Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@14:16:55 GMT

پرتاب سنگ مقررات بر بار شيشه گران

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۱۲۰۶

پرتاب سنگ مقررات بر بار شيشه گران

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- صنعت شيشه با وجود بومي شدن حدود 100درصدي در تامين مواد اوليه و دست يافتن به خودکفايي 70 درصدي در بخش مهندسي، اين روزها متاثر از شرايط تحريم و برخي قوانين دست و پاگير با دشواري هايي مواجه شده و فعالان اين عرصه منتظر روان سازي زيرساخت‌ها و تسهيل مقررات هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، در روزهاي گذشته محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران ميزبان فعالان صنعتي شيشه، تجهيزات و ماشين آلات وابسته است و 60 شرکت داخلي و خارجي از کشورهاي ترکيه و چين بود که به مدت چهار روز محصولات و توانمندي هاي خود را در معرض ديد علاقه مندان و صنعتگران قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برپايه آمارهاي وزارت صنعت، ساليانه بيش از 2 ميليون و 500 هزار تن شيشه در کشور توليد مي‌شود که يک ميليون و 600 هزار تن آن را شيشه تخت، 450 هزار تن آن را بطري تشکيل مي دهد و بقيه آن مربوط به کريستال و بلور است.
پارسال ارزش انواع محصولات صادراتي صنعت شيشه به 126 ميليون دلار رسيد که به کشورهاي گرجستان، ترکيه، عراق، افغانستان، هند و برخي کشورهاي عضو اتحاديه اروپا صادر شد.
با اين حال از ابتداي امسال تا پايان دي ماه 670 هزار تن انواع توليدات مرتبط با صنعت شيشه به خارج از کشور صادر شده که پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال به رقم 700 هزار تن برسد.
بيش از 40 درصد توليدات شيشه تخت کشور صادر مي‌شود و مهمترين دستاورد اين صنعت، توليد شيشه خودرو، همچنين شيشه هاي با شفافيت بالا (سوپر کلير) است. همچنين 85 تا 90 درصد نياز کشور به شيشه ساختمان در داخل توليد و در توليد بطري، همه نياز دارويي و صنايع غذايي در داخل تامين مي شود.
کارشناسان معتقدند مصرف کنندگان در بخش بلور و کريستال اگر به دنبال تنوع طلبي نباشند، نيازي به واردات وجود ندارد.
با وجود همه ظرفيت‌ها، اما اين صنعت نيز متاثر از شرايط سياسي و اقتصادي به وجود آمده در کشور از آغاز امسال بويژه اعمال تحريم ها و افزايش نرخ ارز دستخوش تغيير و تحولاتي شده است و فعالان اين عرصه با دشواري ها و مشکلات متعددي براي ادامه فعاليت خود مواجه‌اند؛ در اين زمينه پاي درد و دل برخي فعالان صنعت شيشه و کريستال حاضر در نمايشگاه نشستيم.
** لزوم تسهيل مقررات صادراتي
دبير انجمن صنايع شيشه ايران به ايرنا گفت: هرچند تحريم ها و فشارهاي اقتصادي مشکلاتي براي فعالان اين صنعت به وجود آورده، اما صنعتگران به خوبي مي دانند که چگونه مشکلات توليد را برطرف کنند، زيرا ايران در تامين مواد اوليه مورد نياز و همچنين دانش فني بومي شده است.
«حسين زجاجي» از قوانين و مقررات داخلي دست و پاگيري که اين روزها بلاي جان اين صنعت شده گلايه دارد و مي گويد: بايد به روان سازي زيرساخت ها بويژه در مقوله صادرات پرداخت و در اين زمينه سازمان توسعه تجارت بايد نقش پر رنگي ايفا کند.
وي يادآور شد: ساليانه 30 تا 35 درصد مازاد توليد انواع شيشه تخت، بلور، بطري و صنايع جانبي شيشه در کشور وجود دارد که بايد راه را براي صادرات آنها هموار کرد.
دبير انجمن صنايع شيشه ايران يادآور شد: هرچند اين صنعت نيز در سال هاي گذشته مشمول تحريم ها شده، اما فقط بخش صنعت شيشه خودرو که تحت فشارهاي اقتصادي قرار داشت، آسيب ديد.
** مشکلات ثبت سفارش، رسوب کالا در گمرک و نقل و انتقال پول
کارشناس بازاريابي يک شرکت توليدکننده شيشه هاي ساختماني، بلور، بلوک شيشه اي، کربنات، متانول و شيشه هاي «اکواستار» (کاهنده مصرف انرژي) به ايرنا گفت: با مشکلات پيش آمده بويژه افزايش نرخ ارز از آغاز امسال، اين شرکت نيز افزايش 40 تا 50 درصدي در قيمت مواد اوليه، محصولات بسته بندي و کارتن، همچنين مواد اوليه خارجي را تجربه کرد.
«مجير خوش خو» خاطرنشان کرد: با اين حال به دليل دپوي مواد اوليه مورد نياز براي حدود 2 ماه مشکلي در توليد نداشتيم، اما پس از آن مشکلات شرکت بتدريج آغاز شد.
وي يادآور شد: محصولات نهايي توليدي در اين شرکت در اين مدت رشد 30 تا 40 درصدي قيمتي را تجربه کرده است، همچنين دشواري هاي ثبت سفارش هاي مواد اوليه، رسوب کالا در گمرک و نقل و انتقال پول به خارج از کشور هزينه هاي زيادي به اين صنعت وارد کرد‌، به طوري که به دليل افزايش هزينه ها مشتريان کوچکتر خود را از دست داديم.
خوش خو در عين حال خاطرنشان کرد: با وجود همه دشواري‌ها تاکنون نسبت به تعديل نيرو اقدام نکرده و با حاشيه سود کمتر به فعاليت خود ادامه داده ايم، زيرا معتقديم اين بازار دوباره به رونق سال هاي گذشته باز خواهد گشت.
** نبود کنترل بر افزايش قيمت مواد اوليه
مدير توليد يک کارخانه توليد کننده ظروف کريستال حاضر در نمايشگاه نيز به ايرنا گفت: شرکت متبوعش با تمرکز بر بازار داخلي در سال هاي گذشته فعاليت مي کرده است، اما اکنون به دليل رشد بيش از حد قيمت ها و ضعف فروش داخلي به صادرات متمايل شده و بازاريابي هاي خود را آغاز کرده است.
«علي روحي» افزود: با چند برابر شدن قيمت ارز در ماه‌هاي آغازين امسال، قيمت مواد اوليه مورد نياز توليد در اين شرکت افزايش 200 تا 300 درصدي را تجربه کرده است، با اين حال رشد قيمت انواع کريستال تنها 50 درصد بود که آن هم از کشش پذيري لازم در بين مصرف کنندگان برخوردار نيست.
وي ادامه داد: با تصميم مديران، شرکت با حداقل سود و گاهي بدون کسب سود به ادامه داده، زيرا 70 نفر پرسنل، کارمند و کارگر داريم و در تلاشيم بيکار نشوند.
روحي يادآور شد: بطور نمونه ماده اوليه کربنات پتاسيم با رشد 6 برابري قيمت در مقايسه با پارسال، از چهار هزار تومان در هر کيلو اکنون 24 هزار تومان خريداري مي شود‌، همچنين آرسنيک با رشد 20 برابري از 10 هزار تومان در هر کيلو به بيش از 200 هزار تومان افزايش يافته و متاسفانه هيچ کنترلي روي قيمت هاي آنها در بازار وجود ندارد.
وي اظهار داشت: شرکت به دليل نداشتن فضا و سرمايه لازم نتوانسته به انبار کردن مواد اوليه مورد نياز اقدام کند، بلکه مواد مورد نياز خود را ماهيانه و گاهي اوقات هر 2 هفته يک بار تامين مي کند، همچنين مشکلات اخير سبب شده تا فروشندگان مواد اوليه فروش اعتباري خود را کم کرد و انتظار پرداخت نقدي داشته باشند که اين مساله نيز ضربه زيادي به شرکت وارد کرده است.
** اقتصاد، قرباني سياست
همچنين يک توليدکننده ديگر کريستال حاضر در نمايشگاه به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: هرچند توليد کريستال به اندازه کافي در کشور انجام مي شود، اما به دليل سليقه مصرفي مردم بخشي از نيازها از خارج تامين مي شود.
اين توليدکننده که خواست نامي از وي در گزارش آورده نشود، اظهارداشت: در شرايط کنوني خريدهاي محصولات مشابه خارجي براي مصرف کنندگان به صرفه نيست و به ناچار به توليدات داخل روي آورده‌اند؛ از اين رو قيمت گذاري ها بايد به گونه اي باشد که مردم قادر به خريد باشند.
وي ادامه داد: در شرايط کنوني و فشار بيش از اندازه اي که در قيمت مواد اوليه وجود دارد، فعالان اين عرصه نيازمند حمايت‌هاي بيشتري هستند تا در عوض بتوانند قيمت گذاري مناسبي در محصولات نهايي خود داشته باشند
اين توليد کننده کريستال يادآور شد: چند کارخانه بزرگ و اصلي توليد کننده کريستال در کشور فعاليت مي کنند که به قيمت‌گذاري محصولاتشان مي پردازند و در اين زمينه نيم نگاهي نيز به ساير رقبا دارند.
وي ابراز اميدواري کرد سياست‌گذاران در عرصه اقتصادي کشور حرفه اي تر عمل کنند زيرا به اعتقاد وي اين روزها اقتصاد، قرباني سياست شده است.
اين فعال اقتصادي بيان داشت: کارخانه متبوعش ظرفيت بکارگيري 300 نفر کارگر جديد را دارد اما در شرايط کنوني قادر به اجراي اين طرح خود نيست.
به گزارش ايرنا، دومين نمايشگاه بين المللي شيشه تجهيزات و ماشين آلات وابسته که از 23 بهمن ماه در تهران آغاز به کار کرد و به مدت چهار روز پذيراي علاقه مندان و صنعتگران بود.
اقتصام*3065**2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۱۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ هاچ‌بک جدید سایپا گران شد

