Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - کاهش سهيمه آرد و به دنبال آن تعطيلي برخي نانوايي ها از جمله نانوايي هاي آزادپز در مازندران سبب شد تا در دو هفته گذشته به تدريج بر صف نانوايي ها در مناطق مختلف استان افزوده و سبب گلايه شهروندان شود.

به گزارش ايرنا، مازني ها که از چند سال پيش به دنبال آزاد سازي نرخ آرد و راه اندازي پرشمار نانوايي آزادپز از صف هاي طولاني براي خريد نان پس از حدود چند دهه رها شده بودند، بار ديگر اين روزها خاطره صف هاي طولاني برايشان زنده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعدادي از نانواهاي آزادپز در شهرهاي مختلف مازندران کاهش سهميه آرد را علت اصلي کم شدن زمان پخت و تشکيل صف هاي طولاني جلوي نانوايي ها اعلام کردند.
اگر چه اين افراد مي گويند که سهميه آردشان به سبب زياد شدن شمار نانوايي هاي آزادپز کم شده ولي واقعيت اين است که همه اين واحدها داراي مجوز قانوني با سهميه مصوبند و متناسب با نياز مصرفي شهروندان راه اندازي شده اند.
** نصف و نيمه شدن سهميه آرد
رئيس اتحاديه خبازان مازندران از نصف و نيمه شدن سهميه آرد نانوايي هاي آزادپز به عنوان علت اصلي تشکيل صف هاي طولاني جلوي نانوايي ها نام برد و گفت که حتي برخي نانوايي ها به علت کم شدن سهميه تعطيل شده اند.
اصغر محمودي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: کاهش سهميه آرد واحدهاي آزادپز بر اساس بخشنامه شرکت غله در حالي به نصف تا يک سوم کاهش يافت که ميزان مصرف استان به دليل مسافرپذيري بالا است.
وي با اعلام اين که نانوايي هاي آزادپز حدود يک سوم نان مورد نياز استان را تامين مي کنند، گفت: مسئولان بايد از اقدام مشابه در استان گلستان براي کم کردن سهميه آرد نانوايي ها درس مي گرفتند و اجازه نمي دادند اين اتفاق بيفتد.
محمودي توضيح داد: در برخي از استان ها از جمله گلستان که مانند مازندران زير نظر شرکت غله منطقه 2 قرار دارد، پيشتر سهميه آرد را کاهش دادند و با اعتراض نانواداران و پيگيري مسئولان استاني به حالت اوليه برگشت.
به گفته اين مسئول، هر نانوايي آزادپز تا حدود سه ماه پيش 15 تا 20 کيسه سهم پخت داشت که از آن زمان به بعد اين ميزان کاهش يافته و اکنون به يک سوم رسيده است.
** تاييد کاهش سهيمه نانوايي ها
مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه 2 کشور هم با تاييد تعطيلي برخي واحدهاي آزاد پز و تشکيل شدن صف هاي طولاني درجلوي نانوايي ها ، علت آن را کاهش سهميه نانوايي ها درطرح ساماندهي بيان کرد.
سيد محمد جعفري به خبرنگار ايرنا گفت: در مازندران افزون بر پنج هزار و 300 نانوايي فعال است که يکهزار و 700 واحد آزادپرند.
وي اضافه کرد: با اجراي طرح ساماندهي نانوايي آزادپز در سطح کشور، سهميه اين واحدها نسبت به گذشته کاهش يافت و برخي از اين واحدها براي تامين آرد با مشکل مواجه شدند.
اين مسئول گفت: استانداري مازندران در حال رايزني براي افزايش سهميه آرد نانوايي هاي آزاد پز به دليل مسافرپذير بودن استان است.
مديرعامل شرکت غله و خدمات بازرگاني منطقه 2 کشور پيش بيني کرد اين مشکل تا زمان افزايش سهميه آرد براي نانوايي هاي آزاد پز ادامه يابد.
بر اساس آمارهاي رسمي در مازندران به ازاي هر 750 نفر جمعيت يک نانوايي وجود دارد که به معناي دو برابر بودن تعداد نانوايي ها در اين استان نسبت به ميانگين کشوري است. در کشور به ازاي هر يکهزار و 350 نفر يک نانوايي وجود دارد.
علت زياد بودن تعداد نانوايي ها در مازندران گردشگر پذير بودن اين استان در طول ايام سال است . بر اساس آمارهاي رسمي مازندران سالانه ميزبان دستکم 50 ميليون نفر شب مسافر و گردشگر است.
ظاهرا طرح ساماندهي سهميه آرد نانوايي هاي آزاد پز به صورت يکسان در کشور در حالي به اجرا گذاشته شده است که گردشگرپذير بودن مازندران محاسبه نشده است. به عبارتي زياد بودن تعداد نانوايي نسبت به جمعيت مازندران باعث شد تا سهميه آرد آنها به يک سوم قبل کاهش يابد در حالي که ميانگين کشوري کاهش سهميه تا حدود 50 درصد بوده است.
مسئولان دست اندرکار در مازندران مي گويند که با اجراي طرح ساماندهي سهميه بندي، ميانگين ميزان سهميه آرد هر نانوايي در کشور بين 8 تا 10 کيسه است ولي در مازندران به 4 تا 5 کيسه در روز رسيده است.
کارشناسان اقتصادي هشدار مي دهند که کاهش سهميه آرد نانوايي ها به يک سوم سبب مي شود تا در آينده نزديک تعداد زيادي از اين واحدها از صرفه اقتصادي خارج شده و تعطيل شوند.
به اعتقاد اين کارشنان، چنانچه وضعيت به مرحله تعطيلي نانوايي برسد، حل مشکل پيچيده تر خواهد شد.
اين کارشناسان پيشنهاد مي دهند: افزون بر نظارت قوي تر بر نانوايي ها براي افزايش کيفيت پخت نان، تعديل سهميه نيز بر اساس نياز جمعيت ثابت و سيار هر منطقه تعيين شود تا مشکلات بعدي بروز نکند.
کارشناسان معتقدند در صورتي که تعطيلي نانوايي ها به سبب نداشتن صرفه اقتصادي اجتناب ناپذير شود، در نبود مجتمع هاي صنعتي توليد نان و يا جايگزين هاي ديگر، فضاي رقابتي که در چند سال گذشته بين نانوايي ها براي افزايش کيفيت نان شکل گرفته بود از بين رفته و کابوس پخت نان هاي بي کيفيت بار ديگر بازخواهد گشت.
6982/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۴۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۵۰ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال

ایسنا/مازندران جانشین فرماندهی انتظامی مازندران با اشاره به همکاری ادارات و نهادهای استان در خصوص کاهش تلفات جاده‌ای گفت: کنترل محورهای مواصلاتی در ایام تعطیل اولویت ما محسوب می‌شود که با همکاری استانداری، راهداری و دیگر دستگاه‌ها و البته با محوریت پلیس راهور، توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

سردار سید موسی حسینی امروز، ۸ اردیبهشت در آیین تکریم و معارفه فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه اظهار کرد: کاهش ۵۰ درصدی تلفات جاده‌ای در اوایل سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته بدون همکاری همه دستگاه‌ها محقق نمی‌شد.

جانشین فرماندهی انتظامی مازندران افزود: محور سوادکوه که از محورهای پرتردد استان است کاهش تلفات را شاهد بودیم و در این ماموریت، راهداری و پلیس تعامل خوبی داشتند.

این مسئول به تکمیل نشدن پل شهر پل‌سفید اشاره کرد و گفت: این پروژه از نقص‌های مهم محور سوادکوه است، باید در اسرع وقت ساخته و بهره برداری شود تا ترافیک آزار دهنده آن، نصیب شهروندان سوادکوهی و البته همکاران ما در پلیس راهور و راهداری نشود.

 حسینی در خصوص طرح‌های دیگر پلیس اشاره کرد: برخورد با اراذل و اوباش مطالبه مهم مردم بوده که با  تعامل و همکاری نیروهای امنیتی و انتظامی، کنترل اراذل و اوباش انجام شد و این روزها کمتر در فضای مجازی قداره کشی می‌کنند.

جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان با اشاره به کاهش سرقت، بخصوص سرقت از منازل گفت: با کمک دستگاه‌ها،  طرح امنیت محله محور و طرح برخورد با سارقین درحال حرکت را اجرایی کردیم که شاهد کاهش ۲۴ درصدی سرقت، بویژه سرقت منازل بودیم.

وی مبارزه با قاچاقچیان را از دیگر اولویت‌های پلیس عنوان کرد و افزود: برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر بخصوص خورده فروشان در بازارها و سطح شهرها بخوبی عملیاتی شد که نتیجه آن افزایش۱۲ درصدی کشف مواد مخدر بود.

در پایان این مراسم، با قدردانی از زحمات سرهنگ اکبری فرمانده پیشین و سرهنگ عبدی ارشد نیروی انتظامی شهرستان، سرهنگ سعید مهدوی به عنوان فرمانده جدید نیروی انتظامی شهرستان سوادکوه معرفی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای ایمن سازی و اصلاح شیب شیروانی ۱۴۰ کیلومتر از حاشیه راه‌های مازندران
  • کاهش ۵۰ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در ابتدای امسال
  • سهمیه مازندران در مسکن ملی ۱۶۴ واحد است
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران مهمترین دغدغه کشاورزان اسدآبادی
  • کاهش سهمیه‌های باشگاهی ایران در آسیا
  • لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا
  • ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • پاکبان زنجانی کیف حامل مدارک قیمتی را به صاحبش برگرداند