Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@21:59:40 GMT

افسردگي در نوجوانان علل و راه هاي درمان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۰۱۶۹

افسردگي در نوجوانان علل و راه هاي درمان

خبرگزاري آريا -

افسردگي در نوجوانان خيلي بيشتر از آنچه تصور مي‌کنيد به آنها صدمه مي‌زند‎
دوره‌ي نوجواني دوران بسيار سختي است. افسردگي در نوجوانان خيلي بيشتر از آنچه تصور مي‌کنيد به آنها صدمه مي‌زند. درواقع آمار تقريبي نشان مي‌دهد که از هر پنج نوجوان، يکي از آنها در مقطعي از نوجواني دچار افسردگي مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


افسردگي کاملا قابل‌درمان است. ولي متأسفانه بسياري از نوجوانان کمکي دريافت نمي‌کنند.
در دوره‌ي نوجواني، بدخلقي‌ها و عصبانيت‌هاي گهگاه، کاملا طبيعي هستند. ولي افسردگي چيزي کاملا متفاوت است. تأثيرات منفي افسردگي در نوجوانان بسيار فراتر از غم‌وغصه است.
افسردگي مي‌تواند شخصيت فرد را در دوران نوجواني کاملا نابود کند. اين بيماري باعث مي‌شود تا فرد حس ناراحتي، نااميدي و عصبانيت وحشتناکي را تجربه کند.
محققان علائم افسردگي که معمولا بر نوجوانان تاثير مي گذارد را بدين شرح عنوان مي کنند:
- مشکل در تمرکز کردن و بروز علائم اضطراب.
- خشم و بي حوصلگي.
- تغيير در اشتها.
- عدم تمايل به رفتن به مدرسه يا شرکت در فعاليت هاي اجتماعي.
- داشتن حس مريضي.
- داشتن اعتماد به نفس کمتر يا احساس اينکه نمي تواند به درستي کاري را انجام دهند.
خيلي از رفتارهاي خروشان و ناسالم نوجوانان و بي‌ادبي آنها مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي افسردگي باشد. نوجوانان ممکن است اين رفتارهاي ناسالم را نشان دهند تا درد پنهاني خود را تحمل کنند.
1. مشکلاتي در مدرسه
افسردگي باعث مي‌شود که فرد انرژي نداشته باشد و نتواند تمرکز کند. اين مسئله در مدرسه به غيبت زياد، نمره‌هاي پايين و کلافه شدن از تکاليف منجر مي‌شود. اين مشکل به‌خصوص وقتي قابل‌توجه‌ است که نوجوان قبلا دانش‌آموز خيلي خوبي بوده باشد.
2. فرار کردن
بسياري از نوجوانان افسرده از خانه فرار مي‌کنند يا قصد فرار دارند. اين کار معمولا براي جلب توجه انجام مي‌شود.
3. استفاده از مواد مخدر يا الکل
نوجوانان افسرده ممکن است از مواد مخدر و الکل براي خوددرماني استفاده کنند. متأسفانه مواد مخدر اوضاع را خراب‌تر مي‌کند.
4. اعتماد‌به‌نفس پايين
افسردگي مي‌تواند در نوجوان باعث احساس زشت‌بودن، خجالت زدگي، شکست‌خوردگي و بي‌ارزش بودن شود.
5. اعتياد به تلفن‌ هوشمند
ممکن است که نوجوانان از اينترنت به عنوان راهي براي فرار از مشکلات استفاده کنند. ولي استفاده‌ي بيش‌ازحد از تلفن‌ هوشمند و اينترنت، فقط تنهايي آنها را بدتر مي‌کند و افسردگي در نوجوانان را تشديد مي‌نمايد.
6. بي‌احتياطي
نوجوانان افسرده ممکن است کارهاي خطرناکي انجام دهند. ازجمله رانندگي بي‌احتياط، زياده‌روي در نوشيدن الکل و بي‌بندوباري.
7. خشونت
گاهي اوقات پسران قرباني خشونت قلدرهاي مدرسه مي‌شوند. اين مسئله باعث افسردگي در نوجوانان مي‌گردد. به‌ همين خاطر ممکن است که آنها به خشونت و پرخاشگري پناه ببرند.

افسردگي باعث مي‌شود که فرد انرژي نداشته باشد و نتواند تمرکز کند‎
والدين چه کاري مي توانند انجام بدهند؟
يک نوجوان افسرده بودن و درست و سنجيده رفتار کردن، کار راحتي نيست. مي توانيد از اين توصيه ها کمک بگيريد:
1) اگر رفتار و اخلاق نوجوان شما به گونه اي است که مشکوک هستيد ممکن است افسرده شده باشد، با پزشک مشورت کنيد. اگر او سالم باشد ضرر نمي کنيد اما اگر افسردگي اش درمان نشود ممکن است اعتياد و خودکشي براي او به بار بياورد.
2) خانواده مي تواند پناه خوبي براي يک نوجوان افسرده باشد. با فرزندتان مهربان باشيد و به او اجازه دهيد که احساسات و افکارش را با شما در ميان بگذارد. روابط خوب و محکم با نوجوانتان به شما اين امکان را مي دهد که در همان مراحل اوليه افسردگي از حال او با خبر شويد و بتوانيد سريعتر اقدام کنيد. علائم افسردگي در نوجوانتان نبايد شما را ناراحت کند و مهمتر اين که رفتاري پرخاشگرانه با او نداشته باشيد و هرگز او را مسخره نکنيد.
3) گوش شنوا باشيد. از نصيحت کردن و فرمان دادن و دعوا کردن خودداري کنيد و سعي کنيد در عوض به مشکلات و احساسات فرزندتان گوش کنيد و بفهميد که چه چيزهايي ذهن او را درگير خودش کرده. درباره مشکلات خانواده هم به نحوي که بر آنها تاثير منفي نداشته باشد و آنها را نگران نکند. صحبت کنيد. در عين حال فرزند خود را تشويق کنيد تا احساسات خود يا هر نگراني ديگري که دارد را هر طور مي خواهد با شما در ميان بگذارد.
4) نوجوانتان را تشويق کنيد مهارتهاي مورد علاقه اش را ياد بگيرد.همين مهارتها مي تواندبه او انگيزه تلاش براي زندگي بدهد. مثلا اگر نقاشي يا ورزش خاصي را دوست دارد به او اجازه دهيد در آن زمينه پيشرفت کند. همچنين لازم است اين اطمينان را در آنها ايجاد کنيد که کاملاً طبيعي است گاهي بعضي چيزها را بخوبي ياد نگيرند و تنها چيزي که براي آموختن نياز دارند، زمان و تمرين بيشتر است.
5) موفقيت فرزندتان در يک زمينه کوچک را بزرگ کنيد و بگذاريد مغرور شود. اين تشويق به او کمک مي کند که استعداد خود را بشناسد و تلاش بيشتري براي کسب موفقيتهاي بيشتر کند.
6) از پيش داوري و قضاوت بي موقع خودداري کنيد. اجازه دهيد نوجوان گام هاي طبيعي خود را در مسير رشد بردارد و او را با انتظارات بيش از حد خود يا ايجاد ديگر مسئوليت هاي خانوادگي به زحمت نيندازيد.
7) با آنها در مورد موضوعاتي نظير فشار همسالان، انتخاب يک برنامه روزمره، دوستيابي، مسائلي نظير سيگار کشيدن، مواد مخدر و مسائل جنسي تا حدي که امکان دارد و مي تواند براي آنها مفيد باشد، صحبت کنيد. دورادور او را تحت نظر داشته باشيد و با دوستانش هم آشنا باشيد.
8) اجازه دهيد فرزندتان در هر زماني که به شما نياز دارد، حتي اگر خسته هستيد، با شما حرف بزند و مسائلش را به شما بگويد. او را براي آخر هفته منتظر نگذاريد، اما در عين حال آنقدر در دسترس نباشيد که وقتي براي تنها بودن و خلوت کردن نداشته باشد.
9) برنامه اي بريزيد که فرزندتان شبها زود و به موقع به خواب برود. تحقيقات پزشکي نشان داده بچه هايي که زودتر مي خوابند، خواب کافي داشته و کمتر به افسردگي مبتلا مي شوند. متخصصان انجمن خواب آمريکا اعلام کرده اند8 تا 9 ساعت خواب براي نوجوان شما لازم است. ديگر نظارت بر کافي بودن خواب با شما!
10) لازم است بدانيد کساني که داروهاي ضد افسردگي مصرف مي کنند ممکن است بيشتر به خودکشي فکر کنند و بنابر اين اگر نوجوان شما طبق توصيه پزشک داروي ضد افسردگي مي خورد ديگر با خيال راحت او را رها نکنيد. بلکه لازم است رفتار و اخلاق او را زير نظر داشته باشيد و مراقب علائم ميل به خودکشي باشيد تا بتوانيدبا پزشک درميان گذاشته و به موقع جلوي او را بگيريد.
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۰۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای کنترل و کاهش آسـیب‌های اجتماعی در خصوص پوشـــش محلات هدف دفاتر تســهیلگری اقدام به اهدای کتاب کرد.      همزمان با برگزاری گرامیداشت مقام معلم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، "طرح هر کلاس، یک قفسه کتاب" در مدارس کم برخوردار شهر یزد با حضور مسئولین اجرا شد و دبستان پسرانه دکتر سیدمحمد بهادری و مدرسه دخترانه خاتمی در منطقه کم‌برخوردار صدرآباد از نعمت قفسه کتاب و سرگرمی فکری برخوردار شدند.     این طرح ماندگار با هدف اجرای برنـامه‌های ســلامت اجتماعی و کنترل و کاهش آسـیب‌های اجتماعی در خصوص پوشـــش محلات هدف دفاتر تســهیلگری؛ ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد.      

دیگر خبرها

  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • مراقب فروپاشی عصبی باشید / نشانه هایی برای تشخیص افسردگی
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • بوستان رازی، بوستانی ویژه نوجوانان می‌شود
  • اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب
  • مهاباد میزبان رویداد ورزشی کشور
  • دومین قهرمانی تیم والیبال ساحلی نوجوانان در آسیا
  • تیم نوجوانان والیبال ساحلی ایران قهرمان آسیا شد
  • هندبالیست خراسان جنوبی به اردوی تیم ملی دعوت شد
  • دعوت از ورزشکار خراسان جنوبی برای حضور در اردوی تیم ملی