Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@10:45:01 GMT

توسعه از راه مرز مشترک - اميرشاهين نايبي فر*

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۷۱۴۱

توسعه از راه مرز مشترک - اميرشاهين نايبي فر*

خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - خراسان جنوبي 331 کيلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد که اگر زمينه استفاده از اين ظرفيت ايجاد شود به تنهايي امکان توسعه منطقه در همه شاخص ها فراهم مي شود.

خراسان جنوبي از طريق چهار شهرستان مرزي سربيشه، درميان، نهبندان و زيرکوه داراي مرز مشترک با افغانستان است که توسعه صادرات و واردات و بازارچه هاي مرزي اين مناطق يکي از راه هاي توسعه اقتصادي و اجتماعي استان است هرچند مهم ترين راه توسعه خراسان جنوبي توجه به ترانزيت و حمل نقل از طريق ايجاد جاده ماهيرود به سمت فراه افغانستان به شمار مي رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه ماهيرود داراي يک بازارچه مرزي به نام «ميل 78» است که در فاصله 240 کيلومتري شهر بيرجند و 140 کيلومتري شهر سربيشه قرار دارد، اين بازارچه با شهر فراه مرکز استاني به همين نام در افغانستان 150 کيلومتر فاصله دارد.
بديهي است اگر جاده مرزي ماهيرود به فراه افغانستان تکميل شود به زودي شاهراه ترانزيتي اتصال ايران به آسياي ميانه در استان ايجاد و از سراسر ايران، براي ترانزيت به کشورهاي افغانستان، ازبکستان، تاجيکستان، قرقيزستان و ... از اين شاهراه حمل و نقل مي شود که توجه همه مسئولان کشوري به اين منطقه مضاعف شده و توسعه استان خراسان جنوبي به يک خواست ملي و نه استاني تبديل مي شود.
موضوع راه آهن و آب همچنان از مهمترين اولويت هاي خراسان جنوبي است اما با توجه به هزينه بالايي که تامين اين دو زيرساخت براي دولت و کشور دارد امکان ايجاد اين زيرساخت ها در کوتاه مدت وجود نداشته و بهتر است مسئولان استاني و نمايندگان خراسان جنوبي در مجلس شوراي اسلامي با همدلي و هم افزايي با يکديگر، بيشترين تلاش خود را براي تکميل جاده ماهيرود به فراه بگذارند تا توجه کل کشور به اين منطقه جلب شود.
بي ترديد ايجاد ترافيک ترانزيتي در اين بخش زمينه تسريع ديگر پروژه هاي زيرساختي مثل انتقال آب به خراسان جنوبي از درياي عمان و احداث راه آهن را فراهم کرده و اجراي هر نوع پروژه زيرساختي ديگر را هم به لحاظ کارشناسي توجيه پذيرتر مي کند.
اکنون خراسان جنوبي در بخش توليد ناخالص جزو ضعيف ترين استان ها بوده و به عبارتي برچسب محروميت را کماکان بر پيشاني خود دارد، اما مزيت هايي که بر تارک اين استان مي درخشد نويد دهنده اين اميد است که توسعه خراسان جنوبي و قرار گرفتن در رديف استان هاي مطرح کشور کار دشواري نيست فقط بايد اولويت سنجي صحيح در نيازها انجام شود.
معدن از ديگر قابليت هاي استان است و تنها ذخاير منيزيت ايران در بيرجند و سربيشه مربوط به خراسان جنوبي است و بزرگ ترين ذخيره و تنها معدن آزبست ايران «معدن حاجات نهبندان» بوده و ذخاير و معادن مهم بنتونيت در شهرستان فردوس، گرانيت در شهرستان بيرجند و سربيشه، گل سفيد در شهرستان بيرجند، بازالت شهرستان سربيشه، معادن سنگ در بشرويه مورد بهره برداري قرار مي گيرد که مي تواند منبع مهمي براي تجارت به ويژه صادرات به کشورهاي اطراف باشد.
يکي ديگر از مهم ترين معادن خراسان جنوبي، معدن مس قلعه زري واقع در جنوب غرب استان در شهرستان خوسف است که به علت عيار طلاي بالاي آن در جهان شناخته شده است.
معادن ارزشمند زغال سنگ طبس هم از ظرفيت هاي استان است و شهرستان طبس را در رديف يکي از غني ترين مناطق کشور به لحاظ ثروت ملي قرار داده است.
کشاورزي از ديگر ظرفيت هاي استان از گذشته بوده چون اين استان به لحاظ شرايط اقليمي منحصر به فرد است و با وجود خشکسالي هاي متوالي، محصولات راهبردي و داراي شهرت جهاني از قبيل عناب، زرشک و زعفران را دارد که در صورت ايجاد بسترهاي لازم از کالاهاي پرمصرف صادراتي است.
امروز با مشخص شدن ظرفيت هاي خراسان جنوبي مي توان ادعا کرد که اين استان به لحاظ بالقوه از ثروتمندترين استان هاي کشور است و تنها برنامه ريزي و مديريت صحيح مي تواند در مدت زمان کوتاهي چهره اين استان مرزي را متحول کند.
با وجود همه ظرفيت هاي عظيم در کشاورزي، معدن و توليد بالاترين نقطه قوت خراسان جنوبي مرز مشترک با افغانستان است و به نظر مي رسد اگر مسئولان تلاش خود را براي تسريع در ايجاد راه ماهيرود به فراه افغانستان، مضاعف کنند و اين شاهراه ترانزيتي اتصال ايران به آسياي ميانه ايجاد شود خود به خود ديگر ظرفيت هاي استان و منطقه شرق کشور شکوفا مي شود.
*خبرنگار ايرنا
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۷۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

تین نیوز

امارات متحده عربی به عنوان دومین شریک تجاری ایران ظرفیت های قابل توجهی برای رشد تجارت و همچنین انواع همکاری های اقتصادی را برای کشور ایران در خود جای داده، امری که بدخواهان ایران نمی خواهند محقق شود و سفر وزیر راه و شهرسازی به ابوظبی و برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور بعد از ۱۰ سال برخی سنگ اندازی ها را خنثی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات در راستای نشست این کمیسیون طی سفری به ابوظبی با بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات و هیئتی از مدیران اماراتی دیدار کرد، دیداری که در اولین اقدام خود، با امضای ۲ سند همکاری به کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات رسمیت بخشید.

نشست این کمیسیون که پس از ۱۰ سال برگزار شد، حاصل سیاست های دولت سیزدهم، مبنی بر رشد و توسعه تجارت با کشورهای همسایه است که به گفته وزیر راه و شهرسازی، با جدیت و عزمی که این نشست برای مدیران دو کشور ایجاد کرده، می توان به رشد تجارت بین دو کشور تا سطح ۳۰ میلیارد دلار امیدوار بود.

همچنین طی این نشست، اسناد همکاری مختلفی که در نشست های مختلف بین مسئولان دو کشور برگزار شد، آماده امضا شد که نگاهی به محتوای این اسناد و گفت وگوها، خبر از آن می دهد که آینده روابط اقتصادی دو کشور، بیش از پیش روشن خواهد بود و نیت بدخواهان تجارت پررونق در خاورمیانه به عمل منتهی نخواهد شد.

یکی از مهم ترین تفاهم هایی که در این نشست صورت گرفت، موضوع تسریع در انجام مذاکرات و نهایی کردن اسناد همکاری مبادله شده در حوزه های مختلف اقتصادی بین دو کشور بود. ایجاد کمیته اقتصادی و بازرگانی با مسئولیت وزارت صمت ایران و وزارت تجارت خارجی امارات با عضویت سایر دستگاه ها در جهت تسهیل همکاری های تولیدی و بازرگانی، دانش بنیان، تکنولوژی های برتر در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی از دیگر سرفصل های گفت وگو در این نشست بود.

یکی دیگر از تفاهم های نشت مذکور، ایجاد و تعیین تیم مشترک کاری در زمینه همکاری های صنعتی و گازی بود که این مساله می تواند نقشی مهم در اقتصاد هر دو کشور داشته باشد.

سرمایه گذاری نهادهای مالی و بانک های معتبر اماراتی در بورس بین الملل مناطق آزاد ایران و سهام داری در این بورس از دیگر محورهای این نشست بود و به نظر می رسد این مساله، در صورت محقق شدن، بخشی از چالش کمبود سرمایه در ایران را جبران خواهد کرد.

همچنین در زمینه تجارت تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری با تعیین یک میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه از سوی هر کدام از طرفین، تشکیل کارگروه مشترک بانکی تحت نظارت بانک های مرکزی دو کشور و تشویق بانک های تجاری به برقراری و گسترش روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور و تشکیل بانک مشترک بین دو کشور که موضوعی مورد علاقه مندی و تأکید شیخ منصور بن زاید معاون و نخست وزیر امارات بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موضوع ایجاد همکاری بین صندوق های ضمانت صادرات دو کشور از دیگر محورهای گفت وگو با مقامات اماراتی بود که در صورت اجرایی شدن، زمینه را برای افزایش امنیت فعالیت تجار دو کشور فراهم می کند.

ضرورت همکاری طرف اماراتی جهت افتتاح حساب بانکی اشخاص حقیقی ایرانی و نیز شرکت های به ثبت رسیده در امارات با سهامداران ایرانی و همچنین ضرورت همکاری طرف اماراتی پیرامون امکان استفاده از خدمات بانکی بین المللی نظیر اعتبار اسنادی در مناسبات تجاری بین المللی از/به امارات از دیگر زمینه های نشست مشترک بذرپاش با وزیر اقتصاد امارات بود.

