Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@10:59:50 GMT

جامعه شناسی «راهپیمایی 22 بهمن»

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۳۸۳۵

جامعه شناسی «راهپیمایی 22 بهمن»

تهران- ایرنا- طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم مسلمان ایران صحنه ای که در 22 بهمن هر سال شاهد آن هستیم را خلق می کنند. بررسی ابعاد جامعه شناختی و علمی آن می تواند زوایای مختلف این پدیده را واکاوی و تحلیل کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، کتاب «جامعه شناسی راهپیمایی 22 بهمن» به اهتمام «علی جعفری» که با مقدمه «حسین کچویان» توسط انتشارات «پژوهشکده باقرالعلوم(ع)» به زیور طبع آراسته شده، یکی از آثاری است که از دریچه جامعه شناختی به راهپیمایی 22 بهمن پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب مجموعه ای از سخنرانی ها و دیدگاه های ارائه شده در سمینار «جامعه شناسی راهپیمایی 22 بهمن» و گفت و گوهای علمی بعد از سمینار است که بهمن ماه سال 1393 برگزار شد.
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است که 22 بهمن برای انقلاب اسلامی تنها روز ِ یادآوری و تکریم انقلاب اسلامی، رخدادهای حماسی و صحنه های ایثار و شهادت مردمی که در گذشته آن را به وجود آورده اند نیست، بلکه بازتجدید انقلاب اسلامی و برپایی دوباره و چندباره آن است. مردم ایران در یک تداوم تاریخی هر ساله در این روز در کنار آنانی که انقلاب را ایجاد کرده اند می ایستند و شانه به شانه آنها انقلاب را بازتولید می کنند و از این طریق آن را استمرار می بخشند. مردم در این راهپیمایی صحنه ای نمایشی را بازی نمی کنند بلکه به معنای دقیق و غیرنمادین صحنه ای دیگر از انقلاب را نشان می دهند.
**جنبه ها و ابعاد راهپیمایی 22 بهمن
در بخشی از مقاله نخست کتاب می خوانیم که راهپیمایی 22 بهمن دارای وجوه و جنبه های مختلف است؛ نخست این که آن را به مثابه یک پدیده اجتماعی از جنبه های کمی و کیفی و تغییراتش در طی زمان مطالعه کنیم و این جنبه ای است که می توان آن را با عنوان «پدیدارشناسانه» یا «توصیفی» یاد کرد. از آنجایی که راهپیمایی 22 بهمن یک پدیده تکرار شونده و ادامه دار است، این بررسی می تواند روند تحولات را در یک برهه تاریخی بلند مدت به ما نشان دهد. دوم این که می توان عوامل پدید آورنده و تداوم بخش آن را مطالعه کرد، به این معنی که یک مطالعه تبیینی درباره پیدایی و تداوم و چرایی تغییراتش در یک روند کلی و در مقاطع خاص آن داشت. از این طریق می توان جامعه و واکنش های های را بررسی و تحلیل کرد.
جنبه سوم وضعیت دلالتی و نشانه ای آن است، به تعبیری بررسی آثار و پیامدهای آن؛ یعنی یک مطالعه «تفسیری-تحلیلی» به این معنا که این پدیده چه آثاری از خودش باقی گذاشته و این آثار چه دلالت هایی دارند و چه نشانه هایی را از خود نمایان می سازند.
این سه جنبه متفاوت شاید مهمترین وجوهی هستند که می توانند ابعاد مختلف این پدیده را به ما معرفی کنند. تفکیک این جنبه ها از آن حیث مفید و لازم است که به ما اجازه می دهد در کلیت واحدی به مباحث بپردازیم.
**اهمیت و ضرورت راهپیمایی 22 بهمن
مطالعه و بررسی راهپیمایی 22 بهمن به منزله یک پدیده اجتماعی مهم است. این اهمیت از آن جایی ناشی می شود که در وهله اول یک پدیده شگرف هم از حیث موضوع و هم به بهانه جمع شدن و مشارکت و گستردگی که در آن دیده می شود. دوم به این دلیل که دلالت های آن می تواند در شناخت و تحلیل جامعه و تغییرات و آینده آن مفید باشد.
**مساله مندی راهپیمایی
در زمینه مساله مندی راهپمایی 22 بهمن می توان به تعارض مفروض میان نهضت و نظام اشاره کرد؛ در حالی که در بیشتر نهضت ها و انقلاب ها در برهه وقوع نهضت چنین تجمعی شکل می گیرد و پس از تبدیل شدن آن به نظام موجب افول و سردشدن نهضت می شود اما راهپمایی 22 بهمن گویای خلاف این فرض است.
همچنین با وجود کمبودها، نابسامانی ها و نارضایتی های که کمابیش در جامعه وجود دارد و ناظران نیز انتظار دارند که با وجود این همه مشکلات و مسائل شاهد عکس العملی منفی از سوی مردم باشند و آن را در میزان مشارکت یا عدم مشارکت نشان دهند اما جالب آن است که قاطبه مردم در راهپمایی شرکت می کنند.
** تبیین دلیل مشارکت
راهپیمایی 22 بهمن فرمایشی نیست چه از جنس تحمیلی و چه از جنس تطمیعی آن. در واقع یک حرکت خودانگیخته است. انگیزه های اصلی نیز از جنس انگیزه های ایدئولوژیک است و نمی توان آن را یک پدیده فرمایشی، سفارشی و مبتنی بر برنامه ریزی معرفی کرد.
این پدیده بر اساس کارکردهایش هم در راستای حفظ و تعقیب آرمان های انقلاب و هم در راستای تحکیم و تقویت پایه های نظام است. همچنین در مقابل تهدیدات و داخلی و خارجی قرار می گیرد.
**جمع بندی
«جامعه شناسی های مضاف» و به تعبیری «جامعه شناسی های انضمامی» به خصوص آنجا که قرار است یکی از مسائل ناظر به «جمهوری اسلامی» یا « انقلاب اسلامی» را بررسی کنند؛ از حوزه های مهم مورد نیاز در مطالعات علم الاجتماع ایرانی اند. کتاب «جامعه شناسی راهپیمای 22 بهمن» یکی از آثار جامعه شناسی انضمامی و مضاف است که تلاش می کند چارچوب های نظری برآمده از علوم اجتماعی و به خصوص جامعه شناسی، انسان شناسی، مردم شناسی و ارتباط شناسی را تا حد امکان به صورتی مستقیم و فی نفسه با پدیده راهپیمایی 22 بهمن درگیر و صاحب نظران و دانشجویان مسائل ایران را به مواجهه بدون واسطه با آن ترغیب کند.
این کتاب جزو معدود آثاری است که از دریچه جامعه شناختی و علمی به راهپیمایی 22 بهمن پرداخته است و ابعاد آن را واکاوی و تحلیل کرده است.

پژوهش**458**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي راهپيمايي 22 بهمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۳۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدحسین تقی‌پور فرمانده سپاه ناحیه دامغان در دیدار حسین افشاری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با تبریک انتصاب وی اظهار کرد: تغییرات و تحولات در زندگی ما نه‌تنها فرصت‌های جدید را به دست می‌آورند، بلکه به ما امکان رشد، یادگیری و تجربه‌ جدید را‌ می‌دهد.

وی اضافه کرد: هر تغییری می‌تواند به ما ارزش‌های جدیدی آموزش دهد و ما را به سمت بهبود و پیشرفت هدایت کند و باید آن را به‌عنوان فرصت‌هایی برای رشد و توسعه دیده و از این تجربه استفاده کنیم.

فرمانده سپاه ناحیه دامغان افزود: همواره ارتباطات تنگاتنگ و مثبتی را با دانشگاه آزاد داریم و به‌عنوان یک مدرس دانشگاه از نزدیک شاهد حرکت رو به پیشرفت دانشگاه در تمامی ابعاد فرهنگی و علمی‌ هستم.

تقی‌پور بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان خود را در جنبه‌های مختلف علمی و فرهنگی ازجمله دانشکده حقوق، کشاورزی و داروسازی به‌عنوان یک نشان کشوری شاخص کرده که این دستاورد ارزشمند به همت استادان و دانشجویان به دست آمده است.

وی با اشاره به صحبت‌های کارآفرینی و اقتصادی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان گفت: دانشگاه‌ها نقش محوری در تحقق اهداف اقتصادی دارند و به‌عنوان مرکزی برای تولید دانش، تحقیقات علمی، و انتقال این دانش به جامعه عمل می‌کند و این فرآیند می‌تواند به توسعه اقتصادی و تحقق شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و اهداف مقدس نظام اسلامی کمک کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • وزیر بهداشت خبر داد؛ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درآمدی بر روش‌شناسی رئالیسم انتقادی