مستند عابدان کهنز نمایش الگوی آتش به اختیار همهجانبه است
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۰۲۹۰
مستند عابدان کُهنز تلاش میکند تا نقاط مثبت و امیدوارکنندهای را که میتوان بر آنها تکیه کرد نشان دهد و پیشنهادی ایجابی برای مدلسازی در نهادسازی ارائه میدهد. با این مدلسازی میتوان توسعۀ کارآمدی را برای نهادهای ناکارآمد موجود رقم زد. ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم-میکائیل دیانی:
مستند بلند «عابدان کهنز»، هر بینندهای را متأثر خواهد کرد؛ مستندی راجعبه شخصیت شهید «مصطفی صدرزاده».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مستند، کارگردان تلاش میکند الگویی از رفتار درست را برای جذب و پرورش نیروی مکتبی و انقلابی به جامعه معرفی کند و محصولات آن را که فعالان فرهنگی، مدافعان حرم و انسانهای گرهگشایی هستند را نمایان سازد؛ یعنی همان چیزی که در جامعۀ امروز بهشدت به آن نیاز داریم.
فارغ از برخی رفتارهای غلط و خشک دهۀ 60 و به دور از رفتارهای غربزدۀ دهۀ 80 و 90، «عابدان کهنز» معرفیکنندۀ الگویی در چهارچوبها و اصول اساسی اعتقادی و درضمن، مبتنی بر نشاط، روحیه و فارغ از رفتارهای خشک و دفعکننده است و جذبی با شور، امید، دلبستگی و رابطۀ عاطفی عمیق بین نیروهای جریان انقلاب اسلامی همراه دارد.
نکتۀ دیگری که در این مستند به آن اشاره شده، استفاده از حداقل امکانات برای حداکثر بهرهوری است؛ یعنی میتوان «عابدان کهنز» را در چهارچوبهای آتش به اختیاری اقتصادی درنظر گرفت و بهعینِ دید که چگونه میتوان با حداقل امکانات و بدون هزینۀ گزاف، بهرهوری حداکثری داشت.
در این مستند، کارگردان تلاش کرده که روایتی را برای مخاطب به سرانجام برساند. روایت اینکه «ما بهجای آنکه بخواهیم تمام دنیا را عوض کنیم، [باید] تلاش کنیم که منطقه و محلۀ خودمان را تغییر دهیم و اگر این تغییر منطقه و محله درست صورت بگیرد، میتوان یک تغییر جهانی را رقم زد.» این حرف ناظر به حرف مهم رهبر انقلاب است که میفرماید: «در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همۀ کارها به شما متوجه است.» این تلاشی است که مصطفی صدرزاده و باقی همراهانش در منطقۀ شهرک ولیعصر(عج) رقم زدند و مستندساز، تلاش میکند آن را به نحو احسن نشان دهد؛ زمین بایری که قابلاستفاده نیست و مصطفی صدرزاده و دوستانش آن را برای بچههای محل قابلاستفاده میکنند. استفاده از امکانات محیطی مثل رودخانه و غیره برای دورهم جمعکردن بچهها. برگزاری مسابقات ابتدایی ورزشی برای افزایش نشاط عمومی، انتقال مؤثر نگاهها و دیدگاهها به نوجوانان محل؛ اینها تلاشهایی است که نشان میدهد بدون امکانات و بدون خرج مالی زیاد، میتوان ظرفیت بالای معنوی را برای گفتمان انقلابی اسلامی ایجاد کرد.
در بحث فرم، چند نکتۀ قابلتوجه در این مستند وجود دارد که میتوان به آن اشاره کرد. شاید مهمترین نکتهای که آن را متمایز و دیدنی میکند؛ دستپر مستندساز از تصاویر آرشیوی است که از پایگاه مصطفی صدرزاده و اتفاقات آن محل، در اختیار دارد. این تصاویر توانسته مستند را به غنای قابلقبولی برساند و مستندساز پس از پژوهش تصویری، به سراغ مصاحبه رفته تا بتواند در تدوین، روایتی رفت و برگشتی را بهخوبی انجام دهد.
