (بوندس لیگا آلمان 2023/24)
  • شکست بایرن‌مونیخ مقابل رقیب مستقیم/ پیروزی پرگل دورتموند
  • هندبال قهرمانی جوانان آسیا؛ پسران ایران با کویت و چین هم گروه شدند
  • هم‌گروهی تیم ملی هندبال پسران ایران با کویت و چین
  • هم‌گروهی تیم ملی هندبال پسران ایران با کویت و چین