سرمایه گذاری اماراتی ها در حوزه نفت و گاز نیز در این نشست مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت و حال باید دید که این مساله تا چه حد می تواند بازار انرژی منطقه و دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

ایجاد کنسرسیوم های مشترک اجرایی بین شرکت های بزرگ مهندسی دو کشور برای اجرای مشترک پروژه های عمرانی داخلی و بین المللی به صورت دو یا چند جانبه با توجه به شهرت شرکت های ایرانی در کشورهای منطقه و پتانسیل های فراوان ج.ا.ایران در زمینه های فنی و مهندسی به ویژه در حوزه عمران و سرمایه گذاری مستقیم کشور امارات در حوزه های مختلف حمل و نقل و ترانزیت، احداث خطوط ریلی، تأمین لکوموتیو، ایجاد بنادر خشک، توسعه بنادر، ساخت و توسعه فرودگاه ها (مهرآباد تهران و اصفهان و ساخت شهر فرودگاهی مشهد)، صنعت گردشگری، نفت، گاز، طرح های پالایشگاهی، آب شیرین کن، صنایع معدنی و نوسازی صنایع ایران، انرژی های نو و ﺗﺠﺪﻳﺪﭘﺬﻳﺮ، ایجاد نیروگاه های برقی و پارک های ﺧﻮرﺷﻴﺪی، ایجاد و تولید محصولات گلخانه ای، دامپروری و شیلات در استان های همجوار نیز بخشی دیگر از این گفت وگوها را به خود اختصاص داده بود.

در زمینه صادرات نیز، کاهش فرایندهای طولانی اداری امارات بر سر راه کالاهای صادراتی ایرانی به امارات و نیز کالاهای وارداتی و ترانزیتی و ایجاد کمیته مشترک لجستیک به منظور برنامه ریزی و تسهیل فرایندهای صادرات و ترانزیت از طریق خاک دو کشور و نیز انجام مذاکرات فنی برای نهایی کردن این برنامه ها و ارائه تضمین های لازم به سرمایه گذاران اماراتی مورد بحث قرار گرفت.

همچنین در این نشست راه آهن ایران برای حمل هرگونه محموله ریل پسند در سطح منطقه و با عبور از ایران از /به بنادر جنوبی ایران اعلام آمادگی کرد؛ مساله ای که می تواند به صورت جدی مورد استقبال فعالان اقتصادی و دولت امارات قرار گیرد.

ایجاد و توسعه تبادل دیجیتال داده ها به ویژه اسناد حمل و گمرکی به منظور کاهش تشریفات و ایستایی در مبادی ورودی و خروجی، درخواست رسیدگی به مشکل عدم صدور گواهی مبدا از اتاق بازرگانی و همچنین تاییدیه اسناد توسط وزارت امور خارجه امارات برای کالاهایی که صرفاً توسط امارات تحریم شده و یا کاربری غیرنظامی دارند (ولو گمرک امارات تأییدیه غیرنظامی بودن کالاها را تأیید کرده باشد)؛ نظیر قطعات خودرو یا خودرو سواری که از امارات به ایران صادر و یا از طریق بنادر امارات به ایران صادرات مجدد می شود و درخواست اجازه حضور و برپایی غرفه توسط بخش خصوصی ایران در برخی نمایشگاه های برگزار شده در مرکز تجارت بین الملل دبی (WTC) و ضرورت همکاری این مرکز با طرف های ایرانی برای انتخاب مجریان نمایشگاه ها به منظور تسهیل حضور شرکت های ایرانی از دیگر محورهای این گفت وگوها بود که می تواند راه گشای فعالان اقتصادی دو کشور برای همکاری های بیشتر باشد.

بر این اساس می توان دریافت که سفر وزیر راه و شهرسازی در راس هیئتی به امارات برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات، می تواند زمینه را برای رشد و توسعه تجارت و همکاری های اقتصادی دو کشور ایجاد کند و علاوه بر این فعالان بخش خصوصی در صورت اجرایی شدن تفاهم ها می توانند با سهولت بیشتری اقدام به تجارت با امارات متحده عربی کنند. موضوعی که بدون شک بر خلاف نیات دشمنان و بدخواهان جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و وزیر راه و شهرسازی طی این سفر توانست این نیات شوم را تا حدودی بی اثر کند؛ امری که بدون تردید، مهم ترین دستاورد این سفر به شمار خواهد رفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • تلاش برای مردمی کردن اقتصاد در خراسان جنوبی
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟
  • ساخت شهرک ساحلی خراسان جنوبی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • نشست مشترک اقتصادی مقامات ایران و افغانستان
  • ۱۷۱ معتاد بهبود یافته شاغل شدند
  • اشتغال ۱۷۱ نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • بیش از ۳ هزار مشترک نهاد‌های حمایتی از نعمت گاز بهره‌مند شدند
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک