Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@03:47:26 GMT

ذخيره سدهاي مازندران 40 درصد افزايش يافت

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۶۴۹۳

ذخيره سدهاي مازندران 40 درصد افزايش يافت

خبرگزاري آريا - ساري - ايرنا - مديرعامل شرکت آب منطقه اي مازندران گفت: ذخيره آب سدهاي استان تا 26 بهمن به 210 ميليون مترمکعب رسيد که نسبت به همين موقع در سال گذشته حدود 40 درصد افزايش نشان مي دهد.

ابراهيم يخکشي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا، ظرفيت سدهاي مازندران را حدود 330 ميليون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سال گذشته همين موقع معادل 150 ميليون مترمکعب آب پشت سدهاي استان بوده در حالي که اکنون به 210 ميليون مترمکعب برابر با 65 درصد از ظرفيت رسيده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان مازندران داراي دو سد بزرگ شهيد رجايي و البرز و هشت سد کوچک است.
وي مقدار آب ذخيره شده در سد شهيد رجايي و سد البرز را به ترتيب 60 و 125 ميليون متر مکعب اعلام و بيان کرد: با توجه به روند مناسب و رو به رشد دبي آب، روزانه شاهد افزايش قابل توجه ذخيره آب پشت سدها هستيم.
يخکشي از آب بندان ها به عنوان ظرفيت هاي مهم مازندران در ذخيره آب اشاره کرد و گفت: 800 قطعه آببندان با ظرفيت حدود 370 ميليون متر مکعب در استان وجود دارد که در اين مدت 70 درصد از ظرفيت آب بندان ها آبگيري شده که در مقايسه با سال گذشته 10درصد بيشتر نشان مي دهد.
وي بر لزوم مشارکت کشاورزان در امر آبگيري آب بندانها،آماده سازي سردهنه ها و لايروبي انهار تاکيد کرد و گفت: بايد تلاش کنيم تا قبل از شروع فصل شاليکاري، آبگيري کامل سدها و آب بندان ها انجام شود.
يخکشي از توجه و انجام شخم زمستانه توسط شاليکاران در سال جاري قدرداني کرد و گفت: بايد با مديريت و همکاري کشاورزان از منابع آبي استان بيشترين بهره برداري را داشته باشيم.
20 درصد از آب کشاورزي استان مازندران از طريق سدها و اب بندان ها و مابقي از آبهاي سطحي و زير زميني تامين مي شود.
مازندران 460 هزار هکتار زمين کشاورزي دارد و سالانه شش ميليون تن محصول از آن برداشت مي شود.
از آنجايي که سالانه حدود 220 هزار هکتار از زمين هاي مازندران زير کشت برنج مي رود تامين آب زمين هاي شاليزاري از مهمترين برنامه هاي شرکت آب منطقه اي است و رها سازي آب از پشت سدها و آب بندان ها و نوبت بندي آب رودخانه ها از دو سال گذشته در استان برقرار بوده است.
** تعيين و تکليف 20 هزار حلقه چاه کشاورزي مازندران در سال جاري
مدير عامل شرکت آب منطقه اي مازندران با بيان اينکه 57هزار حلقه چاه کشاورزي که قبل از سال 1385حفر شده و هنوز تعيين و تکليف نشده اند، گفت: در يک اقدام ضربتي و به دستور شخص استاندار، امسال 20 هزار حلقه چاه براي تعيين و تکليف و اخذ پروانه چاه عملياتي شده است.
بر اساس آمارهاي رسمي، توان بالقوه آب مازندران در حد 6 ميليارد و ‎ 600ميليون مترمکعب است که از اين مقدار چهار ميليارد و ‎ 900ميليون مترمکعب آب هاي سطحي و بقيه آب هاي زيرزميني است.
به طور ميانگين سالانه حدود يک ميليارد و ‎ 550ميليون مترمکعب آب در بخش آب هاي سطحي و يک ميليارد و ‎ 350ميليون مترمکعب در بخش آب زيرزميني بهره برداري مي شود و بقيه آب سطحي طي سال به صورت هرز به دريا مي ريزد.
**افزايش بارندگي و سطح سبز مطلوب محصولات کشاورزي مازندران
مدير زراعت جهاد کشاورزي مازندران نيز در گفت و گو با ايرنا گفت که افزايش بارندگي در سال آبي جاري علاوه بر افزايش ذخيره آب پشت سدها ، سبب شد تا روند رويش و سطح سبز 2محصول استراتژيک دانه روغني کلزا و گندم نيز خوب شود.
بر پايه آمار هواشناسي ميانگين ارتفاع بارش ها در حوضه آبريز درياي خزر با 49 درصد رشد از 189 ميليمتر پارسال (اول مهر تا 26 بهمن) امسال به 282 ميليمتر رسيد.
حسن عنايتي با بيان اينکه امسال در حدود 25هزار هکتار از زمين هاي استان کلزا و 55هزار هکتار نيز گندم کشت شده است ، افزود: دانه روغني کلزا و گندم 2محصول استراتژيک کشت پائيزه مازندران هستند که با بارندگي هاي به موقع منجر به خوشحالي کشاورزان شده است.
وي با بيان اينکه مديريت آفات در اين مرحله بسيار مهم و حياتي است، ادامه داد: کارشناسان کشاورزي مستقر در مراکز خدمات جهاد کشاورزي مازندران در تمام نقاط استان آماده پاسخگويي و همکاري با کشاورزان هستند.
6990/1899
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۶۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

قیمت نفت در بحبوحه احتمال کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا و تداوم تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در  معاملات روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت‌) پس از آنکه داده‌های صنعت در هفته گذشته کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد، افزایش یافت که نشانه مثبتی برای تقاضا بود. اگرچه بازارها به‌دقت مراقب خصومت‌ها در خاورمیانه بودند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال امروز ساعت ۶ و ۳۴ به وقت گرینویچ با ۲۶ سنت یا ۰.۲۹درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال، هر بشکه نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۶ سنت یا ۰.۳۱درصد افزایش، ۸۳ دلار و ۶۲ سنت معامله شد. 

به‌گفته منابع بازار با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار بشکه کاهش یافت، درحالی‌که ۶ تحلیلگر در نظرسنجی رویترز انتظار افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.

معامله‌گران بازار نفت برای تأیید این کاهش منتظر داده‌های رسمی ایالات‌متحده آمریکا درباره ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی، خواهند بود.

دیگر خبرها

  • آبگیری کامل سد و بند‌های خاکی شهرستان گراش
  • ذخیره ۲ میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • ذخیره‌سازی ۲۸۳۱ تن مرغ در سردخانه‌های مازندران
  • کاهش ۳۳ میلیون متر مکعبی حجم آب حوضه کارون بزرگ در لرستان
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • بودجه دانشگاه شاهد ۳۰ درصد افزایش یافته است