نکتۀ دوم و قابلتوجه مستند، نوع روایت آن است؛ حالت روایتِ افراد و فلاشبک به اتفاقی که آنها را روایت میکنند، برای بیننده، سندیت قطعی بههمراه میآورد و باعث پذیرش صددرصدی روایت، توسط مخاطب میشود. البته شاید یکی از نکاتی که کارگردان میتوانست به آن توجه کند، نوع رفت و برگشت و افکتی باشد که آن وجود دارد، افکت افتادن نویز روی تصویر و بازگشت به گذشته، شاید یک افکت قدیمی و تکراری است که میتوانست با افکت بهتری جایگزین شود.
در روایت داستان فیلم، چیزی که میتوان به آن توجه کرد، حس صمیمیتی است که در دیالوگها وجود دارد و تدوینگر مستند تلاش کرده با کاتهای بهموقع و کنار هم قراردادن این دیالوگهای صمیمانه؛ مخاطب را با خودش همراه کند تا از دیدن این مستند لذت ببرد. این نکتۀ در عرصۀ مستندسازی خیلی مهم است. این روایت و تدوین است که یک مستند را از مستند دیگر متمایز میکند و آن را برای بیننده، دلنشین یا دلزده میکند.
نکتۀ قابلتوجه دیگر در روایت «عابدان کهنز»، استفاده از تکنیک «افشای تدریجی» و پیشرفتن است که لحظهبهلحظه اتفاقات محلۀ شهرک ولیعصر، مصطفی صدرزاده و دوستانش را نشان میدهد. گاهی در مستند مشخص نیست که در مورد صدرزاده صحبت میشود؛ اما چند دقیقه بعد او را در مرکز بحثها و تصمیمگیریها میبینیم. کمی که جلوتر میرویم، با ویژگیها و روحیات شخصی صدرزاده که از او انتظار نداریم، مواجه میشویم و این کشف تدریجی، سبکی بسیار مهم و اثرگذار در روایت است.
در باب عوامل و لوازمی که یک اثر را قابلقبول میکند، عمدۀ کارگردانها و اهالی هنر، تقسیمبندی پنجاه، پنجاه برای تصویر و صدا دارند. آهنگها و موسیقی مورداستفاده در «عابدان کهنز» تلاش میکند فیلم را خیلی اثرگذارتر کند. موسیقی و ریتم مورداستفاده، به مخاطب کمک میکند که احساس دلنشینی داشته باشد و تا آخر با این مستند همراه شود؛ آنهم مستندی 2ساعته که کمتر کسی چنین زمانی طولانیای را به دیدن یک مستند اختصاص میدهد.
نکتۀ دیگر در مورد فرم مستند، مسلط بودن کارگردان بر قاب و تصویر است. مستندساز چه در تصاویر میدانی و چه تصویرهایی که از گفتوگوها میگیرد، دوربین از دستش درنمیرود و ما تصاویر اضافی نمیبینیم. تصویر خارج از کادر نداریم و قاب در اختیار کارگردان قرار گرفته تا بتواند روایت خودش را درست و مستند بیان کند. این استفادۀ بهینه، در تصاویری آرشیوی هم لحاظ شده است؛ البته نکتهای که وجود دارد و شاید مستندساز به آن توجه نکرده، این است که باید بین تصاویر جدید و تصاویر آرشیوی، هماهنگی قاببندی وجود داشته باشد. طبیعتاً وقتی تصویر فیلمبرداری، در قابهای عریض جدید است اما تصاویر قدیمی در قابهای مربعی، مربوط به دوربینهای قدیمی و تصاویر قدیمی سینما است، باید یک تصویرسازی کنار آن تصاویر قرار بگیرد تا مخاطب یکنواختی تصاویر را حس کند و این حس را نداشته باشد که کار از قابهای متنوع و متفاوت برخوردار است.
یکی از نقدهایی که به «عابدان کهنز» وارد است و بر ریتم کلی مستند اثر گذاشته، ورود طولانیمدت به اتفاقات بعد از انتخابات سال 88 است. گرچه یکی از وجوه مصطفی صدرزاده و همراهانش، داشتن بصیرت و بینش سیاسی است اما اختصاص یک سکانس طولانی به این مسئله، مستند را از ریتم انداخته و حتی جایگاه و اهمیت صدرزاده و کاری که آنها در آن محله کردهاند را تقلیل داده است.
راوی بیان میکند که مصطفی صدرزاده اتفاقات سال 88 را انتخاباتی، جناحی و سیاسی نمیدیده و میدانسته که پای اصل انقلاب و نظام درمیان است؛ اما ورود طولانیمدت به این مسئله، همراه با جزئیات، به مستند لطمه زده.
همینطور بخشهای دیگری از مستند نیز قابلیت حذف یا کوتاهشدن دارد. باتوجه به اینکه زمان 120 دقیقه برای یک مستند، ممکن است برای مخاطب کمی خستهکننده باشد، شاید در تدوین مجدد بتوان بخشهایی از مستند که حذف آن به روایت کلی و محتوای کلی داستان لطمه نمیزند را حذف کرد تا مستند روانتر و کوتاهتر شود.
ازلحاظ محتوا آن چیزی که مستند را متمایز میکند، حس منتقلشده به مخاطب است، همۀ داستان روایت میشود تا به نقطهای برسد که آن نقطۀ تجمیع احساس و عاطفه و عقلانیت برای مخاطب است؛ حالا قرار است شما با آدمی که اینقدر مهم است و در جامعه اثرگذاری دارد، همزادپنداری کنید و او را در صحنۀ بسیار مهمی از دست بدهید. صحنۀ شهادت و اتفاقاتی که در سوریه برای مصطفی صدرزاده میافتد، باعث میشود که مخاطب یک حس عمیق و درونی شدیدی پیدا کند که به نظر من همین نقطه، نقطۀ اثرگذار مستند «عابدان کهنز» میشود.
آنچیزی که در پایانبندی مستند، ازنظر روایت و فرم حائز اهمیت است و میتوان به آن اشاره کرد، امیدواری است که مستند به مخاطب القا میکند و برای او، تصاویر نوجوانان و نونهالان انتهای فیلم که از جنس مصطفی صدرزاده و بواسطۀ او و تیم همراهش در محله شکلگرفته، باورپذیر میشود.
انتهای پیام/
R1013149/P/S4,34/CT4 واژه های کاربردی مرتبط جشنواره فیلم عمار مستندمنبع: تسنیم
کلیدواژه: جشنواره فیلم عمار مستند جشنواره فیلم عمار مستند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۰۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمایتها باید همه جانبه و یکپارچه باشد
امین میرزازاده ملی پوش کشتی فرنگی روز گذشته در مسابقات کشتی فرنگی جام تختی که در اهواز برگزار میشود، تماشاگر مسابقات بود.
او درباره کسب عنوان مرد ورزش ایران، عنوان کرد: خدا را شکر میکنم که این توفیق را به من داد. این عنوان به من تنها نیست متعلق به کل جامعه کشتی است که برای اعتلای پرچم کشورمان تلاش میکنم.
دارنده مدال طلای جهان در پاسخ به این سوال که پنج خوزستانی مسافر المپیک هستند، گفت: جای تشکر دارد که برای دومین سال اهواز میزبانی را برعهده گرفته است. این میزبانیها به پیشرفت بیشتر کشتی کمک میکند.
میرزازاده درباره اینکه توقعات از شما در المپیک پاریس بالاست، انتظار چه مدالی از خود دارید؟ تصریح کرد: تلاش میکنم با خوشرنگترین مدال دل مردم را شاد کنم. هیچ کس با ناامیدی به المپیک نمیرود. همه بچهها شرایط خوبی دارند. اردوها از ۱۸ اردیبهشت اردوها شروع میشود و چند ماه اردوی پرفشار داریم. امیدوارم بهترین نتایج را در المپیک کسب کنیم.
این فرنگیکار سنگینوزن کشورمان درباره اینکه در آستانه المپیک درخواست شما از مسئولان چیست، یادآور شد: اولین درخواست من این است بتوانیم با آرامش تمرینات را دنبال کنیم و مسئولان هم با ما و فدراسیون کشتی همراه باشند. این حمایت از شهرستان و استان شروع میشود و به کشور میرسد. ما انتظار داریم این حمایتها همه جانبه و یکپارچه باشد.
میرزازاده در پاسخ به این سوال که حسن رنگرز اولین سال حضور خود را به عنوان مربی در المپیک خواهد داشت، نظر شما در این باره چیست؟، گفت: او شخصی است که بدون برنامه به مسابقات نمیرود و قطعا برنامهریزی خوبی انجام خواهد گرفت تا حضوری موفق و خوب در المپیک داشته باشیم.
باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی کشتی و رزمی