Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@21:31:50 GMT

درخشش خدمات دولت در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۹۵۱۷

درخشش خدمات دولت در هرمزگان

خبرگزاري آريا - بندرعباس - ايرنا - خدمات دولت هاي دکتر روحاني در استان مهم و حساس هرمزگان که داراي نقش بسزايي در توسعه کشور دارد قابل قياس با دوره هاي مختلف نيست و به لحاظ اقتصادي بزودي نقش محوري آن در بين استانهاي کشور بيشتر ايفا مي کند.

به گزارش ايرنا هرمزگان به واسطه بهره مندي از ظرفيت ها وامکانات ويژه نقشي مهم و راهبردي در اقتصاد کشور داشته و دارد، اين گفته بارها و بارها از سوي مسوولان ارشد کشور عنوان شده و همواره بر توجه ويژه به اين استان مهم و استراتژيک تاکيد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين استان از يک سو در اقتصاد داخلي بويژه در امر صادرات و واردات جايگاه ويژه اي در کشور دارد و از سوي ديگر با تسهيل انتقال کالا به بازار آسياي ميانه، برگ برنده جمهوري اسلامي ايران براي حضور موثر در بازارهاي جهاني است.
هرمزگان به تنگه هرمز از يک سو به آب هاي بين المللي و کشورهاي حوزه خليج فارس و درياي عمان و از سوي ديگر با استان هاي سيستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر همسايه است و بالاترين ظرفيت تبادل مرزي و تجاري در بين استان هاي کشور را به خود اختصاص داده است.
وجود 14 جزيره اقتصادي و سواحل راهبردي، بويژه ساحل مکران در جاسک، دسترسي به شبکه هاي چهار گانه حمل و نقل (هوايي، زميني، ريلي و دريايي)، دسترسي به آبهاي آزاد و دور، داشتن مناطق ويژه اقتصادي و بندرهاي آزاد، پالايشگاه هاي نفت و ميعانات گازي، کارخانه هاي سيمان، آلومينيوم، فولاد، وجود بندر شهيد رجايي و شهيد باهنر، گمرک ها از مزيت هاي مهم هرمزگان است.
اين ظرفيت و توانمندي به همراه بهره مندي از 2 هزار و 237 کيلومتر نوار ساحلي از ظرفيت هاي طلايي هرمزگان است که مي توان با استفاده از آنها گامي مهم در تحول اقتصادي و توسعه اشتغال در منطقه و کشور برداشت.
**بهره برداري از40 طرح در هرمزگان با حضور رييس جمهوري
رييس جمهوري در سومين سفر خود به استان هرمزگان با هدف ديدار با مردم غرب استان و همچنين بهره برداري از دهها طرح عمراني روز يکشنبه ميهمان هرمزگاني هست.
استاندار هرمزگان دراين زمينه با تشريح خدمات دولت در استان گفت: 40 طرح اقتصادي با اعتبار 60 هزار ميليارد ريال در سفر 2 روزه رييس جمهوري (28 و 29 بهمن ماه جاري) در اين استان به بهره برداري مي رسد.
فريدون همتي افزود: اين طرح ها در حوزه پالايش نفت ستاره خليج فارس، نفت بندرعباس، نيروي دريايي ارتش، راه و شهرسازي، جهاد کشاورزي، آبخيزداري، آموزش و پرورش و نوسازي مدارس است.
وي ضمن تشريح برنامه هاي سفر رييس جمهوري در روزهاي يکشنبه و دوشنبه تصريح کرد: حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني صبح يکشنبه از طريق فرودگاه بندرلنگه وارد هرمزگان مي شود و در ورزشگاه تختي اين شهرستان با مردم غرب هرمزگان ديدار مردمي دارند.
استاندار هرمزگان ياد آور شد: بعد از ظهر يکشنبه نيز مرحله سوم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس و ارتقاي توسعه کميت و کيفيت پالايش نفت بندرعباس بهره برداري مي شود.
وي، شرکت در نشست شوراي اداري هرمزگان در يکشنبه شب را از ديگر برنامه هاي سفر رييس جمهوري به اين استان اعلام کرد.
همتي ياد آورشد: روز دوم سفر رييس جمهوري به هرمزگان نيز با بهره برداري از طرح هاي نيروي دريايي و به آب اندازي زير دريايي آغاز مي شود.
وي ادامه داد: همچنين بهره برداري از طرح هاي ويدئو کنفرانسي جهاد کشاورزي و راه و شهرسازي در روز دوشنبه با حضور رييس جمهوري انجام مي شود.
** بيان خدمات عظيم دولت در هرمزگان موجب افزايش اميد در مردم
استاندار هرمزگان درادامه اين گفت و گو اظهار داشت: کارهاي بزرگي توسط دولت يازدهم و دوازدهم در اين استان انجام شده که بيان آنها موجب افزايش روحيه اميد در بين مردم مي شود.
همتي درگفت وگو با ايرنا اظهار داشت: يکي از کارهاي بزرگ دولت سرعت بخشيدن به کريدور ساحلي جنوب کشور از خوزستان تا سيستان و بلوچستان بوده که 850 کيلومتر آن در هرمزگان قرار دارد.
وي ادامه داد: 300 کيلومتر ازاين کريدرو در هرمزگان زير بار ترافيک قرار گرفته وهنوز افتتاح رسمي نشده است همچنين 120 کيلومتر در دست احداث است و همچنين 65 کيلومتر آن مانده بود که هنوز عمليات اجرايي آن آغاز نشده که با سفر رييس جمهوري آغاز مي شود.
استاندار هرمزگان بيان داشت: از ميناب تا جاسک يک لاين با عنوان جاده اصلي استاندارد با 11 متر عرض آماده شده که زير بار ترافيک قرار دارد و حدود 6 کيلومتر باقي مانده آن هم در يکي 2 ماه آينده تکميل مي شود و افتتاح اين کريدور از پارسيان تا جاسک براي سفر بعدي رييس جمهوري برنامه ريزي شده است.
همتي بيان داشت: در سال 96 ، يک هزار کيلومتر راه روستايي در هرمزگان آسفالت شده و در سال جاري هم يک هزار کيلومتر ديگر در دستورکار قرار گرفت که اکنون قسمت بزرگي از اين راه ها آماده شده اند که در برنامه افتتاح ها قرار نگرفته اند.
وي افزود: سال گذشته تفاهم نامه مشترکي بين استانداري هرمزگان و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکي براي احداث 350 خانه بهداشت روستايي منعقد شد که که افزون بر نيمي از آنها آماده، بهره برداري اند و يا در مرحله آماده سازي قرار دارند.
وي ابراز داشت: با دستور رييس جمهوري ايجاد نزديک به يک هزار و 700 تخت بيمارستان در استان آغاز شده که بر اين اساس چند بيمارستان مستقل و چند بيمارستان موجود را گسترش مي دهيم.
استاندار هرمزگان اشاره کرد: اوايل سال 99 به عنوان سال افتتاح بيمارستان هاي بزرگ استان خواهد شد که براي 10 تا 20 سال آينده دغدغه مردم استان را در حوزه درمان و بيمارستان برطرف خواهد کرد.
همتي تصريح کرد: دولت يازدهم و دوازدهم در زمينه خانه هاي بهداشت و بيمارستان ها به اندازه قبل و بعد از انقلاب در هرمزگان سرمايه گذاري کرده است.
وي اظهار داشت: در حوزه تامين آب شرب روستاها در اين دولت آب شيرين کن ها براي تامين آب روستاها در ساحل خليج فارس و درياي عمان احداث شده که تا کنون 15 آب شيرين کن افتتاح کرديم و نزديک به 20 آب شيرين کن ديگر هم در دست احداث است.
استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: عمليات اجرايي 2 آبشيرين کن بزرگ شامل آب شيرين کن 100 هزار متر مکعبي بندرعباس و يک ميليون متر مکعبي مشترک استان هاي هرمزگان، کرمان و يزد در اين دولت آغاز شده است.
وي ابراز داشت: مرحله اول آب شيرين کن 100 هزار متر مکعبي بندرعباس مدتي پيش افتتاح شد و آب آن وارد چرخه مصرف شد.
همتي گفت: دولت و وزارت نيرو مجاب شده اند آب شرب مورد نياز بندرعباس از اين آب شيرين کن ها تامين شود و آب سد استقلال براي کشاورزي دشت ميناب استفاده مصرف شود.
وي افزود: آب شرب مورد نياز شهر بستک هم با استفاده از آب شيرين کني که در چارک احداث مي کنيم تامين خواهد شد.
وي ادامه داد: مشکل فاضلاب بندرعباس هم در حال رفع شدن است و اکنون ميزان آلودگي پساب آن از 100 به زير60 رسيده و پيمانکار با سرعت خوبي در حال کار است.
استاندار هرمزگان افزود: بخشي از اين آب براي فضاي سبز در اختيار شهرداري قرار خواهد گرفت که سال آينده شهرداري بايد در حوزه گسترش فضاي سبز و زيباسازي شهري تحول خوبي ايجاد کند.
همتي اضافه کرد: انتقال آب سد جگين به بشاگرد که پروژه بسيار بزرگي است در اين دولت روند اجرايي آن در حال انجام است و اميدي مي رود سال آينده به بهره برداري برسد.
وي خاطر نشان کرد: ساماندهي و آماده سازي زيرساخت هاي گردشگري جزيره هاي استان هرمزگان در حال انجام است.
استاندار هرمزگان گفت: در زمينه آبياري قطره اي هرمزگان رتبه اول کشور را دارد که بخش عظيمي از آن در اين دولت انجام شده است.
همتي گفت: سد گابريک در اين دولت آغاز شده و جاده دسترسي آن در حال احداث است، همچنين سد سرني که هم در اين دولت آغاز شده بود و در حال رسيدن به مراحل پاياني است و آبگيري آن تا سه هفته ديگر انجام مي شود.
**بندر شهيد رجايي نگين درخشان ايران در توسعه اقتصاد ملي
توسعه زيرساخت هاي بندري و حرکت در مسير اقتصاد دريامحور از جمله مهمترين راهبردهاي دولت است و از همين رو بندرها نقش بسيار مهمي در تحقق اهداف پيش بيني شده دارند.
براساس آمارهاي موجود حدود 90 درصد واردات و 85 درصد صادرات کشور از طريق بندرها انجام مي شود که اين آمارها نشان دهنده نقش بسزاي حمل و نقل دريايي در توسعه اقتصادي کشور است.
درحقيقت بندرها يکي از اصلي ترين حلقه هاي زنجيره اقتصاد درهر کشوري هستند و توسعه بندرها به عنوان دروازه ارتباطي کشورها از اهميت بالايي برخوردار است.
به برکت پيروزي انقلاب اسلامي و با علم دولت ها مبني بر نقش مهم بندرها در پويايي اقتصاد، روند رشد و توسعه در بندرهاي کشورمان در دو دهه اخير روندي شتابان و رو به جلو بوده است.
براساس اعلام سازمان بنادر و دريانوردي ، پيش از انقلاب تنها 23 تن تخليه و بارگيري از بنادر ايران انجام مي‌شد، اما هم‌اکنون اين ميزان به بيش از 230 ميليون تن افزايش يافته است که اين آمار خود مويد مطلب بالا مي باشد.
**اشتغالزايي هفت هزار نفر با اجراي مرحله سه توسعه بندر شهيد رجايي
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان در خصوص مرحله سه توسعه پايانه کانتينري بندر شهيد رجايي به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين طرح از محل منابع داخلي سازمان بنادر و دريانوردي و بدون استفاده از بودجه هاي نفتي کشور در دست انجام است.
الله مرداد عفيفي پور تصريح کرد: با پايان اين طرح در بازه زماني 36 ماه ، امکان پهلوگيري همزمان سه کشتي بسيار بزرگ اقيانوس پيماي نسل هفتم جهان با 400 متر طول، 17.5 متر آبخور و 18هزار و 400 کانتينر ظرفيت فراهم مي شود.
عفيفي پور بيان داشت: با بهره برداري کامل از اين طرح براي هفت هزار و 500 نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم اشتغالزايي صورت مي گيرد.
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان تصريح کرد: با اجراي اين طرح بزرگ دريايي و بندري، گامي مهم براي افزايش سهم ايران در بازار تجارت جهاني و ارتقاي جايگاه بزرگترين بندر کانتينري ايران در ميان 100 بندر برتر دنيا برداشته خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: توجه دولت تدبير و اميد به اهميت توسعه بندر شهيد رجايي به عنوان نقطه آغازين روند پيشرفت بندر شهيد رجايي در بلند مدت در دستور کار سازمان بنادر و دريانوردي قرار گرفته تا اين بندر با احداث 5 حوضچه جديد و احداث 12 هزار متر اسکله در 39 پست در بازه زماني 2030 و در نهايت 2040 ،با ظرفيت بيش از 20 ميليون کانتينر در سال بتواند در منطقه خاورميانه نقش آفريني کند.
**برنامه هاي توسعه اي بندر شهيد رجايي در بلند مدت
مديرکل بنادر و دريانوردي هرمزگان بيان داشت: نگاه مبنايي و محوري دولت به صنعت حمل و نقل موجب شده دستاوردهاي کسب شده تنها نقطه آغاز روند صعودي جايگاه بندر شهيد رجايي تلقي شود و برنامه هاي بلند مدت نيز در دستور کار قرار گيرد.
وي بيان داشت: ايجاد و راه اندازي شهر لجستيک، اجراي طرح جامع بندري، ساخت آزادراه شهيد رجايي، راه اندازي ترمينال ريلي - نفتي، ساخت ترمينال ريلي - مواد معدني و ساخت ترمينال مکانيزه غلات از مهم ترين برنامه هاي بندر شهيد رجايي در بلند مدت براي توسعه ترانزيت و لجستيک در منطقه است.
عفيفي پور تصريح کرد: راه اندازي ترمينال کالاهاي سردخانه اي، ايجاد حوضچه هاي جديد عملياتي در غرب بندر، احداث ساختمان هاي خدمات ريلي در محوطه بندري و هوشمند سازي فرايند تخليه و بارگيري کالا و ترانزيت از مهم ترين برنامه هاي دولت در طرح توسعه آينده بندر شهيد رجايي است.
** هرمزگان و سرمايه گذاري خارجي
دولت هاي يازده ودوازهم دکتر روحاني با درک شرايط اقتصادي موجود کشور از همان ابتدا دست به اقدام بزرگ در زمينه سرمايه گذاري خارجي زد که بخش قابل توجهي ازآن در استان هرمزگان مشهود است.
براساس آمارهاي موجود در سال 96 به ميزان 70 ميليون دلار سرمايه گذاري خارجي بصورت مستقيم و يک هزارو 200 ميليون يورو فاينانس در استان هرمزگان ثبت شده و امسال اين رقم يک ميليارد دلار پيش بيني شده است.
البته هنوز آماري در خصوص تحقق چه ميزان از پيش بيني هاي صورت گرفته در سالجاري درهرمزگان از سوي مسوولان اعلام نشده اما نيروگاه هزار و400 مگاواتي سيريک با سرمايه گذاري مشترک ايران و روسيه ، کارخانه کنسانتره آهن با سرمايه گذاري چين و نيروگاه برق خورشيدي با سرمايه گذاري کشور ايتاليا از مهم‌ترين سرمايه گذاري‌هاي خارجي در هرمزگان است.
هرمزگان مي تواند در شرايط فعلي اقتصاد کشور نقشي بسيار مهم در جذب سرمايه گذاري خارجي که کليد برون رفت از رکود اقتصادي است، داشته باشد و از همين رو مسوولان بايد به آن نگاه ويژه اي داشته باشند.
استان هرمزگان از يک سو در اقتصاد داخلي بويژه در امر صادرات و واردات جايگاه ويژه اي در کشور دارد و از سوي ديگر با تسهيل انتقال کالا به بازار آسياي ميانه، برگ برنده جمهوري اسلامي ايران براي حضور موثر در بازارهاي جهاني است.
** سرمايه گذاري خارجي و نقش آن در دروازه طلايي اقتصاد ايران
کارشناسان اقتصادي تاثير و مزاياي بسياري را براي سرمايه گذاري خارجي عنوان مي کنند، که افزايش درآمد مالياتي، توليد ثروت، اشتغالزايي، انتقال فناوري، تقويت زيرساخت هاي داخلي و توسعه گردشگري از جمله آنها است.
اين مزايا براي استاني همچون هرمزگان که با وجود داشتن ظرفيت هاي بسيار با محروميت هاي قابل توجهي روبه رو است، از اهميت ويژه اي برخوردار است و مي تواند سرعت توسعه را در اين منطقه که از آن به عنوان دروازه طلايي اقتصاد ايران ياد مي شود، دوچندان کند.
استاندار هرمزگان هرمزگان به نقش مهم اين استان در تزريق بودجه عمومي کشور اشاره و افزود: در سال گذشته 200 هزار ميليارد ريال از درآمدهاي گمرکي، بنادر و درآمدهاي عمومي استان به صندوق بودجه کشور تزريق شد که يک دهم مجموع بودجه کشور است.
‎فريدون همتي با بيان اين که هيج سهمي از ارزش افزوده واحدهاي نفتي هرمزگان نداريم، گفت: خواستار آن هستيم که بخشي از ارزش افزوده به بخش توليد اين استان با اصلاح قوانين اختصاص يابد که مي‌ توان اين موضوع را در مجلس دنبال کرد.
3219 /6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کشور بدون تلاش کارگران میسر نیست

به مناسبت روز جهانی کارگر، مراسم تجلیل از کارگران در شهرداری منطقه ۱۱ شیراز برگزار شد که در آن از ۵ تن از کارگران نمونه این منطقه در بخش‌های مختلف خدمات شهری، فضای سبز، فنی و عمران، تاسیسات و اداری با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل به عمل آمد.

شهردار منطقه ۱۱ شیراز در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی کارگر به تمامی کارگران زحمتکش، اظهار کرد: کارگران، ستون‌های اصلی هر جامعه‌ای هستند و توسعه و پیشرفت هر کشوری بدون تلاش و از خودگذشتگی آنان امکان‌پذیر نیست.

علی فراشائیان با بیان اینکه کارگران شهرداری منطقه ۱۱ با تعهد و مسئولیت‌پذیری در انجام وظایف خود، نقش مهمی در ارائه خدمات شهری مطلوب به شهروندان ایفا می‌کنند، افزود: ما همواره قدردان زحمات این عزیزان هستیم و تلاش می‌کنیم تا با ایجاد شرایط رفاهی مناسب، انگیزه و روحیه کار برای آنان را افزایش دهیم.

در شهرداری منطقه ۱۱ بیش از ۲۰۰ کارگر مستقیم و غیر مستقیم مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • توسعه کشور بدون تلاش کارگران میسر نیست
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد
  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از بندر کانتینربری شانگهای چین
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • بازدید هیئت هرمزگانی از بندر کانتینربری شانگهای
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • شمارش معکوس راه اندازی خط مسافربری دریایی خرمشهر به بصره