Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-09@00:18:45 GMT

چاپ سه بعدی اشیاء با قابلیت تغییر رنگ

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۵۴۸۲

چاپ سه بعدی اشیاء با قابلیت تغییر رنگ

پژوهشگران هلندی سعی دارند با استفاده از نانوذرات طلا، اشیای چاپ سه بعدی ابداع کنند که قابلیت تغییر رنگ دارند.

شیشه‌های "دیکرویک"(dichroic) می‌توانند نور مرئی را به صورت رنگ‌های متفاوت نمایش دهند. اکنون دانشمندان هلندی دریافته‌اند که می‌توان از این ماده برای ساخت اشیای سه‌بعدی استفاده کرد تا کاربردهای عملی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان "دانشگاه واخنینگن"(WUR) هلند، کار خود را با "پولی‌وینیل الکل"(PVA) آغاز کردند که یکی از در دسترس‌ترین پلیمرها برای چاپ سه‌بعدی است. آنها نانوذرات طلا را در اندازه‌های گوناگون به این پلیمر اضافه کردند به طوری که طلای زیادی مورد نیاز نبود. دانشمندان نهایتاً موفق شدند اشیای سه‌بعدی گوناگونی را با استفاده از پولی‌وینیل الکل غنی از طلا ابداع کنند.

هنگام تابش نور به یک طرف از اشیا، مشخص شد که نانوذرات طلا می‌توانند نور را منعکس کنند و موجب شوند تا اشیا به رنگ قهوه‌ای مات درآیند. در مقابل، نور تابیده شده به طرف دیگر اشیا، از میان نانوذرات طلا عبور کرد و موجب شد که اشیا به رنگ بنفش نیمه شفاف درآیند.

شاید با تجاری‌سازی این ماده بتوان آن را در چاپگرهای سه‌بعدی به کار گرفت و از آن در کارهای هنری یا جواهرسازی نیز استفاده کرد. با استفاده از این ماده می‌توان به چاپ سه‌بعدی اشیایی مانند لنزهای چشمی پرداخت که نور را منعکس می‌کنند.

دانشمندان در حال حاضر به پردازش این فناوری مشغول هستند و اثرات استفاده از انواع گوناگون نانوذرات طلا و مواد چاپ سه‌بعدی را در آن بررسی می‌کنند.

این پژوهش در مجله "Beilstein Journal of Nanotechnology" به چاپ رسید./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۵۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری حریف بعدی پرسپولیس برابر تیم ملی جوانان

به گزارش "ورزش سه"، هوادار تهران با ترکیبی از بازیکنانی که روز دوشنبه برابر ملوان به میدان نرفته بودند، برابر ملی پوشان جوان فوتبال ایران با نتیجه‌ای پرگل به پیروزی رسیدند.

بنفش‌ها روز سه‌شنبه در زمین شماره دو مجموعه ورزشی آزادی تهران برابر تیم ملی جوانان و در دیداری تدارکاتی صف‌آرایی کردند که نتیجه مصاف با برتری چهار بر یک مسعود شجاعی و شاگردانش به پایان رسید.

هواداری‌ها روز چهارشنبه را با نظر کادر فنی استراحت خواهند کرد و از روز پنجشنبه نیز تمریناتشان را برای جدال خانگی با پرسپولیس آغاز خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • گردهمایی فعالان دانشگاهی و استارتاپی برای توسعه هوش مصنوعی
  • راهنمای حمل بین‌المللی بارهای شکننده و حساس
  • حسگری که مواد مخدر را ۶ برابر سریع‌تر شناسایی می‌کند
  • ابن سینا مقصد بعدی تی‌بی‌ام خط ۲ مترو اصفهان
  • برتری حریف بعدی پرسپولیس برابر تیم ملی جوانان
  • دستگیری عامل خرید و فروش اشیای تاریخی در دهلران
  • چشمی و حردانی محروم شدند
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • فصل‌های بعدی «برمودا» ساخته می‌شود