Web Analytics Made Easy - Statcounter

طراح مد و لباس روسی گفت: با الهامی که از سوزن‌دوزی بلوچستان گرفتیم، به‌زودی لباس‌های روسی خود را با سوزن‌دوزی بلوچی تلفیق می‌کنیم. ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -

ناتالی لانسکیا در گفت‌وگو با تسنیم در چابهار اظهار داشت: برای اولین‌بار است که در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر شرکت می‌کنیم؛ سوزن‌دوزی‌های بلوچی برای ما الهام بخش بود و از طراحی و نحوه به‌کار بردن آن در لباس‌ها لذت بردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شرکت‌ طراحی و تولید لباس ما در استان سیبری روسیه فعالیت می‌کند و غیر از فستیوال‌های مد و لباسی که در داخل روسیه برگزار می‌شود، در فستیوال یا برنامه‌ای خارجی شرکت نکردیم؛ برای ما جذاب بود در اولین برنامه خارجی خود، در جشنواره مد و لباس فجر شرکت می‌کنیم و با سوزن‌دوزی‌های منحصر به فرد بلوچستان آشنا می‌شویم.

این طراح مد و لباس روسی تصریح کرد: با الهامی که از سوزن‌دوزی بلوچستان گرفتیم به‌زودی تلفیق این سوزن‌دوزی را با لباس‌های خود شروع خواهیم کرد و برنامه‌داریم عمدتا سر آستین مانتوهای تولیدی خود را با سوزن‌دوزی بلوچی تلفیق کنیم.

لانسکیا خاطرنشان کرد: عمده مواد اولیه‌ای که ما برای طراحی و تولید لباس‌های خود به‌کار می‌‌بریم، مواد اولیه طبیعی است چراکه روسیه و منطقه سیبری آن، محدوه فعالیت ما، مواد اولیه طبیعی بسیار است؛ قاعدتا تلفیق سوزن‌دوزی بلوچی با لباس‌هایی که ما با مواد اولیه طبیعی تولید می‌کنیم عالی و می‌شود.

جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر|سوزن‌دوزی بلوچستان جهانی می‌شود«خوشا مکران و نقش بی مثالش»؛ شعار هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجرانتشار فراخوان ملی اعطای نشان "مهتاب" در هشتمین جشنواره مد و لباس فجر

جشنواره مد و لباس فجر از 26 بهمن تا 2 اسفند در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو تهران میزبان علاقه‌مندان است و بخش بین‌الملل آن نیز از 25 بهمن شروع شده و تا 28 بهمن ادامه خواهد داشت؛ در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر که در چابهار درحال برگزاری است، 20 کشور شرکت کردند که شامل تونس، سنگاپور، کانادا، چین، قزاقزستان، قرقیزستان، روسیه، ایتالیا، سوریه، عمان، فرانسه، آذربایجان، ارمنستان، عراق، پاکستان، هند، افغانستان، ترکیه، اسپانیا و اندونزی هستند.

انتهای پیام/ن

R7843/P/S6,65/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۰۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد | روزی روزگاری ۲۱ مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران

همشهری آنلاین-بهاره خسروی : مثل معروف «یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ» را شاید زیاد شنیده باشید. این مثل با خودش حکایتی از حرفه نعل‌بندان تهران قدیم دارد که روزگاری برای کسب رزق و روزی به نعل و میخ می‌زدند. در روزگاری که خبری از اتومبیل و ماشین های بابری غول‌پیکر نبود همه خدمات حمل و نقل مسافر و بار بر دوش چهار پایان بود. به همین دلیل اکثر مردم در خانه یک یا دو حیوان چهارپا را نگهداری می کردند و حفظ سلامتی و تجهیز آن از اوجب واجبات محسوب می شد که نعل و پالان برای این زبان بسته‌ها از آن جمله بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در واقع نعل و پالان حکم لوازم یدکی را برای حیوانات داشتند و همه سعی می کردند بهترین آن را برای حیوان خود تهیه کنند. بنا به تعریف ریش‌سفیدان تهران، با وجود اینکه نعل‌بندی از مشاغل پرمشتری و پردرآمد بود، اما بیشتر شغلی پیرمردی محسوب می‌شد و جوان‌ها علاقه چندانی به دنبال کردن این حرفه نداشتند. بازارچه «عباس هرندی»، انتهای بازار چهارسوق، که به یک سه‌راهی ختم می‌شد، تا حوالی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) از راسته‌های معروف نعل‌بندان تهران قدیم بود.

پالان‌دوزی هم از مشاغل هم‌خانواده نعل‌بندی محسوب می‌شد، چرا که در گذشته رفع و رجوع امور خانه و محل کسب و کار بدون چهارپا میسر نبود و قرار گرفتن اشیا و افراد روی چهارپا مستلزم داشتن پالان بود. بر این اساس، نوع و کیفیت پارچه و مواد اولیه ساخت یک پالان بسیار مهم بود. هر پالان‌دوزی که این اصل را در کنار مشتری‌مداری رعایت می‌کرد قطعاً آوازه و شهرتی میان مردم نصیبش می‌شد. این حرفه هم مانند نعل‌بندی پرمشتری بود.

جعفر شهری در کتاب «تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم/ زندگی، کسب و کار» به تعداد ۲۱ مغازه پالان‌دوزی در بازار تهران اشاره می‌کند. در تهران پاتوق بیشتر پالان‌دوزان و نعل‌بندان بازار «عباس هرندی» حوالی سر قبر آقا در چهارراه مولوی بود.

کد خبر 844527 برچسب‌ها مشاغل هویت شهری تهران

دیگر خبرها

  • لباس شیرخوارگان حسینی در حرم رضوی دوخته می‌شود.
  • غیبت شمشیربازان روسی در المپیک پاریس
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • رشد ۵۰ درصدی آثار هنری شرکت کننده در جشنواره بین المللی امام رضا
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک
  • نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد | روزی روزگاری ۲۱ مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران