Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@19:05:31 GMT

مسجدی ها/یک کارتن خواب

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۸۸۰۶

مسجدی ها/یک کارتن خواب

مهدی به من نگاهی می اندازد و می رود چون انگار می داند که به نظر خیلی ها، مساجد برای امثال او، کمتر جایی دارند.

خبرگزاری شبستان، سرویس مسجد و کانون های مساجد: ساخت مساجد به عنوان محلی برای نیایش، تجمع و تعامل مسلمانان در طول تاریخ اسلام همواره مدنظر بسیاری از بزرگان دینی و حاکمان و مسئولان کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وجود جایگاهی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و ارتقای ابعاد گوناگون زندگی افراد از جمله زندگی اجتماعی مسلمانان در جوامعی که این گروه در آن ها زندگی می کنند می تواند مأمنی برای افزایش سطح کیفی زندگی این افراد و حتی تمامی کسانی باشد که در این محیط ها اعم از شهرها و کشورها زندگی می کنند و در طول سالیان سال در آن ها به دنیا می آیند و می بالند و زندگی می کنند.

 

 

ضرورت پرداختن به وجود مساجد در محیط های اجتماعی گوناگون و افزایش کارکردهای آن ها برای پاسخگویی به نیازهای انسان ها در جوامع مختلف، موضوعی است که همواره در طول تاریخ اسلام بر آن تاکید شده است و در جوامع گوناگون به شکل های مختلفی به انجام رسیده است.

 

 

موضوعی که در سلسله نوشتارهای «مساجد و معابر» و «مسجدی ها» به آن پرداخته می شود نگاه کمی دقیق تر به مقوله ایجاد مساجد و نیاز کنشگران اجتماعی به وجود آن ها در اطراف محیط های زندگی افراد و نیز چگونگی نقش آفرینی این اماکن دینی در زندگی امروزی بشر است.

 

 

در ادامه به یکی از موضوعات مطرح در زمینه مساجد پرداخته می شود:

 

 

مهدی می گوید "سه سال است که کارتن خواب شده‌ام" وقتی او را می بینم که دارد از عرض خیابان به آرامی عبور می کند و وقتی به او می گویم که می خواهم با او مصاحبه کنم سیگارش را به گوشه ای می اندازد و می گوید "در مورد چی هست، نکند در مورد خودمان است در مورد ما که خیلی می نویسند اما چندان اتفاقی نمی افتد" می گویم هم هست و هم نیست نظرت را در مورد مساجد بگو.

 

 

جمله ام را که می شنود فورا می گوید "اگر مساجد باز باشند و در سرمایی که واقعا استخوان آدم را در خانه هم نوازش می دهد، ما بتوانیم حداقل داخل حیات آن ها برویم تا از شر سرما کمی در امان باشیم خیل خوب می شود البته می دانم که این توقع با وضعیتی که خیلی از ما داریم نمی خواند".

 

 

ادامه می دهد "همانطور که گفتم واقعا نمی شود توقعی داشت چون بعضی از کارتن خواب های معتاد برای فرار از نشئگی و تهیه مواد هر چه که دست شان برسد را می برند اما سوال من از خیلی از مسئولان این است که با این وضعیتی که در جامعه مان وجود دارد اگر ما به مساجد و امثال آن پناه نبریم کجا برویم؟ برخی از کسانی که به اصطلاح مسئول رسیدگی به وضعیت ما هستند اصلا چندان توجهی به ما ندارند باور کنید ما هم انسان هستیم و هر کسی بنا به دلایلی می توانست جای ما باشد اما این فکر کمتر در جامعه ما خریدار دارد."

 

 

غلام دوستش را از آن سمت خیابان صدا می کند و ادامه می دهد "برخی از کسانی هم که در برخی از مراکز با ما روبرو می شوند فکر می کنند ما جانی هستیم البته فکر نکنم که با جانی ها هم این طور رفتار می شود مثلا ما را تنبیه می کنند خوب شما بگویید با شرایطی که ما داریم کجا باید برویم؟ مسجد اگر مسجد باشد فکری هم برای ما دارد و ما را در این وضعیت تنها نمی گذارد."

 

 

 

هوا خیلی سرد است در این سرما تنها کاری که من می توانم انجام دهم نگاه کردن به او است اما بعید می دانم که سرمایی که او دارد حس می کند را من احساس می کنم.

 

 

 

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن وزیر ارشاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حادثه تروریستی حمله تروریستی نماز جمعه انقلاب اسلامی حادثه تروریستی زاهدان مسجدی ها کارتن خواب مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۸۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی

محسن رضایی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بیش از هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در استان، گفت: حدود ۱۰ درصد این تعداد، پارسال به عضویت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان درآمده‌اند که نشان دهنده جذابیت فعالیت در این مراکز است.

وی اضافه کرد: حدود ۵۰ درصد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آذربایجان‌غربی مربوط به روستاها است که نقش بسزایی در شکوفایی استعداد‌ها و توان‌افزایی نوجوانان روستایی دارد.

رضایی تصریح کرد: همچنین ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری در آذربایجان‌غربی ویژه بانوان فعالیت می‌کند که از این تعداد ۸۶ کانون پارسال ایجاد شده و اقبال روزافزون دختران به سمت فعالیت‌های فرهنگی و هنری را نشان می‌دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: بخش مهمی از فعالیت‌های این کانون‌ها در بستر مسجد شکل می‌گیرد و اهتمام ویژه این نهاد، ایجاد جذابیت با زبان هنر شامل سرود و تئاتر برای حضور در فضای مسجد برای نوجوانان و جوانان است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آتش سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود
  • آتش‌سوزی حوالی بیمارستان هفت تیر مربوط به انبار کارتن بود
  • ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن