Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@12:55:55 GMT

پیوند صنعت و جنگل لازمه ارتقای صنایع سلولزی گیلان است

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۹۵۴۶

پیوند صنعت و جنگل لازمه ارتقای صنایع سلولزی گیلان است

به گزارش خبرنگار مهر، بعدازظهر شنبه جلسه هم‌اندیشی و بررسی صنایع سلولزی با حضور مدیران انجمن صنایع سلولزی و منتخبین صنعت سلولزی با حضور عبدالغفار شجاع مشاور عالی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سازمان صمت گیلان برگزار شد.

رئیس سازمان صمت گیلان در این جلسه با بیان اینکه نیازمند وجود عزم جدی برای تحول در صنعت سلولزی هستیم، اظهارکرد: سازمان صمت با همکاری اداره کل جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری آمادگی لازن برای انجام اقدامات ویژه در راستای ایجاد تحول در صنایع سلولزی با کشت صنعتی را دارد تا از برداشت‌های غیرمجاز از جنگل جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد دلق پوش افزود: می‌توانیم با همکاری دانشگاهیان و متولیان این بخش به‌ صورت علمی راهکارهایی تعریف کنیم تا با یک حرکت علمی و عملی هم حفاظت و احیای جنگل‌ها انجام شود و هم با تامین مواد اولیه کارخانجات سلولزی، اقتصاد و اشتغال استان رونق گیرد.

وی با بیان اینکه طرح‌های ساماندهی جنگل نشینان، خروج دامداران و تنفس جنگل‌ها کمکی به احیای جنگلها نکرده است، ادامه داد: با توجه به وجود جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان باید از این میراث ملی حفاظت شود.

دلق پوش در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۱۶ واحد سلولزی با اشتغالزایی بیش از ۱۰هزار و ۲۷۲ نفری در استان گیلان فعال است، تصریح‌کرد: از این تعداد ۷۱ واحد اقدام به طرح توسعه کرده‌اند که پیش بینی می شود زمینه اشتغال هزار و ۷۵۵ نفر دیگر در استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه واحدهای صنایع سلولزی در استان گیلان سالانه ۹۰۰ هزار مترمکعب چوب مصرف می کنند، ادامه داد: این میزان غالبا از استان های دیگر و یا از طریق واردات تأمین می شود.

توسعه کشت صنعتی سبب احیای جنگل‌های می شود

در ادامه جلسه عبدالغفار شجاع با بیان اینکه کشت صنعتی نظام‌مند می تواند سبب احیای جنگل می شود، اظهارکرد: از طریق کشت صنعتی هم جنگل نجات یافته و هم صنعت سلولزی رونق می یابد.

مشارو عالی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استفاده مطلوب از اراضی موجود را برای ایجاد ارزش افزوده ضروری دانست و تاکید کرد: تولید و مصرف چوب در گیلان باید با ارزش افزوده و بهره وری بالا همراه شود و این مهم جز با انجام کشت صنعتی و استفاده از گونه‌های درختی مناسب امکان پذیر نیست.

وجود بیش از ۶۸ هزار هکتار زمین زیر کشت صنوبر در گیلان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در ادامه این نشست با تأکید بر لزوم توسعه و تقویت زراعت چوب گیلان، بیان‌کرد: در همین راستا باید اراضی موقت به صنعتگران داده شود تا صنوبرکاری در استان گیلان به شکل منسجم توسط صاحبان صنعت انجام شود.

محسن یوسفی پور افزود: به کمک صاحبان صنایع در سال گذشته ۳۵۰ هزار نهال علاوه بر ۸۰ هزار نهال منابع طبیعی توزیع شده است که معتقدم با توجه به ۵۶۴ هزار متر اراضی جنگلی موجود در استان بتوانیم با صنوبرکاری و زراعت صنعتی چوب از جنگل‌ها حفاظت و نگهداری کنیم.

وی با بیان اینکه برای این منظور نیازمند ایجاد پیوند میان صنعت و منابع طبیعی هستیم تا نتایج مطلوبی‌تر کسب شود، افزود: بیش از ۶۵ هزار هکتار زمین زیر کشت صنور در استان گیلان وجود دارد که می تواند به یک میلیون هکتار افزایش یابد.

کد خبر 4543974

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل منابع طبیعی گیلان رشت سازمان صنعت معدن و تجارت گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ فریدون طالبی گفت: عشایر گیلان پارسال هزار و ۴۷۵ تن گوشت قرمز تولید کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۳۱ تنی داشت.
وی با اشاره به اینکه پرورش دام، تولید گوشت قرمز، شیر، روغن حیوانی، پشم گوسفند، ماست، پنیر و کره نیز از فرآورده‌های دامی عشایر است افزود: عشایر استان گیلان سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۶ تن شیر تولید کرده اند که نسبت به سال قبل ۶۸ تن افزایش داشت.
رئیس اداره امورعشایر گیلان گفت: جمعیت عشایری استان پارسال ۲۲ تن عسل، ۲۲۷ تن پشم و ۵۳ هزار جلد پوست گوسفندی هم تولید کرده اند.
فریدون طالبی اضافه کرد: عشایرگیلان همچنین حدود ۵ و ۳ دهم (۵.۳) تن گیاهان دارویی شامل آویشن، گلپر، گل گاوزبان نیز برداشت کرده اند.
وی با اشاره به تولیدات صنایع دستی عشایرگفت: عشایر گیلان ۲۴ هزار و ۵۰۰ مورد صنایع دستی شامل قالی، جاجیم، گلیم، جوراب پشمی، شال و کت و شلوار تولید می‌کنند. 
رئیس اداره امور عشایر گیلان با اشاره به اینکه گیلان هزار و ۵۹۸ خانوار عشایر با ۶ هزار و ۵۴۵ نفر جمعیت مورد تایید سازمان آمار کشور دارد، افزود:بیشترین جمعیت عشایری گیلان در شهرستان‌های غربی استان زندگی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • پایان باشکوه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی
  • استقبال گسترده از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت شوینده و بهداشتی
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • انقلاب چین در صنعت ترانزیت: ارتقای بازدهی موتور دیزلی به بالای ۵۳ درصد