Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@03:19:56 GMT

استانی که صادرکنندگانش انگشت شمارند

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۷۹۹۴

استانی که صادرکنندگانش انگشت شمارند

ساعت24 -یک صادرکننده در خراسان شمالی معتقد است: تعداد اندک صادرکنندگان فعال از مشکلات اساسی صادرات در این استان است.

حبیب الله مظفری  با تاکید بر این‌که باید جامعه آماری صادرکنندگان در استان افزایش یابد، افزود: یکی از عللی که موجب می‌شود تا میزان صادرات در استان افزایش یابد، افزایش تعداد صادرکنندگان قوی و توانمند در استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از پایه صادراتی که در این استان انجام می‌شود ۷۰ درصد متعلق به مجتمع پتروشیمی خراسان است که ۳۰ درصد باقی مانده صادرات توسط سایر صادرکنندگان که رقم ناچیزی است، اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: در استان کلاس‌های آموزشی برای صادرکنندگان برگزار می‌شود که این کلاس‌ها باید به توانمندسازی و فرآیند تبدیل شود؛ تعداد اندک صادرکنندگان گواه این امر است که این کلاس‌ها تأثیر چندانی نداشته است.

مظفری در پاسخ به این سوال که پذیرش و اعزام هیأت‌ها تأثیری بر روند افزایش صادرات استان خواهد داشت و یا خیر؟ توضیح داد: در حال حاضر با مسئله‌ای همچون تحریم مواجه هستیم اما برای این‌که بتوانیم کالاهای خود را بفروشیم باید بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم.

وی تاکید کرد: جذب و اعزام هیأت‌ها یکی از روش‌های دور زدن تحریم هاست چراکه از این طریق هم می‌توان کالاها را معرفی و هم می‌توان مشتریانی برای کالاها پیدا کرد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر شهرهایی همچون بصره، کابل، اربیل و … از بازارهای مهم تجارتی صادرکنندگان کشور هستند، تصریح کرد: خراسان شمالی در حال حاضر باید به دنبال بازارهای جدید در اوراسیا، آسیای میانه، قفقاز و… باشد.

این فعال اقتصادی گفت: میزان صادرات کالا به افغانستان در کشور حدود ۲.۵ میلیارد دلار است اما خراسان شمالی سهمی کمی از این رقم دارد که باید بر روی این موضوع برنامه ریزی شود.

پیش از این یحیی نیکدل، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در سال ۹۶ بر لزوم خروج اتکای صادرات این استان بر محصولات پتروشیمی تاکید کرده و گفته بود: عمده محصولات صادر شده در چهار ماه نخست سال گذشته شامل محصولات پتروشیمی، اوره، آمونیاک و پودر آلومینیوم بوده است.

نیکدل با بیان این‌که از میزان محصول صادر شده ۶۰ درصد محصولات مربوط به مجتمع پتروشیمی خراسان بوده است، افزود: اتکای صادرات خراسان شمالی بر محصولات پتروشیمی است که این یک آسیب برای استان فرض می‌شود و باید برای امر صادرات در زمینه تنوع بخشی کالاها اقدام شود. به عنوان مثال در سال گذشته چند ماهی صادرات محصولات پتروشیمی خراسان به منظور اورهال متوقف شد که بر اثر این امر میزان صادرات کالاهای استان به شدت کاهش یافت.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: با وجود این‌که اولویت نخست مزیت اقتصادی در این استان کشاورزی محسوب می‌شود اما میزان صادرات کالاها در این بخش بسیار کم است. صادرات محصولات کشاورزی در سال ۹۶ و در چهار ماهه نخستش از کل رقم صادرات ذکر شده هشت درصد را به خود اختصاص داده است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفته، کالاهای صادراتی استان نیز ۳۲ درصد از بخش صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

منبع:ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • افزایش ۳۷ درصدی میزان تولید پتروشیمی بوشهر
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور
  • پیش بینی سود پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۳/ بوعلی در سال ۱۴۰۲ چقدر سود ساخت؟
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • حضور قدرتمند شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ۲۰۲۴ CHINAPLAS
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی