Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد؛ در این سال‌ها شاهد عملکرد و فعالیت دستگاه‌ها و نهادهایی با محوریت قرآن و توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بودیم، اما همچنان ضعف‌هایی اساسی به ویژه در بخش آموزش عمومی قرآن مشهود است. لذا این خبرگزاری براساس اهدافش که اطلاع‌رسانی و تحلیل اوضاع تا تحقق فرهنگ قرآنی در کشور است به بررسی وضعیت فعلی مدیریت در نهادهای قرآنی و آسیب‌شناسی مدیریت‌ کلان امور قرآنی کشور می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تاکنون در سلسله نشست‌هایی با دعوت از مدیران دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور چون سیدعلی سرابی، محمدرضا مسیب‌زاده، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین کوششی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا حشمتی، احمد ابوالقاسمی، محمدحسین محمدزاده، حجت‌الاسلام والمسلمین شاهسونی، رحیم قربانی، علی‌اکبر توپچی، مهدی قره‌شیخلو، محمدرضا پورمعین، محمدعلی خواجه‌پیری، سیدمحسن موسوی‌بلده، شهریار پرهیزکار و محمد خواجوی به گفت‌وگو نشستیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با سیدمحمدجواد سادات فاطمی، قاری و پیشکسوت قرآن کریم از نظر می‌گذرد؛
ــ چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، مدیریت و عملکرد مدیران قرآنی در این چهل سال را چطور بررسی می‌کنید؟ آیا توانسته‌ایم به اهداف قرآنی مد نظر دست پیدا کنیم؟
اگر بخواهیم نقش جمهوری اسلامی در روند قرآنی کشور را بررسی کنیم، باید بگوییم که یک نگاه جدید به قرآن و روند جدیدی در فعالیت‌های قرآنی بعد از انقلاب ایجاد شد و تحولی اساسی صورت گرفت. نگاه به قرآن قبل از انقلاب اسلامی یک نگاه کاملاً حاشیه‌ای و بلکه منفی بود. یعنی اگر کسی به عنوان یک قاری قرآن در سیستم دولتی قبل از انقلاب مطرح بود، به عنوان یک انسان مطرود و منفور محسوب می‌شد، نه به عنوان یک انسان برجسته و شأن اجتماعی مناسبی نیز نداشت. قبل از انقلاب آشنا بودن با قرآن، قاری و یا مفسر قرآن بودن و به طور عام، قرآنی بودن به عنوان یک نکته مثبت تلقی نمی‌شد و مقامات حکومتی هیچ احترامی برای این افراد قائل نبودند.
اما پس از انقلاب اسلامی این وضعیت کاملاً متحول شد. در جامعه اسلامی، حامل قرآن و کسی که مأنوس با قرآن است، نقش ویژه و مثبتی در جامعه دارد. اگر بخواهیم از این نگاه به موضوع بپردازیم، یک نقش کاملا مثبت در جریان انقلاب برای قراء و اساتید قرآن ایجاد شد.
منتهی اگر بخواهیم به این موضوع این‌گونه بپردازیم که با توجه به نگاه ویژه جمهوری اسلامی به قرآن و با توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب به قرآن و جایگاهی که ایشان برای اساتید قرآن قائل هستند، آیا مسئولان دولتی و مجلس ما نیز این شأن را حفظ کرده‌اند یا خیر؟ آیا مدیریت جامعه قرآنی موفق عمل کرده یا خیر؟ آیا مدیریت فرهنگی کلان کشور جایگاه ویژه‌ای را نسبت به قرآن قائل بوده‌اند یا خیر؟ باید با شک و تردید به این موضوع نگریست و باید بگوییم که در عین پیشرفت و توسعه‌ای که در این زمینه داشته‌ایم و در عین اینکه به خاطر فضای انقلابی و نیز فضای خاصی که در جمهوری اسلامی برای جایگاه قرآن و قاری قرآن ایجاد شده، اما توقعی که نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی داریم، برآورده نشده است.
ــ آیا می‌توان تفاوتی بین مدیریت نهادهای قرآنی با مدیریت دیگر دستگاه‌ها قائل بود؟
همه مدیران کشور در تمامی سطوح و رده‌های مختلف چه قرآنی و چه غیر قرآنی باید قرآنی عمل کنند. یعنی براساس اصولی که قرآن به ما آموخته مدیریت کنند. قرآن کریم می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، چرا چيزى مى‏‌گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد»، «كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد». مدیر قرآنی نباید حرفی بزند که به آن عمل نمی‌کند. مدیر قرآنی نباید به مردم بگوید ریاضت اقتصادی را تحمل کنید و خود آن را تحمل نکند. مدیر قرآنی نباید به مردم بگوید رانت‌خواری بد است و خود این کار را کند.
قرآن می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آن‌ها از اين‌ها بهتر باشند»، همچنین، می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد كه پاره‏‌اى از گمان‌ها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏‌اش را بخورد از آن كراهت داريد[پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏‌پذير مهربان است». جامعه قرآنی نباید تنها حرف این فرازهای قرآنی را بزند، بلکه باید به این آموزه‌ها عمل کند.
ما موقعی قرآنی می‌شویم که اولاً با قرآن مأنوس باشیم، ثانیاً قرآن را بفهمیم و ثالثاً اینکه در آیات الهی تدبر کنیم و سپس نیز باید در جهت عمل کردن به این آیات تلاش کنیم. معنی مدیر قرآنی در تمامی سطوح این است که مدیران طبق آموزه‌های قرآنی فکر و عمل کنند و تنها حرف از قرآن نزنند. اگر اینطور شد، کل جامعه نیز به تبع مدیران و مسئولان خود قرآنی خواهد شد؛ چراکه «الناس علی دین ملوکهم». مردم به مدیران خود نگاه می‌کنند و اگر مدیر، قرآنی عمل کند، مردم نیز قرآنی عمل خواهند کرد.
البته این قضیه در رابطه با مدیران سازمان‌های قرآنی بار بیشتری دارد و مردم توقع بیشتری از آن‌ها دارند. این بدان معناست که برای مثال اگر مدیر یک سازمان قرآنی اسراف می‌کند، تأثیر این امر در جامعه بیشتر از نهادهای دیگر است؛ چراکه یک مدیر قرآنی نباید کاری غیر قرآنی انجام دهد.
در طول چهل سال گذشته مدیرانی قرآنی بودند که حرف و عملشان قرآنی بود و باید عرض کنم که اکثر ایشان نیز به فیض عظیم شهادت نائل شدند. مدیر قرآنی یعنی اینکه مانند شهید همت و شهید باکری باشیم. وقتی مدیر قرآنی در جایگاهی قرار گرفته باید با تمام وجود خود را در معرض خدمت قرار دهد و خود را فدای سازمان و کار کند نه اینکه کار را فدای خود کند. 
متأسفانه باید بگویم که در حال حاضر حتی مدیران امور قرآنی داریم که دروغ می‌گویند. اما مدیری که واقعا قرآنی عمل کند، مدیری می‌شود مانند مرحوم علی‌اکبر پرورش که عمری را در راه انقلاب و قرآن سپری کرد. این معلم قرآن فداکار با قرآن زندگی و با مفاهیم قرآن دست به مبارزه با طاغوت زد. این مدیر نمونه پس از انقلاب اسلامی در هر جایگاهی که قرار گرفت چه نمایندگی مجلس و چه در مسند وزارت، واقعاً قرآنی عمل کرد.
تمام کسانی که مرحوم پرورش را می‌شناختند، همیشه ذکر خیر ایشان را دارند و از این معلم دلسوز قرآن با عنوان یک فرد قرآنی، مؤمن و دلسوز یاد می‌کنند. ملاک ما این است که مدیر قرآنی باید کسی مانند امام راحل(ره)، شهید بهشتی، شهید رجایی و ... باشد که جان خود را برای مردم و راه قرآن فدا می‌کردند نه اینکه مردم را فدای خود کنند. ما در دوران دفاع مقدس مدیران قرآنی زیادی مشاهده کردیم، مدیرانی که خود پیش‌قدم برای شهادت بودند.
ــ در این سال‌ها دلایل عدم موفقیت برخی طرح‌های قرآنی به دلیل مدیریت‌ها بوده و یا ساختارها مشکل داشته است؟
در موضوع اداره مملکت و یا یک سازمان، ساختار مدیریتی ما در کشور مشکل دارد؛ چراکه افراد انتخاب و منصوب می‌شوند و هر کدام با سلیقه خود تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند. اگر به صورت ساختاری تنظیم برنامه، هدایت، نظارت و حمایت وجود داشته باشد و نصب مدیران براساس اصول خود انجام شود یعنی اینکه مدیران به خاطر آشنایی، روابط با افراد و یا ... انتخاب نشوند و تنها براساس ضوابط و لیاقت بر مسند امور قرار گیرند، مشکلات موجود رفع خواهد شد.
اگر مدیری در جایگاهی قرار گرفت و آن جایگاه به وی ارزش داد این بدان معنی است که این مدیر به ناحق در این جایگاه قرار گرفته است، اما اگر یک مدیر در هر نهاد و یا سازمانی که مشغول به فعالیت است، با درایت خود به جایگاهی که در آن قرار دارد، ارزش و اعتبار داد، معلوم می‌شود که این فرد به حق بر مسند مدیریت تکیه زده است.
گفت‌و‌گو از مجتبی افشار
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی مدیریت قرآنی کشور مدیران قرآن آموزه های قرآنی عمل قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۹۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین از کمک سه میلیارد تومانی این نهاد برای بازسازی و تجهیز مهد قرآن کریم در این شهر خبر داد.

علی فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین اظهار کرد: در راستای تحقق سیاست‌های شورای ششم در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اعضای شورا با مساعدت سه میلیارد تومانی برای تجهیز و بهسازی ساختمان مهد قرآن کریم موافقت کردند.

وی افزود: حمایت از فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ قرآنی یکی از سیاست‌های مهم شورای ششم است که در مسیر تحقق آن تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است و نباید از توسعه همه‌جانبه شهر قزوین از جمله ترویج فرهنگ قرآنی و توسعه آن در جامعه غافل بمانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به مساعدت سه میلیارد تومانی شورای شهر قزوین پیرامون تکمیل و تجهیز ساختمان مهد قرآن کریم خاطرنشان کرد: سال گذشته اعضای شورا با لایحه شهرداری قزوین پیرامون خرید ساختمان دانشگاه آزاد واقع در خیابان دارایی و واگذاری آن به صورت اذن در انتفاع به مهد قرآن کریم استان موافقت کردند و در حال حاضر نیز برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه قرآنی، مساعدت سه میلیارد تومانی برای تجهیز و مرمت این ساختمان را مصوب کردند.

فرمانی با اشاره به حذف کارت رفاهی ورزشی کارمندان شهرداری، تصریح کرد: به منظور ارتقای سلامت کارکنان شهرداری، کارت‌های رفاهی ورزشی از جمله استخر ارائه و پرداخت مبالغ نقدی در این ردیف حذف شود.

وی گفت: سال گذشته سرانه ورزشی که در قالب کارت‌های استفاده از استخر برای کارکنان شهرداری تعریف شده بود، حذف و در ازای این کارت‌ها مبالغ نقدی به حساب کارکنان واریز شد.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین افزود: این اقدام سبب شد تا سرانه ورزشی خانوار شهرداری حذف شود و پول‌های دریافتی در مسیر ورزش هزینه نشود. ضرورت دارد تا شهرداری قزوین مجدد کارت‌های استخر را برای استفاده کارکنان شهرداری در نظر بگیرد.

کد خبر 747781

دیگر خبرها

  • تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان
  • تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • دیدار مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران با فرزند شهید مبارزی
  • قرآن همه چیز ماست
  • برای احقاق حقابه سیستان از همه اهرم‌ها باید استفاده شود
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است