فرارو- اطلس G جدید‌ترین سواری سایپا در بازار آزاد است که امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به‌طور متوسط ۵۸۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

قیمت اطلس G در بازار آزاد نسبت به خریدوفروش‌های هفته قبل پنج میلیون ارتقا پیدا کرده و مدلی مثل پراید ۱۵۱ که ۳۴۲ میلیون تومان قیمت خورده، افزایش قیمت چهار میلیونی را تجربه می‌کند.

ساینا S دنده‌ای، کوئیک GX و کوئیک SR دنده‌ای نیز هر کدام با افزایش قیمت دو میلیونی درقیاس با هفته قبل راهی بازار شده‌اند. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل 13 اردیبهشت 16 اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

338 میلیون تومان

342 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

438 میلیون تومان

440 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

448 میلیون تومان

450 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

448 میلیون تومان

450 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

580 میلیون تومان

585 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 700 میلیون تومان

یک میلیارد و 700 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 900 میلیون تومان

یک میلیارد و 900 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

765 میلیون تومان

765 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

860 میلیون تومان

860 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • ارتباط هدفمند و توازن‌محور بین صنعت و دانشگاه تقویت شود
  • ساخت آجر‌های هوشمند انرژی با استفاده از پسماند
  • تولید یک شرکت دانش بنیان برای خودکفایی در تأمین ماده اولیه بنزین
  • قیمت محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ هاچ‌بک جدید سایپا گران شد
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت
  • آموزش ساخت پمپ آب قوی با مواد اولیه ساده و ارزان در خانه (فیلم)
  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند