برترینهای فجر از نگاه «منتقدان سینمای انقلاب»/ آبیار صدرنشین شد
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۹۲۴۸
به گزارش جهان نيوز، مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامهنگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سیوهفتم فیلم فجر زده است.
در متن اطلاعیه مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب آمده است: جشنواره سیوهفتم فیلم فجر از حیث تعداد آثار قابل دفاع و مهم یکی از بهترین جشنوارههای چند سال اخیر بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلمهایی که همگی توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده بود که جشنواره سی و هفت تبدیل به مرحله تثبیت آنها بهعنوان فیلمسازان اصلی سینمای ایران شد. فیلمسازانی مانند نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، نیما جاویدی و... که حالا دیگر نه فیلمسازانی جوان و خوشآتیه، بلکه بعد از گذار سینمای ایران از نسل قدیم، چهرههای اصلی سینمای ایران به حساب میآیند و با تولیدات خود توانستهاند مرزهای تکنیکی و ساختاری سینمای ایران را گسترش دهند.
اما با اینهمه جشنواره سی و هفتم در سالهای آینده با همه وجوه مثبت در برگزاری و تعداد آثار باکیفیت با نادیده گرفتن فیلم درخشان «ماجرای نیمروز: رد خون» در داوریها نیز قضاوت خواهد شد. گرچه داوریهای این جشنواره نیز نسبت به اتفاقات باورنکردنی در اعطای سیمرغهای سالهای گذشته از پیشرفت قابل ملاحظهای برخوردار بود و فیلم دیدنی «شبی که ماه کامل شد» نیز به درستی در صدر جشنواره قرار گرفت، اما نمیتوان از اجحاف بزرگ در حق فیلم محمدحسین مهدویان که در عین برخورداری از استانداردهای سینمایی بالا، دست روی بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران گذاشته بود به سادگی گذشت. اتفاقی که در کنار بایکوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یک رشته در جشنواره سی و ششم و همچنین نادیده گرفتن آثار ارزشمندی چون «چ»، «شیار ۱۴۳»، «بادیگارد»، «سیانور» و «ویلاییها» در جشنوارههای پیشین و کنار گذاشتن بازیهای ماندگار بازیگرانی چون جواد عزتی و هادی حجازیفر در چند دوره پیاپی، تحلیلها درباره گارد مهمترین جشنواره سینمایی انقلاب در مقابل آثار درخشان این حوزه را تقویت خواهد کرد.
سالهای گذشته نیز بر این موضوع تاکید کردیم که با ساخت آثاری چون «شیار ۱۴۳»، «چ»، «سیانور»، «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «ویلاییها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری» و حالا «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز: ردخون»، «۲۳ نفر» و... باکیفیتترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان سینمای انقلاب هستند و این جریان تبدیل به یک شجره بالنده و پرثمر در سینمای ایران شده است. گرچه ناگفته پیداست که تولید آثار تماشایی چون «سرخپوست»، «متری شش و نیم» و «تختی» که در عین حفظ جذابیت و ارتقا ساختار تولید در سینمای ایران، مماس با منافع ملی حرکت میکنند دستاورد بزرگی برای سینمای مطلوب جمهوری اسلامی است که در کمتر سالی سراغی از آن داشتیم.
در نظرسنجی امسال مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب اما از میان نزدیک ۴۰ منتقد و روزنامهنگار سینمایی فیلمهای «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی، «ماجرای نیمروز: ردخون» ساخته محمدحسین مهدویان و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی و «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی به ترتیب بهعنوان سه اثر برتر جشنواره سی و هفتم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری در رتبه چهارم و «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در رتبه پنجم قرار گرفتند.
جدول کامل آرای منتقدان را به تفکیک در اینجا مشاهده کنید.
منبع: مهر
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دومین جشنواره سالانه تولید فیلم با هوش مصنوعی در آمریکا برگزار شد
به گزارش صدای ایران از دیجیتاتو،روز گذشته، دومین دوره از جشنواره سالانه فیلم هوش مصنوعی توسط شرکت Runway در لس آنجلس برگزار شد. جمعیتی متشکل از صدها فیلمساز، هنرمند، سرمایهگذار و حداقل یک بازیگر سرشناس در این جشنواره حضور داشتند تا علاوه بر تماشای ۱۰ فینالیست انتخابشده توسط داوران، درباره هوش مصنوعی با یکدیگر صحبت کنند.
شرکت Runway، در سال ۲۰۲۳ جشنواره فیلم هوشمصنوعی خود را برگزار کرد که در آن حدود ۳۰۰ فیلم کوتاه ساختهشده با این فناوری حضور داشتند. امسال نیز این جشنواره برگزارشده و بیش از ۳۰۰۰ فیلم کوتاه هوشمصنوعی در آن حضور داشتند. مانند سال گذشته، امسال نیز هوش مصنوعی یکی از موضوعات اصلی بحثهای این جشنواره بوده که در طول چند سال گذشته، باعث اعتصابهای سراسر هالیوود شده است و اینبار، فیلمسازان درباره قابلیتهای این فناوری و همچنین استقبال دیگران از آن صحبت کردند.
«پل تریلو»، فیلمساز هوش مصنوعی که در این جشنواره حضور داشت، میگوید:
«واقعیت این است که در میان همتایان من، افراد بسیار زیادی از هوش مصنوعی استفاده میکنند، اما دوست ندارند به آن اعتراف کنند. من حتی افرادی را دیدهام که وانمود میکنند ضد هوش مصنوعی هستند و از میدجرنی یا ChatGPT استفاده میکنند.»
«جوئل کوواهارا»، انیماتور برنده جایزه امی نیز در این جشنواره حضور داشت و میگوید که هر زمان در اینستاگرام درباره هوشمصنوعی پست جدیدی منتشر میکند، با رگباری از ایموجیهای ناپسند روبهرو میشود.
«دانا هریس-بریدسون»، سردبیر نشریه IndieWire، در ادامه از اعضای هیئتمدیره جشنواره سؤال کرد که به عقیده آنها، هوشمصنوعی برای یک فیلمساز چه قابلیتهایی را ارائه میکند که بدون آن قادر به انجامش نیستند. اکثر پاسخهای ارائهشده به فرایند ساخت فیلمها مربوط میشود. بهعنوان مثال، آنها بیان کردند که با هوش مصنوعی، میتوانند دائماً ایدههای جدیدی را پیادهسازی کنند که بدون آن، انجام این کار به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.
تریلو در پاسخ به این سؤال، ضمن اشاره به موزیک ویدیویی از گروه Washed Out که کاملاً با هوش مصنوعی Sora متعلق به OpenAI ساخته شده است، گفت که ترجیح میدهد «به چیزهای عجیبوغریب متمایل شود.» او استدلال کرد که پروژههایی که تلاش میکنند بیش از اندازه به واقعیت نزدیک شوند، بسیار خستهکننده هستند و بههمیندلیل ترجیح میدهد چیزهایی را پیدا کند شبیه به هیچچیز دیگری نیستند.
در جریان این جشنواره، همچنین ۱۰ فیلم کوتاه فینالیست ساختهشده با هوش مصنوعی نیز به نمایش درآمدند. برنده اصلی با عنوان «Get Me Out»، یک فیلم لایو اکشن است که داستان مردی را روایت میکند که در حال مبارزه با شیاطین درونی خود است.
در نهایت، کوواهارا از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری یاد کرده که افراد با استعداد میتوانند از آن استفاده کنند: «فکر میکنم ناآرامی و ترس زیادی [درباره هوش مصنوعی]وجود دارد و این یکی از دلایلی بوده که میخواستم از این ابزار استفاده کنم.»