Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@05:35:55 GMT

وقايع انقلاب 57 گرگان به روايت گلستان ما

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۷۲۹۹

وقايع انقلاب 57 گرگان به روايت گلستان ما

خبرگزاري آريا - پايگاه خبري `گلستان ما` با انتشار مطلبي به نقش حجت الاسلام شهيد محمد علي روحاني فرد در تظاهرات مردمي گرگان و پيروزي انقلاب اسلامي در اين خطه شمال پرداخت.

گلستان ما نوشت: در حاليکه همه انگشت به دهان بودند شيخ محمدعلي روحاني فرد وارد پادگان لشکر 30 گرگان شد، نفس ها در سينه حبس شد و همه به اين فکر مي کردند که چه بلايي سر شيخ مي آيد، آيا انقلاب شکست مي خورد و او کشته خواهد شد؟
کم کم طليعه نور انقلاب اسلامي مردم ايران داشت به ثمر مي رسيد، رژيم شاهنشاهي آخرين نفس هاي خود را مي کشيد، قره باغي رييس ستاد مشترک ارتش استعفا کرده بود و ژنرال هايزر هم مايوس از تکرار تجربه کوتاي 28 مرداد در حال ترک ايران بود، پروازهاي رفت فرودگاه تهران شلوغ بود و فراريان با چمدان هاي خود قصد ترک کشور را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شهرهاي بزرگ گروه هاي مختلف مردمي به خيابان ها آمدند تا کار رژيم پهلوي را يکسره کنند، لشکر 30 پياده گرگان نيز يکي از لشکرهاي مورد اعتماد شاه قبل از انقلاب بود و به عنوان يک مرکز مهم و استراتژيک به شمار مي رفت، جايي که اگر تسليم يا فتح نمي شد، انقلاب در گرگان و دشت يا شرق مازندران سابق مفهومي نداشت.
انقلابيون گرگان به صورت پراکنده مبارزات خود را ادامه مي دادند، مردم زيادي از شهرستان ها و روستاها به گرگان آمدند گويي تمام تحولات در شهر گرگان خلاصه مي شد و اگر اين شهر دست انقلابيون مي افتاد کار تمام بود.
صفري از شاهدان عيني وقايع روز 21 بهمن 57 گرگان مي گويد: دقيقا يادمه ساعت 3.5 تا چهار بعد از ظهر بود که ما در مسجد گلشن بوديم و از آنجا سه ترکه با موتور به پادگان لشکر 30 رفتيم، اين پادگان قبلا زندان هم بود و خيلي از ماموران و سربازان شهيد روحاني فرد را به دليل زندان هاي مکرر مي شناختند.
مديريت انقلابي شهيد روحاني فرد از همين جا شروع شد، او مي دانست که هر حرکت تند و فرا انقلابي ممکن است باعث آتش زدن پرونده ها و برخي کشتارهاي بي حساب و کتاب شود براي همين کنترل صحنه را در دست گرفت.
سربازان پادگان لشکر 30 درها را بسته بودند و گارد شليک گرفتند، نفس ها در سينه حبس شده بود، از سويي خود سربازان هم دوست داشتند به صف انقلابيون بپيوندند ولي راهش را بلد نبودند و از سويي ديگر برخي انقلابيون هم به دنبال راهي براي فتح پادگان بودند.
دقايقي بعد درب پادگان لشکر 30 گرگان باز شد و شيخ محمد علي روحاني فرد بر کول يکي از سربازان قرار گرفت و سربازان و درجه داران فوج فوج به آغوش ملت بازگشتند، پادگان لشکر 30 به تصرف نيروهاي انقلابي در آمد و آنجا بود که مردم گرگان و دشت فهميدند که انقلاب پيروز شد و نداي الله اکبر سر دادند.
3014/2729
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۷۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر پنجشنبه سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان و علی وفایی مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان از مجموعه پرورش ماهی در قفس در خلیج گرگان بازدید کردند.

در این بازدید سیدمحمد دهنوی اظهار کرد: تا کنون تعاونی‌ها و فعالان بخش خصوصی استقبال بسیار خوبی از این پروژه داشته‌اند.

وی افزود: ماهی قزل‌آلای تولید شده در این پروژه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کشورهای همسایه به ویژه روسیه متقاضی جدی این تولید استان گلستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: هرچه بتوانیم در سال جاری کمک خواهیم کرد که این تولید گسترش یابد و معتقدیم دریا برای ما یک نعمت است.

وی خاطرنشان کرد: بازگشایی خلیج گرگان باعث شد ما بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

پرورش ۱۰ هزار تن ماهی در قفس

در ادامه اسماعیل جباری مدیرکل شیلات گلستان هم اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر است ۱۰ هزار تن ماهی در قفس و پن پرورش داده و برداشت شود.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ قفس و پن در دریای خزر توسط استان گلستان مستقر است

مدیرکل شیلات گلستان گفت: در نیمه نخست سال ماهی‌های گرمابی و در نیمه دوم سال ماهی‌های سرد آبی پرورش داده می‌شود.

وی یادآور شد: در این پروژه برای یک هزار نفر برنامه‌ریزی اشتغال انجام شده است.

کد خبر 6088617

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی دستگاه توموتراپی بیماران سرطانی در گلستان
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • برقراری مجدد پرواز گرگان به آکتائو قزاقستان
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • همایش پر شور و نشاط پیاده روی در گلستان
  • توقیف ۲۵۰۰ میلیارد تومان اموال قاچاقچیان در گلستان
  • تازه ترین شماره‌ی ماهنامه جرجان بیست شد