Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@13:01:12 GMT

آشنایی با پاریس کوچولوی ایران

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۶۴۸۶

آشنایی با پاریس کوچولوی ایران

پایتخت کشور فرانسه با نام پاریس شناخته می‌شود؛ اما این نام فقط مختص به این شهر نیست. به عنوان مثال شهر‌هایی در کشور ما هستند که به دلیل شباهتی که به پاریس دارند با نام پاریس کوچولو شناخته می‌شوند. یکی از این شهر‌ها با نام بجنورد شناخته می‌شود. البته بروجرد نیز با نام پاریس کوچولو شناخته می‌شود که در این مطلب به معرفی شهر بروجرد می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شهرستان بروجرد یکی از شهرستان‌های غرب ایران است. این شهرستان در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و مرکز آن شهر بروجرد است. شهرستان بروجرد از شمال به شهرستان‌های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان دورود و از غرب به شهرستان‌های خرم آباد و دلفان محدود می‌شود.



بروجرد با جمعیتی بالغ بر ۲۳۴۹۹۷ نفر، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و سی و نهمین شهر پر جمعیت کشورمان است. البته آماری که از جمعیت بروجرد در اینجا آمده، نتیجه آمارگیری سال ۱۳۹۵ است.

شایان ذکر است که بروجرد از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است؛ زیرا این شهر با توجه به آثار تاریخی به دست آمده از دشت سیلاخور متعلق به دوران‌های پیش از تاریخ بوده است. دشت سیلاخور بزرگ‌ترین زمین هموار استان لرستان است. این دشت بیشتر مساحت شهرستان‌های بروجرد و دورود را دربرمی‌گیرد. بر اساس آثار به دست امده در این منطقه به نظر می‌رسد که این دشت و بروجرد در طول تاریخ جنگ‌های زیادی را به خود دیده‌اند.

گفتنی است؛ شهر بروجرد در گذشته با نام‌های اُردکَرد و بَروگَرد شناخته می‌شد. از وجوه شباهت این شهر می‌توان به این امر اشاره کرد که اگر کسی از بام بروجرد به غرب نگاه کند، متوجه وجود دهکده‌هایی می‌شود که فقط در اروپا چنین صحنه‌ای قابل دیدن است. علاوه بر این پست بودن اطراف شهر بر اساس توپوگرافی نزدیک به شهر پاریس است. بروجرد به همین دلیل پایتخت کوهنوردی ایران است.

بروجرد از سال ۱۳۸۹ به عنوان پایتخت انیمیشن ایران شناخته شده است، زیرا شرکت‌های مختلف پویانمایی کشور در این شهر فعالیت می‌کنند.



آثار تاریخی و مذهبی بروجرد

- مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد با قدمت ۱۲۰۰سال، قدیمی‌ترین بنای تاریخی موجود در شهر بروجرد است و نیز نخستین مسجد ساخته شده پس از اسلام در نواحی غربی ایران به حساب می‌آید. این مسجد بر روی یک آتشکده باستانی بنا شده است. دومین اثر تاریخی موجود در سطح شهر بروجرد، بنای امامزاده جعفر بروجرد است که از آثار دوره سلجوقیان است.

- مسجد سلطانی

مسجد سلطانی بروجرد از بنا‌های دوره قاجار نیز از دیگر آثار مذهبی شاخص این شهر است که به دستور فتحعلی شاه قاجار بر روی یک خرابه‌های یک مسجد قدیمی ساخته شده است.

- قلعه یزدگرد

در شمال شرقی بروجرد و بر فراز کوه یزدگرد از توابع بخش اشترینان، بقایای قلعه یزدگرد وجود دارد که از سنگ لاشه و بدون ملات بنا شده است و از شواهد و باور مردم منطقه چنین بر می‌آید که این قلعه به سرعت بنا شده و محل آماده‌سازی و تجدید قوا برای جنگ نهاوند در نزدیکی نهاوند که آخرین جنگ پیش از اسلام برای ایرانیان بوده است.

سایر مکان‌های تاریخی:
- آرامگاه شاه زواریون بروجرد

- مسجد قلعه
- تکیه موثقی
- پل قلعه حاتم
- قلعه رومیان بروجرد
- بازار بروجرد
- خانه تاریخی افتخار الاسلام
- خانه تاریخی بیرجندی
- تپه قرق
- قلعه یزدگرد
- روستای فیال
- گردشگاه چغا سرخه
- گردشگاه گل دشت
- تالاب بیشه دالان
- قله‌ها، بیشه‌ها و دامنه‌های کوه گرین، قله ولاش
- سرآب کرتول
- روستای ونایی
- تنگه کپرگه

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گردشگری پاریس فرانسه بروجرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.
سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.
او گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.
محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899566

دیگر خبرها

  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان