Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@18:55:20 GMT

دیواری که به جای مرزها در واشنگتن کشیده شد

تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۷۱۹۱

دیواری که به جای مرزها در واشنگتن کشیده شد

نیویورک- ایرنا- درخواست ترامپ برای ساخت دیوار مرزی و اصرار او بر تامین بودجه 5.7 میلیارد دلاری، اکنون به محل تنازع طرفداران و مخالفان این مساله در واشنگتن تبدیل شده است تا جایی که رئیس جمهوری آمریکا وضعیت فوق العاده ملی اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از اواخر ماه دسامبر 2018 تا کنون، مساله دیوار مرزی یکی از مباحث جدی و محل اختلاف بین دمکرات ها و کاخ سفید تبدیل شد و ترامپ برای تحت فشار قرار دادن کنگره، بخش هایی از دولت را تعطیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این تعطیلی با روی کار آمدن دمکرات ها در مجلس نمایندگان و انتخاب نانسی پلوسی برای ریاست مجلس نمایندگان، 35 روز به درازا کشید و در نهایت ترامپ بدون دریافت بودجه، مجبور به گشایش دولت شد اما تهدید کرد تا فوریه باید تکلیف این بودجه روشن شود.
او بار دیگر تهدید کرد در غیر این صورت یا دوباره دولت تعطیل خواهد شد یا اینکه وضعیت فوق العاده ملی اعلام خواهد کرد.
با تداوم این اختلاف و تلاش دمکرات ها در کنگره برای کاهش توانایی رئیس جمهوری در تعطیل کردن دولت، در حالی که انتظار می رفت لایحه بودجه تصویب شده در کنگره اوایل روز جمعه یا روز شنبه به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد، ترامپ اعلام کرد که بودجه دیوار مرزی را از طریق اعلام وضعیت فوق العاده تامین می کند.
در صورتی که ترامپ دستور اعلام وضعیت فوق العاده در مرزهای جنوبی آمریکا را امضا کند، می تواند بودجه مصوب برای بخش های دیگر را در ساخت دیوار مرزی استفاده کند.

**پروژه قرون وسطایی
این مساله با واکنش های مختلفی روبرو شد به گونه ای که کاملا هریس روز جمعه در یادداشت توئیتری خود نوشت: ظاهرا ترامپ قصد دارد وضعیت فوق العاده ملی برای تصویب بودجه ساخت دیوار مرزی، پروژه قرون وسطایی خود، اعلام کند.
وی افزود: بحران واقعی که با آن مواجه هستیم، رهبری در کاخ سفید است. تصمیم رییس جمهوری برای اعلام وضعیت فوق العاده ملی برای تامین بودجه پروژه بیهوده دیوار مرزی، مسخره است و مردم آمریکا نباید به پرداخت آن مجبور شوند. ما به آن(دیوار) نیاز نداریم.
نامزد ریاست جمهوری 2020 ادامه داد: ما باید در مورد شرایط اضطراری واقعی همچون تغییرات اقلیمی یا دسترسی به مراقبت های بهداشتی، کاری انجام دهیم، نه اینکه به منظور ایجاد یک دیوار مرزی بی فایده سیاسی بازی کنیم.
هریس از مخاطبان خود خواسته است تا با افزودن نام خود به عریضه ای که تهیه کرده است، اعلام کنند که مخالف شرایط اضطرار ملی هستند و آن را کاملا مردود می دانند.

**خود ترامپ وضعیت فوق العاده است
ریچارد مورفی دیگر سناتور دمکرات آمریکا هم گفت: می دانید یک وضعیت فوق العاده واقعی چیست؟ اینکه ترامپ کارش را بد انجام دهد، او که نتوانسته است مجوز قانونی را برای اولویت نخست خود در شرایطی که همه بخش های دولت را تحت کنترل دارد، دریافت کند به انجام اقدامات هراس افکنانه و غیرقانونی روی آورده است.
باب منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا هم اظهار کرد: وضعیت اضطرار ملی باید براساس واقعیت باشد و نباید روند دمکراتیک را در بر بگیرد.
سناتور مایکل بنت هم ادامه داد: هر آمریکایی با هر سیاستی که دارد باید در مورد یک رئیس جمهوری که وضعیت فوق العاده ملی جعلی را برای دور زدن کنگره اعلام کند، نگران باشد. این یک سابقه خطرناک و حمله آشکار به دمکراسی و حاکمیت قانون است.

**ترامپ پادشاه نیست
چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات ها در سنای آمریکا دیگر مخالف این تصمیم ترامپ است و گفت: اقدامات ترامپ به وضوح ناقض قدرت منحصر به فرد کنگره در تصویب بودجه است که بنیانگذاران قانون اساسی آن را حفظ کرده اند.
وی افزود: اعلام وضعیت فوق العاده بدون بررسی، به طور اساسی توازن قدرت را تغییر می دهد و با دیدگاه بنیانگذاران ما ناسازگار است.
الیزابت وارن دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 در مخالفت با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا اظهار کرد: ترامپ تنها یک وضعیت فوق العاده جعلی درباره مرزها اعلام کرد. او به اطراف کنگره می رود و از خواست مردم و قدرت ریاست جمهوری برای ساخت دیوار نفرت انگیز خود سوء استفاده می کند.
وی ادامه داد: می خواهم کاملا روشن کنم که این دیوار مسخره، یک وضعیت اضطرار ملی نیست، دونالد ترامپ هم پادشاه نیست. ما با همه این چیزها مبارزه خواهیم کرد.

**شعار انتخاباتی، اضطرار ملی نیست
کریس وان هالن سناتور دمکرات آمریکا هم به این تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و اضافه کرد: لازم است به همکاران جمهوریخواه خود بیش از «ناامیدی» درباره ربودن غیرقانونی قدرت از سوی رئیس جمهوری ابراز کنم. کنفرانس امروز حتی با استانداردهای خود ترامپ هم ناراحت کننده بود.
وی اضافه کرد: موکلان، ما را به کنگره فرستاده اند تا به قانون اساسی و نه به رئیس جمهوری متعهد و وفادار باشیم.
امی کلباچر دیگر رقیب انتخاباتی ترامپ برای 2020 هم گفت: گرفتن پول برای تحقق وعده یا شعار انتخاباتی، اضطرار ملی نیست.

**نگاه حزبی دمکرات ها
اما از سوی دیگر، هم حزبی های ترامپ نظر دیگری دارند به گونه ای که میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنای آمریکا گفت: تصمیم رئیس جمهوری برای اعلام وضعیت اضطراری، نتیجه پیش بینی و درک شده از تصمیم دمکرات ها است که منافع حزبی خود را بر منافع ملی ترجیح دادند.
وی اظهار کرد: من از همکاران دمکراتم می خواهم که با سرعت و جدیت، نگاه حزبی را کنار بگذارند و با رئیس جمهوری و کارشناسان امنیت ملی ما کار کنند تا منابع مالی مورد نیاز برای امنیت مرزهای ما فراهم کنیم.
لیندسی گراهام رئیس کمیته قضایی سنای آمریکا هم در دفاع از این تصمیم تصریح کرد: من به شدت پشت تصمیم رئیس جمهوری ترامپ در استفاده از قدرت اجرایی برای ساخت دیوار مرزی که به شدت نیاز داریم، ایستاده ام.
اروپام*1429

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي ترامپ كنگره آمريكا وضعيت فوق العاده ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویدکیا: تلاش زیادی لازم داریم که از این مرحله عبور کنیم

ایسنا/کرمان سرمربی مس رفسنجان گفت: برای صعود به مرحله بعدی جام حذفی به تلاش زیاد بازیکنانش نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، محرم نویدکیا، امشب در نشست خبری پیش از دیدار برابر پیکان در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی باشگاه‌های کشور، اظهار کرد: همه بازی‌های جام حذفی حکم فینال دارد، چون شما شانس دیگری ندارید و به همین خاطر، بازی حساسی خواهد بود. در جام حذفی مهم نیست که به چه تیمی می‌خورید. مهم این است که اگر ببازید کلاً باید یک جام را کنار بگذارید و به همین علت برای همه تیم‌ها، بازی‌ها مهم است.

او گفت: تیم پیکان تیم فوق‌العاده خوبی است و نتایج خوبی در نیم فصل دوم داشته است.نفرات خوبی در نیم فصل دوم جذب کرده‌ و امتیازات خیلی خوبی گرفته‌اند. در بازی قبلی در لیگ هم از ما امتیاز گرفتند. این نشان می‌دهد که بازی فوق‌العاده سختی در پیش‌رو داریم. باید با تمرکز بالا و برنامه‌ریزی به مصاف حریف برویم و تلاش زیادی لازم داریم که از این مرحله عبور کنیم.

سرمربی مس رفسنجان با بیان اینکه هر دو تیم این شانس دارند افزود: با شناختی که از تیم پیکان داریم و بازی‌هایی که از آنها دیده‌ایم می فهمیم که این بازی هرگز برای ما راحت نیست. دیداری فوق‌العاده سنگین است که امیدوارم بتوانیم بازی خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تساوی ملوان و سایپا در ۹۰ دقیقه/ کار به وقت های اضافه کشیده شد
  • باکو: اروپا در امور داخلی جمهوری آذربایجان دخالت نکند
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • کشف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در یک چهار دیواری
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • نویدکیا: تلاش می‌کنیم از این مرحله عبور کنیم
  • نویدکیا: تلاش زیادی لازم داریم که از این مرحله عبور کنیم
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • حاجی دلیگانی: جلسه فوق‌العاده ارزی باید در صحن برگزار شود نه جداگانه